Jump to content
IGNORERAD

7:e Stockholmsträffen, lördagen den 8:e juni 2019


Gorocco

Recommended Posts

Inlagd (ändrad)

Stockholmsträffen 2020

 

Jag har ännu inte själv bestämt hur jag ska göra.

Det finns flera aspekter att fundera på.

  • Blir vi fler än 50 st (Förbud råder mot allmänna sammankomster över 50 personer.)
  • Om vi är färre än 50 st, kan vi hålla avstånd eller riskerar vi att några blir smittade. (Alkohol och omdömen går inte alltid hand i hand)
  • Är det solidariskt, bör man kanske överväga inte anordna partyt i dessa tider även om vi är färre än 50 st.
  • Var är vi om en månad i Corona-krisen, fler förbud och restriktioner eller lättar vi upp?
  • Har medlemmar redan köpt biljett och bokat hotellrum för att vara med.

Så går mina tankar just nu därför har jag inte skrivit något mer om Stockholmsträffen.

Jag vill absolut inte stänga några dörrar och säga att det inte blir något i dagsläget men jag skulle inte uppmana någon att boka biljett eller rum för att komma till träffen just nu.

Sen är det alltid så att även om jag inte tar tag i träffen så hindrar det ingen från att  komma och träffas där ändå.

 

Kom med synpunkter och input, det behövs inga stora förberedelser från min sida för att köra på.
Kanske behöver vi inte ta några beslut just nu utan bara avvakta och se...

Ändrades av Gorocco
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 222
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kötthandlarn

    28

  • husse

    21

  • Gorocco

    19

  • Towe

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 minuter sedan, skrev Towe:

Precis

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Förhoppningsvis är det bättre läge då om en månad men regelmässigt finns det väl inget som hindar en träff i dag. 

 

Finns visserligen ett förbud mot allmänna sammankomster med över 50 pers. Jag tror inte detta räknas som en allmän sammankomst och även om det göre det så brukar det väl inte vara mer än 50 pers (gissar jag). 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förhoppningsvis är det bättre läge då om en månad men regelmässigt finns det väl inget som hindar en träff i dag. 
 
Finns visserligen ett förbud mot allmänna sammankomster med över 50 pers. Jag tror inte detta räknas som en allmän sammankomst och även om det göre det så brukar det väl inte vara mer än 50 pers (gissar jag). 
Såg nån som frågade ang bröllop med mer än 50 deltagare och det var blankt nej . Men bäst och avvakta. Värre för dom som köpt resa och boende.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Gorocco:

Stockholmsträffen 2020

 

Jag har ännu inte själv bestämt hur jag ska göra.

Det finns flera aspekter att fundera på.

  • Blir vi fler än 50 st (Förbud råder mot allmänna sammankomster över 50 personer.)
  • Om vi är färre än 50 st, kan vi hålla avstånd eller riskerar vi att några blir smittade. (Alkohol och omdömen går inte alltid hand i hand)
  • Är det solidariskt, bör man kanske överväga inte anordna partyt i dessa tider även om vi är färre än 50 st.
  • Var är vi om en månad i Corona-krisen, fler förbud och restriktioner eller lättar vi upp?
  • Har medlemmar redan köpt biljett och bokat hotellrum för att vara med.

Så går mina tankar just nu därför har jag inte skrivit något mer om Stockholmsträffen.

Jag vill absolut inte stänga några dörrar och säga att det inte blir något i dagsläget men jag skulle inte uppmana någon att boka biljett eller rum för att komma till träffen just nu.

Sen är det alltid så att även om jag inte tar tag i träffen så hindrar det ingen från att  komma och träffas där ändå.

 

Kom med synpunkter och input, det behövs inga stora förberedelser från min sida för att köra på.
Kanske behöver vi inte ta några beslut just nu utan bara avvakta och se...

