Jump to content
IGNORERAD

Överföra pengar fr svensk till thailändsk bank


Singha711

Recommended Posts

Jag var inne på bank idag Siam Commercial Bank SCB och undrade varför de var så dyra på att ta emot pengar.
Jag lät Handelsbanken växla dryga 100 000 baht - betalade dem 40 kr - och trodde jag var klar p å svenska sidan.
Min Thai bank SCB  saltade sedan på ca 750 baht - och jag undrade varför. SCB svarar att min svenska bank använder Bangkok  Bank - och det är de som "saltar" -.. de plockade ca 480 baht -- och min Bank SCB 280 baht.

Jag undrar då varför Handelsbanken mörkar detta faktum att det är egentligen deras kostnader jag betalar 
men det skriver de inget om.
Man måste ju betrakta det som en svensk kostnad, inte Thailändsk. Därmed vilseleds man ju genom att det bara kostar 40 kronor enl hemsidan. gällande svenska kostnader.
Nu är det ju oklart om man vinner något på att låta svensk bank växla - -när 2 thaibanker fiskar i andra ändan.

Vad säger t,ex Singha  711 - har du dragit någon slutsats - du hade ju också SCB i Thailand om jag såg rätt?
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 137
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    20

  • Singha711

    15

  • Tallviking

    9

  • Nemo

    7

Mest aktiva i denna tråd

Jag var inne på bank idag Siam Commercial Bank SCB och undrade varför de var så dyra på att ta emot pengar.
Jag lät Handelsbanken växla dryga 100 000 baht - betalade dem 40 kr - och trodde jag var klar p å svenska sidan.
Min Thai bank SCB  saltade sedan på ca 750 baht - och jag undrade varför. SCB svarar att min svenska bank använder Bangkok  Bank - och det är de som "saltar" -.. de plockade ca 480 baht -- och min Bank SCB 280 baht.

Jag undrar då varför Handelsbanken mörkar detta faktum att det är egentligen deras kostnader jag betalar 
men det skriver de inget om.
Man måste ju betrakta det som en svensk kostnad, inte Thailändsk. Därmed vilseleds man ju genom att det bara kostar 40 kronor enl hemsidan. gällande svenska kostnader.
Nu är det ju oklart om man vinner något på att låta svensk bank växla - -när 2 thaibanker fiskar i andra ändan.

Vad säger t,ex Singha  711 - har du dragit någon slutsats - du hade ju också SCB i Thailand om jag såg rätt?
 

Jo men det stämmer ju vad de säger. Man kan ju välja (i alla fall i Swedbank) om man vill att mottageren eller avsändaren skall betala kostnaden. Hade du valt avsändaren, så hade kostnaden blivit mycket högre än dessa 750 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var inne på bank idag Siam Commercial Bank SCB och undrade varför de var så dyra på att ta emot pengar.
Jag lät Handelsbanken växla dryga 100 000 baht - betalade dem 40 kr - och trodde jag var klar p å svenska sidan.
Min Thai bank SCB  saltade sedan på ca 750 baht - och jag undrade varför. SCB svarar att min svenska bank använder Bangkok  Bank - och det är de som "saltar" -.. de plockade ca 480 baht -- och min Bank SCB 280 baht.

Jag undrar då varför Handelsbanken mörkar detta faktum att det är egentligen deras kostnader jag betalar 
men det skriver de inget om.
Man måste ju betrakta det som en svensk kostnad, inte Thailändsk. Därmed vilseleds man ju genom att det bara kostar 40 kronor enl hemsidan. gällande svenska kostnader.
Nu är det ju oklart om man vinner något på att låta svensk bank växla - -när 2 thaibanker fiskar i andra ändan.

Vad säger t,ex Singha  711 - har du dragit någon slutsats - du hade ju också SCB i Thailand om jag såg rätt?
 

Ja, jag har faktiskst funderat på saken och funderar nu att öppna ett mottagar-konto på Bangkok Bank.Samtidigt är det som jag ser det nu ganska fördelaktik att låta ICA-banken skicka pengarna.

Dels genom att det inte kostar något att överföra pengar till ICA-banken, dels genom att man betalar totalt 225 kr (100+125) för hela transaktionen (både svensk o thailändsk kostnad) och då får man exakt det önskade beloppet (i THB) överfört på någon dag. Dessutom ser man exakt vad det kostar i SEK genom att kolla på deras avista-kurser.

Vidare transfer från Bangkok-banken till SCB borde väl inte kosta mer än vanliga 20-30 THB om man sköter det själv på internet.

