Jump to content

Recommended Posts

Mankan

Jag har länge tänkt att jag ska försöka lära mig lite mer Thai och eventuellt även lära mig läsa lite. Det skulle vara smidigt med någon webbkurs som man kan nyttja när man har tid.

Jag kan idag en hel del fraser som jag lärt mig genom åren men det skulle vara kul att kunna föra lättare konversationer.

Är det någon här som har tips på bra kurs för egenstudier. Jag betalar gärna en slant om det är något bra som fungerar.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe
3 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag har länge tänkt att jag ska försöka lära mig lite mer Thai och eventuellt även lära mig läsa lite. Det skulle vara smidigt med någon webbkurs som man kan nyttja när man har tid.

Jag kan idag en hel del fraser som jag lärt mig genom åren men det skulle vara kul att kunna föra lättare konversationer.

Är det någon här som har tips på bra kurs för egenstudier. Jag betalar gärna en slant om det är något bra som fungerar.

Jag tittade lite på det för nåt år sen. Finns nåt som heter "Learn Thai from a white guy" https://learnthaifromawhiteguy.com/. Vet inte om det är nåt att ha men man får tydligen fyra lektioner fritt så det kanske är värt att prova? Jag gick i stället privatkurs på 25 lektioner hos en f.d. lärare från Chulalongkorn (kanske en bekant till BTT?) förra året. Mest läsa och skriva eftersom det gör den andra biten lättare sen. Gjorde mycket nytta men man är ju en bit förbi där inlärningskapaciteten är som störst så det går långsamt framåt. Här i Korat får man mycket bruk för den thai man kan även om engelskan börja komma så smått här med.

• Ge karma 9

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Muimatt

Jag kan rekommendera den här boken;

https://www.asiabooks.com/thai-for-beginners-12049.html

Jag lärde mig läsa och skriva med hjälp av den. 

Att läsa Thai är inte så svårt som man kan tro men man får plugga lite och ha ett intresse av det oxå.

Skriva är svårare tycker jag men ju mer jag läser Thai desto lättare blir det med stavningen när jag skriver.

Lycka till!

• Ge karma 6
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan
On 2019-02-28 at 03:09, skrev Muimatt:

Att läsa Thai är inte så svårt som man kan tro men man får plugga lite och ha ett intresse av det oxå.

Skriva är svårare tycker jag men ju mer jag läser Thai desto lättare blir det med stavningen när jag skriver.

Lycka till!

Tack för tipset och jag kanske hugger på den. Hade dock helst haft något digitalt så man kan rycka fram när som i datorn eller telefonen.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Joe
27 minutes ago, Mankan said:

Tack för tipset och jag kanske hugger på den. Hade dock helst haft något digitalt så man kan rycka fram när som i datorn eller telefonen.

http://www.highspeedthai.com/

/ Joe

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan
10 minuter sedan, skrev Joe:

Oj vilken tråkig hemsida vid första anblick men man ska ju inte döma hunden efter håret. Har du provat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Joe
2 minutes ago, Mankan said:

Oj vilken tråkig hemsida vid första anblick men man ska ju inte döma hunden efter håret. Har du provat?

Ja, jag har provat, men jag har inte haft tillräckligt hög ambitionsnivå(kort sagt så har jag varit för lat...). Jag tycker dock att hans ide'er verkar vettiga

/ Joe

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Galten
Inlagd (ändrad)
On ‎2019‎-‎02‎-‎28 at 03:09, skrev Muimatt:

Lycka till!

Jag som nyss kommit på att jag måste fräscha upp min engelska och så skall min engelska vara grundspråk för att lära mig Thai🤔

Ändrades av Galten

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan
14 minuter sedan, skrev Joe:

Ja, jag har provat, men jag har inte haft tillräckligt hög ambitionsnivå(kort sagt så har jag varit för lat...). Jag tycker dock att hans ide'er verkar vettiga

/ Joe

Ok tack. Då ska jag ge sidan lite tid för att komma underfund om det är något för mig också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Birger

Om din engelska är god nog, så har du massor med gratis kurser på Youtube. Dom har hjälpt mig oerhört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Atom
On ‎2‎/‎27‎/‎2019 at 6:27 PM, Mankan said:

Det finns säkert bra kurser men oavsett hur bra de är så tror jag det är en försvinnande liten andel som ens lärt sig marginell Thailändska on-line; det krävs både en enorm självdisciplin och förmodligen språköra. I Stockholm borde det finnas kurser på Medborgarskolan; givetvis bökigare men förmodligen både roligare och större chans att faktiskt lära sig något. Privata lärare bode också finnas men då blir det givetvis betydligt dyrare.

Jag rekar starkt att lära sig alfabetet, även om man inte har ambitionen att skriva en prisvinnande roman på thailändska. Kan man inte läsa ett ord så kan man aldrig riktigt uttala det och man blir helt beroende av hörminnet vilket gör att det tar mycket längre tid att utöka sin vokabulär. Sedan handlar det om att använda Thailändskan frekvent, helst varje dag. Jag är hyfsad på Thai men jag är nog bara marginellt bättre nu än för 10 år sedan då vi flyttade tillbaka till Bangkok efter nästan 4 år i byn. Hemma i byn var det thailändska hela dagarna och här bara några meningar då och då; svårt nog att hålla språket vid liv och närmast omöjligt att bli bättre.

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan
4 timmar sedan, skrev Birger:

Om din engelska är god nog, så har du massor med gratis kurser på Youtube. Dom har hjälpt mig oerhört.

Har du något exempel? Lägg gärna in en länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe
15 minuter sedan, skrev Atom:

Det finns säkert bra kurser men oavsett hur bra de är så tror jag det är en försvinnande liten andel som ens lärt sig marginell Thailändska on-line; det krävs både en enorm självdisciplin och förmodligen språköra. I Stockholm borde det finnas kurser på Medborgarskolan; givetvis bökigare men förmodligen både roligare och större chans att faktiskt lära sig något. Privata lärare bode också finnas men då blir det givetvis betydligt dyrare.

Jag rekar starkt att lära sig alfabetet, även om man inte har ambitionen att skriva en prisvinnande roman på thailändska. Kan man inte läsa ett ord så kan man aldrig riktigt uttala det och man blir helt beroende av hörminnet vilket gör att det tar mycket längre tid att utöka sin vokabulär. Sedan handlar det om att använda Thailändskan frekvent, helst varje dag. Jag är hyfsad på Thai men jag är nog bara marginellt bättre nu än för 10 år sedan då vi flyttade tillbaka till Bangkok efter nästan 4 år i byn. Hemma i byn var det thailändska hela dagarna och här bara några meningar då och då; svårt nog att hålla språket vid liv och närmast omöjligt att bli bättre.

Tror det är ganska meningslöst att gå i grupp.  Väldigt svårt att komma in på ungefär samma nivå och det är nog inte så stort urval av deltagare heller. Är man helt nybörjare så kanske det kan funka men kan man mer är Khrap och Sabai dee så blir det svårt att få liknande nivå på deltagare. Att lära sig läsa hyfsat underlättar mycket men det är inte helt lätt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Leni
Inlagd (ändrad)

Sök på learn thai på Youtube så får du hundratals träffar

Ändrades av Leni

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Skriv inlägg som gäst.

Du kan skriva inlägg och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg.
Notera: Ditt inlägg kontrolleras av moderator innan det syns.

Oregistrerad
Svara på denna tråd

×   Du har klistrat in saker med egen formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har bäddats in automatiskt..   Visa som länk istället.

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa innehåll

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Liknande innehåll

• Lelle67
      Av Lelle67
      Hej

Vi vill åka till Thailand i april.
      Frugan har bytt efternamn i Sverige, det svenska efternamn står i hennes PUT.

Hon skulle vilja byta till Svenskt efternamn i Thailand och skaffa ett nytt Thaipass.

Kan hon byta efternamn från Sverige och skaffa nytt pass på Thailands ambassad i Sverige?
      Hennes Thaipass har gått ut sedan 1 månad.

Hur gör man bäst?
    • NiceBeaver
      Av NiceBeaver
      Hittade en gammal tråd om vad man ska göra med sina poäng på ROP som @lasseiudon startade. Det gick inte att svara där nu så det blir en ny tråd. Har också fått kuponger i något bageri och sånt tidigare.
      Thai har en hyfsat ny tjänst som heter Cash Plus Miles där man kan använda poäng som delbetalning. Använde det häromdagen när jag köpte en biljett. Blev en femhundring billigare. Men det ligger väldigt gömt på bokningssidan. På sista sidan när man ska bekräfta sitt köp och lägga in kreditkortsnummer finns en ruta att klicka i som heter Cash Plus Miles. Där loggar man in på sitt ROP-konto och kan sedan välja hur många poäng man vill använda. Från 2000 och uppåt. Välj hur många poäng som ska spenderas och priset justeras. Bra att använda istället för att dom förfaller och man inte har tillräckligt för att uppgradera
    • Enis
      Av Enis
      Känner ni till Historien bakom Mammas Kök i Bangkok? Det gjorde inte jag

Mia från Helsingborg hittade tre okända systrar i Thailand!
      Mia föddes i hemlighet i och adopterades bort till Sverige. Nästan 40 år senare fann hon sina rötter i Thailand – och bestämde sig för att lära sina nya släktingar laga svensk husmanskost.”

https://www.allas.se/100756-2/

Enis
    • Enis
      Av Enis
      Hej

har någon något par förslag vilken som är den bästa iptv stream providern om man vill se Thailändsk TV i Sverige?

som man kan tjonga in i en smart-tv alternativt en Kodi-box eller liknande så det blir enkelt att handhava för brukaren.

finns det någon färdig programmerad box så tar jag gärna info om en sådan också.

Att titta via dator känner redan jag till några förslag, är ute efter något mera TV-likt 

enis
    • lasseiudon
      Av lasseiudon
      Har fått mail ifrån Thai Airways att jag har en drygt 5.000 poäng som förfaller nu sista september. Några tips om vad man kan göra med dom?
All aktivitet

• Skapa ny...

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy