Jump to content
IGNORERAD

Jag är fis


Herr Chang

Recommended Posts

ni kan säga till era fruar att ni kan köpa 50 satang guld varje gång era fruar uttalar rätt svåra svenska ord.

Jag tror att de flesta av er kommer att vara utfattiga inom 8 timmar. :crazy: Läste alla inlägg. Jag tycker att de flesta thai kan lära sig

att prata svenska mycket bra på kort tid. Min fru och hennes kompisar som gick på Förberedande utbildning för utlänndska akademiker pratar mycket bra svenska och de har mycket bred ord förråd efter bara 10 månader.

Jag förstår att många har dåliga kunskaper i engelska som innebär att de hade svårt på SFI och ingen hjälp med språket hemma :out: .

Ni tycker att era thai fruar har roligt när ni uttalar fel thailändska ord samtidig som vi skrattar åt deras små och stora tabbar .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Pontus

    4

  • mr chaweng

    4

  • B747

    4

  • Herr Chang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Avregistrerad clion

Släppa sig på Thai heter tott :ahh:

sen kan man ju få till det på div sätt

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Rättar (nästan) hela tiden, både uttal och grammatik. Efter det första året så rättade jag bara fel som kunde leda till missförstånd men det fick jag bannor för och fick gå tillbaka till att rätta allt.

Vanligaste problemet är nog att hon tar genvägen över engelsk grammatik typ sätter "att" före infinitiven som i engelskan "to shop" när det i svenskan räcker med grundformen av ordet.

"Korv" och "själv" är dock två ord som ofta ställer till det fortfarande ifall hon inte är fokuserad.

Min egen Thailändska har jag full förståelse för att ingen utanför den närmaste kretsen (dvs hon :) ) kan förstå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår skulle det ifyllas en blankett där av någon outgrundlig anledning min fars namn skulle med, Nils...Fick fyra fem olika förslag utan att det blev rätt så jag döpte om farsan till Nisse!

PS, han är i himlen sen många år så han bryr sig nog inte DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en vit krokro som stjäler frukt i trädgården =ekorre

Hon kan nästan aldrig uttala r i vanliga fall, men utanför Nässjö där vi bodde innan, finns ett ströv område som heter Lövhult och det blev alltid rövhutt.

Rabarber ska vi bara inte gå in på, efter många fruktlösa försök att ens få det i närheten så är det numera " De där långa sura med stora blad "

Om hon träffar andra svenskar som inte känner så pratar hon ganska bra svenska, medans hemma så är det ibland nästan omöjligt att förstå och hon vill gärna blanda in thai och lite engelska när vi pratar om något

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan talar väldigt bra svenska nu efter många år i svenska skolor och har inga större uttalsproblem längre. Däremot så blir det t ex gärna - Nu jag ska åka till stan.. istället för - Nu ska jag åka till stan.

Dessutom använder hon regelmässigt för många ord när hon skriver skoluppsatser. Jag får alltid gå igenom och rätta formuleringarna innan hon lämnar in uppgifterna eftersom den skola hon just nu läser på (universitet) kräver felfritt språk. Mestadels handlar det om att ta bort onödiga ord samt att kasta om ordföljder. Ibland att formulera om hela meningar.

Och för att minimera hennes error i skoluppgifterna så försöker jag numer alltid påpeka när hon i tal t ex vänder en mening fel.

Såg förresten ett program om den mänskliga hjärnan på teve för inte så länge sedan. Där kunde man b la annat påvisa forskningsresultat som tydde på att våra hjärnor lättare lärde oss "mönster" om vi inte kände till hur mönstrets uppbyggnad såg ut när vi började inlärningen.

Alltså. vi lär oss t ex som barn ett språks grammatiska struktur helt av oss själva. utan att känna till reglerna för hur det egentligen ska vara uppbyggt. Vi vet inombords när vi själva säger fel eller när någon annan gör det och det utan att egentligen veta varför det är fel. vi vet bara att det inte är rätt. I skolan får vi sedan lära oss grammatik och reglerna för detta och kan förhoppningsvis bättre sätta fingret på exakt vad som är fel när någon säger fel.

Men vi har alltså omedvetet lärt oss att använda ett helt språks grammatiska regler bara genom att lyssna och via sannolikhetsprinciper räkna ut vad som är rätt eller fel angående grammatiken redan innan vi började skolan. I skolan fick vi sedan förklaringen svart på vitt på det vi redan kunde omedvetet.

I programmet hävdade de att de via försök kunnat påvisa att människor faktiskt lärde sig ett mönster långsammare om de i förväg fick veta att det fanns ett mönster för dem att hitta bland det som forskarna visade dem. Sa forskarna inget innan så hittade/förstod testpersonerna omedvetet mönstret mycket snabbare.

Så man kan ju fundera lite på hur språkundervisning egentligen bör gå till? Ska man egentligen (på t ex SFI) börja med att förklara reglerna för hur språket ska vara uppbyggd och sedan låta eleverna utgå från det när de sakta bygger upp sitt språk, som man gör idag. Eller bör man kanske bygga upp undervisningen på ett annat sätt och ge de grammatiska förklaringarna först i efterhand?

Kan ju i alla fall vara något att tänka på för alla oss med utländsk partner att det inte alltid går fortare att lära sig använda en korrekt grammatik bara för att man pluggar reglerna, tvärtom kan det alltså gå fortare att anamma dem om man överhuvudtaget inte känner till dem.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...