En annan rekommendation är förståss att skicka bara relativt stora belopp, tex uppehållkostnader för 3 månader. Att spekulera i det rätta ögonblicket (=lämpligt växelkurs) blir aldrig som man har tänkt sig. Jag har då ändå ganska stor tillförsikt till att det i det långa loppet jämnar ut sig om man kan låta bli att stirra sig blind på dagens växelkurs.

Mvh

//Singha711

P.S. Jobbigt att få rätt citering ibland

 

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har oxså reagerat på dessa avgifter så jag oppnade ett konto på Bangkok Bank som pengarna går till i forsta hand

visserligen så bor jag 50 Km från Lampang där banken finns men jag passerar staden ganska ofta

och så handlar vi det mesta där

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är undermålig redovisning där 3 banker är inblandade.
Jag kryssar i att Handelsbanken skall debitera sina kostnader på mig vilket synes vara 40 kronor.
-- och att mottagaren - det vill säga min bank  SCB (Siam Comercial Bank)  i Thailand deb. mig sina kostnader.
Vilket i detta fall efter lång utredning blev 250 baht. Men när jag kollar mitt Thaiconto så har ytterligare 500 baht fiskats av någon?
Vilken ingen bank vare sig i Sverige eller Thailand redovisar. Jag ser bara att 750 baht har försvunnit från insatt belopp. Ca 130 000.

Vi ställer oss då i kö och diskuterar sedan i ca 30 minuter med kassörskan på min bank som heller inte vet
vem som debiterar vad. Hon ringer upp en chef i Bangkok som efter en kvart på sin dator ser att 250 baht debiterar SHB, alltså min Thaibank. Tack för kaffet då vet vi i alla fall det. Min bank ockrar inte.
Men dom andra 500 då?
Jo det är en annan bank som heter Bangkok Bank -- Jaha --- varför skall de då vara med o fiska.
Jo svarar kassörskan, min chef säger att det är den bank din bank i Sverige har växlat pengarna med.

Skulle inte min bank  Handelsbanken kunna vara lite tydlig emot mig - genom att säga.
Vi har inte avtal med din bank därför kommer en mellanhand in och växlar --- därför stämmer
inte riktigt texten på Handelsbankens sida där de säger att mottagaren  (SHB) sköter sina kostnader.
Thai SHB plockar ju inte bara sina pengar - (mottagaren) de hjälper också Handelsbanken att plocka pengar - vilket en naiv kund inte har en aning om.
Annat än att stå i bankkassa i Thailand och reda ut kostnaderna som inte ens kassörskan hade på sin skärm.
Utan måste vaskas fram av en chef i Bangkok.
Lite mörkning är det ju --- Handelsbanken främst  --- "din bank tar ut sina kostnader" ..
Bangkok Banks kostnader är ju handelsbankens kostnad - inte min banks kostnad - 
Och noll redovisning.






 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja, jag har faktiskst funderat på saken och funderar nu att öppna ett mottagar-konto på Bangkok Bank.Samtidigt är det som jag ser det nu ganska fördelaktik att låta ICA-banken skicka pengarna.

 

Mvh

//Singha711

P.S. Jobbigt att få rätt citering ibland

 


Men hur är det?  Det har ju sagts att ICA banken måste använda Handelsbanken för utlandsbetalningar - Icabanken gör inte utlandsbet.  själva... - och Handelsbanken måste använda Bangkok Bank  för att pengarna skall komma till Thai SCB - vår bank... Blir det inte för många banker med i spelet?
Som någon sade -- tydligen måste man ha konto i Bangkok bank för att tjäna några battare - eftersom svenska banker bara tycks växla med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur är det?  Det har ju sagts att ICA banken måste använda Handelsbanken för utlandsbetalningar - Icabanken gör inte utlandsbet.  själva... - och Handelsbanken måste använda Bangkok Bank  för att pengarna skall komma till Thai SCB - vår bank... Blir det inte för många banker med i spelet?
Som någon sade -- tydligen måste man ha konto i Bangkok bank för att tjäna några battare - eftersom svenska banker bara tycks växla med dem.

Om jag har uppfattat saken rätt så är det Bangkok bank som alla utlandstransaktioner går igenom 

 

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur är det?  Det har ju sagts att ICA banken måste använda Handelsbanken för utlandsbetalningar - Icabanken gör inte utlandsbet.  själva... - och Handelsbanken måste använda Bangkok Bank  för att pengarna skall komma till Thai SCB - vår bank... Blir det inte för många banker med i spelet?
Som någon sade -- tydligen måste man ha konto i Bangkok bank för att tjäna några battare - eftersom svenska banker bara tycks växla med dem.

