Jump to content
IGNORERAD

Vad har MPR betytt för dig?

Oregistrerad

Recommended Posts

Captain Morgan
14 hours ago, Atom said:

Nu är jag hemma. Eller ja, inte riktigt hemma, men ändå där mitt pass ligger. Mörkt är det, lite halvvingligt var det nog med. Lyckades dock plocka upp en Pringles och en Hoegaarden på Family Mart så inte helt vilsen.

Har intervjuat unga skandinaver för jobb här idag, dags att byta ut en gammal Atom, men är inte imponerad. Finns en del hyfsade ynglingar men ingen av dem är etniska skandinavier; känns som att 50- och 60-talsföräldrarna i Norden inte förberedde sina ungar på att omvärlden kräver 60-timmars veckor om man ska få ett vettigt jobb. Svensk-kineser, dansk-vietnameser, norsk-iranier och svensk-kroater verkar vara vår framtid; våra hemgrodda elit verkar inte så intresserad. Trist, men något jag hört från många kollegor. 

Hade samma problem under många år. Ungsvenskarna varken ville eller behövde offra sig med 60 timmarsveckor.
Det gick inte att locka med resor för de hade redan luffat överallt och det gick inte att locka med pengar för ett
bekvämt hemmaliv med kompisar var mer värt men om någon hoppade på så hoppade han snart av igen.

Det som lyckades bäst var att leta upp högutbildade öststatare och färdiga utbytesstudenter som var i behov av pengar för att bygga upp sina liv. Båda är vana att styras.

Lycka till

Dela på andra sajter

• Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Atom

12

• audirs2

8

• clion

6

• M33

4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 timmar sedan, skrev Atom:

Vi har nyligen anställt flera unga killar och tjejer på kontoret i Sverige och de är säkert intelligenta och jobbar hårt, det är dock huvudsakligen kontorsjobb och relativt normala arbetstider. Erfarenheten jag, och många jag pratat med, har är att många är intresserade av utlandsjobb men att de flesta tröttnar rätt snabbt när de inser hur mycket jobb det innebär. 60-timmars vecka är nog relativt normalt men visst kan man ibland slappa med en 50-timmarsvecka..........................., och är därför inte intresserade av småföretag i en skitig bransch.

Atom, det har for mig varit ett stort noje att läsa dina inlägg här på MPR under mer än tio år nu, men vad jobbar du egentligen med där borta i Kina?

``...småforetag i en skitig branch``  ?

Jag har själv en välutbildad son i Sverige, och instämmer med ditt foregående inlägg, dvs att de väljer ett friare liv i Västvärlden, och ser Asien mera som ett semestermål.

Ändrades av ArneMorales
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Nu tycker jag du generaliserar rätt mycket.

Känner inte igen något av vad du skriver, men vi lever ju i olika världar, men dock båda internationellt.

Har aldrig reflekterat över yngres svenskars duglighet vs etniskt ursprung inom vad jag håller på med.

Ojdå, åt detta håll får man inte generalisera...😝

Märker själv på jobbet hur de yngre svenskarna är väldigt insatta i sina rättigheter,  men mindre intresserade av sina skyldigheter...

Rock on! 

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Sangwal:

Ojdå, åt detta håll får man inte generalisera...😝

Märker själv på jobbet hur de yngre svenskarna är väldigt insatta i sina rättigheter,  men mindre intresserade av sina skyldigheter...

Rock on! 

Vill nog säga att yngre generellt är noga med sina rättigheter, och inte tar så noga på skyldigheter.

Annars skulle jag vilja säga att jag ser större skillnad mellan yngre som är uppväxta i storstad respektive mindre stad/landsbygd.

Säger som Boa, stadsfolk är lata o tafatta :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Man måste generalisera.

Meningslöst att diskutera undantag-fallen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Dela på andra sajter

21 hours ago, Atom said:

Här skulle jag kunna skriva något putslustigt om hur MPR enbart gett mig konspirationsteoretiker, snubbar med intellektuell dvärgväxt och allmänt märkliga individer. Men det vore orättvist. Givetvis har MPR gett mig ovanstående men också så oerhört mycket mer. Jag tror faktiskt jag måste skriva ett av de patenterade, och ofta föraktade, Atom-långa inläggen för att göra denna fråga rättvisa. Att sitta med mobilen efter några glas vin men utan mina jag-är-nu-så-gammal-att-jag-har-läsglasögon och skriva ett kilometerlångt inlägg funkar dock inte så det får bli imorgon eller så ställer jag in kvällens barrunda i Shanghai och går tillbaka till rummet.

