Jump to content
IGNORED

Elbil - nu eller sen?


Naam kaeng

Recommended Posts

 

Nu hotar - de som styr  - att priset på bensin och diesel kommer gå upp.....   😬  Jösses!

 

Jag tror inte att jag gör en fin miljöinsats genom att skaffa elbil, men jag känner mig nästan tvingad att skaffa elbil nu när priserna på drivmedel är skyhöga.

Kikade på USA och om jag tolkade siffrorna rätt så betalar vi dubbelt för drivmedel.

Hur är priserna mot Thailand?  🇹🇭

Idag kör jag på bensin och man kanske kan räkna med runt 25 spänn per mil (inkluderat service och andra kostnader). Det sägs att med elbil betalar jag runt 1,5 kr per mil (de mindre enklare elbilarna)

 

Det finns dock en del saker att ta hänsyn till.

Jag vill köpa en (beg) bil där batteriet ingår - ingen batterihyra.

 

Vad skall man välja för box hemma? En fas räcker det? Tre fas, kan bli dyrt, hos dyra firman....Priser från 8 - 20 000 kr typ. Man får tillbaka hälften, via bidrag.

 

Räckvidd. Jag behöver inte kunna köra 40 mil på en laddning. Räcker fint med 20 mil.

Tänker att man kan ladda hemma varje kväll. Måste man längre fungerar tåg istället......

 

Någon här som har elbil och vill dela med sig om sina erfarenheter?

 

Har en kompis som har en Tesla. Hon beskrev ett lustigt fel. Minns inte i detalj - men det var typ att om hon blinkade vänster så öppnade vänster bakdörr....

Ett fel som bara kan inträffa ..... om man har en ELBIL.  :-)   

 

Kanske är det så att vi alla kommer ha elbil om 10 år?!

 

Ni som går i tankar att köpa elbil - hur tänker ni?

 

originffal.thumb.jpg.96ed87023182f60faf5978a36949f24e.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Ge karma 4
  • Fint 1
Link to comment

Senare.

Skrapade nyligen 2 "Biltriss" där man kan vinna 1 Tesla mod3 long range och vann inte...

 

Tror personligen inte att elbilar är totalt sett, mer miljövänliga än andra bilar, men man flyttar iaf problemet från sitt eget land till andra länder, och det ser ju bra ut för miljön där man är...

 

Jag hoppas att bränsleceller blir praktiskt användbara till en rimlig kostnad, innan jag skaffar en batteribil!

 

 

MVH

  • Ge karma 7

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment

Undrar om det är ren bluff att man kan vinna en Tesla på online-skrap???

Det finns bara 1 bil som vinst per lottserie, har de redan tryckt en papperslott med bilvinst, så är det inte möjligt att skrapa fram en vinst på online-lotten, eller tänker jag fel?'

 

För att anknyta till landet många av oss älskar, Thailand alltså (svärjevänner är ju rassar), går det bra att köra och ladda en Tesla i värmen där nere?

Många batterityper funkar  dåligt/ håller inte i varma temperaturer.

 

Blybatterier som klarar 6-10 år i kylan i Sverige om man ser till att ladda dem, rasar på ca 2 år i Bangkoks värme, jag har upplevt det själv, både i vår bil, och i alldeles för varma maskinrum på fartyg.

 

 

MVH

Edited by Tommy
  • Ge karma 3

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment

var väl någon eltankkjedja som höjde priserna nå helt abnormt nyss

 

25 kr/mil eller nått

 

enis

  • Ge karma 3

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
43 minuter sedan, skrev biker:

Det är nog samma med elbilar som med internet.

En fluga som snart försvinner...........🥴

mvh

biker

 

Ja ja, som det där Rock & Roll.

  • Haha 1
Link to comment
19 minuter sedan, skrev rolba:

Det måste komma ett standardiserat batteri av plugintyp innan elbilar blir intressanta.

Detta systemet för motorbikes från Taiwan tycker jag är en bra lösning.

 https://www.gogoro.com/gogoro-network/

 

Finns ett företag i USA som har elbilar som dom kan byter batteriet på 10 minuter.

https://ample.com/

https://www.caranddriver.com/news/a35717014/ample-battery-swapping-station/

 

 

  • Ge karma 2
  • Fint 1
Link to comment
1 timme sedan, skrev evert 1:

En NY elbil som du kan ladda ur det egna vägguttag utan laddbox.

