Jump to content
janne_h

Aldrig mera Thai Airways

Recommended Posts

andrejsdenruskige
Nu har det gått ytterligare turer i detta. Efter samtal med Thai i Stockholm i morse. så fick jag helt plötsligt veta att det skulle kunna gå om jag vart informerad om att jag har ekonomiska ansvaret för min hund om något skulle gå snett. Jag sa att självklart tar jag ekonomiskt ansvar för min hund om Hundpasset skulle förkommit och någon typ bombat min veterinär i Sollentuna som kan skriva ut ett nytt hundpass om det är problem med det gamla. Man har således lagt en ny request om detta efter att man på Thai noterat att jag är informerad om detta.
Får svar om ett par dagar. Min naturliga följdfråga till henne på Thai var, varför man inte upplyste personen på Jade, om att det räckte med att jag vart informerad om ansvaret. Hennes lama förklaring var att det är lite hundar som reser på destinationen Stockholm. Och man vet inte om jordbruksverket öppnar en ny karantän i höst. Till hon som jobbar på Jade sa jag att det inte är lämpligt att ringa till hundägare och börja prata om att tullen avlivar hundar om papprena inte är i ordning. Då detta inte stämmer med verkligheten, och är det absolut sista alternativet vid problem. Då detta bara gör hundägaren upprörd helt i onödan som det verkar. Då tullen själva inte alls håller med om den versionen av sanningen som Thai sprider ut.

Nu förstår jag inte riktigt.
Är det Jade som har ställt till med detta eller Thai?
  • Ge karma 1
  • Tummen upp 2
  • Snurrigt 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
janne_h
Precis nyss, skrev andrejsdenruskige:

Nu förstår jag inte riktigt.
Är det Jade som har ställt till med detta eller Thai?

Jag beställer biljetter av jade och samtidigt bokar jag hunden på samma flygningar Tur och retur i samma samtal. När tjejen på Jade ej får bekräftelse angående hunden på flera dagar från Thai ringer hon dom. Dom låter då meddela henne denna story om avlivning av hundar på Arlanda mm, vilket hon vidareförmedlade till mig på ett ganska brutalt sätt. Jag ringer då Thai Stockholm för att få mera klarhet i denna underliga story. Varav killen som svarade berättar att saker och ting har hänt karantän är stängd men han trodde då att det inte skulle vara problem Han berättar då historien om en katt som stolpskottet till ägare inte ville ta ekonomiskt ansvar för när tullen stoppade katten att komma in i sverige. Vilket slutade med efter många turer att katten avlivades. Igår kom beskedet nerifrån Bangkok. Att Thai avslog begäran att ta med hunden.  Vilket hon på Jade ringde kl 18.00 och meddelade mig. Hon meddelar mig att det skulle nu kosta oss 3000 kronor att avboka och byta bolag som konsekvens av detta. När jag ånyo utan förväntan om ändring av detta, ringer Thai i morse igen för att reda ut detta med beslutet och avbokningsavgift. Så är det en tjej som svarar som nu säger att det räcker med att dom antecknar att jag blivit upplyst om mitt ekonomiska ansvar om något går fel med hunden så bör hunden kunna resa. Därefter skickar dom en ny begäran till Bangkok om hunden som hon trodde nu skulle gå igenom. Jag ifrågasatte då varför man inte nämnt detta från början istället för att krångla till saker och komma med storys om avlivade husdjur hos tullen på Arlanda mm. Ansvaret är hos Thai som tar besluten. Men hon som jobbar på Jade borde väl kanske gå i en kurs i kommunikation. Då det knappast kan vara så psykologisk rätt att ringa till kunder och påstå att minsta lilla fel i papperna kommer att orsaka en avlivning av hunden. Vad Thai påstår är att om det skulle bli problem så finns det bara 2 option på bordet nu eftersom karantän som är privat  i Vallentuna har lagt ner på grund av ekonomiska skäl (öppna gränser har väl drastiskt minskat klientelet av djur som inhysts hos dom).  Dom valen är att antingen avliva hunden eller skicka tillbaka hunden till Thailand. När jag pratat med tullverket så förstår dom inte riktigt problemställningen som Thai skapat utifrån detta. Man kan således med fog påstå Att folk på Thai i Bangkok som beslutar om detta, har gjort en hel ankfarm av en fjäder, när dom svenska myndigheter som handhar detta inte förstår problemställningen över huvudtaget.

