Jump to content
IGNORERAD

Kors och tvärs genom världens mitt


spooncreek

Recommended Posts

On 2023-06-03 at 19:46, skrev Atom:

 

Jag är ett stort fan av genuina kinesiska rätter; just de du nämner finns dock inte i Kina, vilket du säkert också vet. Blir en och annan burgare i baren under helgerna, mest för att jag är alldeles för lat för att lära mig kinesiska. Tveklöst är dock den kinesiska maten så mycket bättre. Kaffe är kineserna inget vidare på men jag har allt dragit mitt strå till stacken för kinesisk öl, två inlägg så sent som idag. Nej, du är allt bara en gammal neo-kolonist, typ Borås svar på Cecil Rhodes 😉

 

Jag har likt du aldrig någonsin ätit vare sig friterad banan med glass i Kina, inte heller biff med bambuskott. Men, jag är ju inte allvetande. I alla fall inte jämt. Däremot sägs ChatGPI vara det. Så jag ställde honom/henne mot väggen och frågade hur det låg egentligen med de friterade bananerna till att börja med:

 

image.png.1c6099737bb79973e7649d1be79741d2.png

 

image.png.b623ba3f723f2bc0e1837930118c68d1.png

 

Jag tycker ChatGPI slirar lite på svaret under press. Mytomani eller den unga åldern som är orsak till det?  Nästa gång i Guangdong, eller om @Nicholas eller jag hinner före, lär uppdraget vara att hitta inte bara friterad banan utan med glass till. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    63

  • Esspe

    7

  • rolba

    5

  • Atom

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Baghdad

Lite förvånande funkade det med att söka visa on arrival vid ankomst till flygplatsen. Disken var dock i minsta laget, se bild nedan, och framförallt obemannad. Så där stod vi, 8-9 pers. av olika nationalitet och väntade..och väntade..Så småningom blev en amerikan-irakier lite irriterad och som ett resultat av hans lilla utbrott släntrade det fram en immigration officer ur någon gömma. Efter någon dryg timme var vi alla instämplade. 

 

baghdadarrival.thumb.jpg.dab940e1773deba952e8c179e1fe0f0d.jpg

Hade en chaufför som väntade, så under resan in till hotellet passade jag på att förhöra mig lite om hur (säkerhets) läget egentligen var nuförtiden. Rätt lugnt enligt honom, inga ISIS längre, men ganska mycket check-points med militär eller polis. Det skulle jag bli varse under kommande vecka, jag tappade fort räkningen på hur många ggr jag håvade fram passet för kontroll.  Vid ankomst till hotellet var det och en säkerhetskontroll där bil och bagage genomsöktes med bombhund. En procedur som återupprepades var gång jag åkte in till hotellet. Hotellet ifråga, Baghdad Hotel, har varit utsatt för i alla fall en attack enligt Wikipedia, men det var 20 år sedan.

 

baghdadhotelbombing.png.9166b1bdb65377d91d4c510df7b25628.png

 

Jag har haft en förmåga på slutet att hamna på gamla ”bedagade” hotell, och i den kategorin passade även Baghdad Hotel in, som öppnade 1958.  De är dock oftast, bra, om än lite slitna. Så även denna gång. Bra bas således upprättad för kommande vecka.

baghdadhotel.thumb.jpg.e58b37e1723caa262ba1e08264702c01.jpg

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ramadan


Det var som sagt mitt i fastemånaden Ramadan under min vecka i Irak.  ChatGPT hade gett mig inte mindre än 9 punkter att tänka på:

 

chatgptomramadan.png.db64f6f22ad0e211018f82acea3e17ba.png


De stämde väl ganska väl med verkligheten. Det gick att äta och dricka på hotellet tror jag, men på grund av långa arbetsdagar var jag sällan där innan skymning i alla fall. För att vara på säkra sidan hade jag förberett mig genom att ta med ett gäng ”mama soup” samt lite annat götta att intaga på hotellrummet.  Tydligen hade en soppa med   "pork flavour" smugit sig in i mitt lager. Tänkte inte på det. :ahh:

mamasoupbaghdag.thumb.jpg.deff6c8957164636884f4861646dfddf.jpg
Hotellrestaurangen hade dock helt ok basmat under kvällstid.