På sikt kommer även elbilar att få betala skatt då via laddboxen.

Man betalar ju redan en massa avgifter/skatter på elen +moms på detta...

Men visst, lura så många som möjligt att köpa elbilar, och skatta dem sedan med nån miljöavgift, eftersom koboltbrytning tydligen inte är så miljövänligt som man låtsas inte se nu...

13 minuter sedan, skrev Fager:

Detta systemet för motorbikes från Taiwan tycker jag är en bra lösning.

 https://www.gogoro.com/gogoro-network/

 

Finns ett företag i USA som har elbilar som dom kan byter batteriet på 10 minuter.

https://ample.com/

https://www.caranddriver.com/news/a35717014/ample-battery-swapping-station/

 

 

Idén är inte dum, och skulle lösa en del av mina största invändningar mot elbilar.

DET TAR FÖR FAN ETT PAR TIMMAR ATT LADDA SKITEN!!!

Mot 5 minuter att tanka Diesel Volvon och köra 4 ggr längre på den tankningen än vad den bästa Teslan klarar på en (1) laddning i motorvägshastighet 110-120 Km/h.

 

Hur många Tesla (vilken modell som helst) har ni sett dra en stor husvagn förresten?

 

Just nu är elbilar, även de dyraste kass, om man inte dessutom har en bil som går att tanka...

 

 

MVH

  • Ge karma 5
  • Fint 4

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
16 minuter sedan, skrev Dolemon:

En bekant till mig köpte en BMW i3  efter 4 år och typ 4000mil gav batteri laddaren upp.

Var bara att batteri laddaren satt i batteriet och dom måste byta allt det skulle kosta 90000:- för nytt batteri samt 8000:- i arbetskostnad

 

Tack för kaffet Greta

Lite som när mitt batteri i min första Laptop gav upp, löstagbart, så det var ju lätt att ersätta!

Bara det att det kostade halva datorns nypris, ca 4500 kronor i Sverige 2005...

 

Tog batteriet till en liten verkstad i Phanthip Plaza, Bangkok...

De skar upp plast höljet till batteripacket, bytte ut det döda NiMh-cellerna limmade ihop det igen och ville ha 500 THB, ca 100 kronor då!

Funkade fint i flera år, tills jag köpte nästa Laptop!

Funkar kanske fortfarande, men datorn ligger hemma i Bkk, så jag kan inte kolla nu.

 

 

MVH

  • Ge karma 5

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
2 timmar sedan, skrev Tommy:

Man betalar ju redan en massa avgifter/skatter på elen +moms på detta...

Men visst, lura så många som möjligt att köpa elbilar, och skatta dem sedan med nån miljöavgift, eftersom koboltbrytning tydligen inte är så miljövänligt som man låtsas inte se nu...

Idén är inte dum, och skulle lösa en del av mina största invändningar mot elbilar.

DET TAR FÖR FAN ETT PAR TIMMAR ATT LADDA SKITEN!!!

Mot 5 minuter att tanka Diesel Volvon och köra 4 ggr längre på den tankningen än vad den bästa Teslan klarar på en (1) laddning i motorvägshastighet 110-120 Km/h.

 

Hur många Tesla (vilken modell som helst) har ni sett dra en stor husvagn förresten?

 

Just nu är elbilar, även de dyraste kass, om man inte dessutom har en bil som går att tanka...

 

 

MVH

Finns andra som är lite snabbare!

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/upptack/?gclid=CjwKCAjwhOyJBhA4EiwAEcJdcfJj1Kw2dyDl92mG6XS6_DByQQ-tMxpDV98i2hGjO6-_APz4h_oeixoCLNIQAvD_BwE

Edited by audirs2
  • Ge karma 2
  • Fint 1

Sju år i folkskola, det du! Fucks ADHD!:heat:

Link to comment
11 timmar sedan, skrev audirs2:

Bilarna klarar av att ladda fort när rätt förutsättningar finns.

