Jump to content
IGNORERAD

Uppehållstillstånd = fri sjukvård?


toolooter

Recommended Posts

Hej,

Min thailändska fru har precis fått uppehållstillstånd och vi planerar att åka till Sverige om ungefär 3 veckor. Åtminstone fram till jag insåg följande. Hon måste vara folkbokförd i Sverige för att ha rätt till fri sjukvård (sjukvård till samma kostnad som för som en svensk medborgare). För att ansöka om att bli folkbokförd så måste man vara i Sverige. Detta tar enligt Skatteverket 4-6 veckor, jag ringde dem idag. Alltså kommer min fru inte ha fri sjukvård under de första 4-6 veckorna i Sverige. Hon är gravid i 24 veckan nu, i mina öron låter det inte så bra att mer eller mindre inte ha tillgång till sjukvård mellan graviditetsveckorna 27-33. Jag pratade med patientservice på landstinget och de bekräftade att man måste betala hutlösa priser fram till det att folkbokföringen är registrerad. Samtidigt har jag läst påstående som säger att praxis är att det anses vara förmildrande omständigheter att man är gravid och att man redan har rätt att bo i Sverige så därför väntar sjukhusen/klinikerna med att ta betalt fram till folkbokföringen är klar. Således betalas det av försäkringskassan, antar jag.

Är det någon som vet med säkerhet vad som gäller?

Om det är så att min fru inte har rätt till fri sjukvård så överväger vi att stanna i Thailand nio månader till och i stort sätt förbruka hennes uppehållstillstånd. Det finns mer eller mindre ingen som har råd att betala de summorna det handlar om ifall något skulle gå fel.

Jag antar att en bra försäkring skulle kunna täcka akuta bekymmer med graviditeten, är det någon som vet var vi kan fixa en sådan?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • toolooter

    8

  • Tommy

    4

  • noBuzz

    3

  • Repe

    3

Mest aktiva i denna tråd

Jag tror att man har fri sjukvård från första dagen när man har uppehållstillstånd.Bara knalla iväg till skatteverket samma dag och anmäla sen får man visst tillfäliga nummer.

mvh Repe

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det flera år sedan men min fru var här på turistvisa. Thai Scan (http://www.thai-scan.com/) hade då hjälpt mig med allt och tur var väl det.

Frugan åkte på UrinVägsInfektion och låg inne fyra dagar på S:t Görans i Stockholm. Bara för att doktorerna skulle titta på henne initialt tog dom 1000 spänn.

Försäkringen som Thai Scan hade fixat täckte sedan alla övriga kostnader och den var tecknad för 6 månader.

Du borde kunna hitta en liknande försäkring idag?!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Nu är det flera år sedan men min fru var här på turistvisa. Thai Scan (http://www.thai-scan.com/) hade då hjälpt mig med allt och tur var väl det.

Frugan åkte på UrinVägsInfektion och låg inne fyra dagar på S:t Görans i Stockholm. Bara för att doktorerna skulle titta på henne initialt tog dom 1000 spänn.

Försäkringen som Thai Scan hade fixat täckte sedan alla övriga kostnader och den var tecknad för 6 månader.

Du borde kunna hitta en liknande försäkring idag?!

Undrar det jag, ett försäkringsbolag vill nog inte teckna någon försäkring där det är så stor risk för dyra utgifter som i detta fall. De vill ju tjäna pengar och lever på alla de fall där folk tecknar försäkringar som aldrig behöver nyttjas..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man har fri sjukvård från första dagen när man har uppehållstillstånd.Bara knalla iväg till skatteverket samma dag och anmäla sen får man visst tillfäliga nummer.