baghdadhotelfood.thumb.jpg.81aa980d6fe96b20f401fd1f58140fe6.jpg
Anställda på statliga och kommunala myndigheter jobbade bara mellan 9–13 under Ramadan fick jag lära mig, och mycket av affärer och restauranger var som sagt stängda under dagen, men i gengäld öppna rätt sent på kvällen. Stan levde upp efter mörkrets inbrott, vilket väl på sitt sätt var rätt kul. 
Alkohol? Såg ingen, frågade inte och drack ingen. Hade säkert varit möjligt, men svårt normalt sett även övriga månader än Ramadan.

 

Sen lärde jag mig att Ramadan inte är ett tvång, vilket grusade ännu en av de  fördomar man bär med sig.  Min chaufför fastade inte, vilket var tur eftersom han körde bil med mig som passagerare 6–10 timmar per dag. Enligt honom var det rätt många som inte fastade, men som ändå respekterade Ramadan och andra fastande genom att inte äta och dricka offentligt. Det gjorde vi därmed inte.

 

Jag led inte särskilt av det således, men har också förmågan att kunna gå en hel dag utan intagande av föda. Har både vänner och kollegor som blir irriterade på snudd till rabiata om lunchen blir en timme sen, och då är det väl värre. Liksom för majoriteten thailändare förstås som inte skulle få intaga vare sig nudelsoppa eller som tam på 12–15 timmar. The horror. 
 

hungry.thumb.jpg.b54dcee7554fd28c6a04ecc345b4e89a.jpg

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-06-22 at 16:23, skrev spooncreek:

 

Jag har likt du aldrig någonsin ätit vare sig friterad banan med glass i Kina, inte heller biff med bambuskott. Men, jag är ju inte allvetande. I alla fall inte jämt. Däremot sägs ChatGPI vara det. Så jag ställde honom/henne mot väggen och frågade hur det låg egentligen med de friterade bananerna till att börja med:

 

image.png.1c6099737bb79973e7649d1be79741d2.png

 

image.png.b623ba3f723f2bc0e1837930118c68d1.png

 

Jag tycker ChatGPI slirar lite på svaret under press. Mytomani eller den unga åldern som är orsak till det?  Nästa gång i Guangdong, eller om @Nicholas eller jag hinner före, lär uppdraget vara att hitta inte bara friterad banan utan med glass till. 

 

Jag har ett flyg bokat till Guangzhou i slutet av juli, ett par dagar efter jag kommit tillbaka från Europa, så jag kan göra ett försök. Jag har aldrig sett friterad banan med glass i Kina men jag tror ändå att Chat GPT är något på spåret, om det finns så är det förmodligen i Guangdong; finns inga skumma grejer de inte äter där. I Thailand har jag dock ätit friterad banan många gånger, finns alltid på lokala marknaden i byn, men inte med glass.

 

Jag tycker den amerikanska/europeiska varianten av Kinamat kan vara rätt god även om den inte är mer lik autentisk kinesisk mat än vad Ramadan är lik Midsommarafton 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Atom:

 

Jag har ett flyg bokat till Guangzhou i slutet av juli, ett par dagar efter jag kommit tillbaka från Europa, så jag kan göra ett försök. Jag har aldrig sett friterad banan med glass i Kina men jag tror ändå att Chat GPT är något på spåret, om det finns så är det förmodligen i Guangdong; finns inga skumma grejer de inte äter där. I Thailand har jag dock ätit friterad banan många gånger, finns alltid på lokala marknaden i byn, men inte med glass.

 

Jag tycker den amerikanska/europeiska varianten av Kinamat kan vara rätt god även om den inte är mer lik autentisk kinesisk mat än vad Ramadan är lik Midsommarafton 😉

 

Jag är gammal nog för att minnas en tid när varje stad hade en kinakrog, men inte ett endaste thaihak.  Friterad banan med glass hörde ärligt talat aldrig till favoriterna, men vållullar och tre små rätter var riktigt gott.  Erfarenheterna av den autentiska kinesiska maten vid första besöket i Kina för +20 år sedan var en obehaglig överraskning, även om jag var tillräckligt påläst innan för att inte räkna med att kunna beställa mina tre små rätter :-). 

