Jump to content
IGNORERAD

Thailandsdrömmar


Enis

Recommended Posts

7 minutes ago, Fritz said:

Var den sista raden en fråga till mig ?  I så fall har jag inget svar för mitt inlägg bevisar just ingenting vilket jag inte heller påstod.

 

Fritz..

Oroa Dig inte Fader. Vilket Skulle Bevisa (VSB) är en matematisk term som används när man bevisar ett teorem; vilket jag skämtsamt gjorde. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • edvardpop

    10

  • Fritz

    6

  • hamnoi

    6

  • bob

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev Luttrad:

Jag såg det mesta av programmet. Det var intressant på sitt sätt, men enligt mitt tycke väldigt fullt av klicheer. En sak som jag fäste mig vid var hur dessa män som trots att de tydligen bott många år i Thailand inte kunde tala någon Thai alls, samtidigt som deras engelska var aningen bristfällig. Umgicks dom bara med andra svenskar? Hur klarade dom sig?

 

Jag minns att jag reagerade på att styvdottern berättade att hon lovat sig själv att aldrig gifta sig med en falang. Alla falanger var enligt henne ständigt berusade av alkohol eller av någonting annat. Tydligen var de två som gjorde programmet de första nyktra falanger som hon någonsin hade träffat! Detta var tydligen en så stor sensation för henne att det störde hela hennes tidigare uppfattning om falanger.

 

Bara mina egna meningslösa funderingar om det hela.

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

 

Vet inte om det framgick så ofta hur bra thai dem medverkande i programmet snackade. På turistorterna i Thailand klarar man sig 

ju ofta bättre med bristfällig engelska och några enstaka ord på thai då och då. Sedan var det inte falanger som styvdottern avsåg

gällande dryckesvanor utan specifikt svenskar :D Och dem  är väl ofta ganska bra på att dricka. I synnerhet i semestertider.

Vet ju inte hur mycket hon umgåtts med dem i Sverige respektive Thailand.

 

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Fritz:

Och om SVT skulle sända en dokumentär om "Tjock-Steffe" Eriksson (Uppsalaligans ledare) så borde dom göra en dokumentär om t.ex Owe Thörnqvist som motvikt? ;)

 

Fritz..

Finns nog redan

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Uncen, Legolas mm. har redan publicerat bilder på urtypen av festande svenskar på sitt forum idag, med en nervärderande text.

Snodda bilder som vanligt och då minst en MPR medlem utpekas på bild, troligen utan medgivande förstås.....

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Uncen, Legolas mm. har redan publicerat bilder på urtypen av festande svenskar på sitt forum idag, med en nervärderande text.
Snodda bilder som vanligt och då minst en MPR medlem utpekas på bild, troligen utan medgivande förstås.....
Han har sin trogna publik i dig leifen.


Sent from my SM-N910F using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

 

Thai-Stig förhåller sig till Atom såsom Tjock-Steffe förhåller sig till Owe Thörnqvist.

 

Om Thai-Stig är lika med Tjock-Steffe är därmed Atom lika med Owe Thörnqvist.

 

Vilket Skulle Bevisa 

 

Jaså du heter Owe :haha:

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Oroa Dig inte Fader. Vilket Skulle Bevisa (VSB) är en matematisk term som används när man bevisar ett teorem; vilket jag skämtsamt gjorde. 

Då fattar jag. När man i mina hemtrakter snackar om VSB så menar vi "Vanligt Svenskt Bondförnuft" :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Atom:

Oroa Dig inte Fader. Vilket Skulle Bevisa (VSB) är en matematisk term som används när man bevisar ett teorem; vilket jag skämtsamt gjorde. 

Det heter Vilket Skulle Bevisas... Atom har nog varit borta från svenskan för länge.

 

Q.E.D. :) 

 

Besserwisser Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev edvardpop:

 

Vet inte om det framgick så ofta hur bra thai dem medverkande i programmet snackade. På turistorterna i Thailand klarar man sig 

ju ofta bättre med bristfällig engelska och några enstaka ord på thai då och då. Sedan var det inte falanger som styvdottern avsåg

gällande dryckesvanor utan specifikt svenskar :D Och dem  är väl ofta ganska bra på att dricka. I synnerhet i semestertider.

Vet ju inte hur mycket hon umgåtts med dem i Sverige respektive Thailand.

 

Hej edvardpop.

 

Jag vill inte påstå att jag tittade väldigt koncentrerat på programmet. Dessutom så missade jag ett antal minuter av början av det.  Men jag vill minnas ett par episoder då de konverserade med thailändare på sin inte helt perfekta engelska. Denna nivå på engelskakunskaper gällde nog minst lika mycket för de thailändare som de försökte ha en konversation med. I detta fall borde en falang som varit en mängd år i Thailand kunna ha lärt sig en thai som var bättre än deras engelska. Om inte annat för att ha något att göra och att det borde kunna vara trevligt att bli mer självständig från sin thaidam.  Å andra sidan så tror jag att det finns fall då inte thaidamen direkt uppmuntrar och uppskattar att hennes falang lär sig en användbar thai och blir mer oberoende av henne i allt han skall företa sig.

Visst klarar man sig med bristfällig engelska och några enstaka thaiord då och då. Jag misstänker att väldigt många falanger i den situationen är mer eller mindre hjälplösa och helt beroende av sin thaidam.  Vem har inte sett falanger som inte kan tänka sig att åka buss, utan skall köras i egen taxi eller minibuss med thaidamen som reseledare. Detta oavsett om det finns väldigt bra kollektiva förbindelser som det ofta gör i Thailand. Visst, vissa falanger gör detta av bekvämlighet, men alldeles för många skulle inte klara av att ensam resa kollektivt i ett land där de vistats på heltid i kanske tio år eller mer.

 

Jag minns att jag för länge sedan träffade och talade med en thaiflicka som fortfarande efter alla år är en god vän. Hon berättade att där hon arbetade träffades män från ett litet land med ett udda språk och med minimala eller obefintliga engelskakunskaper. Detta innebar att dessa män var mer eller mindre hjälplösa ensamma i Thailand och löste detta genom att träffas, äta och umgås på etablissemang som drevs av deras landsmän. Min vän berättade att det ingick i hennes arbetsuppgifter att hjälpa dessa herrar med massor av praktiska saker som hotellbokningar, tvätt mm. Detta innebar att flickorna som arbetade där lärde sig detta lands språk bra mycket bättre än vad dessa herrar kunde tala thai eller till och med engelska.

 

Som sagt, jag tittade inte alltför noga på programmet, så angående att styvdotterns åsikter gällde specifikt svenskar och inte falanger i allmänhet så har du säkert rätt. Jag minns inte ens om det framgick om hon hade varit i Sverige och där kunnat träffat icke semesterfirande svenskar, eller om hennes åsikter om svenskar bara gällde semesterfirande svenskar i Thailand.

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-08 at 20:05, skrev Cavemannen:

Fakta: Här bor flest utlandssvenskar

 USA150 000

 Storbritannien90 000

 Spanien90 000

 Norge90 000

 Frankrike30 000

 Tyskland23 000

 Thailand20 000

 Finland15 000

 Danmark15 000

 Italien12 000

 Australien11 000

 Schweiz10 000

 Belgien10 000

 Kanada7 000

 Nederländerna6 500

 Chile5 000

 Kina4 000

 Israel4 000

 Förenade arabemiraten4 000

 Brasilien4 000

 Österrike3 500

Källa: Svenskar i världen.

Det där är ju eg det riktiga kanske, men stämmer inte riktigt ändå, för många fuskar ju och är skrivna i Sverige trotts att de tillbringar den mesta tiden i Thailand.....så detta är en lista exklusive fuskande pankisar. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Luttrad:

Hej edvardpop.

 

Jag vill inte påstå att jag tittade väldigt koncentrerat på programmet. Dessutom så missade jag ett antal minuter av början av det.  Men jag vill minnas ett par episoder då de konverserade med thailändare på sin inte helt perfekta engelska. Denna nivå på engelskakunskaper gällde nog minst lika mycket för de thailändare som de försökte ha en konversation med. I detta fall borde en falang som varit en mängd år i Thailand kunna ha lärt sig en thai som var bättre än deras engelska. Om inte annat för att ha något att göra och att det borde kunna vara trevligt att bli mer självständig från sin thaidam.  Å andra sidan så tror jag att det finns fall då inte thaidamen direkt uppmuntrar och uppskattar att hennes falang lär sig en användbar thai och blir mer oberoende av henne i allt han skall företa sig.

Visst klarar man sig med bristfällig engelska och några enstaka thaiord då och då. Jag misstänker att väldigt många falanger i den situationen är mer eller mindre hjälplösa och helt beroende av sin thaidam.  Vem har inte sett falanger som inte kan tänka sig att åka buss, utan skall köras i egen taxi eller minibuss med thaidamen som reseledare. Detta oavsett om det finns väldigt bra kollektiva förbindelser som det ofta gör i Thailand. Visst, vissa falanger gör detta av bekvämlighet, men alldeles för många skulle inte klara av att ensam resa kollektivt i ett land där de vistats på heltid i kanske tio år eller mer.

 

Jag minns att jag för länge sedan träffade och talade med en thaiflicka som fortfarande efter alla år är en god vän. Hon berättade att där hon arbetade träffades män från ett litet land med ett udda språk och med minimala eller obefintliga engelskakunskaper. Detta innebar att dessa män var mer eller mindre hjälplösa ensamma i Thailand och löste detta genom att träffas, äta och umgås på etablissemang som drevs av deras landsmän. Min vän berättade att det ingick i hennes arbetsuppgifter att hjälpa dessa herrar med massor av praktiska saker som hotellbokningar, tvätt mm. Detta innebar att flickorna som arbetade där lärde sig detta lands språk bra mycket bättre än vad dessa herrar kunde tala thai eller till och med engelska.

 

Som sagt, jag tittade inte alltför noga på programmet, så angående att styvdotterns åsikter gällde specifikt svenskar och inte falanger i allmänhet så har du säkert rätt. Jag minns inte ens om det framgick om hon hade varit i Sverige och där kunnat träffat icke semesterfirande svenskar, eller om hennes åsikter om svenskar bara gällde semesterfirande svenskar i Thailand.

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Du har helt rätt vad gäller vissa thaidamers inställning till att man lär sig thailändska. Hon kanske inte sa det rent ut, men exfru Chang blev lätt orolig när jag tog privatlektioner i Chiang Mai. Det blev inte bättre av att läraren något förolämpande sa till henne att hon inte skulle lära mig någon Isaan-slang... det är korrekt Bangkok-thai som gäller :)

 

Till exfru Changs lättnad gav jag upp mina studier... jag kunde väl lära mig alfabetet och många ord, men tonerna blev mig övermäktiga. Jag liksom tröttnade på att bli utskrattad av thailändare när jag försökte säga något korrekt på thai.

 

Och nu när jag ändå är igång... dessa thailändare (främst i hembyn i Isaan) tyckte att det jag sa var så hysteriskt roligt att det måste upprepas minst tre gånger av varje närvarande, exakt som jag sa det. Det vore väl mer konstruktivt att tala om för mig korrekt uttal av frasen?

 

Jag hånar inte exfru Chang när hon säger fel på svenska, jag rättar henne med visst tålamod.

 

Herr Chang har talat.

Ändrades av Herr Chang
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-10 at 09:05, skrev Changnoi:

Nej, han flyttade med upp till norr.

Då har jag blandat i namnen men det var ju en som blev utvisad och dog senare i Göteborg.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Du har helt rätt vad gäller vissa thaidamers inställning till att man lär sig thailändska. Hon kanske inte sa det rent ut, men exfru Chang blev lätt orolig när jag tog privatlektioner i Chiang Mai. Det blev inte bättre av att läraren något förolämpande sa till henne att hon inte skulle lära mig någon Isaan-slang... det är korrekt Bangkok-thai som gäller :)

 

Till exfru Changs lättnad gav jag upp mina studier... jag kunde väl lära mig alfabetet och många ord, men tonerna blev mig övermäktiga. Jag liksom tröttnade på att bli utskrattad av thailändare när jag försökte säga något korrekt på thai.