Allra helst då myndighetskontrollen på den Thailändska sidan är väldigt rigorös innan ett husdjur tillåts lämna Thailand. Dom kollar dels om hunden är frisk att resa, samt om hunden har vaccinationer och papper i ordning för att kunna komma in i europa, för att att utfärda ett utförselintyg för hunden. Om jag kommer till incheckningen och saknar ett sånt intyg så ska hunden stoppas redan där. Således kan jag konstatera att någon som jobbar på Thai har gjort fel (vilket dom naturligtvis inte erkänner) om historien med katten stämmer. Eftersom om papperna inte var kollade innan av Thailändska karantän på Suvarnabhumi. Så skulle katten aldrig fått gå ombord. Så det verkar att som vanligt är det någon Thai som tror och sen är det bara så som deras verklighet är. TIT

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
andrejsdenruskige
Jag beställer biljetter av jade och samtidigt bokar jag hunden på samma flygningar Tur och retur i samma samtal. När tjejen på Jade ej får bekräftelse angående hunden på flera dagar från Thai ringer hon dom. Dom låter då meddela henne denna story om avlivning av hundar på Arlanda mm, vilket hon vidareförmedlade till mig på ett ganska brutalt sätt. Jag ringer då Thai Stockholm för att få mera klarhet i denna underliga story. Varav killen som svarade berättar att saker och ting har hänt karantän är stängd men han trodde då att det inte skulle vara problem Han berättar då historien om en katt som stolpskottet till ägare inte ville ta ekonomiskt ansvar för när tullen stoppade katten att komma in i sverige. Vilket slutade med efter många turer att katten avlivades. Igår kom beskedet nerifrån Bangkok. Att Thai avslog begäran att ta med hunden.  Vilket hon på Jade ringde kl 18.00 och meddelade mig. Hon meddelar mig att det skulle nu kosta oss 3000 kronor att avboka och byta bolag som konsekvens av detta. När jag ånyo utan förväntan om ändring av detta, ringer Thai i morse igen för att reda ut detta med beslutet och avbokningsavgift. Så är det en tjej som svarar som nu säger att det räcker med att dom antecknar att jag blivit upplyst om mitt ekonomiska ansvar om något går fel med hunden så bör hunden kunna resa. Därefter skickar dom en ny begäran till Bangkok om hunden som hon trodde nu skulle gå igenom. Jag ifrågasatte då varför man inte nämnt detta från början istället för att krångla till saker och komma med storys om avlivade husdjur hos tullen på Arlanda mm. Ansvaret är hos Thai som tar besluten. Men hon som jobbar på Jade borde väl kanske gå i en kurs i kommunikation. Då det knappast kan vara så psykologisk rätt att ringa till kunder och påstå att minsta lilla fel i papperna kommer att orsaka en avlivning av hunden. Vad Thai påstår är att om det skulle bli problem så finns det bara 2 option på bordet nu eftersom karantän som är privat  i Vallentuna har lagt ner på grund av ekonomiska skäl (öppna gränser har väl drastiskt minskat klientelet av djur som inhysts hos dom).  Dom valen är att antingen avliva hunden eller skicka tillbaka hunden till Thailand. När jag pratat med tullverket så förstår dom inte riktigt problemställningen som Thai skapat utifrån detta. Man kan således med fog påstå Att folk på Thai i Bangkok som beslutar om detta, har gjort en hel ankfarm av en fjäder, när dom svenska myndigheter som handhar detta inte förstår problemställningen över huvudtaget.
Allra helst då myndighetskontrollen på den Thailändska sidan är väldigt rigorös innan ett husdjur tillåts lämna Thailand. Dom kollar dels om hunden är frisk att resa, samt om hunden har vaccinationer och papper i ordning för att kunna komma in i europa, för att att utfärda ett utförselintyg för hunden. Om jag kommer till incheckningen och saknar ett sånt intyg så ska hunden stoppas redan där. Således kan jag konstatera att någon som jobbar på Thai har gjort fel (vilket dom naturligtvis inte erkänner) om historien med katten stämmer. Eftersom om papperna inte var kollade innan av Thailändska karantän på Suvarnabhumi. Så skulle katten aldrig fått gå ombord. Så det verkar att som vanligt är det någon Thai som tror och sen är det bara så som deras verklighet är. TIT