Alternativt kommer jag på den goda idéen att skriva min essä när jag kommer hem inatt efter 12 öl; men då får jag nog logga ut någon månad igen 😉

att.

Dela på andra sajter

3 hours ago, Soengsang said:

Nu tycker jag du generaliserar rätt mycket.

Känner inte igen något av vad du skriver, men vi lever ju i olika världar, men dock båda internationellt.

Har aldrig reflekterat över yngres svenskars duglighet vs etniskt ursprung inom vad jag håller på med.

Självklart generaliserar jag men i den andra halvan av meningen, som du klippte bort, så ger jag också en möjlig alternativ förklaring; alltså att unga välutbildade etniska skandinaver har lättare att få bra jobb på hemmaplan.

Jag tror inte att etniska skandinaver är mindre dugliga än andra generationens invandrare (och absolut så är en större andel av andra generationens invandrare också helt värdelös) men de saknar oftare drivet att jobba lika hårt; kanske helt enkelt för att det inte behövs. Inget speciellt med skandinaver utan gäller nog alla västeuropéer. 

Min generation hade fördelen att vi var den första generationen där alla kunde läsa vidare; det i sig gav oss motivation att göra något våra föräldrar inte kunde göra. Att lyckas ta sig utanför Europa var också en stor grej och något jag lyckades med innan mina föräldrar trots att de är 26 år äldre än jag. Numera är att läsa vidare och åka utomlands inget märkligt och då försvinner kanske ett driv att jobba riktigt hårt; förhoppningsvis har de istället ett driv att göra något annat vettigt.

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

2 hours ago, ArneMorales said:

Atom, det har for mig varit ett stort noje att läsa dina inlägg här på MPR under mer än tio år nu, men vad jobbar du egentligen med där borta i Kina?

``...småforetag i en skitig branch``  ?

Jag har själv en välutbildad son i Sverige, och instämmer med ditt foregående inlägg, dvs att de väljer ett friare liv i Västvärlden, och ser Asien mera som ett semestermål.

Tackar för omdömet. Vårt företag tillverkar processutrustning, huvudsakligen med miljöinriktning, till framförallt den rostfria stålindustrin.

Det är oerhört svårt att få välutbildade västeuropéer att jobba i Asien; framförallt där de bäst behövs i Kina och Indien. Bästa kompisens företag och ett systerbolag till oss har båda lagt ned framgångsrika Kinasatsningar efter att ansvarig svensk tröttnat och de inte lyckats hitta någon ersättare.

Är förmodligen jag som är oerhört udda, som fortfarande härjar här efter drygt 20 år.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Tackar för omdömet. Vårt företag tillverkar processutrustning, huvudsakligen med miljöinriktning, till framförallt den rostfria stålindustrin.

Det är oerhört svårt att få välutbildade västeuropéer att jobba i Asien; framförallt där de bäst behövs i Kina och Indien. Bästa kompisens företag och ett systerbolag till oss har båda lagt ned framgångsrika Kinasatsningar efter att ansvarig svensk tröttnat och de inte lyckats hitta någon ersättare.

Är förmodligen jag som är oerhört udda, som fortfarande härjar här efter drygt 20 år.

Kan företaget heta Alfa Laval?Har aktier hos dom, dom e ganska stabila!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev audirs2:

Ingenjör Samet!! Vad är det för snurrigt med Alfa Laval??????????????????????????????????

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev audirs2:

Ingenjör Samet!! Vad är det för snurrigt med Alfa Laval??????????????????????????????????

T.ex. att det inte är ett mindre företag, t.ex. att de inte är från västgötaslätten, t.ex att de inte håller på med processutrustning till stålverk. 

Därför snurrade det... förstod inte hur Alfa Laval kom upp i ditt huvud. 

Med de ledtrådar du fått tidigare i denna tråd förstod jag inte ditt resonemang. 

Å någon inget-gör är jag inte! Jag har allt jobbat mig upp från fabriksarbetare och truckförare till den mediokra position jag idag innehar. 

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev samet:

T.ex. att det inte är ett mindre företag, t.ex. att de inte är från västgötaslätten, t.ex att de inte håller på med processutrustning till stålverk. 

