Jump to content
IGNORERAD

The Royal Thai Consulate

Oregistrerad

Recommended Posts

Oregistrerad

Heips.

Undrar om nån har färskt information/erfarenhet om Thai Consulatet utfärdar Non Immigrant 0 visum längre?

Vet någon när detta ändrades? Fan vad de gör det svårt att resa till Thailand nuförtiden. Vågar inte chansa för

visum avgiften o porto samt passfoton handlar om 1 500 SEK i alla fall och ifall de inte returneras blir det en stor

hål i resekassan. (nu vill jag inte höra att låt bli att resa om det handlar om 1500 spänn, för mig är det mycket pengar)

Thai Ambassdens hem sida under "types of visa" står det följande.

Tacksam för sakliga svar/inlägg

Types of visa and requirements

Konsulatet kan inte längre utfärda "O-A Long Stay Visa" utan hänvisar dessa ärenden till Thailändska Ambassaden i Stockholm.

Ändrades av Lemoni
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Finns det ingen som har sökt Non Immigrant OA visa från Göteborg. Det jag syftar är Non immigrant O retired (sk pensionärs visum i vardags språk)

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Vet inget om detta.

Men det enklaste är nog att ringa konsulatet i Gtb och fråga.

Det lär visst ta tid innan dom svarar men då får du rätt besked.

Veteran

Dela på andra sajter

Oregistrerad

De svarar varken i telefon eller e-mail! I för sig var det i onsdags jag meila dem.

Dela på andra sajter

Finns det ingen som har sökt Non Immigrant OA visa från Göteborg. Det jag syftar är Non immigrant O retired (sk pensionärs visum i vardags språk)

När jag gjorde det så var man TVUNGEN att åka till stora staden och lämna in ansokningen där (2 år sedan)

Rebnel 

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Brukar åka direkt till konsulatet med papper mm för då slipper man eventuell brevväxling..

Mycket vänliga i Göteborg.

Passa på och köpa chili i nordstan.

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Du får göra som Rebnel säger eller göra som jag gjorde.Sökte och fick ett turistvisa 60 dagar och omvandlade det i Thailand till OA RETIRED.Då fick jag först en förlängning med 90 dagar och sedan 12 månader;alltså 15 månader på ett bräde med besök var 3 månad för nya 90 dagar.

lycka till/Drivern

Dela på andra sajter

Ja, det är sant att det enbart går att ansöka om Non-Immigrant "O-A" (Longstay) på thailändska ambassaden i Stockholm.

Läs: http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/63 (Punkt 12)

Eftersom resor till huvudstaden är dyra och tidsödande (bor nära västkusten)  ansökte jag om Non-Immigrant "O" (Pension, Retired) med multiple entry på thailändska konsulatet i Göteborg i stället.

Det ger i princip samma uppehållsrätt men jag är tvungen att lämna Thailand var 90:e dag för en visarun.

Jag försökte att förlänga på immigrations i Jomtien (soi 5) istället för visarun men tjänstemannen var obönhörligt. Kanske saknades lite "smörjmedel". Skall försöka nästa gång igen för att slippa dessa vansinneskörningar till den kambodjanska gränsen.

//Singha711

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Tack Singha711, det var det som jag ville veta. Non-im O multientry är som jag är ute efter. Skönt att åka ut var tredje mån, se lite i grannländer också. :thumbsup:

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Har idag skickat in ansökan med sedvanliga bilagor till Royal Thai Consulatet. Ska rapportera sen hur det gick.

De svarade aldrig på mina två meil...

Dela på andra sajter

Du får göra som Rebnel säger eller göra som jag gjorde.Sökte och fick ett turistvisa 60 dagar och omvandlade det i Thailand till OA RETIRED.Då fick jag först en förlängning med 90 dagar och sedan 12 månader;alltså 15 månader på ett bräde med besök var 3 månad för nya 90 dagar.

lycka till/Drivern

Fungerar även om man åker på "Visa on arrivel" och som sagt var mycket smidigt, 15 mån på ett bräde och inga visaruns.

Har man inte tillgångarna på thaibanken så kan man alltid anlita någon som löser det hela mot betalning och det är det värt.

