Jump to content
IGNORERAD

Hur lång tid efter intervjun fick ni UT beviljat?


baver999

Recommended Posts

Skulle vara kul o se hur dom arbetar.. Själva arbetet o gå inom handlingarna kan ju inte ta många minuter.

Men det är lika med vårat skatteverk,lämnade in vigselbeviset där för registrering efter jag kom hem från Thailand. Fick beskedet att det tar 2 månader

att behandla??? Vad är det som tar sån tid? Översättningen skulle ta 4 veckor,bordshantering lika lång tid!?

Makalöst!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Putte37

    10

  • baver999

    9

  • John Khonken

    8

  • thaikonsult

    6

Mest aktiva i denna tråd

John Khonken

Putte jag tror totalt annorlunda. Jag skulle garanterat bryta ihop för deras ineffektivitet. En pappersvändare tror alltid att han är Guds sändebud på jorden

Ändrades av John Khonken
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Klart som korvspad att det tar en jäkla tid ! De måste ju svara i telefon hela tiden

För det är så många som ringer och frågar om hur lång tid det tar

:y15: :y15:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Putte jag tror totalt annorlunda. Jag skulle garanterat bryta ihop för deras ineffektivitet. En pappersvändare tror alltid att han är Guds sändebud på jorden

Ja svenska byråkrater o papperskvarnar har ju rykte om sig o vid ett sånt här tillfälle blir man rejält påmind ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

För 8 veckor sedan skickade vi ansökan om PUT till min fru.

Måndag föra veckan var vi på intervju.

Idag dricker vi Champagne.

Det gick snabb som x2000

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som korvspad att det tar en jäkla tid ! De måste ju svara i telefon hela tiden

För det är så många som ringer och frågar om hur lång tid det tar

:y15: :y15:

Tur det inte är handläggarna som svarar på frågorna då ;)

Kanske vore en id'e o lägga ner deras tele o fråge avd o lägga dom resurserna på handläggning istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Kenneth så dumma är dom inte. Min dam hade telefontid en timme sedan stängdes telefonen för att kunna arbeta resten av dagen. Tror tiden var emellan 08.30-09.30 om jag minns rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Ska försöka ge ett kort inlägg i frågan kring väntetider vid ansökan om UT.

Vi ska hålla isär handläggning av ansökningar via e-ansökan kontra pappersansökan. Skälet är att det är speciella handläggare som handlägger e-ansökningarna. De har speciell utbildning för detta och e-ansökningarna kan inte handläggas av de övriga handläggarna.

Handläggningstiden för en e-ansökan är som tidigare sagts max 3 månader och den tiden brukar de hålla om inte ärendet hängt upp sig på ofullständiga uppgifter eller tekniska problem. Tjänster är ganska ny så den dras fortfarande med en del barnsjukdomar.

Handläggningstiden för pappersansökningar är idag 7 - 10 månader enligt Migrationsverkets uppgifter. Sanningen är väl att handläggningstiden för dessa ansökningar varierar mycket beroende på vilken enhet som handlägger ärendet och hur effektiv den enskilde handläggaren är. Vidare om sökanden är gift eller sambo eller enbart flickvän.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

3 månader, via Mig Solna. Tror att det tar olika lång tid beroende på vilket kontor som handlägger ärendet. Vi sökte dessutom förtur och fick det beviljat då jag kunde styrka att vi sammanhängande bott tillsammans 1 år i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

för mitt ex. tog det 7 dagar från intervju till beviljat UT, via e-tjänsten.

nu väntar hon bara på sitt UT-kort.

mycket bra jobbat, :thumbsup:

mvh Challenger98 :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

för mitt ex. tog det 7 dagar från intervju till beviljat UT, via e-tjänsten.

nu väntar hon bara på sitt UT-kort.

mycket bra jobbat, :thumbsup:

mvh Challenger98 :14:

Märkligt!! 9 veckor sedan web ansökan gjordes,6 veckor sedan hennes intervju.

And still waiting! Har fått en handläggare i Sundsvall vet jag iallafall.

Men en vecka från intervju?? E ju nåt som inte stämmer på Mig :not_i:

Link to comment
Dela på andra sajter

År 2010 i februari det tog ca 3 veckor efter tjejens intervju och frågor via brev som jag fick svara på,

som jag fick brev om att tjejen fick UT

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Har för mig att det tog 2-3 veckor från det att jag fyllt i och skickat in alla papper till Migrationsverket till frugan fick beviljat UT, hela proceduren med frugans intervju tog max 2 månader men detta var 1996.

Roligt att se hur ansökningstiderna varierar historiskt. För oss tog det över året 2000-2001..

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att se hur ansökningstiderna varierar historiskt. För oss tog det över året 2000-2001..

Med vänlig hälsning,

Uj!! Måste kännas oändligt o vänta ett år :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på många faktorer. Solna har väldigt hög beläggning. Därför tar det lång tid enligt dom själva. Tyvärr tror jag att en del har med myndighetsmissbruk. En byråkrats viktigaste uppgift är att vrida papper åt olika håll och skapa mer byråkrati. Inte är det att hjälpa medborgarn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr tror jag att en del har med myndighetsmissbruk. En byråkrats viktigaste uppgift är att vrida papper åt olika håll och skapa mer byråkrati. Inte är det att hjälpa medborgarn

Tror jag inte ett smack på. Varför skulle de ha ett egenintresse i att vara långsamma? Många myndigheter har rekommenderade tidsramar för hur lång tid en enskild handläggare skall/bör lägga ned på ett ärende. Handläggare som inte producerar blir knappast poppis hos cheferna. Det du slänger ur dig är ju en vanligt förekommande åsikt som luktar mer av unken fördom en verklighet. Testa att sök visum/uppehållstillstånd i andra europeiska länder så får du kanske lite perspektiv på MIG och deras effektivitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Willie du har säkert helt rätt. Men när man hamnat i skiten . Då är det inte lika roligt. Vi är tre vänner som lämnade in samtidigt i våras. Båda mina vänner skickades till sundsvall och blev klara på ca 3 månader. Jag ringde till min handläggare som talade om att vi var ett enkelt ärende . Men att vi måste vänta i ca 7 månader.och i solna får alla vänta på sin tur. Hur man gallrade för att hamna i solna respektive sundsvall. Vet jag inget om. Frågan jag ställer mig. Hur kan tanten veta att det just tar 7 månader. Allt känns som att skapa byråkrati. Enligt min tes om MIG-Verketets anställda fick lön(bonus) efter hur många fall man löste så skulle väntetiden halveras direkt

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tror jag inte ett smack på. Varför skulle de ha ett egenintresse i att vara långsamma? Många myndigheter har rekommenderade tidsramar för hur lång tid en enskild handläggare skall/bör lägga ned på ett ärende. Handläggare som inte producerar blir knappast poppis hos cheferna. Det du slänger ur dig är ju en vanligt förekommande åsikt som luktar mer av unken fördom en verklighet. Testa att sök visum/uppehållstillstånd i andra europeiska länder så får du kanske lite perspektiv på MIG och deras effektivitet.

Har ingen aning om hur det är på Migrationsverket med handläggandet av UT.

Har dock hamnat på statliga verk och instutioner som konsult och sett en offantlig byråkrati som jag inte trodde var möjlig.

Har konsulat på en del statliga ställen där en hel grupp inklusive mig producerar mindre kod på ett år än vad jag själv producerat på 3 månader hos privata uppdragsgivare.

Det är inget större fel på dom enskilda medarbetarna men hela maskineriet krankulerar.

I ett fall hade hundratals timmar lagts ner på ett dokument under 2 års tid och av 6 olika handläggare och det enda som stod på dokumentet var "man ska kunna registrera EU-moppe"

I andra fall har dom enskilda byråkraterna haft till uppgift att producera underlag för förändringar i deras datasystem och två månader efter att resultatet ska vara klart så har ingen byråkrat ens påbörjat sin uppgift och sitter på möten och fnittrar om vem som glömt mest. Och chefsbyråkraren bara fnittrar med.

Resultat? Tre konsulter à 1000 kronor per timme sitter i månader och läser manualer och väntar på underlag.

Lite av min insyn i statlig verksamhet men dock ej handläggning på migrationsverket.

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen aning om hur det är på Migrationsverket med handläggandet av UT.

Har dock hamnat på statliga verk och instutioner som konsult och sett en offantlig byråkrati som jag inte trodde var möjlig.

Har konsulat på en del statliga ställen där en hel grupp inklusive mig producerar mindre kod på ett år än vad jag själv producerat på 3 månader hos privata uppdragsgivare.

Det är inget större fel på dom enskilda medarbetarna men hela maskineriet krankulerar.

I ett fall hade hundratals timmar lagts ner på ett dokument under 2 års tid och av 6 olika handläggare och det enda som stod på dokumentet var "man ska kunna registrera EU-moppe"

I andra fall har dom enskilda byråkraterna haft till uppgift att producera underlag för förändringar i deras datasystem och två månader efter att resultatet ska vara klart så har ingen byråkrat ens påbörjat sin uppgift och sitter på möten och fnittrar om vem som glömt mest. Och chefsbyråkraren bara fnittrar med.

Resultat? Tre konsulter à 1000 kronor per timme sitter i månader och läser manualer och väntar på underlag.

Lite av min insyn i statlig verksamhet men dock ej handläggning på migrationsverket.

Med vänlig hälsning,

Betvivlar inte en sekund på din upplevelse men det är ju väsentlig skillnad på förkrossande Kafkabyråkrati och det som John beskrev som myndighetsmissbruk och enskilda handläggare som vill jävlas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kan börja med att hålla isär de olika handläggarna. När det gäller ansökningar via e-tjänsten har Migrationsverket snabbutbildat ett antal speciella handläggare för att hantera dessa ärenden. De har krav på sig att handläggningstiden inte ska överstiga 3 månader i ett normalärende, räknat från dagen ansökan lämnades in. Behöver de kalla in referenspersonen till en muntlig intervju eller begära in kompletteringar kan handläggningstiden bli lite längre.

Många frågar hur lång tid de behöver vänta på beslut från det flickvännen varit hos ambassaden när det gäller e-ansökningarna. Detta varierar mycket beroende på vilken enhet och handläggare som handlägger ärendet och vilken planering de har på enheten. Snabbast vi varit med om var när det kom ett mejl att ett ärende var klart någon timma efter flickvännens varit hos ambassaden. Den gången var det en av handläggarna hos enheten i Örebro som var snabb med beslutet.

Just nu har en hel del handläggare fortfarande semester så det tar lite längre tid än normalt med ärendena men de håller sig inom 3 månadersgränsen.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Min handläggare berättade för mig att det går bra att min flickvän åker över till Singapore med mig under 2-3 dagar.

Idag, dagen efter fick jag ett mail där det stod att jag skulle skicka en ny kopia på hennes pass och att det antagligen blir klart idag!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag blev fick vi ett mail där det stod att beslutet är fattat. Vi ringde till svenska ambassaden i Bangkok som bekräftade att vi fick det godkänt.

Nu ska vi vänta i ytterligare 2 veckor innan vi kan hämta UT kortet på ambassaden.

Lycka till för er andra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är andra tider idag. Vi gjorde detta 2002. Fick vänta 13 månader på att få intervju i Bangkok, sedan tog det ytterligare 4 månader innan det blev godkänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...