Jump to content
IGNORERAD

Varning - Växla inte vid betalning med Visa/MasterCard


Singha711

Recommended Posts

Ja, då har man precis kommit tillbaks till Thailand efter en skön sommar i Sverige.

 

Inte kändes det som mycket förändrat sedan sist, förutom ett mycket irriterande ofog som tycks ha brett ut sig i rasande fart på sistone:

 

När man betalar med MarsterCard/Visa vid alla slags inköp (på tex BigC, hotellet, restaurang etc) så dras numera beloppet i svenska kronor, naturligtvis till en urusel växlingskurs.

 

Enligt gällande lag är säljaren förpliktad att upplysa köparen om valmöjligheten att antingen låta den thailändska banken eller MasterCard/Visa sköta växlingen. Detta är (kassa-)personalen tydligen mycket medvetna om men håller tyst (förmodligen mot viss ersättning) i förhoppning att farangen inte upptäcker denna form av bedrägeri. I själva verket skriver man under en text där det tydligen framgår att man har avstått från sin rätt att låta MarsterCard/Visa utföra växlingen.

 

Det är därför viktigt att man uttryckligen, vänligen men mycket bestämt ber om att inte utföra växlingen innan man lämnar sitt kort.

 

Visst kan man få höra några sura kommentarer från personalen ibland när man insisterar i "NO CHANGE" vid betalning. En del fattar faktiskt inte vad det rör sig om och tycker att det "same same" (i THB). Det skulle säkert bli förbannade på sina chefer(?) om de visste att dessa får dryga kommissioner för de bedrägerierna som de låter sina anställda utföra.

 

Vad jag kan se så rör det sig om en växlingskurs som ligger ca 20-30 satang under MasterCard/Visas officiella växlingskurs. En väldigt dålig affär alltså, ungefär i stil med Forex etc. På en summa på 1000 THB (=206 SEK) rör det sig om en förlust på ca 11 SEK, eller drygt 5 % fullständigt i onödan.

 

Jag vet att detta ofog har påtalats tidigare här men då var det ändå inte så utbrett och begränsat till enbart vissa hotell och relativt få inköpsställen. Det som är skillnaden nu är att denna bedrägeri utförs nu som standard på alla inköp med utländska MasterCard/Visa. Man kan också se det som en variant på alla vilseledande texter vid uttag på ATM, naturligtvis med samma syfte att låta den thailändska banken sköta växlingen med en urusel växlingskurs.

 

//Singha711

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då har man precis kommit tillbaks till Thailand efter en skön sommar i Sverige.

 

Inte kändes det som mycket förändrat sedan sist, förutom ett mycket irriterande ofog som tycks ha brett ut sig i rasande fart på sistone:

 

När man betalar med MarsterCard/Visa vid alla slags inköp (på tex BigC, hotellet, restaurang etc) så dras numera beloppet i svenska kronor, naturligtvis till en urusel växlingskurs.

 

Enligt gällande lag är säljaren förpliktad att upplysa köparen om valmöjligheten att antingen låta den thailändska banken eller MasterCard/Visa sköta växlingen. Detta är (kassa-)personalen tydligen mycket medvetna om men håller tyst (förmodligen mot viss ersättning) i förhoppning att farangen inte upptäcker denna form av bedrägeri. I själva verket skriver man under en text där det tydligen framgår att man har avstått från sin rätt att låta MarsterCard/Visa utföra växlingen.

 

Det är därför viktigt att man uttryckligen, vänligen men mycket bestämt ber om att inte utföra växlingen innan man lämnar sitt kort.

 

Visst kan man få höra några sura kommentarer från personalen ibland när man insisterar i "NO CHANGE" vid betalning. En del fattar faktiskt inte vad det rör sig om och tycker att det "same same" (i THB). Det skulle säkert bli förbannade på sina chefer(?) om de visste att dessa får dryga kommissioner för de bedrägerierna som de låter sina anställda utföra.