Jag tror att det hade löst sig om du bokat via Thai direkt.
  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
janne_h

Jag tror att det hade löst sig om du bokat via Thai direkt.

Med tanke på att jag pratade med en annan kille först på Thai, som inte sa ett ord om att dom behövde bekräfta att jag vet om mina skyldigheter. Så tror jag inte det. Förvirringen är total, Då dom inte har klara direktiv hur dom ska hantera detta.

Det han sa då var att han trodde att bokningen av hunden ( som dagen efter vart stoppad) skulle gå igenom, för att flera andra kunnat ta sina hundar med sig efter 1 maj som karantän i Vallentuna stängde.

Så jag tror att det kunnat bli samma sak.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
andrejsdenruskige
Med tanke på att jag pratade med en annan kille först på Thai, som inte sa ett ord om att dom behövde bekräfta att jag vet om mina skyldigheter. Så tror jag inte det. Förvirringen är total, Då dom inte har klara direktiv hur dom ska hantera detta.
Det han sa då var att han trodde att bokningen av hunden ( som dagen efter vart stoppad) skulle gå igenom, för att flera andra kunnat ta sina hundar med sig efter 1 maj som karantän i Vallentuna stängde.
Så jag tror att det kunnat bli samma sak.

Då du vet mer än dom, så kan du säkert förklara det direkt till dom.
Ska konversationen gå via en jänta på en resebyrå så blir det onödigt många filter
  • Ge karma 3
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
janne_h

Då du vet mer än dom, så kan du säkert förklara det direkt till dom.
Ska konversationen gå via en jänta på en resebyrå så blir det onödigt många filter

Vem hade kunnat förutse detta, Då vi gjort bokningarna via Jade ett otal gånger tidigare, utan problem med bokning av hunden.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
måne
30 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast nu har Thai ändrat sig och konfirmerat att hunden får åka med. :)

Då får du ändra trådrubriken :pudency:

• Ge karma 3
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Mankan
13 timmar sedan, skrev janne_h:

Fast nu har Thai ändrat sig och konfirmerat att hunden får åka med. :)

Innebär det att han numera får betala kyrkoskatt då? 

;)

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Wanchai
On 2017-09-07 at 12:15, skrev janne_h:

Därför att jag redan betalt biljetter innan detta började utspela sig. Dom kräver ju mig och frun på 1500 per person i avbokningsavgift om vi ska avboka. Verkar väl dumt att kasta bort pengar om jag inte måste.

Vem kunde veta att Thai skulle börja krångla när jag bokat på detta sätt alla gånger förut.

Varför bokar du inte via Nonki?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
andrejsdenruskige

Han gillar inte tåget till Köpenhamn.
  • Ge karma 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300
6 timmar sedan, skrev Wanchai:

Varför ens boka med världens mest  överreklamerade flygbolag.

• Ge karma 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Nemo
17 timmar sedan, skrev måne:

Då får du ändra trådrubriken :pudency:

Nja, han kanske är typen som står vid sitt ord, lagt kort ligger. :)

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Nemo
8 timmar sedan, skrev Mankan:

Innebär det att han numera får betala kyrkoskatt då? 

;)

Thai är väl ett bolag....

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll