Jump to content
IGNORERAD

BEtalningsfråga avseende service


Enis

Recommended Posts

Tjo

 

Om jag står som ägare på en bil som jag har utlånad till en vän. Denne tycker något behöver servas på bilen och lämnar in den på service

 

Vem jurist är ansvarig för kostnaden?

 

/ENis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh hen givetvis?

Kuggfråga eller.

Jag skulle bli förbannad om jag skulle bli debiterad för hens egenmäktiga förfarande.

Men är bilen verkligen så dålig så kanske hen tänkte på din säkerhet men likväl så är kostnaden hens?

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm du bör väl avgöra vad som ska göras på din bil, men lämnar han in den då han lånar den utan att rådaglra med dig så borde det vara på hans ansvar.

Juridiskt så borde det också vara han, då det är han som ingått ett avtal om en tjänst?

Skickat från min iPhone 7 via Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant skulle jag säga att den som lånar bilen och lämnar in den på service skall betala, om hen inte har frågat dej först. och du sagt OK.

Det kan ju vara så att du själv skulle valt att inte göra nån service, eller gjort den själv.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har han kört sönder nånting så får han väl betala reparationerna själv. Börjar han krångla så kan du ju anmäla bilen stulen.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Den som har påkallat (orsakat) kostnaden eller gjort beställning skall också stå för kostnaden för det som är beställt såvida inte det gjorts upp, helst skriftligt, att du står för servicekostnaderna

 

Att du står som ägare gör dig bara betalningsansvarig för bilskatten samt ev parkeringsböter. Resten får brukaren stå för om inget annat avtalats

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Personen i fråga betala en del av kostnaden kontant, och fick ut bilen och brukar den fortfarande.

 

Nu har det kommit en faktura på återstående belopp till ägaren av bilen. Denna Faktura kan således ägaren av bilen strunta i eller måste man på något sätt bestrida den?

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
5 minuter sedan, skrev Enis:

Personen i fråga betala en del av kostnaden kontant, och fick ut bilen och brukar den fortfarande.

 

Nu har det kommit en faktura på återstående belopp till ägaren av bilen. Denna Faktura kan således ägaren av bilen strunta i eller måste man på något sätt bestrida den?

 

/Enis

 

Du får nog bestrida den och be dom istället skicka den till den som beställt servicen

 

Särskilt om den som beställde servicen, lämnade in bilen, betalade delvis kontant och hämtade ut den inte är du som är ägare så är "affären" mellan verkstaden och beställaren

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent juridiskt så får du betala kostnaden för reparationen, finns inget avtal skrivet så åker du på det hela..

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

65Selander

Enl en jurist jag känner så finns det ingenting som binder dig, för ditt namn står väl inte på fakturan?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
15 minuter sedan, skrev FF:

Rent juridiskt så får du betala kostnaden för reparationen, finns inget avtal skrivet så åker du på det hela..

 

   FF

 

Det är beställaren som är betalningsansvarig. Särskilt om den dessutom är den som lämnat in bilen, hämtat ut den, delvis betalat och en skriftlig uppgörelse med ägaren av bilen saknas mellan verkstaden och ägaren

 

Om verkstaden ändå vill kräva ägaren på mellanskillnaden måste verkstaden, som kompetent part mot en konsument bevisa bakomliggande avtal och köp

 

I affärer mellan företag och en privatperson är det alltid företaget som kallas "kompetent part" och har bevisansvaret eftersom en privatperson inta kan åläggas kunna alla regler som gäller i köpet av det som företaget säljer

 

Bara bestrid fakturan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Det är konsumenttjänstlagen som gäller i detta fallet

 

Den gäller mellan en näringsidkare (som levererar en tjänst) och en "konsument"

 

Mellan dessa parter regleras tjänsten i ett avtal. I det här fallet finns avtalet mellan verkstaden och brukaren, ägaren av bilen har aldrig varit inblandad i avtalet

Så "konsument" i det här fallet är brukaren av bilen som beställt tjänsten av verkstaden

 

Be verkstaden ta fram det skriftliga avtal som han tecknat med den han nu kräver betalt från !

 

Kan han inte visa det finns inget avtal att hänvisa kravet på betalning till

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att bestrida. Hänvisa till att det är fel motpart/fakturamottagre.

Det hade varit ett större och mer intrikat problem om beställaren inte hade löst ut fordonet, då behöver näringsidkaren inte lämna ut det om det inte betalas beroende lite på vad som avtalats.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyfiken som jag är undrar jag hur det går?

Undrar också om du tagit tillbaka den utlånade bilen?

 

Jag lånade ut en bil till en kompis i ett par år när jag var yngre och lite snällare, det gick smärtfritt, minns fortfarande regnumret, en folka typ3 1600 Variant, blev en Cab-pickup, riktigt kul bil!

Det var kompisens bror och jag som cabbade eländet, sålde den efter några år men den är fortfarande reggad, 30 år senare!

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
On 11 juni 2016 at 15:48, skrev Tommy:

Nyfiken som jag är undrar jag hur det går?

Undrar också om du tagit tillbaka den utlånade bilen?

 

Jag lånade ut en bil till en kompis i ett par år när jag var yngre och lite snällare, det gick smärtfritt, minns fortfarande regnumret, en folka typ3 1600 Variant, blev en Cab-pickup, riktigt kul bil!

Det var kompisens bror och jag som cabbade eländet, sålde den efter några år men den är fortfarande reggad, 30 år senare!

 

MVH Tommy

Jag lånade ut bilen när jag var yngre och killen kom inte tillbaka efter tid och jag ringde polisen att bilen var stulen. Killen var inte så glad när polisen stoppade honom på kungsgatan sch satte han i handfängsel.

Jag älskar att se när en äkta anarkist betalar p-böterna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mr atm:

Jag älskar att se när en äkta anarkist betalar p-böterna.

 

En idi*t menar du?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig veterligen så är det den registrerade ägaren som måste betala p böterna, så det är tydligen ägaren som är både anarkist och idi*t då? Eller har jag missförstått nåt? Fast det var snack om att p böter skulle följa fordonet istället, det skyddar inte den rättmätiga ägaren dock.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
16 minuter sedan, skrev apknug:

 

Mig veterligen så är det den registrerade ägaren som måste betala p böterna, så det är tydligen ägaren som är både anarkist och idi*t då? Eller har jag missförstått nåt? Fast det var snack om att p böter skulle följa fordonet istället, det skyddar inte den rättmätiga ägaren dock.

 

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Frågan från början var angående service egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan från början var angående service egentligen.

Sant! Men hur får vi den idi*ten till anarkist som beställde servicen att betala nåt? Brukar vara som att lugga flintskalliga....

Hoppas det inte kommer obehaglig överskattningar till TS allt efter som.....

Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...