 

Vad jag kan se så rör det sig om en växlingskurs som ligger ca 20-30 satang under MasterCard/Visas officiella växlingskurs. En väldigt dålig affär alltså, ungefär i stil med Forex etc. På en summa på 1000 THB (=206 SEK) rör det sig om en förlust på ca 11 SEK, eller drygt 5 % fullständigt i onödan.

 

Jag vet att detta ofog har påtalats tidigare här men då var det ändå inte så utbrett och begränsat till enbart vissa hotell och relativt få inköpsställen. Det som är skillnaden nu är att denna bedrägeri utförs nu som standard på alla inköp med utländska MasterCard/Visa. Man kan också se det som en variant på alla vilseledande texter vid uttag på ATM, naturligtvis med samma syfte att låta den thailändska banken sköta växlingen med en urusel växlingskurs.

 

//Singha711

Tror detta är rätt så lokalt, i Udon är det så vitt jag vet endast Tesco som erbjuder denna tjänst, BigC har inte ens maskinvara till det, men som sagt, det gäller att vara vaksam om dom inte efterfrågar kundens önskemål vilket de emellertid gjort varje gång jag handlat på Tesco sedan denna "tjänst" infördes!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick frågan om växling till min "hemmavaluta" på Doha's flygplats senaste resan,

när jag köpte ett par flaskor whisky.  Jag förstod inte då vad det handlade om.

"Yes" - svarade jag.

Såg sen när jag kom hem att det var en usel kurs.

Nu var det bara nån 1000-lapp jag handlade för, så det var inga stora summor.

 

Men man lär sig till en annan gång.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väldigt vanligt i Pattaya för ett par år sedan, inte ett ord bara överlämna en slip med beloppet i SEK och en penna. Det är bara att protestera, så får dom göra om det. Sista året tror jag inte att jag ens fått frågan. Man bör se till så man trycker rätt på ATMen.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Åja!

Svenska säljare kan de också!

För ca 20 år sedan var jag i alperna på skidresa, jag hyrde skidor genom resebolagets platsvärd.

När jag kom hem så upptäckte jag att beloppet på slipen var i SEK till en usel kurs!   :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalar aldrig med kort i Thailand

Totalt vansinne i kortbedragarnas paradis

Framför allt inte med betalkort som är kopplat till bankkonto!

Link to comment
Dela på andra sajter

Framför allt inte med betalkort som är kopplat till bankkonto!

 

Är det inte just dom man ska använda där det finns risker?

Man kan inte bli av med mera än det som finns på kontot och det bör inte vara så mycket när man viftar med det i Thailand.

 

Till skillnad från kort med kredit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte just dom man ska använda där det finns risker?

Man kan inte bli av med mera än det som finns på kontot och det bör inte vara så mycket när man viftar med det i Thailand.

 

Till skillnad från kort med kredit.

nja, när du köper mot faktura så är det enklare att bestrida oriktiga inköp. Har hänt mig och det var absolut inga problem, hade en kollega som fick bankkortet (kopplat till konto) skimmat i USA och det var löjligt krångligt att få tillbaka pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte just dom man ska använda där det finns risker?

Man kan inte bli av med mera än det som finns på kontot och det bör inte vara så mycket när man viftar med det i Thailand.

 

Till skillnad från kort med kredit.

Om du blir utsatt för bedrägeri på ett kreditkort så får du chansen att bestrida fakturan innan du betalar, händer samma sak med ett kort som går mot bankkonto så tar det ett tid innan du (förhoppningsvis) får tillbaka pengarna och då står man kanske där utan kontanter.

Jag använder bara VISA-kortet i ATM och ser alltid till att det inte finns för mycket pengar på det kortkopplade kontot, sen fyller jag på det kontot vartefter via internetbanken. 

Förmodligen är jag yrkesskadad efter att ha jobbat 28 år i bank och kortbolag men i Sydostasien (och övriga världen också för den delen) kan man aldrig vara nog försiktig med betalkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Semstera på Google Maps i stället, nästan helt riskfritt!

Eller i Flen, dit har inte tekniken med betalkort kommit ännu! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...