Jump to content
IGNORERAD

Kors och tvärs genom världens mitt

spooncreek
 Dela

Recommended Posts

Bra trådstart. Hur är det på språkfronten bland "vanliga" yngre kommer engelskan eller matar dom på med sitt stora språk endast?

Det här blir skoj att följa.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

Dela på andra sajter

Inte undra på att det går som på räls för dom "gula" Vi hittar på saker i väst och så snor dom detta sedan rakt av och gör billiga kopior av! Perlkel!:sure:

• Ge karma 2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Broskan:

Bra trådstart. Hur är det på språkfronten bland "vanliga" yngre kommer engelskan eller matar dom på med sitt stora språk endast?

Det här blir skoj att följa.

//Broskan

Engelskakunskaperna blir allt bättre bland den yngre välutbildade generationen. Fler som studerat utomlands, bättre engelskundervisning i skolorna (tror jag) Men med det sagt, gemene man oavsett generation, pratar inte engelska. Ska man ta sig runt på egen hand lär man ha adresser vart man ska nedskrivna på kinesiska. Och på affärsmöten behövs i princip alltid en tolk.

• Ge karma 3
Dela på andra sajter

Guest wUThai
19 timmar sedan, skrev audirs2:

Inte undra på att det går som på räls för dom "gula" Vi hittar på saker i väst och så snor dom detta sedan rakt av och gör billiga kopior av! Perlkel!:sure:

Så var det säkert en gång i tiden. Men det har hänt jävligt mycket i Kina. Kolla bara telefonmarknaden. Dom har flera stycken aktörer som gör riktigt bra telefoner och som står sig mot toppnamnen utan problem. Huawei, Xiaomi bara för att nämna ett par.

Trevlig och intressant tråd.

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev wUThai:

Så var det säkert en gång i tiden. Men det har hänt jävligt mycket i Kina. Kolla bara telefonmarknaden. Dom har flera stycken aktörer som gör riktigt bra telefoner och som står sig mot toppnamnen utan problem. Huawei, Xiaomi bara för att nämna ett par.

Trevlig och intressant tråd.

Prisvärda telefoner Huawei, Xiaomi med flera, man får mycket pop för pengarna till mindre än halva priset jämfört med Iphone och Samsung tex.

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev spooncreek:

Prisvärda telefoner Huawei, Xiaomi med flera, man får mycket pop för pengarna till mindre än halva priset jämfört med Iphone och Samsung tex.

Prisvärda bilar åxå, snart kör vi alla Kina bilar! Då menar jag inte Vovlo Dong Feng. :=)

Dela på andra sajter

Den inhemska konsumtionen i Kina ökar ganska dramatiskt så det är snart risk för att produktionen i Kina bara räcker till inhemsk konsumtion och vad skall vi i väst då köpa från ?

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Tallviking:

Den inhemska konsumtionen i Kina ökar ganska dramatiskt så det är snart risk för att produktionen i Kina bara räcker till inhemsk konsumtion och vad skall vi i väst då köpa från ?

Stämmer, läste detta på Dagens Industri åxå! Eftersom landet inte kan växa mer så är det nu konsumtionen som skall driva det framåt, och det är framför allt den växande medelklassen som skall göra jobbet!

På tal om bilar så köper ag nog hellre en koreansk bil som dessutom är tillverkad i Eu!

Ändrades av audirs2

Dela på andra sajter

Grym trådstart, denna blir intressant att följa!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Känns som att en historiskt bra tråd precis har startat!

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Riktigt. Dessutom köper de alltmer västerländskt producerade varor, så det blir inget över till oss där heller. Nu håller världens lager av maltwhisky på att sina tex :-)

"The shortage is partly thanks to countries like China, where people are clamoring for the stuff. Asia now takes up a fifth of scotch exports, and that's with sales in the U.S. tripling over the years to boot. The effect is similar with Tennessee whiskey and bourbon, where sales are outpacing production and a shortage has been feared"

http://www.townandcountrymag.com/leisure/drinks/news/a5290/single-malt-scotch-whisky-shortage/

Ändrades av spooncreek
  • Ge karma 1
Dela på andra sajter

Oregistrerad
On 2016-03-06 at 11:25, skrev spooncreek:

//.... Nu håller världens lager av maltwhisky på att sina tex :-)

Hemska tanke, vart är världen på väg?!

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

//....Så det får bli en Chivas och en pizza-slice

:-)  Härlig blandning!

Det var en imponerande trådstart! Du tycks både vara påläst och ha en genuint intresse. Bra författat!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Naam kaeng:

Hemska tanke, vart är världen på väg?!

Vi på MPR som har anknytning till Gävle vet att det finns hopp. Mackmyra gör vad de kan för att se till att det finns duglig whisky på marknaden :-)

• Tummen upp 1
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
9 minuter sedan, skrev spooncreek:

Dags att styra kosan mot Kina igen efter två dagars rast och vila.  Första stoppet i Fujian-provinsen, vilket blir en ny bekantskap. Lyckligtvis flyger Thai direkt till provinshuvudstaden Xiamen.

