Jump to content
IGNORERAD

Sign and Drive - Good or Bad?


Oregistrerad

Recommended Posts

Oregistrerad

Ja, som titeln antyder; detta med Sign and Drive finns det egentligen någon fördel med det?

 

Sign and Drive (det kallas faktiskt så i Sverige) innebär att man går till sin bilhandlare och skriver på ett papper.

Sedan har man en ny bil för 1500-3000 kr i månaden i 3 år. Då ingår service, ett tryggt och problemfritt sätt att ha en bil i tre år.

Nackdelen är att man efter 3 år lämnar tillbaka bilen och har "förlorat" alla dessa pengar.

 

Varför vill man ha en bil på detta vis? Vad är fördelen?

 

Jag frågar därför att jag själv funderar på att skaffa en enklare kärra för dryga 100 000 kr och om man då inte har alla stålar, eller vill lägga alla stålar, på bilen kan man ju antingen använda sig av Sign and Drive - eller låna på bilen. Fördelen med billån är ju att bilen blir din, då du betalat av lånet.

 

Är Sign and Drive bara för dem som inte vill eller kan äga en bil. Alltså folk som har fogden på sig och inte på pappret kan äga något, eller vad?

Kan det finnas någon ekonomisk fördel av att bara hyra på detta vis?

 

Någon som är insatt - eller ännu bättre använder sig av Sign and Drive?

 

http://dinbil.net/annonser/skoda/n743f2-skoda_stockholm_halvsida_sommarbilaga.pdf

 

http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/finansiering/privatperson.html#/tab=9b6b45ad86dfd62c5220cb391a16c65a

 

post-6637-0-86240700-1404133073_thumb.jp

 

post-6637-0-46676000-1404133085_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Antar att företag kan använda denna lösning (leasing) och få en avdragbar utgift (driftskostnad eller vad man nu kallar det) istället för en anskaffning som sedan skrivs av över tid.

Och således blir det billigare än att hålla bilen inom firman, speciellt om man räknar med att byta fordonet inom 3 år.

 

För privatpersoner vet jag faktiskt inte.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag leasar min folka och då drar jag dessutom halva momsen på det, men det är bara för företag detta går! Annars sjunger jag osså i bilen,,,doooo doo doota kam!  :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Allting är ju relaterat till hur mycket man kör. Precis som kitungmakmak anger. Så får man dra av kostnaden och halva momsen på leasing.

För privatpersoner som inte kör så många mil. Så är ju ett lån eller att betala cash billigare. Då det inte där finns samma anledning att byta bil efter 3 år.

För ett företag som får bilarna stående. Så är det produktionsbortfall. Som kostar pengar. Servicarna tenderar även att dra iväg i pris ju längre bilen gått. Och då är det billigare att byta var 3e år.

För en privatperson finns inte samma behov. Och det blir således inte lika billigt och lönsamt att hyra/leasa bilen med skattade pengar.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

 

Banklån är bästa alternativet

 

Jo, det verkar så när man läser artikeln.

 

 

Du är ju egen vinstdrivande företagare, så dessa små utgifter märker du säkert inte ens!    :14:

 

 

Återigen, tycks inte vara så förmånligt för en privatperson.

 

Ny bil behöver inte kosta mycket.

Billigaste bilen just nu tycks vara Dacia Sandero för 78 000 spänn.

 

post-6637-0-50167900-1404201971_thumb.jp

 

Själv köpte jag en splitterny Hyundai Atos för 69 000 för många år sedan. Trist och bullrig, osäker och liten - men man förlorade inte så mycket pengar på den i alla fall!

 

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...