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Har idag skickat in ansökan med sedvanliga bilagor till Royal Thai Consulatet. Ska rapportera sen hur det gick.

De svarade aldrig på mina två meil...

Då hoppas jag det går bra för dig.

Jag fick mitt turistvisa i retur efter 5 arb dagar sist jag skickade dit.

Veteran

Dela på andra sajter

Oregistrerad
Då hoppas jag det går bra för dig.

Det får man hoppas, synd om det blir avslag och man skickade ju 1 400 SEK med i brevet. :ahh:

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Passet kom tillbaka idag, med non-immigrant O multipel, Finemang Skickade iväg med rekommenderat 19 juni,

visum skrivet o klistrat 20 juni och idag 26 tillbaka i handen. En vecka trots midsommar däremellan. Trevligt.

Enter before 19.06 2014 :14::thumbsup:

Ändrades av Loikkari
Dela på andra sajter

Fungerar även om man åker på "Visa on arrivel" och som sagt var mycket smidigt, 15 mån på ett bräde och inga visaruns.

Har man inte tillgångarna på thaibanken så kan man alltid anlita någon som löser det hela mot betalning och det är det värt.

Med Non-Immigrant O (retired) måste man lämna landet var 90:e dag enligt ambassadens hemsida. Hur kom du runt det? 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Non-immigrant O multiple är bättre med sina utresor vart tredje månad än turist double eller trpple entryer. För turistvisum krävs utresebiljetter redan när man ansöker.

Med non immigrant O kan man nog inte undvika uttesor, fårr försöka överleva. ;)

Ändrades av Loikkari
Dela på andra sajter

Med Non-Immigrant O (retired) måste man lämna landet var 90:e dag enligt ambassadens hemsida. Hur kom du runt det? 

Genom att skaffa det i Thailand, gör du det behöver bara gå till imigration var 90 onde dag och få en stämpel. Lite annorlunda regler

Lennie

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
Passet kom tillbaka idag, med non-immigrant O multipel, Finemang Skickade iväg med rekommenderat 19 juni,

visum skrivet o klistrat 20 juni och idag 26 tillbaka i handen. En vecka trots midsommar däremellan. Trevligt.

Enter before 19.06 2014 :14::thumbsup:

Skönt att allt gick bra för dig :thumbsup:

Veteran

Dela på andra sajter

Genom att skaffa det i Thailand, gör du det behöver bara gå till imigration var 90 onde dag och få en stämpel. Lite annorlunda regler

Lennie

Du säger alltså att det är olika regelverk beroende på om man ansöker från plats utanför Thailand eller i Thailand?

Non-immigrant O retired ansökt i Thailand skulle alltså ge ett visum som berättigar till uppehållstillstånd med krav att besöka immigration var 90:e dag, ej krav på att lämna landet? Måste man isåfall lämna landet första gången för att få uppehållstillståndet instämplat i passet?

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Non immigrant O = visum

Non immigrant O A = tillfällig uppehållstillstånd.

De är alltså olika saker med olika krav.

För OA ska man ha läkarintyg; utdrag från krim. register, pengar i banken

Nu vet jag inte vilken sarne syftar, det O visa som man "convertar" till OA eller den olagliga som man köper utan ovannämnda dokument.

Dela på andra sajter

Non immigrant O = visum

Non immigrant O A = tillfällig uppehållstillstånd.

De är alltså olika saker med olika krav.

För OA ska man ha läkarintyg; utdrag från krim. register, pengar i banken

Nu vet jag inte vilken sarne syftar, det O visa som man "convertar" till OA eller den olagliga som man köper utan ovannämnda dokument.

Som jag förstår det så skall man först ha ett visum (finns ett antal olika typer, O samt O-A är bara två i mängden). Med ett visum äger man rätt att vid ankomsten erhålla uppehållstillstånd, bedömningen görs av "immigration officer".

Enligt Thailändska ambassadens hemsida ger visum typ O "retired" rätt till uppehållstillstånd med 90 dagar åt gången, sedan måste man ut ur landet, få 90 nya dagar vid returen, sk visarun.

O-A ger ett år uppehållstillstånd med "multiple entries",rapport till immigration eller blankett Tor Mor 47 via post var 90:e dag, alltså inga "visaruns".

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...