Jump to content
IGNORERAD

Beviljat UT, snart vigsel och efternamnsbyte?


SRO

Recommended Posts

Hej!

 

Ny på forumet men tacksam för att ha hittat hit och allt matnyttigt som finns:)

 

Men till saken; Jag och min flickvän ansökte om UT i januari(2014) efter att hon besökt mig i Sverige några veckor. Vi hade redan tidigare börjat planera för giftermål som går av stapeln 5 april i hennes hemstad i Thailand, och hade läst och förstått att väntetiden för ett UT var 11 månader. Peppar, peppar men häromveckan efter hennes intervju är nu hennes UT redan beviljat. Lite naivt och tagna på sängen över allt praktiskt blev vi iaf men väldigt glada och tacksamma för den korta handläggningstiden.

 

Vad bör vi tänka på och göra efter vårt bröllop? Vår plan var att hon skulle ta mitt efternamn efter den ceremoniella vigseln och registrera detta i Thailand och Sverige. Men det lär väl bli problem då hennes flicknamn står på pass, UT och IDkort? Jag stannar i Thailand som planerat sedan tidigare hela april och hon flyttar hit i mitten på juni.

 

Tacksam för idéer, tips och uppslag.

 

MVH

SRO

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Nu vet jag inte om det går att byta namn hos amphur innan det är registrerat i Sverige, det överlåter jag till någon annan att svara på. Men om det går, så är nog det enklaste att regga, byta efternamn och få ut ett nytt id-kort, namnbytespapper och en kråka i husboken och sedan ta med det till Sverige och fixa passet på ambassaden sedan, när allt är reggat och klart här också.

Ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Är äktenskapet reggat i Thailand är det väl inga problem.att fixa allt nytt. Pass-id-kort och allt annat direkt. Så gjorde vi nytt pass (tänk på stavningen) Väldigt viktigt att allt stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga är väl att ha samma namn på UT kortet och passet när hon ska komma in i Sverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...