Ja, det kan ju tyckas att det är många banker inblandade.

Men om man påbörjar processen från tex ICA-banken genom att betala den svenska bankens (=100 kr) + den mottagande bankens (=125 kr) kostnader direkt till ICA-banken samt ange en summa THB som skall överföras till Bangkok Banken, då är det exakt detta belopp som sätts in på ditt konto på i Bangkok Banken om du har ett sådant.

Om du inte har det så tar Bangkok Bank en avgift på 200 THB för att överföra det resterande beloppet (alltså önskat belopp - 200 THB) till slutmotagarens bank, tex SCB.

Därför lönar det sig i det långa loppet att öppna ett konto på Bangkok Banken eftersom man då slipper den oförskämt dyra överföringskostnaden som annar skulle enbart bli 20-30 THB när man gör överföringen själv på internet.

Vilka banker allt detta går igenom ser jag inte och jag är inte heller intresserad av detta sålänge det önskade beloppet landar på mitt eller ett interimskonto på Bangkok Bank.för evtl vidarebefodran.

Alltså: Välj på ICA Banken att betala den svenska + den mottagande bankens (= Bangkok Banken) kostnader, dvs 225 = 100+125 SEK,  så hamnar det önskade beloppet i THB (inte SEK!) hos Bangkok Banken, växlat till en i förväg fastlagd och känd kurs. Har man inget konto på Bangkok Banken och begär överföring till en annan thailändsk bank då tar Bangkok Banken en avgift för överföringen till slutdestinationen. I SBS's fall är detta 200 THB och jag utgår ifrån att det finns liknande överenskommelser för andra thailändska banker som slutdestination.

Denna metod (kostnad 225 SEK) har fördelen att man iförväg, alltså innan man skickar iväg pengarna,exakt vet hur mycket man betalar i SEK för hela transaktionen samt att det begärda beloppet i THB hamnar oavkortat hos Bangkok Banken. Eventuella vidare kostnader uppstår då endast om Bankok Banken måste överföra pengarna till en annan thailändsk bank (tex 200 THB till SCB).

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder man Bangkok Bank blir det billigare. I mitt fal tar Nordea 40 kr, Bangkok Bank 0,25% av överfört belopp (lägst 200, högst 500 baht). Om jag t ex för över 100000 baht blir kosnaden 40 kr + 250 baht, dvs totalt ca 60 kr, totalt 100 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder man Bangkok Bank blir det billigare. I mitt fal tar Nordea 40 kr, Bangkok Bank 0,25% av överfört belopp (lägst 200, högst 500 baht). Om jag t ex för över 100000 baht blir kosnaden 40 kr + 250 baht, dvs totalt ca 60 kr, totalt 100 kr.

Ja, det kan nog vara så när man har Nordea som bank.

Jag föreslog 'omvägen' över ICA-Banken enbart för att kringgå andra svenska bankers betydligt dyrare avgifter, tex SEB i mitt fall, och för att de flesta har ett ICA-kort sedan tidigare.

Mvh

//Singha711

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Skickar från swedbank avgift 50 kr, klickar i mottagaren betalar mottagande bankens alla avgifter (kasikorn) och genom att lägga på 500 bath på den summan som jag vill ska komma fram till kontot så hamnar alltså exakt den summan jag avser att skicka på mottagande konto. Innan jag genomför godkännandet av transaktionen så står där i rutan vad kalaset går loss på i SEK. 500 B + 50 SEK företer sig lite billigare i avgifter än 225 SEK, hur växlingskursen sen skiljer sig orkar jag inte kolla upp :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har SHB och Bangkok Bank. Betalar 40 sek till SHB och till Bangkok Bank 0,25% av överfört belopp (lägst 200, högst 500 thb).

Link to comment
Dela på andra sajter

O kr förpliktigar........

Det är kanske denna bank man skall använda för direkta bank överföringar....???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Skandiabanken. Kostar 0 kr och samma kurs som andra banker 

O kr förpliktigar........

 

Det är kanske denna bank man skall använda för direkta bank överföringar....???

 

 

Ja, där har vi kanske en vinnare som för en tid framöver utgör det billigaste alternativet att skicka större belopp till Thailand.