mvh Repe

Tack för svaret. Men vad jag har förstått så är det om man är folkbokförd eller ej som spelar roll, inte om man har personnummer. Det kanske sker samtidigt när man väl har ett "riktigt" personnummer. Men det tillfälliga personnumret kan man antagligen inte räkna med. Så har i alla fall jag förstått det efter att ha ringt runt till myndigheter hela dagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Min thailändska fru har precis fått uppehållstillstånd och vi planerar att åka till Sverige om ungefär 3 veckor. Åtminstone fram till jag insåg följande. Hon måste vara folkbokförd i Sverige för att ha rätt till fri sjukvård (sjukvård till samma kostnad som för som en svensk medborgare). För att ansöka om att bli folkbokförd så måste man vara i Sverige. Detta tar enligt Skatteverket 4-6 veckor, jag ringde dem idag. Alltså kommer min fru inte ha fri sjukvård under de första 4-6 veckorna i Sverige. Hon är gravid i 24 veckan nu, i mina öron låter det inte så bra att mer eller mindre inte ha tillgång till sjukvård mellan graviditetsveckorna 27-33. Jag pratade med patientservice på landstinget och de bekräftade att man måste betala hutlösa priser fram till det att folkbokföringen är registrerad. Samtidigt har jag läst påstående som säger att praxis är att det anses vara förmildrande omständigheter att man är gravid och att man redan har rätt att bo i Sverige så därför väntar sjukhusen/klinikerna med att ta betalt fram till folkbokföringen är klar. Således betalas det av försäkringskassan, antar jag.

Är det någon som vet med säkerhet vad som gäller?

Om det är så att min fru inte har rätt till fri sjukvård så överväger vi att stanna i Thailand nio månader till och i stort sätt förbruka hennes uppehållstillstånd. Det finns mer eller mindre ingen som har råd att betala de summorna det handlar om ifall något skulle gå fel.

Jag antar att en bra försäkring skulle kunna täcka akuta bekymmer med graviditeten, är det någon som vet var vi kan fixa en sådan?

Tack på förhand.

Vad jag vet så kostar en försäkring som innefattar graviditet multum!

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar det jag, ett försäkringsbolag vill nog inte teckna någon försäkring där det är så stor risk för dyra utgifter som i detta fall. De vill ju tjäna pengar och lever på alla de fall där folk tecknar försäkringar som aldrig behöver nyttjas..

Tack för svar. Dock går det nog att försäkra, det är väl bara frågan om vad försäkringen går loss på. Det är ju inte givet att frugan måste uppsöka sjukvården, men jag antar att risken är ganska stor i graviditetsveckorna 27-33.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det flera år sedan men min fru var här på turistvisa. Thai Scan (http://www.thai-scan.com/) hade då hjälpt mig med allt och tur var väl det.

Frugan åkte på UrinVägsInfektion och låg inne fyra dagar på S:t Görans i Stockholm. Bara för att doktorerna skulle titta på henne initialt tog dom 1000 spänn.

Försäkringen som Thai Scan hade fixat täckte sedan alla övriga kostnader och den var tecknad för 6 månader.

Du borde kunna hitta en liknande försäkring idag?!

Tackar. Jag ska ringa dem imorgon och se vad de har att erbjuda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att man har fri sjukvård från första dagen när man har uppehållstillstånd.Bara knalla iväg till skatteverket samma dag och anmäla sen får man visst tillfäliga nummer.

mvh Repe

Stämmer tyvärr inte.

Fri sjukvård gäller från att man inskrivits hos försäkringskassan, för det krävs normalt att man kan antagas komma bo i Sverige i minst 1 år, vilket kan styrkas av tex uppehållstillstånd som gäller i minst 1 år.

Här hittar du lite info samt ansökningsblankett http://www.forsakrin...rs/ny_i_sverige .

Du kan säkert hitta telefonnummer till deras kundtjänst, på samma sida, ring och fråga så slipper du en massa gissningar, även om de är välmenande.

PS, det är kanske en bra idé att låta henne föda på ett bra sjukhus i Thailand istället, bättre service och det nyfödda barnet samt modern får stanna på sjukhuset i ca 3nätter och modern får lära sej hur man tar hand om den lilla och det kollas att amningen funkar mm, istället för att som i Sverige ofta jagas ut efter max en natt på sjukan.

Sen är det kanske lättare och trevligare för henne om hon förstår språket på sjukhuset?

Kostade oss ca 40.000 bath med kejsarsnitt på ett bra sjukhus i Bangkok. DS.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer tyvärr inte.

Fri sjukvård gäller från att man inskrivits hos försäkringskassan, för det krävs normalt att man kan antagas komma bo i Sverige i minst 1 år, vilket kan styrkas av tex uppehållstillstånd som gäller i minst 1 år.

Här hittar du lite info samt ansökningsblankett http://www.forsakrin...rs/ny_i_sverige .

Du kan säkert hitta telefonnummer till deras kundtjänst, på samma sida, ring och fråga så slipper du en massa gissningar, även om de är välmenande.

PS, det är kanske en bra idé att låta henne föda på ett bra sjukhus i Thailand istället, bättre service och det nyfödda barnet samt modern får stanna på sjukhuset i ca 3nätter och modern får lära sej hur man tar hand om den lilla och det kollas att amningen funkar mm, istället för att som i Sverige ofta jagas ut efter max en natt på sjukan.

Sen är det kanske lättare och trevligare för henne om hon förstår språket på sjukhuset?

Kostade oss ca 40.000 bath med kejsarsnitt på ett bra sjukhus i Bangkok. DS.

MVH Tommy

Tack för svaret.

Det börjar tyvärr luta kraftigt åt att vi inte åker till Sverige. Jag får väl ta och ringa till försäkringskassan imorgon igen. Men om det är så att fri sjukvård även kräver att man är inskriven hos Försäkringskassan så inser jag med maratonloppet av pappersexcersis för giftermål och uppehållstillstånd i färskt minne att allt detta kommer ta några månader att fixa. Det jobbigaste och tidskrävande var ju faktiskt, tro det eller ej, den svenska byråkratin. När allt är klart är vårt barn antagligen redan fött eller också väldigt nära förlossning vilket innebär att vi bör ha varit på en massa kontroller även i Sverige. De kontrollerna kommer kosta skjortan om vi inte har fri sjukvård. Snacka om att detta är att falla på mållinjen. Alla timmar det tagit för att fixa UT och alla resor till Bangkok är helt bortkastade för att inte tala om vad som kommer hända nästa gång min fru söker uppehållstillstånd.

Är det någon som vet hur Migrationsverket ställer sig till att förlänga/godkänna nytt UT/PUT om man knappt varit i Sverige under förra UT-perioden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Min fru kom till Sverige en måndad, på tisdag var vi hos skatteverket.

En vecka senare hade vi fått brev med personnummer. Någon vecka efter var vi på vårdcentralen och hos

tandreglering utan någon problem alls.

Att problem kan uppstå beror någ på i vilken landsting och kommun man bor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru kom till Sverige en måndad, på tisdag var vi hos skatteverket.

En vecka senare hade vi fått brev med personnummer. Någon vecka efter var vi på vårdcentralen och hos

tandreglering utan någon problem alls.

Att problem kan uppstå beror någ på i vilken landsting och kommun man bor.

Ok, tack så mycket för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Skatteverket har dock utryckligen sagt att det tar 4-6 veckor att bli folkbokförd/få personnummer nu så det lär ju minst ta 4 veckor och jag kan inte tänka mig att Försäkringskassan är snabba, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Lobuz så fick frugan och våra barn Personnummer via skatteverket inom 1 vecka (i Gbg för 2 månader sedan), Försäkringskassan är en annan historia.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack så mycket för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Skatteverket har dock utryckligen sagt att det tar 4-6 veckor att bli folkbokförd/få personnummer nu så det lär ju minst ta 4 veckor och jag kan inte tänka mig att Försäkringskassan är snabba, tyvärr.

Hej. Jag kan inte reglerna som verkar gälla nu men. När frugan kom hit 2008 på UT (hon var då flickvän) så hade hon en fruktansvärd hosta med sig. Hon hade haft den 2-3 veckor innan hon kom. Innan hon hade fått sina 4 sista så åkte vi till Axess akuten i Gbg för att kolla upp henne. Hon fick undersökning+ recept på en riktig hostmedicin.

Vi hade bara hennes pass med UT i och jag betalade vanlig patientavgift för henne.

Det var inga problem alls när jag förklarade läget.

Dom 4:a sista fick vi på ca 1vecka.

Men det är klart att saker o ting förändras/försämras.

Prata du med någon som vet så ska du se att detta löser sig med. Lycka till med allt.

Mvh Hn :wai:

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Personer med uppehållstillstånd som är folkbokförda i Sverige har rätt till svensk sjukvård på samma premisser som alla andra.

När man anländer till Sverige och besöker skattemyndigheten så gör man ansökan om folkbokföring.

Även om folkbokföringen tar ungefär en månad att administrera så gäller folkbokföringen från den dagen man besökte myndigheten.

Inskrivningen på försäkringskassan är en annan sak och den är väsentlig om man söker t.ex föräldrapenning eller barnbidrag etc.

Och eftersom barnet inte är fött så återstår tillräckligt med tid för att hinna med den registreringen.

Så jag skulle utgå från att din fru har fullt skydd, avseende vård, från samma sekund ni besökt skattemyndigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Det börjar tyvärr luta kraftigt åt att vi inte åker till Sverige. Jag får väl ta och ringa till försäkringskassan imorgon igen. Men om det är så att fri sjukvård även kräver att man är inskriven hos Försäkringskassan så inser jag med maratonloppet av pappersexcersis för giftermål och uppehållstillstånd i färskt minne att allt detta kommer ta några månader att fixa. Det jobbigaste och tidskrävande var ju faktiskt, tro det eller ej, den svenska byråkratin. När allt är klart är vårt barn antagligen redan fött eller också väldigt nära förlossning vilket innebär att vi bör ha varit på en massa kontroller även i Sverige. De kontrollerna kommer kosta skjortan om vi inte har fri sjukvård. Snacka om att detta är att falla på mållinjen. Alla timmar det tagit för att fixa UT och alla resor till Bangkok är helt bortkastade för att inte tala om vad som kommer hända nästa gång min fru söker uppehållstillstånd.

Är det någon som vet hur Migrationsverket ställer sig till att förlänga/godkänna nytt UT/PUT om man knappt varit i Sverige under förra UT-perioden?

Det bör inte vara något problem.

Om hon blir sjuk inna detta händer så bör man kunna prata med sjukhuset att ansökan om personnummer och ansökan hos FK ligger som ansökan så bör det inte vara några problem. Har för mig att FK räknar från ansökningsdagen.

Nu var det många år sen jag gick igenom detta. Men kan till och med vara så att man kan göra ansökan retroaktivt från den dan man entrade landet.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

hej. det tog inte mer än 1 vecka så gade frugan fått personer via lokala skatt och försäkringskassan tog bara nå'n vecka så var allting fixat.

ps. lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personer med uppehållstillstånd som är folkbokförda i Sverige har rätt till svensk sjukvård på samma premisser som alla andra.

När man anländer till Sverige och besöker skattemyndigheten så gör man ansökan om folkbokföring.

Även om folkbokföringen tar ungefär en månad att administrera så gäller folkbokföringen från den dagen man besökte myndigheten.

Inskrivningen på försäkringskassan är en annan sak och den är väsentlig om man söker t.ex föräldrapenning eller barnbidrag etc.

Och eftersom barnet inte är fött så återstår tillräckligt med tid för att hinna med den registreringen.

Så jag skulle utgå från att din fru har fullt skydd, avseende vård, från samma sekund ni besökt skattemyndigheten.

Tyvärr har jag fått annat svar vid mina upprepade samtal med försäkringskassan, har du nån länk till det du säger? Allvarligt, jag hoppas du har rätt!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har jag fått annat svar vid mina upprepade samtal med försäkringskassan, har du nån länk till det du säger? Allvarligt, jag hoppas du har rätt!

MVH Tommy

Båda har rätt.

Om man ska se ur en paragrafryttares synvinkel så är det riktigt att man ska vara inskriven hos FK för att få vård. Som exempel (om jag minns rätt) så har ju FK 6 månaders karens på sjukpenning. Och det verkar ju lite hårt att personer inte ska kunna få sjukvård ens en gång innan 6 manader från man flyttade hit. Men besitter man dom sista 4 så är det knappast många sjukhus som kollar detta mot FK då det är landstinget som betalar sjukhusräkningen och den landar ej på FK,s bord överhuvudtaget om man ej även vill ha sjukpenning vill säga. Därav så upptäcker ej sjukhuset att man ej är inskriven.

Det är dock rekomendabelt i alla fall att så fort som möjligt anmäla sig till FK.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har jag fått annat svar vid mina upprepade samtal med försäkringskassan, har du nån länk till det du säger? Allvarligt, jag hoppas du har rätt!

MVH Tommy

Har genomgått detta vid två tillfällen och skrivit in två fruar, 5 barn och mig själv en gång. Senast i Sep -10. :)

Vid samtliga tillfällen (och i olika län) blev vi folkbokförda den dagen vi hade lämnat ansökan.

Barnbidrag etc kom också med beräknad start från samma dag, även om det tog upp till 3 månader innan vi hade registrerats hos försäkringskassan.

Men rätten till socialförsäkring och skydd etc gäller från folkbokföringsdagen.

Beslut om folkbokföring m. m.

...

35 § Vid flyttning gäller den nya folkbokföringen från och med flyttningsdagen om anmälan görs enligt 25 eller 26 §. Kommer anmälan in senare gäller folkbokföringen från och med den dag då anmälan kom in.

Har beslut om folkbokföring meddelats utan föregående anmälan, gäller folkbokföringen från och med beslutets dag.

Länk: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910481.htm

Observera: Är du utländsk medborgare men bosatt och folkbokförd i Sverige, gäller samma förmåner och avgifter som för andra som bor i Sverige.

http://www.liv.se/Patientinformation/Vard-for-utlandska-medborgare/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar Herr noBuzz, tänkte väl att du hade täckning för vad du skrev!

Angående folkbokföringen så är både fru och barn bokförda från och med den 9:e Juni (inresedagen) trots att vi inte var hos Skatteverket förrän den 13:e (vi landade mitt i natten en Torsdag, på Fredagen hade jag ingen lust att åka till nån myndighet, sen var det helg)

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska ha sin hemvist i Sverige för att få den s.k. fria sjukvården. Det innebär i klartext att man ska vara folkbokförd i Sverige.

Att det skulle ta 4 - 6 veckor för Skatteverket att folkbokföra en gravid kvinna i 24 graviditetsveckan - en kvinna som är beroende av sjukvårdens kontroller för sin egen och det blivande barnets hälsa, låter som ett standardsvar från Skatteverkets kundtjänst. Även Skatteverket kan handlägga ärenden med förtur.Graviditeter där kvinnan är beroende av sjukvården bör räknas som ett förtursärende.

När det gäller Försäkringskassan kan de handlägga registreringen parallellt med Skatteverkets folkbokföring och göra klart själva beslutet när kassan fått personnumret från folkbokföringen. Det har de gjort förr.

När det gäller myndigheter handlar det om att kontakta rätt person.

Som upplysning har varje enskilt landsting rätt att själva besluta i frågor om faktureringar och avgifter inom sjukvården så det skiljer en hel del mellan landets landsting i de frågorna.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för allt engagemang. Nu är flygbiljetter betalda till mig och frugan. Den 24de augusti anländer vi till Sverige. Endast reseförsäkringen för själva flygningen kvar då, jag kör på World Nomads som gäller fram till åttonde graviditetsmånaden.

Om det skulle vara så att min fru behöver vård under de veckorna hon ej fått sitt personnummer så har jag i alla fall kött på benen nu och tänker inte betala något extra, nu vet jag att hon har rätt till fri sjukvård.

Sammanfattningsvis:

Man måste uppfylla följande för att har rätt till fri sjukvård:

1. Uppehållstillstånd som varar över ett år.

2. Vara folkbokförd i Sverige.

Eftersom folkbokföringen gäller från dagen man lämnar in ansökan så har alltså min fru rätt till fri sjukvård.

Tack återigen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...