cpo Inlagd April 11, 2013 Dela Inlagd April 11, 2013 Hej! Fick en fråga från min fru häromdagen. Jag kan inte besvara den trots att jag kollat officiella hemsidor för Finlands ambassad UD etc. Min fru har en kompis som haft internet kontakt med en man från Finland. Nu har denna man varit och träffat henne ett par veckor i Thailand. Naturligtvis uppstod djup och intensiv förälskelse med allt som därtill hör. Mannen sa till henne att han skulle försöka ordna så hon kunde komma och bo hos honom i Finland. Hon är förstås helt "upp i det blå" och vill flytta dit för alltid genast. Frågan jag fick var: är det ungefär samma regler som Sverige har när det gäller visum - UT och så småningom PUT? Jag har ingen aning. Försökt läsa på Finlands hemsidor men det står mycket mycket lite om detta (nästan inget jag kan hitta). Visst vet jag att Finland är synnerligen restriktivt med en del invandring men denna sort av invandring? Ingen aning. Därför vänder jag mej till detta forum, med min fråga. Någon som vet något? Naturligtvis förstår jag att det kan vara bluff från honom, från henne, från båda eller seriöst från båda. Men det har jag inte med att göra. Jag vet inget alls om dem i övrigt. Jo, möjligen att hon tänker sig att så småningom kanske jobba i Finland, hon är utbildad inom sjukvården. Tacksam lite svar så jag kan säga något till min fru. Hon vet att jag här tänkte ställa frågan. Mvh Cpo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kuai Inlagd April 11, 2013 Dela Inlagd April 11, 2013 (ändrad) Solly! Det blev stenfel! Ändrades April 11, 2013 av kuai Livet är en resa, lev mera! Frihet det ger man och ansvar det tar man! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Changfi Fa Inlagd April 11, 2013 Dela Inlagd April 11, 2013 Hej Det fungerar exakt samma lika som flytta till sverige, dom är med i EU. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gray Inlagd April 11, 2013 Dela Inlagd April 11, 2013 Finland är inom EU och Schengen därmed bör det vara ganska likt Sverige. Britterna, Tyskarna och Danskarna har någon form av språktest när det gäller PUT eller medborgarskap har jag för mig men det kan knappast Finnarna kräver! Eller? Man för hoppas att Finlands motsvar till MIG har lite mera resurser för att utöva jobbat annars är vänta tiden här upp emot 5 månader för en e-ansökning till Sverige för tillfället har jag läst. Fast din frus kompis behöver ju endast ett besöksvisum vid det här läget skulle jag tro. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd April 11, 2013 Dela Inlagd April 11, 2013 (ändrad) Googlade lite... http://www.finland.se/public/default.aspx?nodeid=36116&contentlan=3&culture=sv-FI & http://formin.finland.fi/Public/default.aspx?contentid=80709&nodeid=35334&contentlan=3&culture=sv-FI Ändrades April 11, 2013 av acarls Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd April 11, 2013 Dela Inlagd April 11, 2013 Smidigast och snabbaste sättet är att bjuda tjejen till Fiinalandet med turistvisum sen gifta sig i Finland samt sen lämna in ansökan om uppehällstillstånd hos lokala polisen. utredningstiden varierar beroende på orten. Annars är det som i Sverige lämna in ansökan i BKK o vänta i Thailand. Be killen regga till thaiklupi.fi o ställa frågan där. finns massor av svar redan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cpo Inlagd April 11, 2013 Trådstartare Dela Inlagd April 11, 2013 Tack för svaren! Det räcker för mej. Vidarebefordrar dessa till frun som sedan tar det vidare. Jag gör inget annat alls i denna historia eftersom jag inte känner någon av dem mer än att kvinnan är en vän till min fru. Tack för bra svar. Med vänlig hälsning cpo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd April 12, 2013 Dela Inlagd April 12, 2013 Vet inte om det kommer för sent, men man ska ta med sig legaliserat singlepapper etc från Thailand. Man kan ju säga att det är bara för säkerhetens skull, ifall tycke uppstår så pass mycket att man gifter sig. Och lika viktigt är det att nämna det i visa ansökan också. Annars kan de börja undra. Tyvärr är det gjort så svårt i Finland att många gifter sig alldeles för snabbt med olika utgångar... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Glenn Phuket Inlagd April 12, 2013 Dela Inlagd April 12, 2013 sen finns ju finska MIG som har en heldel info.. http://www.migri.fi/ingangssidan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cpo Inlagd April 12, 2013 Trådstartare Dela Inlagd April 12, 2013 Hej, nej inte för sent, jag berättar om svaren för min fru så får de sedan agera som de finner bäst (alltså väninnan och mannen i Finland). De förstår nu att det tycks enklare om de är gifta,,,och så långt hade inte mannen tänkt sig har jag förstått nu. Och de har ju bara träffats en gång,,,,,,1-2 veckor tror jag det var,,,i övrigt endast Skype kontakt. Enligt senare mail från mannen - eller än mer brist på mail - verkar han bara varit ute på ett äventyr tycker jag i vart fall det liknar.. Men väninnan får info - i övrigt är jag inte alls inkopplad mer än att frun säger till mej vad hon får reda på. Tack mvh cpo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd April 12, 2013 Dela Inlagd April 12, 2013 Om det handlar bara om äventyr, är det bästa besök visum på 90 dagar. Mannen skickar in en inbjudan, och visum ansöks i vanligt ordning hos Ambassaden i Bangkok. Tråkigt om tjejen satsar hundra på det utan att veta riktiga motiv, fast det är inte mitt roll att döma eller moralisera. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cpo Inlagd April 12, 2013 Trådstartare Dela Inlagd April 12, 2013 Hej, håller helt med dej! Inte alls min roll heller att moralisera eller värdera kring deras relation, endast upplysa. I övrigt är de vuxna nog att själva ta konsekvenser av sitt handlande (båda strax över 35). mvh cpo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd April 13, 2013 Dela Inlagd April 13, 2013 Blir 34 årig bröllopsdag nästa helg, och jo vi gifte oss i Finland.- Inte många thailändskor där på den tiden,ingen redig asiatisk mat heller.- Ett litet under att älsklingen klarade av 2 år där innan det blev dags för flytt till "The Land of Milk and Honey" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Moipenyang Inlagd April 13, 2013 Dela Inlagd April 13, 2013 Träffa en finne nere i byn och han sa att det var inte det lättaste att få visum fixat för frun. Även för han var det omständigare att fixa förlängt visa för att vista i thai. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wheels Inlagd April 13, 2013 Dela Inlagd April 13, 2013 "Naturligtvis uppstod djup och intensiv förälskelse med allt som därtill hör" Såklart Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benjamas Inlagd April 14, 2013 Dela Inlagd April 14, 2013 Typiskt Thai att fundera på giftermål efter 2v, konstigt om snubben får kalla fötter... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Juha Inlagd April 15, 2013 Dela Inlagd April 15, 2013 Typiskt Thai att fundera på giftermål efter 2v, konstigt om snubben får kalla fötter... I Finland är man född med kalla fötter. Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd April 17, 2013 Dela Inlagd April 17, 2013 "Naturligtvis uppstod djup och intensiv förälskelse med allt som därtill hör" Såklart Japp, frugan hörde fel, trodde vi skulle till England Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wheels Inlagd April 18, 2013 Dela Inlagd April 18, 2013 Har inte helt med tråden att göra, men såg på kundskapskanalen i går kväll om en engelsman som träffade en tjej på en bar, åkte hem och fick sen sms om hur mycket hon älskade och längtade efter honom. Så han sålde av sina tillgångar och åkte till hennes hemby i buriram (tror jag). Byggde hus och en grisfarm sen lämnade han till på köpet över sina resterande pengar till henne. Sen var det såklart bara en tidsfråga. Hur fan kan man vara så frånkopplad från verkligheten som han Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cpo Inlagd April 21, 2013 Trådstartare Dela Inlagd April 21, 2013 Ja, om ni vill veta hur denna intensiva förälskelse avlöpte så kan jag nu säga att den har till största delen upphört. När mannen kom åter Finland meddelade han att han inte hade lust att gifta sig (förstås). Han hade många "damer" där som var intresserade. Kvinnan i sammanhanget talade om att hon inte vill till Finland eftersom det verkade så svårt att få bo där om man inte gifte sig,,,,och det ville nu inte hon heller.Dessutom för kallt och för svårt (märkligt) språk som inte lät som vanliga Europeiska språk (hon kan en del språk nämligen). Så nu har hon avfärdat den mannen helt..och han också henne. Nu är hon på jakt efter Svensk man eftersom det trots allt är lättare att komma hit och vara här åtminstone de två första åren,,,så se upp! Hon är på jakt! Med vänlig hälsning cpo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd April 21, 2013 Dela Inlagd April 21, 2013 I Finland är man född med kalla fötter. Eller så får man Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd April 22, 2013 Dela Inlagd April 22, 2013 Flytta till Finland för Thaikvinna? Vem skulle vilja flytta till Finland för en Thaikvinnas skull? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd April 23, 2013 Dela Inlagd April 23, 2013 Vem skulle vilja flytta till Finland för en Thaikvinnas skull? Hade ente kapat banden di sista ljuva åren om hon så hadde flyttat till Tjottahaiti Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu