Jump to content
IGNORERAD

Traditionellt TV-tittande ett minne blott


Oregistrerad

Recommended Posts

Oregistrerad

Har ni tänkt på hur det har blivit.

Först fanns bara radion. Sedan kom TV:n in i våra hem. 

På 60 talet enbart en kanal, sedan när vi närmade oss 70-talet kom färg TV och ytterligare en kanal. Wow!

Först på 90-talet kom en kanal till ... och sedan flera andra.

 

Och nu! Nu kommer nya tekniker och folk kan ha 10 - 20 - 30 - 60 000 kanaler på sin TV apparat. Så mycket att se att det är absurt.

 

Och vad blir då följden.

Om jag går till min närmaste bekantskapskrets (som kanske är representativ för Sveriges övriga befolkning...?) så är det i princip ingen som ser på "traditionell" Tv längre.

Man ser på serier på streamingtjänster, man kanske söker upp ett reportage från historien man tycker är intressant.

Inget mer att vänta till klockan si och så för att se nyheterna, eller favoritprogrammen. Så det har blivit. Fel? Kanske inte, men annorlunda.

 

Eller, finns där folk fortfarande som ser på "vanlig" TV på sina rätta tider och uppskattar utbudet på våra vanliga kanaler?

 

Minns när kompisen min köpte en 40 tum, platt TV. Bland de första i Sverige. Han betalde 40 000 kr och det var inte dyrt. Det var mycket pengar, men det var vad de kostade helt enkelt. Så, så mycket dyrare har det ju inte blivit direkt.

 

Min finaste pjäs, från "the old days" var min 32 tum, tjock TV med enorma inbyggda högtalare. Den var stor som en Volkswagen Golf. Men ack så stolt jag var.

 

Rrge.jpg.4d2db83645d8f3d6bdace34b39c8f050.jpg

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    5

  • rolba

    3

  • Boa52

    3

  • Tommy

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tittar på vanlig tv? streaming är mer ett komplement för mig. Har HBO, Cmore, Boxerplay och svt play

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagt ner vanlig TV helt,känns inte som att det finns någon anledning att använda tablåtv längre.

HBO  och Netflix och så en del SVT play för det mesta.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar på TV4 morgon tv via antenn men annars är det mest streaming. Har nog 25 000 kanaler runtom från världen men i min lista är det ca 2000 som jag tittar kanske 20 olika aktivt, eller nån gång i veckan. Tycker det är kanon att inte behöva kolla på tiden o kan välja vilken jag ser på. Kommer ihåg -70 talet då  vi hade enbart 1 kanal med kanske två timmars sändning per dag, sen runt - 75 kom en till o reklamTV o programmen i färg. Det var nog då man skaffade första färgtv, en Grundig eller annat känd märke.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Tittar nästan aldrig på tv. Hittills i år två gånger. Däremot tittar jag på saker som intresserar mig via datorn. Det som är kul är att leta roliga fakta som aldrig presenteras i landet Sverige.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer att jag slöglor samtidigt me morgonkaffet. Mitt nya morgonintresse är nått sorts program som visar olika hus/condos  för hugade spekulanter på olika sjyssta ställen. Annars ere mest youtube, netflix eller när dottern bestämmer nått barnrelaterat typ sommarmorgon/ sommarskuggan som streamas.

 

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Netflix, HBO och IPTV men på IPTV blir det i stort sett bara Discovery och idrott. Va många år sen jag såg en hallåa på tv. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Fanns ju vissa favvoprogram som man gärna tittade på förr.

Såsom Bagen, Tropicopop, Gäster med gester, Fönster mot TV-världen, Upp till bevis, (de första) Fångarna på fortet, Jeopardy, Macahan, Lilla huset på prärien.... och så vidare.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan hade jag en box med hårddisk så jag kunde spela in program jag ville se.

Men nu har SVT längre rättigheter på serier och filmer dom visar så många ligger kvar i flera månader mot några veckor tidigare. Finns alltid något intressant. Viafree har ibland något sevärt. Dplay och Tv4 mer sällan. 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har 3 kanaler, slår på tv:n är det inget intressant stänger jag av. Blir mellan 1-2 timmar i veckan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar bara på "vanlig" TV på morgonen, Kanal1s eller TV4as nyheter.

Blir mest Youtube annars, eller SVT play som är riktigt bra!

