Jump to content
IGNORED

Krångel del 1

lasseiudon

Recommended Posts

På senare tid har jag bokat Stockholm- Bangkok- Udon Thani tur och retur 3 gånger och vid två tillfällen händer följande: På delsträckan till/från Udon kan man inte alltid välja avgångstid med Thai Smile utan det enda man erbjuds är t.ex en eftermiddagstid 14:30 eller senare. Vem vill sitta 8 timmar eller mer på Suvvan? När man kollar på Thai Smile finns platser på alla dagens avgångar.  Detta har varit nätresebyråer men det är samma på Thai Airways egen hemsida (fast lite dyrare). När man ringer kundtjänst på resebyrån erbjuds man det morgonflyg man vill ha fast då kostar det upp emot 2.000 kronor extra!

Vad är detta för djävla skit?? Första gången jag råkade ut för detta då gällde det avgången ifrån Udon (Åka till Bangkok tidigt på eftermiddagen och vänta typ 10 timmar på Suvvan), då köpte jag biljetten med eftermiddagsflyg från Udon  till Suvvan varefter jag senare fick köpa fick köpa en ny biljett med det önskade kvällsflyget. Det räckte inte med det utan jag vart ju tvungen att åka till Thai Airways kontor för att officiellt avboka en flight och stoppa in den nya istället.

Nu åker jag snart igen och då har jag köpt en biljett tor. Stockholm - Bangkok och en annan med Thai Smile för resan till Udon Thani. Detta är ju inte heller bra för dels missar man 5 kg tillåtet bagage på Thai Smile och vidare gissar jag att ansvaret för att man inte skall missa sitt anslutningsflyg försvinner när det är separata biljetter.

I förra veckan köpte jag biljetter åt min fru och då var det inga problem utan det var fritt att välja mellan Thai Smiles alla avgångar!

Nån annan som vet vad detta krångel kan bero på och vad man bäst gör åt saken?

Jag kan inte svara på din fråga. men en sak är säker. Thai smile  och Thai airways försöker inte underlätta för sina passagerare för deras bästa. Utan bara strul.

Är väl inget konstigt med att det skiljer i pris beroende på vilken tid du vill åka. Vissa avgångstider är mer attraktiva än andra och därför dyrare. Går du in på  tex SAS eller Norwegian och tittar på pris för en biljett mellan Arlanda och Göteborg så kommer du se att det skiljer det dubbla, ibland det tredubbla i pris för en biljett under samma dag och samma bolag beroende på vilken tid du vill flyga. 

47 minuter sedan, skrev Knasen:

Är väl inget konstigt med att det skiljer i pris beroende på vilken tid du vill åka. Vissa avgångstider är mer attraktiva än andra och därför dyrare. Går du in på  tex SAS eller Norwegian och tittar på pris för en biljett mellan Arlanda och Göteborg så kommer du se att det skiljer det dubbla, ibland det tredubbla i pris för en biljett under samma dag och samma bolag beroende på vilken tid du vill flyga. 

Nu handlar det om Thai Smile som är svårt att boka tillsammans med Thai Airways. Thai Smile hade biljetter enligt prislista för alla sina avgångar under dagen men det var bara en avgång man kunde boka.

37 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Nu handlar det om Thai Smile som är svårt att boka tillsammans med Thai Airways. Thai Smile hade biljetter enligt prislista för alla sina avgångar under dagen men det var bara en avgång man kunde boka.

Har aldrig hört på maken gå in på Smile kan Du boka vilken avg som hellst????

Tror att det är Du som trasslar till det framför Lap?

Örebro Sportklubb Ösk!

1 timme sedan, skrev svampen:

Har aldrig hört på maken gå in på Smile kan Du boka vilken avg som hellst????

Tror att det är Du som trasslar till det framför Lap?

Åker upp till Udon Thani varje år vi åker till Thai, no problems. 2000 kr extra ,huva. Det heter handhavandefel

17 minuter sedan, skrev Boa52:

Åker upp till Udon Thani varje år vi åker till Thai, no problems. 2000 kr extra ,huva. Det heter handhavandefel

Prova en annan nätlevarntör sen handhavandefel är väl rätt logist när Vi snackar Los eller????

Enklast är väl Drekt sen boka på Suwwan?

Men Va vet Jag har aldrig flygit till Obygden!!!???

Örebro Sportklubb Ösk!

Yttra dig inte.
Du vet än idag inte var Thailand ligger. Du behöver ledsagare bara för att ta dig till UME

2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Har du försöks bokat på Thais hemsida? 

Det funka när jag försökte. 

Tråkigt är att kvällsflyget ner till Bangkok går innan,  20,00.

Lång väntan på flygplatsen. 

