Jump to content
IGNORERAD

Nu ger jag upp

gst

Recommended Posts

Jag gick i pension vid 62 år och valde också att ta ut förhållandevis mer före 70. Är nu 76 och känner mej som 50, så de där extra slantarna skulle suttit fint nu.

Visst kan det bli så, man vet ju aldrig vad som händer. Jag anser dock att det är viktigare att ha hyfsat med pengar de första åren av pensionen. Vid flytt till Thailand (även om det till att börja ,med bara blir på halvtid) kommer det att gå en del. Vi har ju fortfarande inte bestämt var vi ska bo, men om det blir att ha "huvudbostad" i byn, så vill jag bygga till lite och renovera. Bestämmer vi oss för att bo någon annanstans ska det köpas något. Bil måste införskaffas, en del möbler osv. Efter 6-7 år har vi förhoppningsvis allt vi behöver, och det är bara "driftskostnader" kvar, vilket bör innebära att vi klarar oss på en lägre budget :)

Dela på andra sajter

• Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• gst

77

• Kenneth4618

17

• kitungmakmak

12

• rolba

6

Visst kan det bli så, man vet ju aldrig vad som händer. Jag anser dock att det är viktigare att ha hyfsat med pengar de första åren av pensionen. Vid flytt till Thailand (även om det till att börja ,med bara blir på halvtid) kommer det att gå en del. Vi har ju fortfarande inte bestämt var vi ska bo, men om det blir att ha "huvudbostad" i byn, så vill jag bygga till lite och renovera. Bestämmer vi oss för att bo någon annanstans ska det köpas något. Bil måste införskaffas, en del möbler osv. Efter 6-7 år har vi förhoppningsvis allt vi behöver, och det är bara "driftskostnader" kvar, vilket bör innebära att vi klarar oss på en lägre budget :)

Ja, jag tycker det är klokt tänkt, förutsatt att man kan hålla kroppen i styr och leva som en normal 75-åring.:dance1:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Har nu bott i Thailand i 11 år på heltid, bara varit på besök 4-5 ggr i Sverige, gick vid fyllda 60,(på dagen) tog ett år på resande fot, såg det mesta jag ville se, men så va det detta med gula febern och här är jag fortfarande, Tog 25% FP vid 61 och 100% från 65, maxade inte utan la upp en 15 års utbetalningsperiod på privatpensionerna så fram till 80 kommer jag att ha det hyggligt, om jag stannar i Thailand, Sverige går fetbort!

Så GST, gör slag i saken och planera lite lagom, ingen bra ide att lämna för mycket ogjort!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Angående pensionsuttag och var man ska vara skriven beroende på hur länge man stannar utomlands kontra Sverige så har jag fått råd av ett par ekonomer att maxa min tjänstepension under 5 år för ta ut dem med så lite skatt som möjligt. Förutsätter dock att man kan vara skriven utomlands med zinkskatt.

Gör man inte av med alla slantar så får man försöka förränta dem på samma sätt som försäkringsbolagen gör, och det är nog inga större problem. :-)

Dela på andra sajter

Min fruga har många idéer på olika saker som hon vill pyssla med för att få in extra slantar samt att ha någonting att göra

Man får hoppas att hon då drar in slantar till det löpande så pensionen blir det lille extra i tillvaron

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Min fruga har många idéer på olika saker som hon vill pyssla med för att få in extra slantar samt att ha någonting att göra

Man får hoppas att hon då drar in slantar till det löpande så pensionen blir det lille extra i tillvaron

Mmmm, bra att hon har ideer, känner många som har det, men bara ett fåtal får det att snurra någorlunda, gissar att hon inte ska bli bondmora i alla fall!:559bdc2ee8b8a_yaehamnotdurnk:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Pensionen höjs nästa år enl Pravda

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21983054.ab

Kan så vara. Fick besked från SPV (Premiepensionen) att de inte kan beräkna min pension nu, utan att de skulle återkomma nästa år. Jag är ju ute i god tid, så det hinns ju med, och blir den högre än jag räknat med så är det ju inte helt fel :)

Dela på andra sajter

Det är stoltare, våga sitt tärningskast,

än att tyna med slocknande låge,

Det är skönare lyss till en sträng som brast,

än att aldrig spänna en båge.      (  Verner von Heidenstam )

Assumption is the mother of all fuck-ups

Dela på andra sajter

Har till slut beslutat mig för pension. Har funderat länge hur länge jag skulle stå ut, men nu är det dags och jag har sagt upp mig. Min fru har bromsat ett tag, och velat stanna, men nu har även hon vänt, och accepterat en flytt. Har helt tröttnat på mitt jobb efter nästan 20 år på samma ställe, med mindre och mindre variation i arbetet. Har räknat på hur min ekonomiska situation kommer att bli efter pension, och valt att ta ut så mycket som möjligt fram till 70. Tills dess ska det i alla fall inte vara några problem, och efter det vet jag ju inte en om jag lever.

