Jump to content
IGNORERAD

Pension till Thailand


Rebnel

Recommended Posts

Hej,

Jag är på väg att flytta till Thailand för gott och bli pensionär.

Nu har jag frågor till de som redan bor där och har pension från Sverige.

1. Hur har ni gjort med utlandsbetalningen till er Thai bank?

2. Har ni säkerhetsdosa?

3. Vad händer om säkerhetsdosan inte fungerar/trasig?

4. Kan man ha stående utlandsbetalning, om, vilken bank i Sverige?

5. Har ni annan info som kan vara nyttig att veta?

Tacksam för svar.

Rebnel

Ändrades av Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två pensionsutbetalningar från Sverige.

En vanlig från FSK International och en från Pressens Pensionskassa.

Båda för in pengarna på min thailändska bank varje månad, alltså utan mellanhand

svensk bank.

Har fungerat klockrent i fem år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två pensionsutbetalningar från Sverige.

En vanlig från FSK International och en från Pressens Pensionskassa.

Båda för in pengarna på min thailändska bank varje månad, alltså utan mellanhand

svensk bank.

Har fungerat klockrent i fem år.

Hej Jan L,

Betalar du någon avgift på utlandsbetalningen, eller är det bara den sedvanliga avgiften vid mottagandet i Thai banken?

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta Försäkringskassan International på Gotland (Visby)

och du får svar vad som gäller i ditt fall.

Som du märker får du inget svar ifrån mig, av den anledningen att jag inte vet.

Jag har inte upptäckt något annat vettigt alternativ, så om de tar ut en avgift

så är det OK för mig.

Som jag skrev tidigare, fungerar perfekt och har inte missat en enda gång på

fem år.

Jag har Kasikorn Bank här i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta Försäkringskassan International på Gotland (Visby)

och du får svar vad som gäller i ditt fall.

Som du märker får du inget svar ifrån mig, av den anledningen att jag inte vet.

Jag har inte upptäckt något annat vettigt alternativ, så om de tar ut en avgift

så är det OK för mig.

Som jag skrev tidigare, fungerar perfekt och har inte missat en enda gång på

fem år.

Jag har Kasikorn Bank här i Thailand.

Hej,

Tack för dina svar.

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Jag sköter mitt själv via svensk internetbank men dina svenska pensionsbolag skickar om du så vill pensionen direkt till ditt konto i Thailand.

2 0ch 3) Jag har säkerhetsdosa och om den upphör att fungera är det kört. Ha alltid för vana att låsa in dosan så att inte nått barn börjar leka med den och lyckas spärra alltihop.

4) På Swedbank går det bra med stående överföringar och det kan säkert andra svenska banker med.

Hej,

Jag är på väg att flytta till Thailand för gott och bli pensionär.

Nu har jag frågor till de som redan bor där och har pension från Sverige.

1. Hur har ni gjort med utlandsbetalningen till er Thai bank?

2. Har ni säkerhetsdosa?

3. Vad händer om säkerhetsdosan inte fungerar/trasig?

4. Kan man ha stående utlandsbetalning, om, vilken bank i Sverige?

5. Har ni annan info som kan vara nyttig att veta?

Tacksam för svar.

Rebnel

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju komplettera säkerhetsdosan med telefonbanken så är man ju garderad.En fördel med att ha banken i

Sverige kan ju vara att man kanske kan anpassa överföringar iallafall något till kurserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en kompis i Jomtien vars dosa blev obrukbar efter att nån unge hade varit på den och lekt med tangenterna. Han ringde upp Swedbank och dan efter ( tror jag) fick han ett samta tillbaka med en del kontrollfrågor. När han svarade rätt på dom fick han välja en ny kod till dosan och sedan var allt OK igen.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

morsning, MEN !!! som utskriven från Sverige kan man väl inte ha någon fast adress i Se och därmed inte någon svensk bank, ELLER ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går alldeles utmärkt,jag är utskriven och har adress i Thailand.Jag har endast en postadress hos mitt ex

med skatteverkets medgivande och jag har swedbank.

Link to comment
Dela på andra sajter

morsning, MEN !!! som utskriven från Sverige kan man väl inte ha någon fast adress i Se och därmed inte någon svensk bank, ELLER ???

Du får heller inte ha bankkort/kredikort om man läser det finstilta, men det är väl ingen som bryr sig och eftersom man oftast skaffar detta innan man flyttar ut så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade konto hos Handelsbanken i drygt 26 år som utskriven. Avslutade kontot vid flytten till Thailand. Gjordes med fullmakt till min syster som då kunde överföra pengarna till sitt konto och senare ta med dem hit vid ett besök.

Mina pensioner, Svenska från Pensionsmyndigheten (ingen garantipension) och Alecta plus min Tyska sänds direkt till konto i Bangkok Bank.

Från Pensionsmyndigheten kostar det exakt 200b. beräknat på överföringsdagens TT-kurs, har pengarna på eftermiddagen samma dag.

Alecta och Fritzarna 'slarvar' bort lite fler baht på vägen hit men det får man ta för att ha det någorlunda bekvämt.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

morsning, MEN !!! som utskriven från Sverige kan man väl inte ha någon fast adress i Se och därmed inte någon svensk bank, ELLER ???

Jag har frågat två svenska banker om jag kan ha kvar mitt konto vid avflyttning till Thailand. Båda säger att det går bra.

Icabankens svar på mitt ebrev:

Självklart kan du ha kvar ditt konto på ICA Banken om du bosätter dig utomlands,

det som dock påverkar dig är att vi inte kan skicka dig några brev/utskick till din utländska adress.

Behöver du ett nytt kort eller kod skickad till utlandet får du kontakta oss men då är det en avgift som

tillkommer på 500:-

Swedbank sade vid möte att det går utmärkt att ha kvar kontot även om man avflyttat.

Ändrades av Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Jag sköter mitt själv via svensk internetbank men dina svenska pensionsbolag skickar om du så vill pensionen direkt till ditt konto i Thailand.

2 0ch 3) Jag har säkerhetsdosa och om den upphör att fungera är det kört. Ha alltid för vana att låsa in dosan så att inte nått barn börjar leka med den och lyckas spärra alltihop.

4) På Swedbank går det bra med stående överföringar och det kan säkert andra svenska banker med.

Hej Lasseiudon,

Kan du skicka i SEK till thai banken eller är det THB?

Skickar du över allt på den stående överföringen varje månad? Kan man välja hur ofta man vill "tömma" kontot ex. per 2 mån, kvartal, halvår..?

Har kollat med ett antal banker och ingen har stående betalning:

Skandiabanken 0:- vid betalning men urusel kurs. Kan bara skicka THB. Ingen dosa.

Länsförsäkringar bank 40:- vid betalning, dosa,

SEB 150:- vid betalning, dosa),

Handelsbanken 40:- vid betalning, dosa,

Nordea 30:- vid betalning men då måste man ha internet a 12:- /mån och kort a 24:-/mån, dosa

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina pensioner, Svenska från Pensionsmyndigheten (ingen garantipension) och Alecta plus min Tyska sänds direkt till konto i Bangkok Bank.

Från Pensionsmyndigheten kostar det exakt 200b. beräknat på överföringsdagens TT-kurs, har pengarna på eftermiddagen samma dag.

Alecta och Fritzarna 'slarvar' bort lite fler baht på vägen hit men det får man ta för att ha det någorlunda bekvämt.

Oscar.

De 200 ThB är en mottagaravgift som BangkokBank tar, alltså ingen avgift från Pensionsmyndigheten.

Du får betala 200 ThB även vid en överförng Bank->Bank

:rtfm:

http://www.pensionsmyndigheten.se/UtbetalningUtland.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går alldeles utmärkt,jag är utskriven och har adress i Thailand.Jag har endast en postadress hos mitt ex

med skatteverkets medgivande och jag har swedbank.

Samma här men min postadress är hit till Thailand. Både Skatteverket och Swedbank vet om det. Skulle aldrig i livet låta någon av min post gå till mitt ex i Sverige..huuga :suicide::dance1:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på,vi har alltid kommit bra överens och framför allt är jag glad över detta när jag har fyra

fantastiska flickor som är mitt allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Handelsbanken som numera har både kortläsare och du kan även använda din tel.

Tycker det är bra att kunna få välja själv då mina pengar skall överföras.

Det är som många vet olika kurser på olika veckodagar, och sedan om den är dålig kan det vara bra att samla lite i "Hemma" banken till kursen stiger.Fordrar visserligen ett litet sparkapital på Thaibanken.

Handelsbankens internet funkar klockrent, samt att dom tar bara 40 sek.

Du skall ALLTID skicka Sek och låta växlingen ske i Thai.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...