toolooter Inlagd Augusti 25, 2012 Dela Inlagd Augusti 25, 2012 [size=3]Igår var jag och frugan (thai) i Bangkok och förlängde mitt non-immigrant O (single entry)-visa. Det visade sig när vi pratade med immigration officern att jag skulle få 60 dagars förlängning vilket hon skrev i min visa extension application form. Förlängningen skulle inte gälla 1 år eftersom jag inte förverkligar de thailändska bankkontorens våta drömmar. Allt verkade frid och fröjd tills jag tittade på visumstämpeln i passet idag. Det verkar mest troligt som att immigration officern (och hennes chef som skrev under) tagit fel på vilket år visumet gäller. Istället för att få visum till 23 oct 2012 har jag nu en stämpel som säger 23 oct 2013. Frågan är hur jag ska gå vidare med detta? Jag får ju säga att jag är rätt glad att få 14 månaders förlängning istället för 2 . [/size] [size=3]Vi kommer flytta till Suphan Buri snart och därför är min plan är att jag går till immigration office i Ajutaja runt den 15 oktober (1 vecka innan mitt förmodade riktiga visum går ut) och registrera min nya adress så får jag se vad som händer. Måste man förresten meddela alla flyttar inom landet eller räcker det att meddela var 90 dag var man bor? Verkar det konstigt om jag kommer redan efter ca: 50 dagar? [/size] [size=3]En annat förslag är naturligtvis att låtsas som att det regnar och istället gå till immigration office i Ajutaja den 21 november (efter 90 dagar) för att registrera min adress. Två stycken immigration officers har ju faktiskt stämplat och skrivit under att mitt förlängda visum gäller till 23 oct 2013. [/size] [size=3]Någon som vet vad det är som gäller? Är det stämpeln i mitt pass eller vad som sades (och skrevs på extension application form) på immigration office? Jag vill naturligtvis inte missa min chans att vistas i Thailand, min fru är thai och vi har en dotter tillsammans. Men det känns som jag fått min dos av visa-runs, lite drygt ett års uppehåll från sådana hade varit skönt. För att vara övertydlig, här kommer texten från stämplarna i passet:[/size] [size=3]SUB-DIV.2, IMM-DIV.1[/size] [size=3]EXTENSION OF STAY PERMITTED UP TO .. (en ny stämpel med text "23 OCT 2013")[/size] [size=3]HOLDER MUST LEAVE THE KINGDOM WITHIN THE[/size] [size=3]DATE SPECIFIED HEREIN, OFFENDERS WILL BE PROSECUTED[/size] [size=3] SIGNED .. (Immigration officer-chefens signatur)[/size] [size=3] IMMIGRATION OFFICER[/size] [size=3] DATE. (en ny stämpel med text "24 AUG 2012")[/size] [size=3] NOTICE[/size] [size=3] - TO KEEP YOUR STAY PERMIT RE-ENTRY PERMIT[/size] [size=3] MUST BE MADE BEFORE LEAVING Thailand.[/size] [size=3] - NOTIFICATION OF RESIDENCE MUST BE[/size] [size=3] MADE EVERY 90 DAYS.[/size] [size=3]Tacksam för svar.[/size] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NKP Inlagd Augusti 25, 2012 Dela Inlagd Augusti 25, 2012 Det är alltid stämpeln i passet som gäller...bara att tacka och ta emot. The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country. Man behöver inte skriva det som alla redan vet! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 25, 2012 Dela Inlagd Augusti 25, 2012 Flyttar ska väl registreras omedelbart. Vad jag vet ska alltid myndigheterna veta var du håller hus. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
toolooter Inlagd Augusti 25, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 25, 2012 Det är alltid stämpeln i passet som gäller...bara att tacka och ta emot. Ja, jag misstänker också det. Jag har aldrig sett en immigration officer någonstans i Thailand använda en dator. Alltså bör det ju rimligen vara pass-stämpeln som gäller över allt annat. Jag är rätt glad åt dessa 12 extra månader. Borde skicka en blombukett åt immigration officern . Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