Har nu inlett en försäljning av huset, att vara längre tider i Thailand med hus fungerar ju inte. Tyvärr mycket svårt att få tag i något vettigt ersättningsboende. Dessutom kommer ju boendekostnaden att öka efter flytt från hus till lägenhet. Det är dock något man får ta. Sedan blir det ju att vänja sig vid att bo mycket trängre än vad vi gör nu, vllket också blir en omställning :( Vill också gärna sälja huset innan amorteringskrav införs också, priserna riskerar ju att sjunka efter det.

Tanken är att, åtminstone till att börja med, bo sex månader i Thailand och sex månader i Sverige, sedan får vi väl se hur det blir efter några år om det blir mer än sex månader i Thailand. Just nu tröstar jag mig i alla fall med att det förhoppningsvis är sista vintern jag ska behöva uppleva :) i mitt liv. Denna vinter blir det ju heller ingen resa överhuvudtaget, vi var ju ner i somras i stället. Sommartid trivs framförallt min fru mycket bra i Sverige, och hon räknar med att kunna få jobb över sommaren, när vikarier behövs. Dessutom finns ju alltid bärplockning att ta till :)

Nästa resa blir då, är det tänkt, ca oktober till mars, och sedan tillbringa april till september i Sverige. Om det blir exakt så får vi väl se, men antar att det behöver bestämmas i förväg med tanke på försäkring. Så länge vi växelbor på detta sätt blir det troligen att söka non-imm O multi för resorna. Dels så har vi inte så långt till Laos från huset, men det kan ju också vara intressant att besöka andra länder i regionen, Vietnam, Kambodja mm, så var tredje månad ut ur landet känns inte speciellt betungande.

Boendemässigt blir huvudboendet uppe i Ubon, åtminstone så länge svärfar lever. Troligen kommer vi dock att stanna uppe i de trakterna även senare, men efter att han dött får vi se om vi bor kvar i byn, eller flyttar in till stan. Funderar på om vi även ska skaffa en mindre lägenhet i Pattaya, men har svårt att få ekonomi i att köpa en sådan, då uthyrningspriserna är så låga i förhållande till köpepris, men det får vi se så småningom om vi hyr eller köper. Kan vara ganska skönt att äga lägenheten också, genom att man då kan lämna alla grejjer kvar när vi åker därifrån.

Återkommer säkerligen med mer detaljerade planer när det hela närmar sig. Tror jag har det mesta klart för mig vad som gäller, men tips och förslag mottages tacksamt.

Måste man säga upp sig när man ska bli pensionär.......?????

Dela på andra sajter

Det är stoltare, våga sitt tärningskast,

än att tyna med slocknande låge,

Det är skönare lyss till en sträng som brast,

än att aldrig spänna en båge.      (  Verner von Heidenstam )

Jau spänna för fan min  båge, hjälpte ente mot den överheten man har (Chief somm e 23 år yngre.- )

Dela på andra sajter

Måste man säga upp sig när man ska bli pensionär.......?????

Ja, man måste säga upp sig när man ska gå i pension.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Dela på andra sajter

Lite långsamt på jobbet idag, så jag satte mig att räkna arbetsdagar som är kvar tills jag slutar, och humöret blev genast betydligt bättre :)

Enligt räknaren jag har är det 164 dagar kvar till den 10/6

151229.thumb.jpg.aa86873c2306f75bd10d780

men i arbetsdagar blev det bara 92 (ska ju inte arbeta mer än högst fyra dagar per vecka fram tills jag slutar), och 92 arbetsdagar låter ju ganska skönt. Dessutom känns det ju extra skönt med sista vintern i Sverige nu när det blivit -10 ute :)

Dela på andra sajter

Lite långsamt på jobbet idag, så jag satte mig att räkna arbetsdagar som är kvar tills jag slutar, och humöret blev genast betydligt bättre :)

Enligt räknaren jag har är det 164 dagar kvar till den 10/6

151229.thumb.jpg.aa86873c2306f75bd10d780

men i arbetsdagar blev det bara 92 (ska ju inte arbeta mer än högst fyra dagar per vecka fram tills jag slutar), och 92 arbetsdagar låter ju ganska skönt. Dessutom känns det ju extra skönt med sista vintern i Sverige nu när det blivit -10 ute :)

Jag är ju sjukskriven just nu för en arbetsskada. Man kanske ska försöka fixa till en förtidspension så syns vi i Thailand nästa vinter ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Jag är ju sjukskriven just nu för en arbetsskada. Man kanske ska försöka fixa till en förtidspension så syns vi i Thailand nästa vinter ;)

Tycker jag absolut :)

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ja, man måste säga upp sig när man ska gå i pension.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Ente klokt juh, att sparka saj själv? Det e väl orättvist, borde  ju vara arbetsgivaren  som meddelar att han ente vill ha maj längre.-  :(

Dela på andra sajter

Ente klokt juh, att sparka saj själv? Det e väl orättvist, borde  ju vara arbetsgivaren  som meddelar att han ente vill ha maj längre.-  :(

Du kan ju själv välja när du går i pension, mellan 61-67 år.

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Du kan ju själv välja när du går i pension, mellan 61-67 år.

Att bli av med sitt umgänge med jobbarkompisarna ser jag som det största jag mister.-  Herregud att bli himma å vänta på döden???? Va fan har en  snart 67  åring för umgänge utom jobbarkompisarna å frugan? Ente skaffar man hund i denna åldern heller, för, ja ni vet.- Jag har fått uppleva det mesta i lived, hoppas att frugan överlever maj, annars blir jau förkrossad.- :D Smagade precis på Xanté, ente va det nå vidare heller.- En redig go fortsättning te Er alla.- ! :crazy:

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Tiden rullar sakta när man väl bestämt sig för att sluta. Jobbar som jag skrev tidigare nu högst fyra dagar per vecka, men veckorna är långa. Speciellt nu med den kyla vi fått, trivs verkligen inte med vintern längre.

Min nedräknare står nu på 142 dagar, men det känns trevligare när man räknar kvarvarande arbetsdagar, då är det bara 80 :)

Har ju jobbat 20 år på samma ställe, så visst kommer det att bli lite konstigt att sluta, och inte längre träffa sina arbetskamrater längre. Mest känns det dock skönt. Vissa kommer jag att sakna, men dem kan jag ju träffa utanför jobbet. Vissa kommer det nog bara att bli skönt att man slipper :):)

Just nu är annars det största problemet att hitta något vettigt ställe att bo på. Trodde inte att det skulle vara så besvärligt att få tag på en lägenhet. Vi måste ju få huset sålt innan vi åker till Thailand i sex månader, men det är ju fortfarande ca tio månader tills dess, så förhoppningsvis ska det lösa sig på något sätt.

Dela på andra sajter

Tiden rullar sakta när man väl bestämt sig för att sluta. Jobbar som jag skrev tidigare nu högst fyra dagar per vecka, men veckorna är långa. Speciellt nu med den kyla vi fått, trivs verkligen inte med vintern längre.

Min nedräknare står nu på 142 dagar, men det känns trevligare när man räknar kvarvarande arbetsdagar, då är det bara 80 :)

Har ju jobbat 20 år på samma ställe, så visst kommer det att bli lite konstigt att sluta, och inte längre träffa sina arbetskamrater längre. Mest känns det dock skönt. Vissa kommer jag att sakna, men dem kan jag ju träffa utanför jobbet. Vissa kommer det nog bara att bli skönt att man slipper :):)

Just nu är annars det största problemet att hitta något vettigt ställe att bo på. Trodde inte att det skulle vara så besvärligt att få tag på en lägenhet. Vi måste ju få huset sålt innan vi åker till Thailand i sex månader, men det är ju fortfarande ca tio månader tills dess, så förhoppningsvis ska det lösa sig på något sätt.

En etta (utan kök) hittade vi snabbt flera av i maha sharakam i alla fall, pattis så är nirun inte fel att kika på men det finns ju överallt skyltar med "for rent" tycker jag.

Problemet är ju om man skall ha en med kök så går priset upp lite, pool till det så stiger priset ännu mer. Men vi kör köket med en lös elplatta, mikro och riskokare - fungerar alldeles utmärkt.

Är det i Sverige ni skall hitta en lägenhet så är det värre... Där bor det ... andra som vill vara i Sverige hellre än i hemlandet.

ทีรัก

Dela på andra sajter

En etta (utan kök) hittade vi snabbt flera av i maha sharakam i alla fall, pattis så är nirun inte fel att kika på men det finns ju överallt skyltar med "for rent" tycker jag.

Problemet är ju om man skall ha en med kök så går priset upp lite, pool till det så stiger priset ännu mer. Men vi kör köket med en lös elplatta, mikro och riskokare - fungerar alldeles utmärkt.

Är det i Sverige ni skall hitta en lägenhet så är det värre... Där bor det ... andra som vill vara i Sverige hellre än i hemlandet.

Tror nog att dom söker en lägenhet i sverige

Dela på andra sajter

Min nedräknare står nu på 142 dagar, men det känns trevligare när man räknar kvarvarande arbetsdagar, då är det bara 80 [emoji4]

Har ju jobbat 20 år på samma ställe, så visst kommer det att bli lite konstigt att sluta, och inte längre träffa sina arbetskamrater längre. Mest känns det dock skönt. Vissa kommer jag att sakna, men dem kan jag ju träffa utanför jobbet. Vissa kommer det nog bara att bli skönt att man slipper [emoji4][emoji4]

Kan ju vara möjligt att få en lägenhet i inbyte på huset

Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk

Dela på andra sajter

Lägenheten gäller i Sverige :(

Dela på andra sajter

Kan ju vara möjligt att få en lägenhet i inbyte på huset

Skickat från min GT-S7580 via Tapatalk

Vill ju gärna få lite pengar över också :)

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...