 

Denna spellistan har varit intressant och "kostat" mycket tid...

 

Andra världskriget vecka för vecka! Vinterkriget i Finland börjar vid ca avsnitt 14, riktigt bra!

10-12 minuters avsnitt passar mej.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar inte så mycket på TV.

Noterar när det går ett program som kan vara värt att se.

Blir det sedan inte av så blir det istället att se det på svtplay eller TV4play vid senare tillfälle.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir mest nyheter på morgonen.

Och när man är i Thailand så är utbudet på internationella nyhetskanaler bra.

Finns viktigare saker i livet än tv.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk TV i realtid sänder ju dessutom det mesta som är intressant "nattetid" i Thailand p.g.a tidszonsskillnaden så det blir inte av liksom att "sitta uppe" för att se något.

Får bli streamat om det är något speciellt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-06-30 at 09:57, skrev Tallviking:

Svensk TV i realtid sänder ju dessutom det mesta som är intressant "nattetid" i Thailand p.g.a tidszonsskillnaden så det blir inte av liksom att "sitta uppe" för att se något.

Får bli streamat om det är något speciellt

Man får ju morgonnyheterna till lunch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
16 minuter sedan, skrev rolba:

Man får ju morgonnyheterna till lunch.

Ja men dom innehåller oftast bara vad som hände dagen innan !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

De första åren i Thailand, har bott här sedan 2005, fick jag nöja mig med Internetcafe för att ens kunna köra email och önskade att någon gång i framtiden kunna bo här med svensk tv. Idag har jag 1 GB fiber med wifi 6 meshsystem i huset, IPTV med alla möjliga svenska och utländska kanaler, VOD etc.

Men har också 2 kids på 4/8 år som har tablets, datorer och telefoner med konstant youtube så själv får jag nöja mig med en halvtimme Al Jazeera news via youtube när alla somnat, allt blir inte som man tänkt sig :-)

 

/ SatanG 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
On 2020-07-01 at 12:09, skrev bob:

Ett minne blott, nja...tycker allt de siffror som visas visar på ett annat... och att närmare 1,5 miljoner tittar på "Lets dance" är för mig en gåta eller 2,3 miljoner som ser "Mästarnas Mästare"...

 


https://mms.se/rapporter-lista.php/?t=tm

 

1 TV.PNG

Det var intressant och överraskande!

Instämmer fullständigt med Lets dance osv...! 😃

Skulle det kunna vara så att vi här - majoriteten av oss - är män i åldern 30-70 (?) och har andra TV preferenser än Sverigegenomsnittet...?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
On 2020-07-01 at 12:09, skrev bob:

Ett minne blott, nja...tycker allt de siffror som visas visar på ett annat... och att närmare 1,5 miljoner tittar på "Lets dance" är för mig en gåta eller 2,3 miljoner som ser "Mästarnas Mästare"...

 


https://mms.se/rapporter-lista.php/?t=tm

 

1 TV.PNG

Enda jag sett av dom i listan är programmet om Lasse Åberg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
6 minuter sedan, skrev Tallviking:

Enda jag sett av dom i listan är programmet om Lasse Åberg

Ser nu att jag inte sett någon av dem. ( men får väl erkänna att jag brukar kika på Allt för Sverige och det hänger säkert ihop med det nyväckta släktforskarintresset och upptäckten av Amerikansk släkt )

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-07-01 at 12:09, skrev bob:

Ett minne blott, nja...tycker allt de siffror som visas visar på ett annat... och att närmare 1,5 miljoner tittar på "Lets dance" är för mig en gåta eller 2,3 miljoner som ser "Mästarnas Mästare"...

 


https://mms.se/rapporter-lista.php/?t=tm

 

1 TV.PNG

Jag har inte sett något av de där programmen...

Men Lasse Åberg verkar intressant, får se om det finns på SVT Play?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Jag slängde ut Tv:n 2010 dvs för tio så sen . Någon hade grävt än en kabel och jag märkte ingen skillnad 😀 (Ingen com hem kabel-tv på hela veckan) på en hel helg för  då som nu  surfar jag ju mest om kvällarna .

 Ser nåt enstaka nyhetsprogram agenda uppdrag granskning veckans brott och nu senast ut i b^gda  på svt och senast  vart det sveriges utrikesminister på DW conflictzone 😖 allt streamar på datorn.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...