 

Numer har jag lärt mig uppskatta en del av det enormt omfattande kinesiska köket, som ju egentligen är flera olika beroende på provins. Sichuan vinner,  särskilt för deras hot pot.  I Beijing har jag blivit bjuden på pekinganka mer gånger än jag orkar räkna, och är fortfarande inte impad.  All konstig seafood i till exempel  Guangdong kan fortfarande ge mig lätta mardrömmar.  Listan på äcklig kinesisk mat kan göras lång om man är på det humöret.

 

Däremot är det alltid nära till närmsta McDonalds, vilket varit räddningen många gånger. 😎 TGF var väl där tidigt med vill jag minnas.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åt friterad banan med glass i Jomtien för ca en månad sen... Supergott.

 

Åsså undrar jag @spooncreek hade ni tre små rätter? I vår stad var det fyra små rätter.

Och biff med bambuskott var en favorit...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Surin P3:

Jag åt friterad banan med glass i Jomtien för ca en månad sen... Supergott.

 

Åsså undrar jag @spooncreek hade ni tre små rätter? I vår stad var det fyra små rätter.

Och biff med bambuskott var en favorit...

 

Du kan ha rätt där, kanske var det fyra små rätter även i Borås. Undrar om @thomas001 kan minnas vad Cecil hade på menyn. Fanns det inte en stor krog på Allégatan också som hette Peking?

Link to comment
Dela på andra sajter

På förekommen anledning. Den här tråden är lite av relik från förr, eftersom det är en "grupp". Det är dock en öppen grupp, så alla kan läsa och alla får vara med. För att kunna kommentera i tråden tror jag man måste gå med i gruppen först, vilket är endast en knapptryckning. "Gå med i grupp"  ska det stå tror jag.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minutes ago, spooncreek said:

 

Du kan ha rätt där, kanske var det fyra små rätter även i Borås. Undrar om @thomas001 kan minnas vad Cecil hade på menyn. Fanns det inte en stor krog på Allégatan också som hette Peking?

Hej! Cecil hade 4 små rätter, det hade även Peking på allegatan. 4 små rätter fanns ju på

varenda Kinakrog i Borås, om jag minns rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-06-22 at 11:23, skrev spooncreek:

 

Jag har likt du aldrig någonsin ätit vare sig friterad banan med glass i Kina, inte heller biff med bambuskott. Men, jag är ju inte allvetande. I alla fall inte jämt. Däremot sägs ChatGPI vara det. Så jag ställde honom/henne mot väggen och frågade hur det låg egentligen med de friterade bananerna till att börja med:

 

image.png.1c6099737bb79973e7649d1be79741d2.png

 

image.png.b623ba3f723f2bc0e1837930118c68d1.png

 

Jag tycker ChatGPI slirar lite på svaret under press. Mytomani eller den unga åldern som är orsak till det?  Nästa gång i Guangdong, eller om @Nicholas eller jag hinner före, lär uppdraget vara att hitta inte bara friterad banan utan med glass till. 

Tror inte jag hinner före. 

Däremot tror jag att jag har sett friterad banan i Kina (utan glass) men det kan även vara inbillning. 

Hong Kong som en del av kvasi-kina kanske har. 

 

Kan nämna helt ovidkommande skvaller, Kina flyttar sin kisel produktion till inhemska fabriker från TSMC i Taiwan. 

 

läs: man kan ju inte bomba ett land där man själv har viktig produktion, så det åtgärdas nu. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Stoneys:

Fanns/finns 3 Alt 4 små, skillnaden är med/utan banan och glass.

 

 

Nä. Fyra små rätter innehöll bara mat.

Ingen glass.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 små rätter var lunch läget. 

4 små rätter, då var det på kvällen. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...