Har man tillgång till vanligt 220/3-fas så får man vänta mellan man tankar/laddar

 

Urklipp

Ska du ladda kontinuerligt är en laddbox eller ett CEE-uttag att rekommendera. Ja, laddar du din 3-fas bil via hushållsuttaget får du ca 12 km i timmen men då din elbil kan använda 3x16A får du ca 50 km i timmen genom att ladda via 3-fas uttaget. Det är lika mycket som du får om du laddar via en 11kW laddbox

  • Ge karma 1
Link to comment

Kollade på tv för någon dag sen när dom intervjuade Scania VD.

 

El fordon finns, men var ska dom ladda så allt flyter på som idag.

När dom helst vill ladda när dom tar sin 45min rast som chafförerna måste ha

 

Undra om det finns någon miljömupp som räknat på hur mycket EL det måste finnas för att ersätta all bensin/ diesel fordon

 

Börja med att bygga ladd stationer så möjligheten finns innan man kräver att folk/åkerier ska åka elbil/lasbil

 

Själv har jag/vi brinnande motor.

 

Mvh. Miljboven Dolemon

Edited by Dolemon
  • Ge karma 4
Link to comment
12 timmar sedan, skrev Dolemon:

En bekant till mig köpte en BMW i3  efter 4 år och typ 4000mil gav batteri laddaren upp.

Var bara att batteri laddaren satt i batteriet och dom måste byta allt det skulle kosta 90000:- för nytt batteri samt 8000:- i arbetskostnad

 

Tack för kaffet Greta

Det var någon i3 ägare på nyheterna för ett par månader sedan som skulle få betala ca 250 000:- för batteribyte i sin i3, problemet var bara att det fanns inga batterier att byta till utan man fick byta cell för cell, men BMW hade sagt att ett nytt batteri skulle kosta ca 90 000:- i byte när han hade köpt bilen ny.....

  • Ge karma 4

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment

Om det nu är så betydelsefullt vilken typ av bilar vi kör, varför köpte försvaret nya lastbilar av Volvo för ett par år sedan med motorer av Euro 3 klass??

Detta stod i deras(Volvos) tidning förra året.

Den rödgröna röran sitter vid rodret.....

Edited by UglyFarang
  • Ge karma 2
  • Fint 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Det var någon i3 ägare på nyheterna för ett par månader sedan som skulle få betala ca 250 000:- för batteribyte i sin i3, problemet var bara att det fanns inga batterier att byta till utan man fick byta cell för cell, men BMW hade sagt att ett nytt batteri skulle kosta ca 90 000:- i byte när han hade köpt bilen ny.....

Min bekant sa aldrig mer en BMW, dom har nu köpt en tesla, hoppas på bättre tur där

 

  • Haha 1
Link to comment
19 hours ago, Naam kaeng said:

 

Nu hotar - de som styr  - att priset på bensin och diesel kommer gå upp.....   😬  Jösses!

 

Jag tror inte att jag gör en fin miljöinsats genom att skaffa elbil, men jag känner mig nästan tvingad att skaffa elbil nu när priserna på drivmedel är skyhöga.

Kikade på USA och om jag tolkade siffrorna rätt så betalar vi dubbelt för drivmedel.

Hur är priserna mot Thailand?  🇹🇭

Idag kör jag på bensin och man kanske kan räkna med runt 25 spänn per mil (inkluderat service och andra kostnader). Det sägs att med elbil betalar jag runt 1,5 kr per mil (de mindre enklare elbilarna)

 

Det finns dock en del saker att ta hänsyn till.

Jag vill köpa en (beg) bil där batteriet ingår - ingen batterihyra.

 

Vad skall man välja för box hemma? En fas räcker det? Tre fas, kan bli dyrt, hos dyra firman....Priser från 8 - 20 000 kr typ. Man får tillbaka hälften, via bidrag.

 

Räckvidd. Jag behöver inte kunna köra 40 mil på en laddning. Räcker fint med 20 mil.

Tänker att man kan ladda hemma varje kväll. Måste man längre fungerar tåg istället......

 

Någon här som har elbil och vill dela med sig om sina erfarenheter?

 

Har en kompis som har en Tesla. Hon beskrev ett lustigt fel. Minns inte i detalj - men det var typ att om hon blinkade vänster så öppnade vänster bakdörr....