Därför snurrade det... förstod inte hur Alfa Laval kom upp i ditt huvud. 

Med de ledtrådar du fått tidigare i denna tråd förstod jag inte ditt resonemang. 

Å någon inget-gör är jag inte! Jag har allt jobbat mig upp från fabriksarbetare och truckförare till den mediokra position jag idag innehar. 

Säger bara rostfritt! Men vad vet jag som kommer från ett litet land!

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev audirs2:

Ja, de är duktiga på att förädla rostfri plåt och rör till produkter. Absolut. Har flera tidigare kollegor som jobbat åt Laval i Lund. Gjorde väldigt fina jobb med höga krav på utförandet.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

Lilla alfa är lite snurrig...

snurrig.png

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Benriach:

Lilla alfa är lite snurrig...

snurrig.png

Thank you general!

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev audirs2:

Deras separatorer e rätt snurriga...

...och betydligt bättre än kopiorna jag också jobbat med.

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Jobbat i mejeri industrin mellan 80 o 90 talet , yoghurt ost , Mjukosten hade vi 70 % på marknaden på den tiden o var med på olika produktutvecklingar, Men när man det gäller separatorer kunde plocka isär o sätta ihopa i sömnen , även plattvärmeväxlare/kylare ...Lite nostalgiskt när man tänker efter...   

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev audirs2:

Jo vet du här måste man veta vad alla andra vet, tycker de. Tror du alla på forumet vet vad en 4800  är för något, misstänker att du har använt eller använder många många många meter av dem.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

12 hours ago, audirs2 said:

Jag äger ungefär 2% av företaget så hade varit riktigt skönt om det varit Alfa Laval 😉. Dessvärre får vi nog in hela vårt företag i Alfa Laval’s minsta konferensrum. 

Skulle gärna jobbat på Alfa Laval dock; finns nog inget svenskt företag som man hör så mycket gott om runt om i Asien.

Nej, nu ska jag iväg till Gobiöknen, 8 timmars flyg från Shanghai med två byten. -11 igår så bra träning inför Abiskoresan om 2 veckor. -11-gradig vind in genom centimeterbreda glipor från ena hållet och +40 från en stor värmefläkt från andra hållet. Vänder man bara på sig var 5:e minut så sover man rätt bra.

Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Atom:

Bästa kompisens företag och ett systerbolag till oss har båda lagt ned framgångsrika Kinasatsningar efter att ansvarig svensk tröttnat och de inte lyckats hitta någon ersättare.

Gissar att det är frånvaron av social trygghet som får skandinaver att inte våga släppa sargen?

För att kompensera den trygghet vi är uppväxta  med så behövs månadslöner i 6 siffror SEK.

Men inte ens det hjälper när det går upp för folk att de plötsligt måste stå på egna ben, och avsäga sig en stor del av det sociala skyddet som man tar för givet i Skandinavien. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Atom:

Självklart generaliserar jag men i den andra halvan av meningen, som du klippte bort, så ger jag också en möjlig alternativ förklaring; alltså att unga välutbildade etniska skandinaver har lättare att få bra jobb på hemmaplan.

Jag tror inte att etniska skandinaver är mindre dugliga än andra generationens invandrare (och absolut så är en större andel av andra generationens invandrare också helt värdelös) men de saknar oftare drivet att jobba lika hårt; kanske helt enkelt för att det inte behövs. Inget speciellt med skandinaver utan gäller nog alla västeuropéer. 

Min generation hade fördelen att vi var den första generationen där alla kunde läsa vidare; det i sig gav oss motivation att göra något våra föräldrar inte kunde göra. Att lyckas ta sig utanför Europa var också en stor grej och något jag lyckades med innan mina föräldrar trots att de är 26 år äldre än jag. Numera är att läsa vidare och åka utomlands inget märkligt och då försvinner kanske ett driv att jobba riktigt hårt; förhoppningsvis har de istället ett driv att göra något annat vettigt.

Det du nämner (generaliserar om, fortsätter jag generalisera om) grundläggs redan i den svenska skolan. Medans många länder i Asien (inte Thailand) har skoldagar som ofta fortsätter in på kvällarna, har svenska elever siktet inställt på att vara på skolan så lite som möjligt. Inte ha läxor och ägnar stor del av sin skoldag i mobilen om helt andra saker än skolrelaterade aktiviteter. Ofta är dessa elever kommer ut på praktik på företagen förstår de inte varför företagen sätter hinder i vägen för att de ska få använda mobilen på samma sätt som i skolan. Känner till flera tillfällen när elever fått lämna praktikplatsen efter tillsägning att stoppa undan mobilen, men inte förstått (brytt sig).

