Jump to content
IGNORERAD

Uppehållstillstånd = fri sjukvård?


toolooter

Recommended Posts

Tack för allt engagemang. Nu är flygbiljetter betalda till mig och frugan. Den 24de augusti anländer vi till Sverige. Endast reseförsäkringen för själva flygningen kvar då, jag kör på World Nomads som gäller fram till åttonde graviditetsmånaden.

Om det skulle vara så att min fru behöver vård under de veckorna hon ej fått sitt personnummer så har jag i alla fall kött på benen nu och tänker inte betala något extra, nu vet jag att hon har rätt till fri sjukvård.

Sammanfattningsvis:

Man måste uppfylla följande för att har rätt till fri sjukvård:

1. Uppehållstillstånd som varar över ett år.

2. Vara folkbokförd i Sverige.

Eftersom folkbokföringen gäller från dagen man lämnar in ansökan så har alltså min fru rätt till fri sjukvård.

Tack återigen.

Grattis o välkommen "hem" :14: . Gott att det löste sig. Lycka till med allt nu. Mvh Hn :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • toolooter

    8

  • Tommy

    4

  • noBuzz

    3

  • Repe

    3

Mest aktiva i denna tråd

Tack för allt engagemang. Nu är flygbiljetter betalda till mig och frugan. Den 24de augusti anländer vi till Sverige. Endast reseförsäkringen för själva flygningen kvar då, jag kör på World Nomads som gäller fram till åttonde graviditetsmånaden.

Om det skulle vara så att min fru behöver vård under de veckorna hon ej fått sitt personnummer så har jag i alla fall kött på benen nu och tänker inte betala något extra, nu vet jag att hon har rätt till fri sjukvård.

Sammanfattningsvis:

Man måste uppfylla följande för att har rätt till fri sjukvård:

1. Uppehållstillstånd som varar över ett år.

2. Vara folkbokförd i Sverige.

Eftersom folkbokföringen gäller från dagen man lämnar in ansökan så har alltså min fru rätt till fri sjukvård.

Tack återigen.

Absolut! Välkommen "hem" och lycka till med "liten" som kommer och allt. :).

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Välkommen "hem" och lycka till med "liten" som kommer och allt. :).

Instämmer med lillpåven till 100%

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag blandar ihop det. Men bidragen tog en månad att få sedan dom kom till sverige. Handlägningstid enligt försäkringskassan, Alltså barnbidrag.Förlåt om jag missförståt något. Men när familjen kom förra året var det kaos, Så kolla allt. Inget är givet ingeligt mig.

Och Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag blandar ihop det. Men bidragen tog en månad att få sedan dom kom till sverige. Handlägningstid enligt försäkringskassan, Alltså barnbidrag.Förlåt om jag missförståt något. Men när familjen kom förra året var det kaos, Så kolla allt. Inget är givet ingeligt mig.

Och Lycka till

Tackar för svar. Ja du blandar ihop det :). Barnet har inte kommit än. Vi behöver alltså förhoppningsvis inget barnbidrag under de första 4-6 veckorna, endast sjukvård.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

europeiska reseförsäkringar ca 20 kr om dagen

MVH micke 12

ps min fru råka ut för samma väntan 4-6veckor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...