Jump to content
IGNORERAD

1 år O-A visum, inkomst, förlängning, flytt...


Jussinam

Recommended Posts

Hej allihopa på Maipenrai forum,

 

Efter att ha ringt till Thailands Ambassad i Stockholm samt läst information på både engelska och svenska forum osv., så har jag ännu inte fått några konkreta svar på mina frågor åt min fars vägnar (som ämnar att flytta permanent till Thailand). Jag hoppas att det finns någon vänlig person här på forumet som möjligtvis sitter inne med svaren.

 

Nuvarande situation:

 

- 67 år gammal.

- 15.100 SEK netto (efter pensionärsskatt).

- 60.000 SEK i besparingar.

- Gift med en thailändska sedan år 2012 (de gifte sig i Thailand). Hon bor i Sverige sedan 6 år tillbaka med ett permanent UT. Tyvärr ordnade de inte dokumenten i Thailand när de gifte sig och bör då styra upp det a.s.a.p. vid nästa besök.

 

Gällande O-A ansökan i Sverige: dessvärre uppfyller han inte kravet på en nettoinkomst på 18.500 SEK/mån eller besparingar på 800.000 Baht.

Men tillsammans med 15.100 x 12 + 60.000 motsvarar det 241.200 SEK eller 895.000 Baht (i dagens kurs).

 

Detta ska alltså vara tillräckligt för ett 1-års o-a visum med auktoriserade utlåtanden från banken och pensionsmyndigheten?

 

Problemet och de övriga frågorna som finns nu är själva förlängningen av 1-åriga o-a visumet. Planen är att få ett permanent UT i Thailand och undrar då om bästa tillvägagångssättet.

 

Hur fungerar det att söka förlängning av visumet inom Thailand samt med deras krav? Är det ett KRAV att han ska ha 800.000 Baht på en thailändsk bank (alternativt 400.000 Baht - gift med thai).

Eller går det även här att kombinera pensionsinkomsten samt 60.000 SEK insatta på en thailändskt konto?

 

Vad har ni för rekommendationer för hur han bör agera i hans fall?

 

Är väldigt tacksam för alla svaren!

 

Med vänlig hälsning,

J.

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    7

  • Fritz

    5

  • Muimatt

    4

  • Jussinam

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej allihopa på Maipenrai forum,

 

Efter att ha ringt till Thailands Ambassad i Stockholm samt läst information på både engelska och svenska forum osv., så har jag ännu inte fått några konkreta svar på mina frågor åt min fars vägnar (som ämnar att flytta permanent till Thailand). Jag hoppas att det finns någon vänlig person här på forumet som möjligtvis sitter inne med svaren.

 

Nuvarande situation:

 

- 67 år gammal.

- 15.100 SEK netto (efter pensionärsskatt).

- 60.000 SEK i besparingar.

- Gift med en thailändska sedan år 2012 (de gifte sig i Thailand). Hon bor i Sverige sedan 6 år tillbaka med ett permanent UT. Tyvärr ordnade de inte dokumenten i Thailand när de gifte sig och bör då styra upp det a.s.a.p. vid nästa besök.

 

Gällande O-A ansökan i Sverige: dessvärre uppfyller han inte kravet på en nettoinkomst på 18.500 SEK/mån eller besparingar på 800.000 Baht.

Men tillsammans med 15.100 x 12 + 60.000 motsvarar det 241.200 SEK eller 895.000 Baht (i dagens kurs).

 

Detta ska alltså vara tillräckligt för ett 1-års o-a visum med auktoriserade utlåtanden från banken och pensionsmyndigheten?

 

Problemet och de övriga frågorna som finns nu är själva förlängningen av 1-åriga o-a visumet. Planen är att få ett permanent UT i Thailand och undrar då om bästa tillvägagångssättet.

 

Hur fungerar det att söka förlängning av visumet inom Thailand samt med deras krav? Är det ett KRAV att han ska ha 800.000 Baht på en thailändsk bank (alternativt 400.000 Baht - gift med thai).