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Gissar att det är frånvaron av social trygghet som får skandinaver att inte våga släppa sargen?

För att kompensera den trygghet vi är uppväxta  med så behövs månadslöner i 6 siffror SEK.

Men inte ens det hjälper när det går upp för folk att de plötsligt måste stå på egna ben, och avsäga sig en stor del av det sociala skyddet som man tar för givet i Skandinavien. 

Och i NORDEN!

Dela på andra sajter

On 12/2/2019 at 12:49 PM, Soengsang said:

Folk i vår ålder och situation; 40-50 bast och familj, kan givetvis inte dra till Asien på vinst och förlust, då bör man som du skriver få minst 100,000 SEK i månaden plus en del andra förmåner. Det vi söker är dock en mer junior person, 30-40, som dessutom redan är i Asien (Kina). Vi har anlitat en skandinavisk rekryteringsfirma i Shanghai och jag fick en lista på 14 personer; bara 2 av dem hade skandinaviska namn. Vi erbjuder också en lön runt 100,000 SEK i månaden vilket borde vara rätt OK när man är 30-40 men det verkar mest vara Skandinaver med östeuropeisk, asiatisk och indisk/arabisk härkomst som gjort sig mödan att skaffa sig en bra utbildning och sedan ta ett jobb österut. Eller så är det som jag tidigare indikerade; det är så mycket enklare för etniska skandinaver att få ett bra jobb på hemmaplan att de inte behöver bry sig om att världen växer snabbare på den här sidan klotet.   

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Atom:

Folk i vår ålder och situation; 40-50 bast och familj, kan givetvis inte dra till Asien på vinst och förlust, då bör man som du skriver få minst 100,000 SEK i månaden plus en del andra förmåner. Det vi söker är dock en mer junior person, 30-40, som dessutom redan är i Asien (Kina). Vi har anlitat en skandinavisk rekryteringsfirma i Shanghai och jag fick en lista på 14 personer; bara 2 av dem hade skandinaviska namn. Vi erbjuder också en lön runt 100,000 SEK i månaden vilket borde vara rätt OK när man är 30-40 men det verkar mest vara Skandinaver med östeuropeisk, asiatisk och indisk/arabisk härkomst som gjort sig mödan att skaffa sig en bra utbildning och sedan ta ett jobb österut. Eller så är det som jag tidigare indikerade; det är så mycket enklare för etniska skandinaver att få ett bra jobb på hemmaplan att de inte behöver bry sig om att världen växer snabbare på den här sidan klotet.   

Hur kommer det sig att ni söker skandinavisk personal, det begränsar ju utbudet en hel del? Är det rasismen i Kina? Har hört om kinesiska företag som vägrar att ha med asiater att göra när de handlar med skandinaviska bolag. 

Dela på andra sajter

4 minutes ago, M33 said:

Hur kommer det sig att ni söker skandinavisk personal, det begränsar ju utbudet en hel del? Är det rasismen i Kina? Har hört om kinesiska företag som vägrar att ha med asiater att göra när de handlar med skandinaviska bolag. 

Vi söker inte en chef till vårt Kinakontor; vi har en kinesisk chef idag och det finns ingen västerlänning som skulle slå honom. Vi söker en Asienchef (som dock åtminstone första året ska sitta på vårt Kinakontor) för att i längden ersätta mig. Att skicka en Kines till Japan, Korea eller Vietnam, som representant för ett västerländskt företag, fungerar inget vidare, vilket är lite trist då flera av de bästa kandidaterna är svenska kineser.

Vi skulle givetvis kunna anställa en tysk, fransman eller bulgar men att åka till Sverige 2-3 gånger om året skulle nog inte upplevas som samma bonus för dem som det gör för en Skandinav som då kan passa på att åka hem. Sedan är vår rekryterare ett skandinaviskt företag så det är förmodligen mest skandinaver de har i sina rullor.  Skulle dessutom tro att de redan existerande kulturella problemen mellan HQ i Sverige och Asiatiska partners och kunder inte skulle bli mindre om vi satte en italienare eller jugge i mitten 😉 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...