IMG_20160315_101916.thumb.jpg.719dc8aa16

Olyckligtvis bestod mina medpassagerare mest av kinesiska turister som varit på gruppresa. Högljutt kackel väntade därmed redan utanför gaten.  Gruppresenärer oavsett nationalitet är odrägligt jobbigt som ressällskap, men kineserna (underbara människor på många andra sätt)  leder nog ligan. Förutom den höga ljudnivån, blir en del beteenden helt enkelt för mycket för en svensk van vid ordning och redas samt att regler följs slaviskt. Även om jag lyckats vänja mig av med en hel del av det indoktrinerade svenska ordningsbeteendet genom åren i  Asien, kommer irritationen ibland, som tex under ala dessa  flygresor med övervägande kineser. Förutom den höga ljudnivån, följande tålamodsprövande beteenden (ett urval) :
- Alla ska på planet först 
- Alla har för mycket bagage = man får ha väskan under sätet om man är sist (vilket man garanterat är när man tävlar i kön med kineser. Guldkortet hjälper inte.)
- Hälften saknar förmåga att finna sin sittplats
- Säten fälls ned redan innan start
- Mobiltelefonen på in i det sista eller senare än så
- Tillståndet på toaletterna….orkar inte ens beskriva
- Alla ska av planet först – helst ska man av innan planet landat. - mest imponerande är de som på ngt vis lyckas tråckla sig fram i gången från sin plats längs bak i planet och komma av nästan först

Men man får vara glad att man inte är kabinpersonal...de ser trötta och irriterade ut redan innan start, och bättre blir det inte under resans gång. Klimax är cirka hälften av alla resenärer på planet måste ställa sig upp och försöka plocka ned sitt handbagage medans planet taxar in mot gaten, då får flygvärdinnorna ligga i...

Ska man hittas något positivt är det att i princip ingen dricker alkohol, och tur är väl det…men själv behöver jag tidigt en whisky on the rocks och lite tidningsläsning för att koppla ifrån kacklet runtomkring. 

IMG_20160315_113024.thumb.jpg.ba740fa779

En sista utmaning när man kommer av planet – alla ska givetvis ha sitt bagage först…

IMG_20160315_153212.thumb.jpg.1862f5eaf4

Armbågar mig fram, greppar väskan och beger mig mot taxikön...

Kineser är ett jävulstyg......o koreaner är f-n inte bättre.......träffa på ett antal förra gången vi var i Thailand o tog en båt ut till Koh Larn.......fy f-n säger jag vilket jävla liv det var i den båten......svin är vad det är.....vanlig etikett o hyfs har dom aldrig hört talas om...

Dela på andra sajter

Väldigt intressant. Vår bild av Kina är att dom har stora problem just nu. Bra att få en annan bild

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev spooncreek:

Dags att styra kosan mot Kina igen efter två dagars rast och vila.  Första stoppet i Fujian-provinsen, vilket blir en ny bekantskap. Lyckligtvis flyger Thai direkt till provinshuvudstaden Xiamen.

IMG_20160315_101916.thumb.jpg.719dc8aa16

Olyckligtvis bestod mina medpassagerare mest av kinesiska turister som varit på gruppresa. Högljutt kackel väntade därmed redan utanför gaten.  Gruppresenärer oavsett nationalitet är odrägligt jobbigt som ressällskap, men kineserna (underbara människor på många andra sätt)  leder nog ligan. Förutom den höga ljudnivån, blir en del beteenden helt enkelt för mycket för en svensk van vid ordning och reda samt att regler följs slaviskt. Även om jag lyckats vänja mig av med en hel del av det indoktrinerade svenska ordningsbeteendet genom åren i  Asien, kommer irritationen ibland, som t.ex. under alla dessa  flygresor med övervägande kineser. Förutom den höga ljudnivån, följande tålamodsprövande beteenden (ett urval) :
- Alla ska på planet först 
- Alla har för mycket bagage = man får ha väskan under sätet om man är sist på (vilket man garanterat är när man tävlar i kön med kineser. Guldkortet hjälper inte.)
- Hälften saknar förmåga att finna sin sittplats
- Säten fälls ned redan innan start
- Mobiltelefonen på in i det sista eller senare än så
- Tillståndet på toaletterna….orkar inte ens beskriva
- Alla ska av planet först – helst ska man av innan planet landat. - mest imponerande är de som på ngt vis lyckas tråckla sig fram i gången från sin plats längs bak i planet och komma av nästan först

Men man får vara glad att man inte är kabinpersonal...de ser trötta och irriterade ut redan innan start, och bättre blir det inte under resans gång. Klimax är när cirka hälften av alla resenärer på planet måste ställa sig upp och försöka plocka ned sitt handbagage medans planet taxar in mot gaten, då får flygvärdinnorna ligga i...

Ska man hittas något positivt är det att i princip ingen dricker alkohol, och tur är väl det…men själv behöver jag tidigt en whisky on the rocks och lite tidningsläsning för att koppla ifrån kacklet runtomkring. 

IMG_20160315_113024.thumb.jpg.ba740fa779

En sista utmaning när man kommer av planet – alla ska givetvis ha sitt bagage först…

IMG_20160315_153212.thumb.jpg.1862f5eaf4

Armbågar mig fram, greppar väskan och beger mig mot taxikön...

Ja tyvärr är Kineser ena riktiga skithögar i mångt och mycket. Trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle kunna reta mig så mycket på ett folkslag :doubt:

Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Khonis:

Ja tyvärr är Kineser ena riktiga skithögar i mångt och mycket. Trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle kunna reta mig så mycket på ett folkslag :doubt:

Ja man är väl inte sämre än man kan ändra sig en aning. Träffade en väldigt sympatisk kines idag och det är väl som vanligt. Inte rasen utan människan. 

Otroligt trevlig snubbe :haha:

Dela på andra sajter

Var o kollade matsedeln på vickans i jomtien o fick sällskap av 3 kineser som frågade om maten .

Jag sa stt det var skandinavisk ock nycket gott.efter ett tag gick dom men  en av dom bad om ursäkt för dom inte gick in och åt pga att det inte var nån 

Aircond .

Jag tror det var kineser iallafall. Så visst kan dom uppföra sig .

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

Dela

• Skapa ny...