Jump to content
IGNORERAD

Totalrenovering av radhus och bygga ett smarthem

Gustav
 Dela

Recommended Posts

Mera inlägg i från TS ser jag då redan fram emot

/Enis

• Tummen upp 6

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Tjenis Gustav var ett tag sen .....Har du något bra tips på billiga priser till vera plus tillbehör ....Håller själv på att bygga smart home i mitt hus ..

• Tummen upp 2
Dela på andra sajter

Skoj skall följa dig med spänning.

Ja det gäller att välja sina hantverkare. Får oftast övervaka och dubbelkolla allt, hela tiden.

• Tummen upp 1
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev samet:

Skoj skall följa dig med spänning.

Ja det gäller att välja sina hantverkare. Får oftast övervaka och dubbelkolla allt, hela tiden.

Ja och det är ett helvetes jobb. Men nya snubben verkar vara bra. Man tycker att dom skulle skärpa sig när dom vet att det blir mycket mera jobb om dom sköter sig. Gamla hantverkaren vet hur mycket jobb vi ska göra på kåken så jag är förvånad hur jävla illa han skötte sig.  

• Tummen upp 3

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Dela på andra sajter

Byggtrådar är alltid trevliga att följa......

Keep it up........:thumbsup:

• Tummen upp 4

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Raggmunken:

Var det Hamnoi?

T.o.m han hade gjort det bättre......:giggle:

• Tummen upp 8

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

Dela på andra sajter

Smarta kåkar är ju kul, jag lekte med en lite större anläggning dock i 23 år. Lyckades inte ha ihjäl nån ens - men det var nog nära ibland.

Fundera två gånger på vad du gör och var lite försiktig med elen. Dom är inte kloka nånstans i Thailand när det gäller el så kolla, kolla igen och sen en gång till.

• Tummen upp 4

ทีรัก

Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev hamnoi:

Håhåjaja, var det fotlist som taklist, eller tvärtom som du satte upp i villa villerkulla ?:D

Det var ju i en skrubb, så då tar man vad man har ;) 

• Tummen upp 3
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Gustav:

Hallå

Köpte min lilla godis låda på "m.nu" om det är bra priser vet jag inte. Tycker inte att det skiljer sig så mycket. Blir väl lite aliexpress och lite ebay så småningom. Om motivationen håller i sig. Bygger först upp larmet.  Larmet ska kolla först om dörrar fönster är stängda, sedan om någon är hemma, stänga av AC, spisplattor, ugn, vattenkokare osv. Sedan sätta allt i beredskapsläge. 

Oki..  Jag kör just nu nexa på kyl frys och enkelriktade kännare , kan va gott o få ett mail när man e nere i Thailand att frysen gått under inställda grader ,,håller på o renoverar övanvåningen i mitt hus o sätter in godsaker i varje dosa , Vad jag förstått kommer vera nu med ett nytt system som klarar både 833 ,,433 ,, blir ju billigare om man kör på enkelriktad typ kännare på frys osv osv ,, sen kan man lägga pengarna på vera  833,, så skicka gärna pm om du hittar bra priser på en bra sida  , jag gör likaså ...Ha de ,,,(hur går det med Quadarna)....

• Tummen upp 1
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev wavis:

Oki..  Jag kör just nu nexa på kyl frys och enkelriktade kännare , kan va gott o få ett mail när man e nere i Thailand att frysen gått under inställda grader ,,håller på o renoverar övanvåningen i mitt hus o sätter in godsaker i varje dosa , Vad jag förstått kommer vera nu med ett nytt system som klarar både 833 ,,433 ,, blir ju billigare om man kör på enkelriktad typ kännare på frys osv osv ,, sen kan man lägga pengarna på vera  833,, så skicka gärna pm om du hittar bra priser på en bra sida  , jag gör likaså ...Ha de ,,,(hur går det med Quadarna)....

Har liggande en hel del grejer 433 som du kan få köpa. Mest vägg pluggar en telldust  net dovado router och lite annat. Eller kanske någon annan som är intresserad?  Finns en bra enhet till Veran som heter rx433 om man vill ha den funktionen. 

• Tummen upp 3

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Gustav:

Har liggande en hel del grejer 433 som du kan få köpa. Mest vägg pluggar en telldust  net dovado router och lite annat. Eller kanske någon annan som är intresserad?  Finns en bra enhet till Veran som heter rx433 om man vill ha den funktionen. 

Quaddarn ligger lite på is.  Lika kul men inte gjort nått eller flugit nått i år. ?

Dela på andra sajter

M.nu är kungliga på både support och leveranser.

Z-wave är det protokoll som gäller om man vill ha dubbelriktad kommunikation, Nexa ger inget svar på om den är på eller inte, så om det gäller värme eller kyla så måste Nexa kompletteras med givare, dom är trots allt billiga.

Själv har jag hela huset uppkopplat med en kombination av Nexa och z-wave.

Huslarmet ligger på Z-wave och jag kör en fristående hub för Telldus och Nexa.

Alla strömbrytarna i huset är utbytta mot trådlösa, och temperaturen övervakas.

Det är hur kul som helst att komma på nya saker att fjärrstyra.

• Tummen upp 7

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev scorpio63:

M.nu är kungliga på både support och leveranser.

Z-wave är det protokoll som gäller om man vill ha dubbelriktad kommunikation, Nexa ger inget svar på om den är på eller inte, så om det gäller värme eller kyla så måste Nexa kompletteras med givare, dom är trots allt billiga.

Själv har jag hela huset uppkopplat med en kombination av Nexa och z-wave.

Huslarmet ligger på Z-wave och jag kör en fristående hub för Telldus och Nexa.

Alla strömbrytarna i huset är utbytta mot trådlösa, och temperaturen övervakas.

Det är hur kul som helst att komma på nya saker att fjärrstyra.

Ja det är himla skoj! :-) Köpt styrenheter för AC så när man slår på larmet är det tänkt att AC ska stängas av. Alla brytare ska ha en puck så man kan fjärrstyra dom. Nattbelysning så man slipper snava. Deckarna har temperatur och luxmätare inbyggt. Kommer nog att ha fjärrstyrda rullgardiner

Vi kanske ska fixa en tråd här på lite bra ideer?

Ha det gott

//G

• Tummen upp 9

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...