Eller går det även här att kombinera pensionsinkomsten samt 60.000 SEK insatta på en thailändskt konto?

 

Vad har ni för rekommendationer för hur han bör agera i hans fall?

 

Är väldigt tacksam för alla svaren!

 

Med vänlig hälsning,

J.

 

 

 

 

 

 

 

Några permanenta UT finns inte.

Förlänga varje år på immigration i Thailand.

 

 

Ska gå att kombinera inkomsterna på samma sätt som i Sverige.

Men pengarna ska nog befinna sig i Thailand då helst den del som är kontant.

Oklart om utländsk bank duger, någon annan får svara på det.

 

Med lite trick så blir första förlängning 2år efter 1:a ankomst till Thailand.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret! Då blev vi lite klokare i frågan. Alltså gäller det nog att öppna upp ett thailändskt bankkonto redan vid första ankomsten, sedan föra över pengarna till det kontot och låta det vara liggandes.


Avses med tricket att du har en multiple entry och lämnar landet någon dag vid slutet av 1 års UT-perioden, exempelvis till Kambodja, och på så sätt "förnyar" 1-års visumet - utan att behöva söka nytt igen? Vilka andra vägar finns det rent långsiktigt utan att behöva landet?

 

Mvh J.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Nicholas:

Några permanenta UT finns inte.

Förlänga varje år på immigration i Thailand.

 

 

Ska gå att kombinera inkomsterna på samma sätt som i Sverige.

Men pengarna ska nog befinna sig i Thailand då helst den del som är kontant.

Oklart om utländsk bank duger, någon annan får svara på det.

 

Med lite trick så blir första förlängning 2år efter 1:a ankomst till Thailand.

 

Det var hustrun som hade UT!!

 

Nej, det går inte att kombinera inkomst och pengar på banken när du förlänger med hänvisning till att du är gift med en Thailändska. Du skall ha en månadsinkomst om 40.000 ELLER 400.000 på banken. Kombination av inkomst och pengar på banken kan du använda för det s.k pensionärsvisat och då är det 800.000 som gäller. Pengar på banken vid förlängning skall vara på en Thailändsk bank och beloppet skall ha stått på kontot en viss tid vid förlängningarna.

 

Det s.k. tricket att förlängningen i Thailand sker först efter 2 år går till på följande sätt. I Stockholm får du ett O-A visum som gäller under 1 år och varje gång du reser in i Thailand under denna 1-årsperiod får du ett 12-månaders uppehållstillstånd. Om du då mot slutet av den 1'a ett-årsperioden gör en utlandsresa får du alltså 1 år till när du återvänder. Glöm dock inte bort att begära ett s.k. exit-permit innan du åker ut ur Thailand. Saknar du ett sådant förfaller själva visat. Bäst är att köpa ett s.k. Multiple Exit/Reentry redan i Sverige när det 1'a O-A visat söks.

 

Min rekommendation i övrigt är att du/ni barn hjälper pappa med en tillräckligt stor slant på ett Thailändsk bankkonto så att han klarar förlängningarna utan problem. Kasikorn Bank har ett Seniorkonto med bra ränta och där ingår en livförsäkring som kan ge hustrun lite extra säkerhet. Kanske andra banker har något liknande.

Ändrades av lasseiudon
Rättat stavfel
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Nicholas:

Hur fungerar det att söka förlängning av visumet inom Thailand samt med deras krav? Är det ett KRAV att han ska ha 800.000 Baht på en thailändsk bank (alternativt 400.000 Baht - gift med thai).

Eller går det även här att kombinera pensionsinkomsten samt 60.000 SEK insatta på en thailändskt konto?

Det går alldeles utmärkt att kombinera inkomst med pengar på en thailändsk bank om det tillsammans blir mer än 800.000. Dessutom räknar svenska ambassaden/konsulat på bruttot när dom skriver ut intyget som man behöver för sin Retirementansökan på Immigration.