toolooter Inlagd Augusti 25, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 25, 2012 (ändrad) Flyttar ska väl registreras omedelbart. Vad jag vet ska alltid myndigheterna veta var du håller hus. Är du säker? Har du någon källa? På pappret, där datum för registrering av boende noteras, som är häftat i mitt pass står det inget om flyttar utan endast att registrering ska ske var 90:de dag. Samt att där är ett datum (21 november) då jag ska registrera min adress. Man vill ju inte direkt springa ner immigration office, tar ju alltid mer än 2 timmar att utföra ärende där. Ändrades Augusti 25, 2012 av toolooter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Augusti 25, 2012 Dela Inlagd Augusti 25, 2012 Personligen hade jag litat på stämpeln och inte pratat mer om den med immigration. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Augusti 25, 2012 Dela Inlagd Augusti 25, 2012 Registrerar dom inte in detta i datorn? Då kan det ju vara så att det blir problem i alla fall senare? Mvh Janne "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Augusti 25, 2012 Dela Inlagd Augusti 25, 2012 Att lita på att en felinstäld stämpel skulle ge 1 års extratid skulle inte jag lita på. Jag var inne på en 3-måndarsuppvisning och killen på immigation såg att jag förlänga mitt visa om ca 2,5 månader så han gav mig 90 nya dagar utan bara 75 dagar så att jag skulle kunna fixa förlängning och 3-månadersuppvisning samtidigt. Något som en något mer nitisk person upptäckte när jag var där för förlängning och helt kallt ändrade på mitt 75 dagarsintyg till 90 dagar så att jag lik förbannat fick åka tillbaka en gång till. Så att lita på att det inte går för en tjänsteman att rätta ett fel som en annan har gjort ska man nog inte lita på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Augusti 25, 2012 Dela Inlagd Augusti 25, 2012 Ja, jag misstänker också det. Jag har aldrig sett en immigration officer någonstans i Thailand använda en dator. Alltså bör det ju rimligen vara pass-stämpeln som gäller över allt annat. Jag är rätt glad åt dessa 12 extra månader. Borde skicka en blombukett åt immigration officern . Man ska inte väcka den björn som sover. Är du säker? Har du någon källa? På pappret, där datum för registrering av boende noteras, som är häftat i mitt pass står det inget om flyttar utan endast att registrering ska ske var 90:de dag. Samt att där är ett datum (21 november) då jag ska registrera min adress. Man vill ju inte direkt springa ner immigration office, tar ju alltid mer än 2 timmar att utföra ärende där. Jag är säker! Jag är också säker på att det syndas oerhört mycket mot den regeln. Har heller aldrig hört någon som fått någon erinran för att de inte sköt det. Det har diskuterats på forumet, jag har även sett det någon annanstans. Undrar om det var inte var Maitan som hade upp det i någon tråd, bl. a. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chiangmai Inlagd Augusti 25, 2012 Dela Inlagd Augusti 25, 2012 Ang datorer på Imm. Jag tycker de verkar ha bra koll. Varje gång jag stämplar mina 90 dagar här i CM, är det alltid en kontorist som plockar upp mitt ärende i sin dator, innan hon lämnar det vidare till tjänstemannen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acdc Inlagd Augusti 25, 2012 Dela Inlagd Augusti 25, 2012 (ändrad) Ja efter att dom klistrat in en streckkod i passet då kollar dom på datorn, men inte innan vad jag kommer ihåg. Hälsningar Ändrades Augusti 25, 2012 av acdc Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SVEN 55 Inlagd Augusti 25, 2012 Dela Inlagd Augusti 25, 2012 [size=3]Igår var jag och frugan (thai) i Bangkok och förlängde mitt non-immigrant O (single entry)-visa. Det visade sig när vi pratade med immigration officern att jag skulle få 60 dagars förlängning vilket hon skrev i min visa extension application form. Förlängningen skulle inte gälla 1 år eftersom jag inte förverkligar de thailändska bankkontorens våta drömmar. Allt verkade frid och fröjd tills jag tittade på visumstämpeln i passet idag. Det verkar mest troligt som att immigration officern (och hennes chef som skrev under) tagit fel på vilket år visumet gäller. Istället för att få visum till 23 oct 2012 har jag nu en stämpel som säger 23 oct 2013. Frågan är hur jag ska gå vidare med detta? Jag får ju säga att jag är rätt glad att få 14 månaders förlängning istället för 2 . [/size] [size=3]Vi kommer flytta till Suphan Buri snart och därför är min plan är att jag går till immigration office i Ajutaja runt den 15 oktober (1 vecka innan mitt förmodade riktiga visum går ut) och registrera min nya adress så får jag se vad som händer. Måste man förresten meddela alla flyttar inom landet eller räcker det att meddela var 90 dag var man bor? Verkar det konstigt om jag kommer redan efter ca: 50 dagar? [/size] [size=3]En annat förslag är naturligtvis att låtsas som att det regnar och istället gå till immigration office i Ajutaja den 21 november (efter 90 dagar) för att registrera min adress. Två stycken immigration officers har ju faktiskt stämplat och skrivit under att mitt förlängda visum gäller till 23 oct 2013. [/size] [size=3]Någon som vet vad det är som gäller? Är det stämpeln i mitt pass eller vad som sades (och skrevs på extension application form) på immigration office? Jag vill naturligtvis inte missa min chans att vistas i Thailand, min fru är thai och vi har en dotter tillsammans. Men det känns som jag fått min dos av visa-runs, lite drygt ett års uppehåll från sådana hade varit skönt. För att vara övertydlig, här kommer texten från stämplarna i passet:[/size] [size=3]SUB-DIV.2, IMM-DIV.1[/size] [size=3]EXTENSION OF STAY PERMITTED UP TO .. (en ny stämpel med text "23 OCT 2013")[/size] [size=3]HOLDER MUST LEAVE THE KINGDOM WITHIN THE[/size] [size=3]DATE SPECIFIED HEREIN, OFFENDERS WILL BE PROSECUTED[/size] [size=3] SIGNED .. (Immigration officer-chefens signatur)[/size] [size=3] IMMIGRATION OFFICER[/size] [size=3] DATE. (en ny stämpel med text "24 AUG 2012")[/size] [size=3] NOTICE[/size] [size=3] - TO KEEP YOUR STAY PERMIT RE-ENTRY PERMIT[/size] [size=3] MUST BE MADE BEFORE LEAVING Thailand.[/size] [size=3] - NOTIFICATION OF RESIDENCE MUST BE[/size] [size=3] MADE EVERY 90 DAYS.[/size] [size=3]Tacksam för svar.[/size] Hej, jag skulle aldrig vaga chansa pa detta, jag skulle aka tillbaka och fa det som ar riktigt i passet, dom kommer att vanda detta mot dig, och pasta att det ar du som skyldig att kolla i ditt pass och din visering, detta har hant forut att folk som landat i Bkk och fatt fel stamplar i passet, dom har fatt atervanda till flygplattsen och prata med immig. dar, onodigt, mycket tjafs, da dessa manniskor garna tjanar en slant pa nagons misstag, ett gott rad. LITA ALDRIG PA EN THAI. Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
toolooter Inlagd Augusti 26, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 26, 2012 Registrerar dom inte in detta i datorn? Då kan det ju vara så att det blir problem i alla fall senare? Mvh Janne Jag vet inte. Har aldrig sett en dator som används i samband med mina besök hos immigration runt om i landet. Men det är klart, någon annan kanske matar in infon i en dator senare. Dock är mina papper (visa extension application form) stämplade med samma stämpel som finns i mitt pass. Så allt borde ju faktiskt stämma, om personen (som eventuellt sköter en dator) inte hejvilt ändrar min extension till 2012 utan att meddela detta. De har ju faktiskt min frus telefonnummer, så man kan ju hoppas att de ringer om de upptäcker/ändrar ett fel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
toolooter Inlagd Augusti 26, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 26, 2012 Man ska inte väcka den björn som sover. Jag är säker! Jag är också säker på att det syndas oerhört mycket mot den regeln. Har heller aldrig hört någon som fått någon erinran för att de inte sköt det. Det har diskuterats på forumet, jag har även sett det någon annanstans. Undrar om det var inte var Maitan som hade upp det i någon tråd, bl. a. Ok, men då skulle jag ju faktiskt kunna ta mig till mitt nya immigration office en vecka innan visumet går ut bara för att registrera mitt boende så kan jag se vad som händer. Om de upptäcker felet eller inte. Är ju åtminstone bättre om de upptäcker felet då, när jag fortfarande har giltigt visum, än 1 månad efter visumet gått ut. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Augusti 26, 2012 Dela Inlagd Augusti 26, 2012 Jag vet inte. Har aldrig sett en dator som används i samband med mina besök hos immigration runt om i landet. Men det är klart, någon annan kanske matar in infon i en dator senare. Dock är mina papper (visa extension application form) stämplade med samma stämpel som finns i mitt pass. Så allt borde ju faktiskt stämma, om personen (som eventuellt sköter en dator) inte hejvilt ändrar min extension till 2012 utan att meddela detta. De har ju faktiskt min frus telefonnummer, så man kan ju hoppas att de ringer om de upptäcker/ändrar ett fel. Dom har vad jag vet numera ett onlinesystem som alla gränsposteringar bl.a använder sig av. Om du sett när du kommer till flygplatsen så scannar dom ditt pass samt tar ett foto på dig. Detta samlas i denna databas. och på så sätt kan dom överallt ha kunskap om dina in och utpasseringar och eventuellt tidigare overstay. Jag tror det idag är utbyggt överallt? Naturligtvis har ju immigration tillgång till detta system. Och för in relevanta uppgifter om passet ifråga. Om sen uppgifterna i passet i sig inte stämmer överens med uppgifterna i databasen. Så kan nog jag sätta en slant på att det blir problem. Att tjänstemän sätter fel stämpel i passet händer lite nu och då. Men med det kan man inte vara säker att dom gjort samma fel på 2 ställen. Det är ju trots allt stämpeln som dom satt fel år på bara med största sannolikhet? Mvh Janne "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
toolooter Inlagd Augusti 26, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 26, 2012 Ja efter att dom klistrat in en streckkod i passet då kollar dom på datorn, men inte innan vad jag kommer ihåg. Hälsningar En streckkod i passet? När sker detta? Jag har ingen inklistrad streckkod i passet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
toolooter Inlagd Augusti 26, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 26, 2012 Hej, jag skulle aldrig vaga chansa pa detta, jag skulle aka tillbaka och fa det som ar riktigt i passet, dom kommer att vanda detta mot dig, och pasta att det ar du som skyldig att kolla i ditt pass och din visering, detta har hant forut att folk som landat i Bkk och fatt fel stamplar i passet, dom har fatt atervanda till flygplattsen och prata med immig. dar, onodigt, mycket tjafs, da dessa manniskor garna tjanar en slant pa nagons misstag, ett gott rad. LITA ALDRIG PA EN THAI. Lycka till Känns ändå som att skulle kunna vänta till en vecka innan det "riktiga" visumet går ut och se vad de säger när jag registrerar mitt nya boende. Jag har ju trots allt inte gjort något fel. Om de upptäcker felet där så har jag ju åtminstone en vecka på mig att beställa/göra visa run. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Augusti 26, 2012 Dela Inlagd Augusti 26, 2012 Känns ändå som att skulle kunna vänta till en vecka innan det "riktiga" visumet går ut och se vad de säger när jag registrerar mitt nya boende. Jag har ju trots allt inte gjort något fel. Om de upptäcker felet där så har jag ju åtminstone en vecka på mig att beställa/göra visa run. Låter som en vettig ide. När din visaförlängning knappas in i datorn knappas rimligen inte något "slutdatum" in utan bara dagen din förlängning beviljades och tiden 60 dagar. Sen räknar datorn ut slutdatum. Så i datorn står det med stor sannorlikhet 2012. Och det är det datumet som gäller. Oavsett vad det står i passet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
toolooter Inlagd Augusti 26, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Augusti 26, 2012 Dom har vad jag vet numera ett onlinesystem som alla gränsposteringar bl.a använder sig av. Om du sett när du kommer till flygplatsen så scannar dom ditt pass samt tar ett foto på dig. Detta samlas i denna databas. och på så sätt kan dom överallt ha kunskap om dina in och utpasseringar och eventuellt tidigare overstay. Jag tror det idag är utbyggt överallt? Naturligtvis har ju immigration tillgång till detta system. Och för in relevanta uppgifter om passet ifråga. Om sen uppgifterna i passet i sig inte stämmer överens med uppgifterna i databasen. Så kan nog jag sätta en slant på att det blir problem. Att tjänstemän sätter fel stämpel i passet händer lite nu och då. Men med det kan man inte vara säker att dom gjort samma fel på 2 ställen. Det är ju trots allt stämpeln som dom satt fel år på bara med största sannolikhet? Mvh Janne Antagligen gav "min" immigration officer ett års förlängning till personen före mig också missade hon att ändra årsmarkeringen på stämpeln när det var min tur. De bör rimligen se ett eventuellt fel om jag registrerar min adress en vecka innan det "riktiga" visumet går ut. På så sätt bör jag inte få några stora problem, mer än att de tycker att jag borde kontrollerat stämpeln. Om de inte ser felet är det nog bara att köra på stämpeln. Samma stämpel finns som sagt i visa extension application papperna, men där det även står att det är 60 dagars förlängning. De har min frus telefonnummer. Så om något ändras bör de ju höra av sig tycker man - som svensk, frågan är vad man tycker som thai. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NKP Inlagd Augusti 26, 2012 Dela Inlagd Augusti 26, 2012 Rent juridiskt är jag ganska säker på att det är stämpeln som gäller, vad som står i datorn(om det ens står något) är helt oväsentligt för hur ska du kunna veta vad de skriver i datorn, alltså kan du heller inte bli straffad för ett fel som du INTE gjort. The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country. Man behöver inte skriva det som alla redan vet! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Augusti 26, 2012 Dela Inlagd Augusti 26, 2012 Rent juridiskt är jag ganska säker på att det är stämpeln som gäller, vad som står i datorn(om det ens står något) är helt oväsentligt för hur ska du kunna veta vad de skriver i datorn, alltså kan du heller inte bli straffad för ett fel som du INTE gjort. JODÅ, i Thailand kan man det! Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acdc Inlagd Augusti 26, 2012 Dela Inlagd Augusti 26, 2012 En streckkod i passet? När sker detta? Jag har ingen inklistrad streckkod i passet. Här i Chiangmai har vi numer en streckkod inklistrad på sista sidan i passet väldigt effektivt tar ca två min att stämpla 90 dagar dom skannar koden framför en skärm och då kommer alla uppgifter upp snabbt och smidigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Poffa Inlagd Augusti 26, 2012 Dela Inlagd Augusti 26, 2012 Rent juridiskt är jag ganska säker på att det är stämpeln som gäller, vad som står i datorn(om det ens står något) är helt oväsentligt för hur ska du kunna veta vad de skriver i datorn, alltså kan du heller inte bli straffad för ett fel som du INTE gjort. Så om jag gör en riktig duktig förfalskning av stämpeln i passen så är det alltså det som gäller och inte vad som finns dokumenterat på immigartions arkiv. Tror du verkligen på det själv? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NKP Inlagd Augusti 26, 2012 Dela Inlagd Augusti 26, 2012 JODÅ, i Thailand kan man det! Ja, tyvärr har du helt rätt i det, TiT. The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country. Man behöver inte skriva det som alla redan vet! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NKP Inlagd Augusti 26, 2012 Dela Inlagd Augusti 26, 2012 Så om jag gör en riktig duktig förfalskning av stämpeln i passen så är det alltså det som gäller och inte vad som finns dokumenterat på immigartions arkiv. Tror du verkligen på det själv? Har han förfalskat passet? Vad har man gjort för fel om man följer vad immigration har stämplat i passet? The rule of law will only have meaning if politicians, celebrities, business leaders and ordinary workers are all treated equally within society, as Thai citizens each with similar responsibilities to the country. Man behöver inte skriva det som alla redan vet! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu