Jump to content
IGNORERAD

Microsofts Surface – En verklig utmaning för Apples iPad?


Herr Chang

Vad tror du om Microsoft Surface?  

37 röster

  1. 1. Kan den konkurrera med Apples iPad?

    • Nej
      5
    • Möjligen, men har svårt att tro på det
      8
    • Kanske
      0
    • Det är troligt, men inte säkert
      4
    • Ja
      10
    • För tidigt att sia om nu
      5
    • Har ingen lust att spekulera om det
      1
    • Vet ej
      4


Recommended Posts

Jag är alldeles matt efter att ha sett Microsofts presentation av en kommande produkt, Microsoft Surface. Länk tlll blog av tillställningen:

http://new.livestream.com/accounts/687825/events/937818

Lugna och fina nu, detta är producerat av uppenbara Microsoft fanboys! Och fangirls ;) Endast kommentarer och stillbilder via internet från de som är närvarande. Hittar ingen bättre länk just nu.

Varning dock för att något rörligt blir det först efter cirka 9 minuter. Och Microsofts spektakel i Los Angeles skulle börja 15.30 lokal tid, men tydligen dröjde det till 16.13 innan man kom igång. Tills dess kan man avnjuta entusiastiskt pep-talk.

Länk till Microsofts pressrelease här:

http://www.liveside.net/2012/06/18/microsofts-surface-the-press-release/

Eller:

http://macdailynews.com/2012/06/18/microsoft-previews-own-surface-tablet/

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Positivt är i varje fall att det inte är en uppenbar kopia av iPad. Konkurrens uppskattas! Till skillnad från vad vissa asiatiska härmapor förmår erbjuda…

Dock inte bra att Microsoft inte kan vara konkreta vad gäller pris och säljstart. Varför är man så tidigt ute? Misstänker att det är väl beprövad taktik som kändes angeläget innan företag köper in för många iPad. Nu kan hjärntvättade IT-ansvariga köra sin vanliga vals:

"Jamen, jamen… köpa en massa iPads? När Microsoft snart kommer med något mycket bättre? Det vore mycket strategiskt att avvakta!"

Indikera gärna vad ni tycker i omröstningen ovan.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    9

  • Tallviking

    7

  • nitramj77

    4

  • Moritz

    4

Mest aktiva i denna tråd

Kan man slippa Microsoft produkter gör i vart fall jag gärna det. För mig är Microsoft, ologiskt, inte användarvänligt, dyrt och fulla med buggar. Tyvärr som HC säger alla datakonsulter är hjärntvättade av Microsoft.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Dom verkar göra samma gamla blunders som SonyEricsson gjorde tidigare.

Man presenterade en lur allt för lång tid innan den släpptes och folk blev så "vana" med den genom att bara läsa spec'arna så när den väl kom kändes den gammal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom verkar göra samma gamla blunders som SonyEricsson gjorde tidigare.

Man presenterade en lur allt för lång tid innan den släpptes och folk blev så "vana" med den genom att bara läsa spec'arna så när den väl kom kändes den gammal.

Ja, det är i regel inte särskilt smart att släppa specs långt i förväg. Nu har ju inte Microsoft någon existerande produkt vars försäljning skulle lida av det. Även om man utan framgång försökt sälja pekplattor i tio år.

Praktexemplet på för tidigt tillkännagivande torde vara Osborne effekten, vilket det för all del verkar råda delade meningar om:

http://en.wikipedia.org/wiki/Osborne_1

Nu inbillar jag mig inte att Microsoft kommer att gå i konkurs, men man skulle kanske väntat till lite närmare verkliga lanseringen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Man skall ju komma ihåg att denna platta kommer att vara en av många som kommer att använda Windows RT (eller Windows 8).

Så denna platta vill jag jämföra med det som i Andoidvärlden brukar heta Nexus. Och att man då släpper lite data långt i förväg är nog ganska OK. Och just denna platta kommer nog att bli ganska marginell vad gäller försäljning. Utan dom stora kommer troligen att bli Asus , Acer, Samsung och även företag som HP. HP kanske då på modeller som har Windows 8.

Man bör ju se vad Windows RT är. Det är ett operativ som är helt gjort för plattor. Sedan kommer Windows 8 att även ha funktioner så man kan köra hela programsviten som man idag kör i Windows 7. Och Windows 8 är då lite begränsad vad gäller CPU osv.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall ju komma ihåg att denna platta kommer att vara en av många som kommer att använda Windows RT (eller Windows 8).

Så denna platta vill jag jämföra med det som i Andoidvärlden brukar heta Nexus. Och att man då släpper lite data långt i förväg är nog ganska OK. Och just denna platta kommer nog att bli ganska marginell vad gäller försäljning. Utan dom stora kommer troligen att bli Asus , Acer, Samsung och även företag som HP. HP kanske då på modeller som har Windows 8.

Man bör ju se vad Windows RT är. Det är ett operativ som är helt gjort för plattor. Sedan kommer Windows 8 att även ha funktioner så man kan köra hela programsviten som man idag kör i Windows 7. Och Windows 8 är då lite begränsad vad gäller CPU osv.

hf

Ja hf,

Frågan är vad som ska sägas till alla köpare som trodde att de kunde köra sina gamla Windowsprogram på Windows RT?

Det har kanske inte hänt ännu, men det kommer garanterat att hända.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är en nödvändig lansering för att Microsoft, i första hand för att visa hur Windows 8 är tänkt att fungera. Det är lite som när Google släppte den första Nexustelefonen för att visa Android.

Ser det inte som en utmanare till iPad, istället visar de mer hur vi kommer gå ifrån bärbaradatorer till plattor eller liknande. En väldig stor del av de som nu använder bärbaradator (säljare, kontorsarbetare etc) skulle utan förminskad effektivitet kunna byta till en Surface.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som kör både Windows 8 och Windows Phone sedan ett tag tycker denna padda kopletterar perfekt glappet mellan en rejäl dator och en smartphone

Men det kommer ta tid att lära sig nya Metro-snittet, ta tid att få fram bra appar (fast det kommer massor nu till både Windows 8 och Windows Phone varje dag)

Tyvärr är dom långt efter Apple och Google med sina IOS och Android så MS får det skitjobbigt att över huvudtaget komma ifatt. Än värre gå förbi

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Nu är det ju så att Microsoft faktiskt pratar om 2 st olika Surface. Varför dom get dom samma namn kan man ju fråga men.

Den ena har varit känd ett tag nu och är en intelbaserad maskin med windows 8 på. Den är förvisso lite tyngre men där har man ju med Metro och det normala skrivbordet. Och tiden att lära detta OS är ju inte så lång så länge man lär sig att förstå detta med musen/fingert in i hörnen.

Den andra Surface som var det som släpptes nu är sedan den med annan processor och därför med Windows RT och bara metro.

Min tro är nog att Windows 8 varianten kommer att ta fart först då den kan plockas in i den nuvarande miljön på företagen utan större problem. (10 minuters utbildning räcker nog för dom flesta)

Sedan när antalet Metro appar växer kan det sedan utökas med Windows RT varianten.

Att sedan båda miljöerna är lätta att integrera i en standard servermiljö är ju dessutom ännu bättre. Jag menar då kopplingar till filservers, printservers osv.

hf

Som skriver detta på en normal PC som kör Windows 8 utan några större problem. Har ersatt min Windows 7 installation fullt ut med alla program som jag haft tidigare. Förvisso kanske jag inte använder några då Metro redan har program som fungerar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måndagens lansering gick[size=3] visserligen knappast på räls. När chefen för Microsoftägda Windows och Windows Live Division, Steven Sinofsky, skulle demonstrera apparaten vägrade pekskärmen först att fungera[/size]

[size=3]http://di.se/Artiklar/2012/6/19/270532/Kritiker-rosar-Microsofts-Ipad-dodare/[/size]

Demo-spöket

Jag var på den berömda lanseringen av Windows 95 på Comdex i Las Vegas när Bill Gates fick blåskärm under visningen !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Demo-spöket

Jag var på den berömda lanseringen av Windows 95 på Comdex i Las Vegas när Bill Gates fick blåskärm under visningen !!

Eller typiskt Microsoft produkter. Funkar sisådär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller typiskt Microsoft produkter. Funkar sisådär.

Snarare typisk när man visar produkter som inte är färdiga ännu

Tror dessutom dom visade denna lite för tidigt för dom kände det enorma suget från marknaden och känner pressen på att få fram en padda så snart som möjligt med Win8RT på.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Snarare typisk när man visar produkter som inte är färdiga ännu

Tror dessutom dom visade denna lite för tidigt för dom kände det enorma suget från marknaden och känner pressen på att få fram en padda så snart som möjligt med Win8RT på.

Sådant får bara inte hända vid presentationer, ev buggar måste bort - det måste i vart fall se bra ut...

Jo jösses vilket sug, och vad mycket uppmärksamhet de fått idag :ironi:

Mitt agg mot Microsoft är inte lätt att få bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som dom säger:

All publicity is good publicity

Men jag håller absolut med att sådant får absolut inte hända.

Trots detta verkar fack-kritikerna som fått känna och klämma på den väldigt positiva

Finns dock stor risk att den och OS:et kommer för sent ut på marknaden bara för att ta tillbaka förlorad mark

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Måndagens lansering gick[size=3] visserligen knappast på räls. När chefen för Microsoftägda Windows och Windows Live Division, Steven Sinofsky, skulle demonstrera apparaten vägrade pekskärmen först att fungera[/size]

[size=3]http://di.se/Artiklar/2012/6/19/270532/Kritiker-rosar-Microsofts-Ipad-dodare/[/size]

Sådant har ju hänt tidigare. En gammal snutt med framlidne Steve Jobs

http://www.youtube.com/watch?v=KsKKQNZG3rE

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Jag tyckte han lyckades sköta situationen bra och höll masken.

Kanske han ska göra alla framtida presentationer så man slipper se äcklet Ballmer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte han lyckades sköta situationen bra och höll masken.

Kanske han ska göra alla framtida presentationer så man slipper se äcklet Ballmer

Ballmer är en pajas menar du väl?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Ballmer är en pajas menar du väl?

Herr Chang har talat.

Det också men jag undrar om han inte ångrar sitt uttalande om iPhone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Haha bara 28 månader för sent och den är inte släppt än.

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
Herr Chang

Om man känner sig tvungen att nämna konkurrensen är man per definition en loser.

 

Detta är i själva verket lika mycket reklam för iPad.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man känner sig tvungen att nämna konkurrensen är man per definition en loser.

 

Detta är i själva verket lika mycket reklam för iPad.

 

Herr Chang har talat.

 

Jag håller med, Apple har alltid varit ett loser företag.

 

Ta bara åren när de körde I am a mac filmerna, eller varför inte den senaste keynoten...

Ändrades av elephant
Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag håller med, Apple har alltid varit ett loser företag.

 

Ta bara åren när de körde I am a mac filmerna, eller varför inte den senaste keynoten...

 

Ja, vilka losers! Konstigt att Apple är världens högst värderade företag...

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Dessutom är det så att Microsoft missleder grovt i sin marknadsföring. I jämförelse Asus med iPad får man det att se ut som att Asus har betydligt större skärmyta, medan det i själva verket är så att iPad har något större yta än Asus.

 

Att iPad dessutom har betydligt fler pixels glömmer man bekvämt nog att nämna.

 

http://appleinsider.com/articles/13/05/23/microsoft-caught-lying-about-tablet-size-in-comparison-to-apples-ipad

 

Losers.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...