Ett fel som bara kan inträffa ..... om man har en ELBIL.  :-)   

 

Kanske är det så att vi alla kommer ha elbil om 10 år?!

 

Ni som går i tankar att köpa elbil - hur tänker ni?

 

originffal.thumb.jpg.96ed87023182f60faf5978a36949f24e.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Min förra bil, för runt 10 år sedan, var en av de första som kunde köra på E80, eller om det var E85, dvs nästan ren etanol. När vi köpte den var det en ordentlig besparing på bensinkontot men det varade givetvis inte länge; det blev brist på etanol vilket drev upp priset och Thailand ändrade skattelagarna. Något sådant kan vi nog förvänta oss angående elbilar också.

 

Nu har vi sedan 3 år en Volvo laddhybrid. Den går "bara" 40 km på el men hemma i byn räcker det gott och vi kan ladda hemma. I Bangkok bor vi i condo så ingen möjlighet att ladda men här finns, än så länge, en klar bonus. På många köpcentra finns det ett par parkeringsplatser reserverade för elbilar och laddhybrider med gratis laddning. Det blir inte många km laddning på ett 2 timmars besök så inte mycket miljö/klimatbesparing där men en garanterad, och bra, parkeringsplats mot att köra runt i 30 minuter på parkeringen för att leta efter en plats en lördagslunch blir en rejäl miljöbesparing och, kanske framförallt, sänker det kraftigt risken för att dö i en tidig hjärnblödning 😉.

  • Ge karma 7
  • Fint 1

When I'm good, I'm good, but when I'm bad I'm better

Link to comment
19 hours ago, Naam kaeng said:

 

Nu hotar - de som styr  - att priset på bensin och diesel kommer gå upp.....   😬  Jösses!

 

Jag tror inte att jag gör en fin miljöinsats genom att skaffa elbil, men jag känner mig nästan tvingad att skaffa elbil nu när priserna på drivmedel är skyhöga.

Kikade på USA och om jag tolkade siffrorna rätt så betalar vi dubbelt för drivmedel.

Hur är priserna mot Thailand?  🇹🇭

Idag kör jag på bensin och man kanske kan räkna med runt 25 spänn per mil (inkluderat service och andra kostnader). Det sägs att med elbil betalar jag runt 1,5 kr per mil (de mindre enklare elbilarna)

 

Det finns dock en del saker att ta hänsyn till.

Jag vill köpa en (beg) bil där batteriet ingår - ingen batterihyra.

 

Vad skall man välja för box hemma? En fas räcker det? Tre fas, kan bli dyrt, hos dyra firman....Priser från 8 - 20 000 kr typ. Man får tillbaka hälften, via bidrag.

 

Räckvidd. Jag behöver inte kunna köra 40 mil på en laddning. Räcker fint med 20 mil.

Tänker att man kan ladda hemma varje kväll. Måste man längre fungerar tåg istället......

 

Någon här som har elbil och vill dela med sig om sina erfarenheter?

 

Har en kompis som har en Tesla. Hon beskrev ett lustigt fel. Minns inte i detalj - men det var typ att om hon blinkade vänster så öppnade vänster bakdörr....

Ett fel som bara kan inträffa ..... om man har en ELBIL.  :-)   

 

Kanske är det så att vi alla kommer ha elbil om 10 år?!

 

Ni som går i tankar att köpa elbil - hur tänker ni?

 

originffal.thumb.jpg.96ed87023182f60faf5978a36949f24e.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har själv en Hyundai Kona och är jättenöjd med den. Hade rekomenderat en 3fas box med last balanserare, kostar väl en tio lapp uppsatt efter bidrag. Min tar c:a 1,3 kWh sommar och 1,7 vinter med blandad körning, så det är bara att se vad du betalar för din el, om du inte har solceller som jag för då blir det spotpris bara. Mindre elbilar ligger väl i samma härad.

Hyrbatteri är det väl bara Zoe som har som option. CO2 snacket tror jag inte mycket på, men miljön i städerna blir kraftigt förbättrat så klart. Stora fördelen är att batteriet är fullt på morgonen, har värme direkt, man tittar inte ens på en mack  längre. Man bryr sig inte om man kör lite mer för det kostar så lite.Brukar köra till Kungshamn på sommaren 42 mil, kommer dit med ett par tre mil kvar, om man kör lagligt. Vill man sträckköra skall man inte ha en elbil. Är man mindre begåvad och tror på allt skitsnack om elbilar så skall man så klart fortsätta  med bensin/diesel. Är man dock normalt funtad så tar man reda på fakta och sedan bestämma om en elbil är något för en själv

  • Ge karma 5
Link to comment
  • Naam kaeng changed the title to Elbil - nu eller sen?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • Nenne4U
      By Nenne4U
      Tjenare ,
       
      Som titeln antyder funderar Vi på att importera en bil till Thailand !
       
      Tanken är att ta hem en SLK från England innan Brexit !
      köra med den i Sverige 2 år , och sedan ta med den som flyttgods
      tillbaka till Thailand.
       
      Den information som jag har erhållit  från diverse forum samt webbplatser
      har jag dragit slutsatsen att det förmånligaste sättet att undvika mega beskattning ,
      att registrera bilen på " thai " hustrun samt att köra med den i Sverige 1,5 - 2 år.
      En viss beskattning kommer naturligtvis att bli pålagd samt transportkostnader.
       
      Frun står redan som utflyttad från Thailand , att sedan hon registrerar sig på Amphur
      som hemflyttad är bara en teknisk detaljitet !
       
      Min fråga till alla experter samt allvetare här på MPR är:
       
      Har någon erfarenhet efter utförd import samt kostnader ??
       

       
       
      MVH / Nenne
    • Enis
      By Enis
      Tjo
       
      Om jag står som ägare på en bil som jag har utlånad till en vän. Denne tycker något behöver servas på bilen och lämnar in den på service
       
      Vem jurist är ansvarig för kostnaden?
       
      /ENis
       
    • Gustav
      By Gustav
      Har varit runt och kollat på bil (pickup). Jagar en billig bil. Nu har jag hittat en som verkar vara ganska ok. Hållit på en del men det är alltid bra med åsikter och kunskaper.
      Någon som vet nått om Mitsubishi L200 årsmodell 2001 diesel utan turbo, automat. Var någon som sa att motorerna är skit. Hittar inget på google om problemen. 
      Budget är under 200 000 automat eller inte spelar ingen roll. 
      Nå någon som har nått vettigt att säga eller tips?
      //G
    • Enis
      By Enis
      Varför har ni gjort en XC90 som ser ut som en Toyota Landcruiser? 
       

       
       
      /Enis
    • Naam kaeng
      By Naam kaeng
      Ja, som titeln antyder; detta med Sign and Drive finns det egentligen någon fördel med det?
       
      Sign and Drive (det kallas faktiskt så i Sverige) innebär att man går till sin bilhandlare och skriver på ett papper.
      Sedan har man en ny bil för 1500-3000 kr i månaden i 3 år. Då ingår service, ett tryggt och problemfritt sätt att ha en bil i tre år.
      Nackdelen är att man efter 3 år lämnar tillbaka bilen och har "förlorat" alla dessa pengar.
       
      Varför vill man ha en bil på detta vis? Vad är fördelen?
       
      Jag frågar därför att jag själv funderar på att skaffa en enklare kärra för dryga 100 000 kr och om man då inte har alla stålar, eller vill lägga alla stålar, på bilen kan man ju antingen använda sig av Sign and Drive - eller låna på bilen. Fördelen med billån är ju att bilen blir din, då du betalat av lånet.
       
      Är Sign and Drive bara för dem som inte vill eller kan äga en bil. Alltså folk som har fogden på sig och inte på pappret kan äga något, eller vad?
      Kan det finnas någon ekonomisk fördel av att bara hyra på detta vis?
       
      Någon som är insatt - eller ännu bättre använder sig av Sign and Drive?
       
      http://dinbil.net/annonser/skoda/n743f2-skoda_stockholm_halvsida_sommarbilaga.pdf
       
      http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/finansiering/privatperson.html#/tab=9b6b45ad86dfd62c5220cb391a16c65a
       

       

×
×
  • Create New...