 

Fritz..

 

Edit: Jag vet några "gamlingar" som kom in i Thailand på ett vanligt turistvisum och med det som grund sökte och fick "pensionärsvisum" i landet. Men det var ett antal år sen och jag vet inte om den enkla varianten fungerar i dessa dagar.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är nog att söka ett tremånaders O retiermentvisa i Sverige. Kombinerad inkomst och bankmedel räcker bra då. Sen söker han ettårsförlängning i Thailand och då är det bruttoinkomsten som räknas och då bör hans inkomst räcka till.

Betydligt krångligare med visa baserat på giftermål.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Jussinam:

Hej allihopa på Maipenrai forum,

 

Efter att ha ringt till Thailands Ambassad i Stockholm samt läst information på både engelska och svenska forum osv., så har jag ännu inte fått några konkreta svar på mina frågor åt min fars vägnar (som ämnar att flytta permanent till Thailand). Jag hoppas att det finns någon vänlig person här på forumet som möjligtvis sitter inne med svaren.

 

Nuvarande situation:

 

- 67 år gammal.

- 15.100 SEK netto (efter pensionärsskatt).

- 60.000 SEK i besparingar.

- Gift med en thailändska sedan år 2012 (de gifte sig i Thailand). Hon bor i Sverige sedan 6 år tillbaka med ett permanent UT. Tyvärr ordnade de inte dokumenten i Thailand när de gifte sig och bör då styra upp det a.s.a.p. vid nästa besök.

 

Gällande O-A ansökan i Sverige: dessvärre uppfyller han inte kravet på en nettoinkomst på 18.500 SEK/mån eller besparingar på 800.000 Baht.

Men tillsammans med 15.100 x 12 + 60.000 motsvarar det 241.200 SEK eller 895.000 Baht (i dagens kurs).

 

Detta ska alltså vara tillräckligt för ett 1-års o-a visum med auktoriserade utlåtanden från banken och pensionsmyndigheten?

 

Problemet och de övriga frågorna som finns nu är själva förlängningen av 1-åriga o-a visumet. Planen är att få ett permanent UT i Thailand och undrar då om bästa tillvägagångssättet.

 

Hur fungerar det att söka förlängning av visumet inom Thailand samt med deras krav? Är det ett KRAV att han ska ha 800.000 Baht på en thailändsk bank (alternativt 400.000 Baht - gift med thai).

Eller går det även här att kombinera pensionsinkomsten samt 60.000 SEK insatta på en thailändskt konto?

 

Vad har ni för rekommendationer för hur han bör agera i hans fall?

 

Är väldigt tacksam för alla svaren!

 

Med vänlig hälsning,

J.

 

 

 

 

 

 

 

Jag ansökte om ett visa "retirement" http://thaiembassy.se/en/non-immigrant-visa-o-retirement-visa/ i sverige och fick med detta stanna i tre månader.

 

Det är möjligt att detta visa numer ger en giltighetstid på ett år men en "extension of stay" med samma krav på papper/pengar måste sedan göras på ett

immigrationskontor i Thailand och som ger ett tillstånd att stanna ytterligare år och kan/måste förnyas varje år om man vill stanna.

There is nothing right on the left, and there is nothing left on the right

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt som Rolba skriver, absolut smidigaste sättet. Är ni osäkra på andra frågor om visum och uppehållstillstånd i Thailand, kan jag rekommendera en Facebook grupp som heter Visum Thailand, där ni alltid får korrekta svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Om han går "pensionsspåret"

 

Det normala sättet är att söka non immigrat O visum i Sverige. För det behövs 57000 på svensk bank. Då får han 90 dagar vid ankomst. 

 

Sedan den sista månaden på dessa 90 dagar så söker han ett års extension . För denna extension krävs inkomst på 65000 per månad. Men när man söker i Thailand så är det före skatt (brutto) .Så har han 15100  netto så lär väl det räcka om nu inte kronan sjunker ännu mer. 