 

Och nu när jag ändå är igång... dessa thailändare (främst i hembyn i Isaan) tyckte att det jag sa var så hysteriskt roligt att det måste upprepas minst tre gånger av varje närvarande, exakt som jag sa det. Det vore väl mer konstruktivt att tala om för mig korrekt uttal av frasen?

 

Jag hånar inte exfru Chang när hon säger fel på svenska, jag rättar henne med visst tålamod.

 

Herr Chang har talat.

Att gubbarna inte kan lära sig Thai det kan jag förså då det är ett tonalt språk och måste vara ett av de svåraste att lära sig. Men visst borde de ha lärt sig ett mer korekt engelska kan man tycka men sitter man ständigt med landsmän så stannar det nog där. 

Reagerade på att du har precis samma erfarenheter av thailändare när en farang försöker lära sig deras språk. Deras pedagogik är fulständigt obefintlig och de gör en hellre till åtlöje istället för att försöka hjälpa. Frun hjälper en motvilligt men hon är värdelös på att lära ut eller så är det avsiktligt. Kan nog hyffsat många ord och jag försöker fylla på  men då det är någon liten dj_vla (ton) någonstans som är fel så fattar de inget i alla fall.

 

Det mest frustrerande är att när de till slut säger som det ska låta så inte f_n hör jag någon skilnad!! Tror faktist det är bättre att försöka prata med barnen då de  många gånger är nyfikna på farangen och så är de mycket mer hjälpsamma. Desutom så kan jag ej utala ormljudet hur mycket jag än försöker. Frun kan å andra sidan inte uttala U - Y hur mycket hon än försöker men inte fan gör jag henne till åtlöje...

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Herr Chang:

Du har helt rätt vad gäller vissa thaidamers inställning till att man lär sig thailändska. Hon kanske inte sa det rent ut, men exfru Chang blev lätt orolig när jag tog privatlektioner i Chiang Mai. Det blev inte bättre av att läraren något förolämpande sa till henne att hon inte skulle lära mig någon Isaan-slang... det är korrekt Bangkok-thai som gäller :)

 

Till exfru Changs lättnad gav jag upp mina studier... jag kunde väl lära mig alfabetet och många ord, men tonerna blev mig övermäktiga. Jag liksom tröttnade på att bli utskrattad av thailändare när jag försökte säga något korrekt på thai.

 

Och nu när jag ändå är igång... dessa thailändare (främst i hembyn i Isaan) tyckte att det jag sa var så hysteriskt roligt att det måste upprepas minst tre gånger av varje närvarande, exakt som jag sa det. Det vore väl mer konstruktivt att tala om för mig korrekt uttal av frasen?

 

Jag hånar inte exfru Chang när hon säger fel på svenska, jag rättar henne med visst tålamod.

 

Herr Chang har talat.

Jo det verkar vara lite tveeggat att ha en farangman som kan tala thai. Samtidigt som det finns en viss stolthet i att ha en man som kan tala lite thai så ska det helst inte vara för mycket, känns det som :) 

 

Att det blir så mycket roligare när faranger säger fel har nog att göra med att hela betydelsen av meningen kan ju bli helt annorlunda om tonfallet blir fel. Har lärt mig att undvika en del ord som jag vet kan bli något helt annorlunda och mindre bra om jag använder fel tonfall. 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Aningen sen på bollen hittade jag denna dokumentär när jag bladade igenom min IP tv box - tycker den var intressant som skildring av svensk thailändska relationer och alla problem som kan uppstå. Visst finns det plats för fördomar och man har kanske fokuserat lite mycket på det men jag tycker mig känna igen mycket av det Stefan och Thanyarat går igenom. Klart sevärd.

 

Sen naturligtvis RIP Stig som jag tror jag träffat någon gång IRL på Samui för drygt 20 år sedan. Ett härligt original

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...