Har faktiskst snabbgooglat och kollat lite på Skandiabanken och det nog så att de tar 0 kr på den svenska sidan och sedan låter mottagande bank stå för de thailändska kostnaderna.

Detta innebär att om man har ett konto på Bangkok Banken blir kostnaden 0.25% av det överförda beloppet, dock lägst 200 THB och högst 500 THB.

Exempel: att överföra 100 000 SEK från Skandiabanken till Bangkokbanken skulle då kosta 250 THB totalt.

Det verkar ganska enkelt att öppna ett konto på Skandiabanken via internet och att öppna ett konto på Bangkokbanken är inte heller ett oöverkommligt hinder när man har ett 'Certificat of Residence' som man får från närmaste immigration office.

Nackdelen med denna konstruktion är att de kan ta några dagar att överföra pengar dels till Skandiabanken och dels från Skandiabanken till Bangkokbanken. Men å andra sidan vet man exakt hur mycket kalaset kommer att kosta och hur många THB man kan förvänta sig på sitt konto.

Bifogar en allmän beskrivning av Skandiabankens avgifter för utlandbetalning:

Vilka avgifter kan tillkomma när jag betalar till utlandet?

Eventuella avgifter för att göra en utlandsbetalning delas mellan dig och mottagaren. Mottagaren betalar alla kostnader hos sin bank. När vi inte har avtal med banker för direktöverföring används en eller flera mellanbanker. Mellanbanken vidarebefordrar betalningen till mottagandebanken.

Mellanbanken tar vanligtvis en avgift utöver den avgift som mottagarbanken eventuellt tar ut. Detta är normalt den bästa lösningen och gemensam praxis i de flesta banker världen över. Avgiften dras från det betalda beloppet, vilket innebär att summan som sätts in hos mottagaren kan vara lägre än ursprungsbeloppet.

Om betalningen innehåller fel uppgifter (t.ex. fel kontonummer eller att kontonumret inte stämmer överens med namnet på kontohavaren), kan mottagarbanken ta en avgift för att returnera betalningen, det är tyvärr ingenting som Skandia kan påverka.

Vi har inte en fullständig lista över avgifter som de olika mellanbankerna kan ta, men vi har ett exempel på hur det kan komma tas ut. Avgifterna varierar från land till land och beroende på vilken valuta du skickar din betalning i.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Skandiabanken. Kostar 0 kr och samma kurs som andra banker 

 

 

 

Ja, där har vi kanske en vinnare som för en tid framöver utgör det billigaste alternativet att skicka större belopp till Thailand.

Har faktiskst snabbgooglat och kollat lite på Skandiabanken och det nog så att de tar 0 kr på den svenska sidan och sedan låter mottagande bank stå för de thailändska kostnaderna.

Detta innebär att om man har ett konto på Bangkok Banken blir kostnaden 0.25% av det överförda beloppet, dock lägst 200 THB och högst 500 THB.

Exempel: att överföra 100 000 SEK från Skandiabanken till Bangkokbanken skulle då kosta 250 THB totalt.

Det verkar ganska enkelt att öppna ett konto på Skandiabanken via internet och att öppna ett konto på Bangkokbanken är inte heller ett oöverkommligt hinder när man har ett 'Certificat of Residence' som man får från närmaste immigration office.

Nackdelen med denna konstruktion är att de kan ta några dagar att överföra pengar dels till Skandiabanken och dels från Skandiabanken till Bangkokbanken. Men å andra sidan vet man exakt hur mycket kalaset kommer att kosta och hur många THB man kan förvänta sig på sitt konto.

Bifogar en allmän beskrivning av Skandiabankens avgifter för utlandbetalning:

Mvh

//Singha711

Ber er kolla upp att Skandiabanken verkligen ger samma växlingskurs som andra affärsbanker. Både hustrun och jag hade Skandiabanken i ett dussintal år fram till ca. 2012.  Vi brukade göra mindre överföringar med Skandiabanken, men större belopp "kostade" för mycket då kursen var klart lägre. Precis som ni skriver framgår inte detta av Skandiabankens text. Jag kontaktade Skandiabanken och frågade varför de hade lägre kurs jämfört med andra svenska banker. Svaret var att de har ingen egen avdelning för utlandsvaluta utan använder en annan bank i Storbritannien  för växling-överföring till Thailand (Bangkok Bank). Kanske har detta ändrats de sista åren, om inte kommer det att "kosta" mer än med andra banker.  

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ber er kolla upp att Skandiabanken verkligen ger samma växlingskurs som andra affärsbanker. Både hustrun och jag hade Skandiabanken i ett dussintal år fram till ca. 2012.  Vi brukade göra mindre överföringar med Skandiabanken, men större belopp "kostade" för mycket då kursen var klart lägre. Precis som ni skriver framgår inte detta av Skandiabankens text. Jag kontaktade Skandiabanken och frågade varför de hade lägre kurs jämfört med andra svenska banker. Svaret var att de har ingen egen avdelning för utlandsvaluta utan använder en annan bank i Storbritannien  för växling-överföring till Thailand (Bangkok Bank). Kanske har detta ändrats de sista åren, om inte kommer det att "kosta" mer än med andra banker.  

Tack för påpekandet!

Skall naturligtvis kolla upp detta lite senare om dagen då jag avser att ringa upp kundtjänsten i Sverige.

Det är klart att det hela blir tveksamt när inte tex avistakursen används som de flesta svenska bankerna normalt tillämpar. Då kommer det hela i ett helt annat läge, speciellt när man överför större belopp.

Jag hör av mig igen när jag vet mer om den saken.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

Ja, där har vi kanske en vinnare som för en tid framöver utgör det billigaste alternativet att skicka större belopp till Thailand.

Har faktiskst snabbgooglat och kollat lite på Skandiabanken och det nog så att de tar 0 kr på den svenska sidan och sedan låter mottagande bank stå för de thailändska kostnaderna.

Detta innebär att om man har ett konto på Bangkok Banken blir kostnaden 0.25% av det överförda beloppet, dock lägst 200 THB och högst 500 THB.

Exempel: att överföra 100 000 SEK från Skandiabanken till Bangkokbanken skulle då kosta 250 THB totalt.

Det verkar ganska enkelt att öppna ett konto på Skandiabanken via internet och att öppna ett konto på Bangkokbanken är inte heller ett oöverkommligt hinder när man har ett 'Certificat of Residence' som man får från närmaste immigration office.

Nackdelen med denna konstruktion är att de kan ta några dagar att överföra pengar dels till Skandiabanken och dels från Skandiabanken till Bangkokbanken. Men å andra sidan vet man exakt hur mycket kalaset kommer att kosta och hur många THB man kan förvänta sig på sitt konto.

Bifogar en allmän beskrivning av Skandiabankens avgifter för utlandbetalning:

Mvh

//Singha711

Kanske inte helt enkelt att öppna konto i Skandiabanken om man är utskriven och inte har de sista 4 siffrorna i personnumret   .eller?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte helt enkelt att öppna konto i Skandiabanken om man är utskriven och inte har de sista 4 siffrorna i personnumret   .eller?

Personnumret har man väl alltid kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personnumret har man väl alltid kvar?

När man blir utskriven, så stryks de sista fyra siffrorna i de svenska rullorna och man blir starkt handlingsbegränsad i Sverige.

Om man skriver in sej på nytt, så återfår man siffrorna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

När man blir utskriven, så stryks de sista fyra siffrorna i de svenska rullorna och man blir starkt handlingsbegränsad i Sverige.

Om man skriver in sej på nytt, så återfår man siffrorna.

Hade ingen aning om detta. Vad är begränsningarna?  På alla handlingar från myndigheter så är mitt personnummer samma som förut.

 

Edit.  Skatteverket säger så här: "Ditt svenska medborgarskap påverkas inte av att du flyttar utomlands och registreras som utflyttad från Sverige. Du behåller även ditt svenska personnummer."

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ingen aning om detta. Vad är begränsningarna?  På alla handlingar från myndigheter så är mitt personnummer samma som förut.

Allt du vill göra, som kräver ditt personnummer blir du nekad. T ex senast jag var i Sverige ville jag hyra bil, men blev nekad pga detta ofullständiga personnummer när de kollade.

Och mycket, mycket mer. Det är mycket som kräver ditt personnummer för att få en tjänst som är normalt för en svensk medborgare.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt du vill göra, som kräver ditt personnummer blir du nekad. T ex senast jag var i Sverige ville jag hyra bil, men blev nekad pga detta ofullständiga personnummer när de kollade.

Och mycket, mycket mer. Det är mycket som kräver ditt personnummer för att få en tjänst som är normalt för en svensk medborgare.

Enligt skatteverket så behåller man personnumret vid utskrivning från Sverige.   " Ditt svenska medborgarskap påverkas inte av att du flyttar utomlands och registreras som utflyttad från Sverige. Du behåller även ditt svenska personnummer."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...