 

I detta fall krävs inga pengar på banken i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Det var hustrun som hade UT!!

 

Nej, det går inte att kombinera inkomst och

 

Det s.k. tricket att förlängningen i Thailand sker först efter 2 år går till på följande sätt. I Stockholm får du ett O-A visum som gäller under 1 år och varje gång du reser in i Thailand under denna 1-årsperiod får du ett 12-månaders uppehållstillstånd. Om du då mot slutet av den 1'a ett-årsperioden gör en utlandsresa får du alltså 1 år till när du återvänder. Glöm dock inte bort att begära ett s.k. exit-permit innan du åker ut ur Thailand. Saknar du ett sådant förfaller själva visat. Bäst är att köpa ett s.k. Multiple Exit/Reentry redan i Sverige när det 1'a O-A visat söks.

 

Förtydligande. Ett O-A visa inkluderar ”multipel entries”, så länge visat gäller. 

 

Man kan alltså resa ut de sista dagarna och komma tillbaka innan visat gått ut.

Behövs alltså inget ”Reentry permit”.

Man får då tillåtelse att stanna i ytterligare 12 månader. 

 

Dock när visat gått ut så behövs ”Rentry Permit” vid varje utlandsresa om det 12 månaders uppehållstillståndet ska fortsätta gälla. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla forumsmedlemmar!


Stort tack för samtliga era svar! Det gav en ganska tydlig bild över hur han skall gå tillväga för att kunna  tillbringa sina glada pensionärsdagar med solen och värmen i Thailand.  Just med långtidsvisumet blev man inte riktigt klok på all information som fanns på nätet. Skönt att höra att det är praktiskt genomförbart. Önskar Er också glada dagar i värmen!


Mvh J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte även 90-dagars rapportering till immigrationen oavsett vilket visum man har?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev stefan5300:

Är det inte även 90-dagars rapportering till immigrationen oavsett vilket visum man har?

Nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Nej.

Jo, det är det väl, förutom non-imm o multi, så man måste lämna landet var 90e dag?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev gst:

Jo, det är det väl, förutom non-imm o multi, så man måste lämna landet var 90e dag?

Precis. Slipper immigration med det men måste ta en semesterdag ut över gränsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
krisiisaan

Kanske man skulle tillägga att det absolut enklaste för Er är  nog följande, så slipper ni allt trassel:

a - Res till Thailand

b - Ni får per automatik 30 dagars TOURIST EXCEMPT VISA......

c - Ordna dokumenten med Ert giftmål..

d - Res över så snart giftmåls-dokumenten är klara, men senast innan Era 30 dagar är till ända.. via Mukdahan till Savannaketh och köp där ett Non immigrant O baserat på giftmål med thailändska... Dom kräver INGA underlag för inkomst alls endast dokumenterat att ni är gifta plus några papper till.. Vid intresse PM;a mig...

e - När 1 månad återstår på de 90 dagar som VISAT gäller, så går ni till det Immigration-kontor som fadern tillhör, och ansöker om EXTENSION OF STAY based on retirement, vilket är oändligt mycket enklare än giftmål....

f - Det ekonomiska kravet är; 1) 65.000 baht i månadsinkomst ELLER 2) 800.000 baht i en thailändsk bank under 2 månader ELLER 3) en kombination av 1+2, då gäller inga tider för pengarna på banken... Din inkomst på 15.800:- NETTO är väl kanske runt 18.000:- brutto? Vilket torde vara idag cirka; 770-780.000 baht, om ni då sätter in kanske max 50.000 baht på detta thaikonto, så är fadern helt OK att få denna EXTENSION OF STAY BASED ON RETIREMENT...

g - Han skall sedan var 90;e dag rapportera och bekräfta sin adress till sin lokala immigration, och sedan varje år förlänga detta s.k. UPPEHÅLLS-TILLSTÅND som det ju heter.. Det är alltså INTE ett VISA av något slag, detta är ett UPPEHÅLLS-TILLSTÅND....