Jag tycker du ska köra på träffen att ligger kvar med förbehåll om att den kan ställas in en vecka innan om du då inte finner det lämpligt. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
8 minuter sedan, skrev Towe:

Såg nån som frågade ang bröllop med mer än 50 deltagare och det var blankt nej . Men bäst och avvakta. Värre för dom som köpt resa och boende.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Inte direkt förbjudet, men avrådes, så bör ju undvikas om man är ansvarsfull.

 

Hur många får man vara nu?

-Max 50 personer. Inte fler. Det gäller i hela Sverige. 

När börjar det gälla och hur länge?

-Från söndagen den 29 mars – tills vidare. 

Vad händer med begravning, bröllop och student?

-Exempelvis privata fester, företagsevenemang, privat begravning, bibliotek, simhallar och liknande berörs inte av förslaget, och inte heller skolor. I en tidigare version av den här texten stod bröllop och begravning med som just förbjudna evenemang. Däremot avråder folkhälsomyndigheten även från mindre sociala evenemang 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Gorocco:

Stockholmsträffen 2020

 

Jag har ännu inte själv bestämt hur jag ska göra.

Det finns flera aspekter att fundera på.

  • Blir vi fler än 50 st (Förbud råder mot allmänna sammankomster över 50 personer.)
  • Om vi är färre än 50 st, kan vi hålla avstånd eller riskerar vi att några blir smittade. (Alkohol och omdömen går inte alltid hand i hand)
  • Är det solidariskt, bör man kanske överväga inte anordna partyt i dessa tider även om vi är färre än 50 st.
  • Var är vi om en månad i Corona-krisen, fler förbud och restriktioner eller lättar vi upp?
  • Har medlemmar redan köpt biljett och bokat hotellrum för att vara med.

Så går mina tankar just nu därför har jag inte skrivit något mer om Stockholmsträffen.

Jag vill absolut inte stänga några dörrar och säga att det inte blir något i dagsläget men jag skulle inte uppmana någon att boka biljett eller rum för att komma till träffen just nu.

Sen är det alltid så att även om jag inte tar tag i träffen så hindrar det ingen från att  komma och träffas där ändå.

 

Kom med synpunkter och input, det behövs inga stora förberedelser från min sida för att köra på.
Kanske behöver vi inte ta några beslut just nu utan bara avvakta och se...

Kör en Clirre och citerar mej själv!

On 2020-03-06 at 20:02, skrev Tommy:

Kanske bäst att köra en "online träff" i dessa dödsvirustider...

Vi samlas i våra inkubationstält, äter micrad mat och snackar skit via LINE, och super oss fulla på nätet! (en helt vanlig Lördagkväll för mej). 

 

Blir billigast för många av oss, och så slipper sprida vi den nyaste pesten, corona/Cvid???...nånting...

 

MVH Kalsongfylla

 

 

OK, LINE är kanske inte det bästa alternativet?

ZOOM så att käppkineserna kan vara med är kanske bättre? eller microsofts alternativ, eller nån google app?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan bokat hotellrum i globen, men med möjlighet till avbokning kostnadsfritt till dagen före

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla måste ta ansvar.

Det är inte svårare än så fast en del har svårt att fatta att det gäller just dom.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Towe:

Såg nån som frågade ang bröllop med mer än 50 deltagare och det var blankt nej . Men bäst och avvakta. Värre för dom som köpt resa och boende.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Vem var det som sa blankt nej?

 

Exempelvis privata fester, företagsevenemang, privat begravning, bibliotek, simhallar och liknande berörs inte av förslaget, och inte heller skolor. I en tidigare version av den här texten stod bröllop och begravning med som just förbjudna evenemang. Däremot avråder folkhälsomyndigheten även från mindre sociala evenemang som exempelvis begravningar. 

https://www.expressen.se/nyheter/nytt-forbud-i-sverige-det-galler-nu-/

 

Med allmän sammankomst avses:

  • sammankomster som utgör demonstrationer eller som annars hålls för överläggning, opinionsyttring eller upplysning i allmän eller enskild angelägenhet
  • föreläsningar och föredrag som hålls för undervisning eller för att meddela allmän eller medborgerlig bildning
  • sammankomster som hålls för religionsutövning
  • teaterföreställningar, biografföreställningar, konserter och andra sammankomster för att framföra konstnärligt verk
  • andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas.

https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset/restriktioner-och-forbud

 

Jag kan inte se att MPR träffen faller in under någon av punkterna om man inte anser att vi utövar mötesfrihet med det handlar väl mer om politiska träffar.

 

mötesfrihet

mötesfrihet, enligt regeringsformen frihet att anordna och bevista sammankomst för upplysning,

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/mötesfrihet

 

 

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem var det som sa blankt nej?

 

Exempelvis privata fester, företagsevenemang, privat begravning, bibliotek, simhallar och liknande berörs inte av förslaget, och inte heller skolor. I en tidigare version av den här texten stod bröllop och begravning med som just förbjudna evenemang. Däremot avråder folkhälsomyndigheten även från mindre sociala evenemang som exempelvis begravningar. 

https://www.expressen.se/nyheter/nytt-forbud-i-sverige-det-galler-nu-/

 

Med allmän sammankomst avses:

  • sammankomster som utgör demonstrationer eller som annars hålls för överläggning, opinionsyttring eller upplysning i allmän eller enskild angelägenhet
  • föreläsningar och föredrag som hålls för undervisning eller för att meddela allmän eller medborgerlig bildning
  • sammankomster som hålls för religionsutövning
  • teaterföreställningar, biografföreställningar, konserter och andra sammankomster för att framföra konstnärligt verk
  • andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas.
https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset/restriktioner-och-forbud

 

Jag kan inte se att MPR träffen faller in under någon av punkterna om man inte anser att vi utövar mötesfrihet med det handlar väl mer om politiska träffar.

 

mötesfrihet

mötesfrihet, enligt regeringsformen frihet att anordna och bevista sammankomst för upplysning,

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/mötesfrihet

 

 

 

 

Inlägg på Aftonbladet. En som frågade i deras info

 

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
Precis nyss, skrev Mankan:

Vem var det som sa blankt nej?

Så också det i någon chat på AB eller EX, var med den äldre pensionerade professorn Agnes Wold som gav det svaret.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Alla måste ta ansvar.

Det är inte svårare än så fast en del har svårt att fatta att det gäller just dom.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 

Ja man kan ta ansvar genom att hålla avstånd osv men man behöver inte sluta träffa folk helt. Om det blir 49 eller 51 på träffen gör ingen större skillnad i praktiken. Det är ju ingen 500 pers träff det handlar om.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så också det i någon chat på AB eller EX, var med den äldre pensionerade professorn Agnes Wold som gav det svaret.
Här är ett av svaren ang fester eller andra tillställningar ad41d049d65b06c910350687f79bb152.jpg

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

Så också det i någon chat på AB eller EX, var med den äldre pensionerade professorn Agnes Wold som gav det svaret.

Antagligen en missuppfattning. Vad jag förstått finns inga förbud mot privata sammankomster.

 

Det har nog varit en viss förvirring om vad som egentligen räknas som allmän sammankomst. Tolkar det som de ändrat i texten jag länkade till.

 

Exempelvis privata fester, företagsevenemang, privat begravning, bibliotek, simhallar och liknande berörs inte av förslaget, och inte heller skolor. I en tidigare version av den här texten stod bröllop och begravning med som just förbjudna evenemang. Däremot avråder folkhälsomyndigheten även från mindre sociala evenemang som exempelvis begravningar. 

https://www.expressen.se/nyheter/nytt-forbud-i-sverige-det-galler-nu-/

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
3 minuter sedan, skrev Mankan:

Antagligen en missuppfattning. Vad jag förstått finns inga förbud mot privata sammankomster.