Flygpriser är dynamiska,  dyrare ju fler som bokar. 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Brukar boka på plats på suvvan sista sträckan.
Direkt till Lampang eller via Chiang mai beroende på hur lång tid flyget + immigration tog.

Går bara fram till departures tavlan och kollar vad som går först.

Sent from my SM-N910F using Tapatalk

De fem kg incheckat bagage man förlorar kostar inte skjortan.

45-55b per kg kostar övervikt för inrikes flyg. Då väljer jag gärna separata biljetter och får bättre passande tider.

Skulle även kunna ta mig till Don Muang med den gratis flygbussen och åka  Air Asia, Not Air eller Thai Lion för att tjäna tid.

Lätt att köpa biljetter på Suvvan för flyg från Don Muang och sällan dyra.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

14 timmar sedan, skrev pigge01:

Har du försöks bokat på Thais hemsida? 

Det funka när jag försökte. 

Tråkigt är att kvällsflyget ner till Bangkok går innan,  20,00.

Lång väntan på flygplatsen. 

Flygpriser är dynamiska,  dyrare ju fler som bokar. 

Vi bokade på Thais hemsida BKK till Khon Khen, fanns avgångar i stort sett varje timme under dagtid.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Similar Content

• sarne
      By sarne
      Anmälningslista Annandagsträffen 2017.

Iår är det Tionde året i rad som Annandagsträffen arrangeras i Udon Thani.

Vi ber er som planerar att vara med ange det här i tråden eller via ett PM.
      Tala om antal personer och deras namn, tack.

Vi återkommer angående lokal, datumet är som vanligt 26 december, samling kl. 12.00

Välkomna.
      Udongänget.

• lasseiudon
      By lasseiudon
      När jag i förra veckan köpte en biljett åt min fru på en nätresebyrå ville jag spara pengar och bokade inga platser på planet, det kostar ju extra och jag visste att det kunde jag göra gratis på Thai Airways egen hemsida.  På nätresebyrån får man först deras interna bokningsnummer och så småningom kommer e-biljetten med Thais bokningsnummer. Raskt öppnar man Thais hemsida och knappar in det 6-siffriga bokningsnummret följt av efternamn och får till svar att nummret inte finns!!!! Vad är detta, fel nummer eller fejk tänker man, kris planet går nästa dag så jag försöker checka in damen ifråga. Vid incheckning över internet kan man istället för bokningsnummer ange Bonuskortets nummer och nu kommer jag in och kan fixa plats åt min fru.

Idag skulle jag görs samma sak för mig själv på ny biljett ifrån samma resebyrå men nu tittar jag lite noggrannare på min e-biljett och hittar något, förutom bokningsnummer som kallas "Reservationsnummer", detta visar sig vara Thai Airways bokningsnummer!! Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sitt detta begrepp Reservationsnummer tidigare. Är detta någonting som nätresebyråerna hitta på för att kunna klå passagerarna på extrapengar för gratistjänster.
    • janne_h
      By janne_h
      Jag och min fru hade planerat att åka tillbaka till Bangkok den 27/9 och som vanligt följer våran Dvärg Pincher Ninja med. Tror det är ninjas 6e eller 7e  resa till från Thailand. Så han är ganska van vid detta just nu.
      Jag ringde häromdagen till Jade Travel och bokade biljetter samt bokade plats för Ninja i bagageutrymmet. Igår ringde tjejen från från Jade och började yra nånting om att det var ändrade regler i Sverige. Då dom stängt karantän i Märsta (i anknytning till Arlanda) den 1a maj. Och därmed skulle Ninja riskera avlivning av tullen på Arlanda? Därför ansåg Thai att det var problem. Jag ringde till jordbruksverket som sa att det var samma regler och lagar som gällt sen 2012. Så det ska inte vara problem att komma in med hund till Arlanda enligt dom.
      Ringer till Thai Stockholm. Som berättar om att dom för ett år sedan råkat ut för någon idi*t som tagit med sig en katt till Sverige utan att dom haft papprena i ordning. Varvid katten blivit satt i karantän. Då hade kattägaren vägrat betala för karantän. Och tullverket hade då tydligen krävt Thai på karantenskostnaden . Det som haltar i denna story är att karantän på Suvarnabhumi, måste utge utresetillstånd till alla djur som ska flygas ur landet. Och i det ingår att dom kollar att det finns giltiga handlingar för att komma in i Europa med djuret. Och om karantän i Märsta har stängt. Så har naturligtvis tullen karantän någon annanstans. Och inte avlivar dom djur som kommer utan vidare bara för det som dom påstår på Thai.  Ska även tillägga att Ninja har godkänt hundpass med rätta stämplar där han har passerat in i Sverige genom tullen massor av gånger utan problem.

När jag beställde biljetten så ville dom på Jade att jag skulle betala dagen efter för att inte priset skulle gå upp efter 1/9. Nu påstår man att jag får betala 1500 kronor för en avbokning per person  av Thaibiljetterna som konsekvens av detta. Och boka resan med något annat bolag. Som Finnair eller Lufthansa. eller något. Då Thai vägrar att Ta Ninja ombord. Det besynnerliga  är även att Killen som jobbar på Thai i Stockholm sa att dom flugit hundar massor av gånger efter första maj. Så detta verkar vara något som någon på Thai fått för sig och bara beslutat själv om i just detta fall. Vilket jag i och för sig inte  är förvånad över. Då Thailändare har för vana att för stunden tolka regler som fan själv läser bibeln.

Lutar åt Lufthansa Då jag vet att dom är väldigt välrenommerade, och har gott rykte när det gäller frakt av djur. Samt att dom tar endast 150 Euro enkel resa för hunden mot Finnairs 300 euro eller Thai,s 300 dollar.
      Har i alla fall bestämt mig för att aldrig mera åka med Thai. Då enda anledningen att jag flugit med dom varit att dom flyger direkt. I övrigt så är ju deras service efter dagshumöret på dom som jobbar.

Om argumenten som dom använder på Thai hade någon substans så skulle jag inte reagera så kraftigt över detta. Men när man kommer med rena goddag yxskaft argument som att min hund riskeras att avlivas av tullen om inte ninjas papper är i ordning  vid återresan till Sverige ( Vilket dom är med 100% säkerhet), Som orsak till att dom inte flyger min hund längre. Då kan man faktiskt fundera på hur deras organisation faktiskt fungerar. Tror nog att det skulle bli ett himla liv på diverse Djurorganisationer om Svenska tullen skulle avliva hundar och katter som kommer till Sverige bara för att en Karantän  i Märsta har stängt. Det är ju inte den enda karantän i Sverige. Med thailändsk logik så kan jag ge mig tusan på att Bokning av ninja skulle gå igenom en annan gång om någon annan tjänsteman handlade ärendet. Dock blir det ju lite konstigt när dom kräver mig på avbokningsavgift när det i själva verket är så att avbokningen beror på att dom inte kan uppfylla sina åtaganden som dom officiellt annonserar om  på deras hemsida. Så därav kommer jag inte att åka med Thai nånsin mer.

• MaiChai
      By MaiChai
      http://www.bangkokpost.com/news/general/1182493/ex-thai-staff-snared-in-bribe-row

Det är ju bra att det äntligen kommer fram varför det statliga flygbolaget med jämna mellanrum hamnar i finansiella problem.

Jag vet få flygbolag som har eller iallafall har haft en så pass varierad flotta med flygplan - och när det gäller att driva ett flygbolag så är en varierad flotta det sämsta man kan ha. Ett tag runt millenieskiftet hade Thai ett 20 tal Boeing 747 i trafik, dessa var försedda med 3 olika typer av motorer...

Men frågan är om man kan få fram vilka politiker och tjänstemän som har skott sig på dessa affärer?
    • sarne
      By sarne
      Detta året blev vi 48 personer som kom till träffen på NB Hotel.  De flesta, närmare 40 personer, har varit med på en eller flera tidigare Annandagsträffar. Stämningen är familjär och avspänd. Precis som ifjol ställde Ragson upp och underhöll oss efter maten. Mycket uppskattat av oss alla. Insamlingen vid bordet till barnhemmet gav snudd på 30.000 i Morgans insamlingshatt. Totalt har 114.600 bath skänkts till Udon Thani Home for Girls under året. Imorgon, måndag 28 december samlas vi vid NB Hotel 10.00 för att handla upp pengarna, leverera varorna till barnhemmet precis som tidigare år.
      Här är bildbevisen:

Efter inledande mingel i väntan på att alla skulle hinna komma så gick vi till bords. 

Nytt för året var gemensamt bord.

En ny deltagare, allas vår HajKaj.

Tomten var väldigt lik Thaiola  

Mera MPR profiler......

Och samma här.

Morgan gick med hatten.

Sissi och HajKaj räknade de insamlade pengarna i hatten.

Sedan drog Ragson igång, fick upp stämningen ytterligare några grader.

Bajenkören gjorde ett härligt framträdande

Lire senare om aftonen vid vita borden i UD Town.

En parad passerade precis framför vårt bord. Senare om aftonen drog olika grupper vidare ut för att utforska stadens sevärdheter eller vad de nu hade i sikte
      Tack för denna gång.
      /Udongänget gm /Sarne

• Create New...