Jump to content
IGNORERAD

TV i alla rum


lasseiudon

Recommended Posts

lasseiudon

När vi byggde/renoverade vårt hus för mer än 5 år sedan installerades antennuttag i alla rum, vanlig koaxialkabel gissar jag. På den tiden hade vi ett abonnemang från ett Kabel-TV bolag här i Udon, som levererade drygt 30 kanaler. Detta var alltså ett gammalt analogt nät och kvaliten var inte mycket att hurra över, själv tittar jag mycket lite på TV här i Thailand och resten av familjen tyckte att allt var OK. Eftersom vi hade antennuttag i alla rum dröjde det inte länge innan vi hade 4 TV-apparater i huset. Efter några år gick Kabelbolaget i konkurs men signalen fortsatte att komma. Samma TV fast nu var det gratis! För några månader sedan kom AIS och drog en modern fiberkabel på var gata och vi, som ville ha bättre och snabbare internet än det ADSL vi hade, tecknade ett abonnemang. Nu följde det med ett gäng TV-kanaler så router och TV-box placerades i vardagsrummet, i den TV'n hade vi nu såväl modern digital-TV som vår gamla analoga kabel-TV. I övriga TV-apparater fanns bara det gamla analoga, frid och fröjd tills för en månad sedan då det gamla analoga utbudet försvann. Vad jag förstår har det släckts ner totalt i hela Udon Thani, så vad göra nu när vi bara har en TV med kanaler och 3 som är helt utan?

 

Jag tänker INTE köpa 3 nya abonnemang med AIS utan går och grunnar på om man kan använda det nya marksända digital-TV nätet? När det startade för ett halvår sedan fick vi vår gratisbox och jag testade med en enkel inomhusantenn och det funkade sådär. Nu kommer min fråga: Kan jag smacka upp en stor takantenn och koppla den till den gamla antennkabeln som går till alla TV-uttagen runt om i huset? Jag blir naturligtvis tvungen att skaffa en digitalbox till varje TV jag vill ansluta men dom är billiga och det blir en engångskostnad.

 

Kan man göra så här eller finns det någon bättre lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du göra om du har en förstärkare som skickar vidare till alla uttag.

Själv kör jag små antenner i varje enskilt rum.

Både i Sverige och Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom billigaste inne antennerna funkar kanske inte.

Beror på var man bor i förhållande till tv masten för utsändningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Nu kan jag bara svara för Sverige men jag klarar mig med en vanlig passiv antenn ute till en TV, bror min som har stugan några hundra meter ifrån har alltid haft problem med TV och var tvungen att skaffa en aktiv antenn. Är en förstärkare uppe i antennen som försörjs från nätdelen inifrån kåken och vips hade han TV-signal åxå. Skulle gissa att en sån ger dig tillräckligt med signal för några TV-apparater. Hemma hade vi en tredje variant med en förstärkare inne i kåken, jag litar inte riktigt på dessa då jag vill ha förstärkaren så nära den "rena" signalen som möjligt - annars förstärker man ju störningar+antennsignal.

 

Är prisskillnaden inte så stor skulle jag gått på en aktiv antenn, annars får det väl bli en passiv och fungerar den inte tillfredsställande så en extra förstärkare. Men kolla först vad grannarna satt upp, har alla vanliga antenner så duger det nog. Kanske lite svårt att se ibland, men brorsans såg ut ungefär såhär Hallo-ADP_DVBT+FM.jpg fast plattare. Då anar man att det inte är en vanlig antenn i alla fall.

 

Har du problem med mobiltäckning finns det kombinationsantenner med TV+mobil åxå har jag för mig. Fast då bör ju masterna stå åt ungefär samma håll, en sån har jag dock inte nån erfarenhet av.

 

Rent estetiskt så skulle en väggmonterad aktiv antenn (platta) vara snyggare än att kåken ser ut som nåt FRA-smällt upp åxå. Om det låter sig monteras så det vill säga.

 

Det är dom tre lösningarna jag har sett, kanske finns fler fiffigheter nuförtiden men jag är så nöjd om jag kan kika på nyheterna så jag nöjde mig med att en clas ohlson antenn fungerade.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag och sambon var nere i december "Korat" så köpte vi en ny tv till svärmor med inbyggd decoder för marknätet och en liten löjlig tak antenn och det funkade alldeles utmärkt, har för mig att tak antennen kostade en 300-400 baht.

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips. Innan du köper tv antenn . Ta en antennkabel skala av typ jorden klipp inte av (det silvriga) börja på 65 cm hemma har jag 45 cm vekla ut som ett T  alltså det silvriga åt ett håll o innanmätet åt andra hållet. Har räddat mig många gånger..och har faktiskt fått bättre bild än dyra inomhusantenner

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
On 2016-03-05 at 23:50, skrev wavis:

Ett litet tips. Innan du köper tv antenn . Ta en antennkabel skala av typ jorden klipp inte av (det silvriga) börja på 65 cm hemma har jag 45 cm vekla ut som ett T  alltså det silvriga åt ett håll o innanmätet åt andra hållet. Har räddat mig många gånger..och har faktiskt fått bättre bild än dyra inomhusantenner

Fattar inte riktigt, menar du att man skapar en antenn med 65 cm folie? Du råkar inte ha en bild?

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

Har inte hunnit fixa antenn, (vet inte ens var man köper). Funderar lite på om XBMC kan vara ett alternativ. I princip gäller det bara Thailändska kanaler eftersom jag nästan aldrig ser på TV. Nån som vet hur man får XBMC att visa Thaikanaler?

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Kodi gör väl bara att du kan se på en TV/dator i alla fall (per burk som kör kodi och har nät). Och nej, jag har inte testat kolla på ThaiTV med en sån, fattar inte nåt i alla fall av det och har kanske 30+ thaikanaler i condon, blir sittandes framför al-jazheera istället. Men, det finns nog dom på MPR som fått fixa till det i Sverige misstänker jag så tiraken får se lite Isaan såpor.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

TV i alla rum e ett satans otyg.- Har ju en i sovrummet å när man skulle jobba förmiddag så satt frugan å kollade till 4 om natta.- Tur man e pensionär å har sovmorron  när frugan åker iväg 04:50 på  sitt förmiddagsskift  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
18 minuter sedan, skrev ollas-viktor:

TV i alla rum e ett satans otyg.- Har ju en i sovrummet å när man skulle jobba förmiddag så satt frugan å kollade till 4 om natta.- Tur man e pensionär å har sovmorron  när frugan åker iväg 04:50 på  sitt förmiddagsskift  :D

Först TV till midnatt, sen klösbrädan och just som jag somnat så väcker hon mig för att nån skickat ett mess på engelska (vilket hon inte kan läsa, bra snacka)... *suck*

 

Men paddan har ju fördelen med hörlurar i alla fall.

 

Kanske lika för TS att smälla upp WiFi i kåken så får dom använda vad dom vill för att kolla. Är det platt-TV så kanske dom går att ha som skärmar till datorn eller mediacentret istället.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Har inte hunnit fixa antenn, (vet inte ens var man köper). Funderar lite på om XBMC kan vara ett alternativ. I princip gäller det bara Thailändska kanaler eftersom jag nästan aldrig ser på TV. Nån som vet hur man får XBMC att visa Thaikanaler?

Jag har en ny UHF antenn liggandes, du får den gratis. 

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...