 

Lycka till.....

Ändrades av krisiisaan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej

 

Har en fråga angående O-A visum.

Mitt visum säger "ENTER BEFORE 22 oct. 2018". Detta vet jag betyder att

man måste passera immigration senast 21 oct. 2018. (Och då få tillstånd att stanna 365 dgr.).

Jag ska nu boka biljett för att resa i oktober. Är det kanske lite vanskligt och vågat

att boka med ankomst till Bangkok just 21 oktober?

Det jag tänker är om någon försening inträffar på flygresan, så att ankomst blir dagen efter.

Då är förmodligen visumet förbrukat? Även om man ej själv orsakat förseningen så hjälper

det nog inte mycket att försöka förklara detta för immigrationsofficeren?

Vad skulle resultatet bli? Kanske att man får vanligt 30-dagars visa excemption?

 

Vad tror de rutinerade medlemmarna på MPR?

 

Det känns som att man borde boka biljett med ankomst 1-2 dygn innan visat går ut...........

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får inte 365 dagar från det datumet. 

Du får 365 dagar från när visumet är utfärdat. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/18/2018 at 12:56 PM, rolba said:

Precis. Slipper immigration med det men måste ta en semesterdag ut över gränsen.

Räcker att korsa gränsen,få en stämpel på andra sidan. Knalla tbx sen är det klart med 90 nya dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
18 minuter sedan, skrev hakancnx:

Du får inte 365 dagar från det datumet. 

Du får 365 dagar från när visumet är utfärdat. 

bull shit. Så länge han reser in på o-a visumet innan enter before datumet får han ett år till.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev hakancnx:

Du får inte 365 dagar från det datumet. 

Du får 365 dagar från när visumet är utfärdat. 

Vet inte om jag förstår fel men visst får man dagarna visumet gäller för när det aktiveras vid ankomst? Iaf med Non-O. Visumet utfärdas med förutsättningen att det aktiveras inom 90 dagar men när det aktiveras får man det antalet dagar visumet gäller för. Fattar jag fel eller gäller något annat för O-A?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hasseigöteborg:

bull shit. Så länge han reser in på o-a visumet innan enter before datumet får han ett år till.

 

Visst är det BS. Tänkte fel.

Det är visumets giltighetstid som gäller från utfärdandet. 

 

Korrekt att han får 365 dagar vid varje inresa så länge visumet gäller. 

 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
On 2018-08-14 at 11:21, skrev Esspe:

Vet inte om jag förstår fel men visst får man dagarna visumet gäller för när det aktiveras vid ankomst? Iaf med Non-O. Visumet utfärdas med förutsättningen att det aktiveras inom 90 dagar men när det aktiveras får man det antalet dagar visumet gäller för. Fattar jag fel eller gäller något annat för O-A?

o-a har 365 dagars giltighet. Sak samma med non o multi. non o singel och turistvisum är dock 90 dagar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/16/2018 at 9:52 PM, Nicholas said:

Några permanenta UT finns inte.

Förlänga varje år på immigration i Thailand.

 

 

Ska gå att kombinera inkomsterna på samma sätt som i Sverige.

Men pengarna ska nog befinna sig i Thailand då helst den del som är kontant.

Oklart om utländsk bank duger, någon annan får svara på det.

 

Med lite trick så blir första förlängning 2år efter 1:a ankomst till Thailand.

 

Permanent residency finns visst. Lite krångligt att skaffa bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Permanent residency finns visst. Lite krångligt att skaffa bara.
Ja visst är det så.
Till och med medborgare går att bli om man lägger cirkus 10år på det.

Provelemet är att man måste jobba och betala skatt i Thailand vilket jag inte är sugen på.

Annars så..
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...