Så är det, endast allmänna sammankomster är förbjudna, reportrar på AB är inte alltid rätt ute och kan tolka vad som sägs.

https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/forordning-om-forbud-mot-att-halla-allmanna-sammankomster-och-offentliga-tillstallningar/

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mankan:

Antagligen en missuppfattning. Vad jag förstått finns inga förbud mot privata sammankomster.

Borde dock finnas förbud mot de som gör allt för att hitta kryphål i de rekommendationer som nu ges. Lite Gardell över det hela, "de sa ju 500, så 499 är ju ok".....

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
1 minut sedan, skrev frogfish:

Borde dock finnas förbud mot de som gör allt för att hitta kryphål i de rekommendationer som nu ges. Lite Gardell över det hela, "de sa ju 500, så 499 är ju ok".....

Absolut, såg de skulle ha någon form av hockeyläger för 150 ungdomar, det är lagligt då det inte är någon allmän sammankomst, det hade ifrågasatts men de skulle ha det ändå.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Absolut, såg de skulle ha någon form av hockeyläger för 150 ungdomar, det är lagligt då det inte är någon allmän sammankomst, det hade ifrågasatts men de skulle ha det ändå.

Viruset smittar ju inte om det är en privat sammankomst, det vet ju alla....🤦‍♂️

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så viktigt för er att träffas när läget är som det är, hitta på nåt annat att göra måste ni umgås hela tiden

klarar ni inte av att vara själva utan måste träffa kompisar hela tiden, Storstads syndrom

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev frogfish:

Borde dock finnas förbud mot de som gör allt för att hitta kryphål i de rekommendationer som nu ges. Lite Gardell över det hela, "de sa ju 500, så 499 är ju ok".....

Vadå kryphål?  Jag hävdar att det inte är något förbud och att man kan ta ansvar fast man träffas genom att hålla avstånd med mera. Är det inget förbud så är det inget förbud. När det var 500 gränsen så var 499 under gränsen.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Är det så viktigt för er att träffas när läget är som det är, hitta på nåt annat att göra måste ni umgås hela tiden

klarar ni inte av att vara själva utan måste träffa kompisar hela tiden, Storstads syndrom

Nu är ju denna sammankomst en gång om året så det kan väl knappast räknas som "hela tiden". 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Soengsang:

Absolut, såg de skulle ha någon form av hockeyläger för 150 ungdomar, det är lagligt då det inte är någon allmän sammankomst, det hade ifrågasatts men de skulle ha det ändå.

Jag ser inget jätte problem där heller.  Skolorna är ju öppna och ungdomarna träffas ju ändå.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Mankan:

Vadå kryphål?  Jag hävdar att det inte är något förbud och att man kan ta ansvar fast man träffas genom att hålla avstånd med mera. Är det inget förbud så är det inget förbud. När det var 500 gränsen så var 499 under gränsen.

Det är klart att det är under gränsen, man jag fortsätter nog att kalla det kryphål. Bara en idi*t kan ju tycka att 500 är fel, men 499 är ok.

 

Men jag ska inte tjafsa om det, jag bara konstaterar att vi drar helt olika slutsatser av vad rekommendationer kombinerat med sunt förnuft betyder.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag tycker vi träffas. Det är kul. Man måste väl ta eget ansvar om man är dålig och komma. Vi andra kan umgås men tänka oss för.

Om inte Våran ledare Tegnell bestämmer något annat så kör vi. Vi får kanske dra in lotteriet för att inte bli för nära varandra. Men festa med bra musik kan vi

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Mankan:

Nu är ju denna sammankomst en gång om året så det kan väl knappast räknas som "hela tiden". 

Du ser inget som helst problem med att i dagens smittläge åka från olika delar av landet, kramas på en gräsmatta i 2 dagar, för att sen åka tillbaka till sina delar av landet?

Viruset skiter väl i om ni träffas 1 gång per år?

 

Återigen, vi har helt olika åsikt om vad som innebär att nyttja sunt förnuft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...