Jump to content
IGNORERAD

Gifta oss här nästa månad


LappOlle

Recommended Posts

Hej, Jag och min fru ska gifta oss nästa månad, Och hon ska byta till mitt efternamn. Även min bonusdotter ska byta till mitt efternamn och lägga till ett svenskt förnamn. Jag undrar hur det blir med deras Thai pass och UT kort när deras gamla namn står i dessa? Kan dom resa med dessa till Thailand nästa år och sedan i Thailand så registrerar vi äktenskapet och namnbytena. Och sedan går till svenska ambassaden och förnyar UT korten till dom nya namnen? även gör nya Thai Pass?

MVH Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog Sverige som gäller.

Själva frågan är för svår för mig och spekulera i men alltid lyfter man tråden.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk bara på att då stämmer inte namnet på biljetten med namnet i passet på hemresan, såvida ni inte köper enkelbiljetter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hänger inte riktigt med, ska ni gifta er i Sverige?

Ja vi ska gifta oss i sverige nästa månad. Och då kommer sambon och bonusdottern att byta till mitt efternamn. Men kan dom resa med deras gamla Thai pass till Thailand och fixa nya Pass där och UT kort innan vi åker hem till sverige igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

UT-korten skickas till folkbokföringsadressen i Sverige. Är en del att tänka på så det inte strular på vägen, som tex flygbiljetten jag skrev om. Kan berätta hur vi gjorde, funkar alldeles utmärkt. Gift er och låt frun din byta namn. Gör ingenting åt pass och kort. Res fram o tillbaka på det pass och UT-kort ni har idag. Det kan ni göra trots att hon har ett annat efternamn i Skatteverkets datasystem. Bara passet, kortet o biljetten stämmer överrens. Ni reggar i Thailand och tar med dom papper ni behöver och ordnar sen nytt pass o kort när ni är tillbaka i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

UT-korten skickas till folkbokföringsadressen i Sverige. Är en del att tänka på så det inte strular på vägen, som tex flygbiljetten jag skrev om. Kan berätta hur vi gjorde, funkar alldeles utmärkt. Gift er och låt frun din byta namn. Gör ingenting åt pass och kort. Res fram o tillbaka på det pass och UT-kort ni har idag. Det kan ni göra trots att hon har ett annat efternamn i Skatteverkets datasystem. Bara passet, kortet o biljetten stämmer överrens. Ni reggar i Thailand och tar med dom papper ni behöver och ordnar sen nytt pass o kort när ni är tillbaka i Sverige.

Det finns ingen risk att ampher eller ambassaden tar och kasserar deras gamla pass när dom byter namnen i Thailand? Sambon byter till mitt efternamn. Och bonusdottern byter till mitt efternamn plus lägger till ett svenskt förnamn och har sitt thai namn som mellan namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det finns ingen risk för det. Ett namnbyte på Amphur har inget med pass att göra. Det är Ministry of foreign affairs som utfärdar pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det finns ingen risk för det. Ett namnbyte på Amphur har inget med pass att göra. Det är Ministry of foreign affairs som utfärdar pass.

Okey, Hurra då blir det bröllop och namnbyten i början på maj. Och sedan resa till Thailand och byta namnen där på amphur och registrera äktenskap där. Deras UT går ut i febreuari 2016. Så måste dit innan dess. =) Tack för all hjälp samtliga. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Frugan och jag firar 10 år som gifta den 24/6 men hon har sitt thainamn kvar eftersom vi tyckte det var enklast

 

Har faktiskt funderat på att jag tar hennes efternamn istället 

 

Kenneth von Thongkoen vad tycks om det ?????

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen risk att ampher eller ambassaden tar och kasserar deras gamla pass när dom byter namnen i Thailand? Sambon byter till mitt efternamn. Och bonusdottern byter till mitt efternamn plus lägger till ett svenskt förnamn och har sitt thai namn som mellan namn.

De har inte mellannamn i Thailand, vi gjorde så med fruns namn. Hon var glad att få ett kort namn, men nu är hon tvungen i Thailand att skriva alla namnen överallt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan och jag firar 10 år som gifta den 24/6 men hon har sitt thainamn kvar eftersom vi tyckte det var enklast

 

Har faktiskt funderat på att jag tar hennes efternamn istället 

 

Kenneth von Thongkoen vad tycks om det :huh:??

Som den grefve du är så passar det utmärkt  :good:  :give_rose:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan och jag firar 10 år som gifta den 24/6 men hon har sitt thainamn kvar eftersom vi tyckte det var enklast

 

Har faktiskt funderat på att jag tar hennes efternamn istället 

 

Kenneth von Thongkoen vad tycks om det :huh:??

 

Eller varför inte Kenneth von Muhammed, då kan du ta hit hela din fru's släkt sen, utan försörjningskrav.  :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som den grefve du är så passar det utmärkt  :good:  :give_rose:

Nu måste min gode Måne gå och lägga sig snart.Tänk på att gubben börjar bli lika sliten som jag he he.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller varför inte Kenneth von Muhammed, då kan du ta hit hela din fru's släkt sen, utan försörjningskrav.  :good:

Vad fan menar du med det inlägget??

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste min gode Måne gå och lägga sig snart.Tänk på att gubben börjar bli lika sliten som jag he he.

Gammelgubben har redan ena benet i slafen,folket verkar ändå ha nattat redan.Sov gott nu min vän,i morgon är det "lördag" igen.Tänk på de ord jag sa till dig i luren  :give_heart:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Gammelgubben har redan ena benet i slafen,folket verkar ändå ha nattat redan.Sov gott nu min vän,i morgon är det "lördag" igen.Tänk på de ord jag sa till dig i luren  :give_heart:

Jajamän min gode vän.Nu ska jag ta 2 klunkar öl sedan blir det slafen för mig oxå.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...