Jump to content
IGNORERAD

Non-Immigrant "O" Retirement - Förlängning?


Singha711

Recommended Posts

Hej alla visums- och stenbordsexperter,

 

jag har ett Non-Immigrant "O" (Retired) visum med "multiple entry" som jag har redan har tagit ut 2 perioder om 90 dagar (jan-jun 2013).

 

I slutet av juni åkte jag hem till Sverige och eftersom sista giltighetsdagen är den 3.Dec.2013 tänkte jag att utnyttja den återstående giltighetstiden för ytterligare 2 perioder genom att återvända till Thailand i slutet av September och göra en visarun dagarna innan giltighetstiden löper ut.

 

Jag utgår då från att giltighetstiden avser senaste datum för en inresa till Thailand och därmed inte senaste datum för uppehållsrätten. På så sätt inbillar jag mig att kunna utnyttja mitt visum fram till början av Mars 2014.

 

Jag har nu 3 frågor:

 

A ) Går det att utnyttja mitt redan utfärdade visum på detta sätt eller tänker jag fel på någon punkt?

 

B ) Kan jag förlänga mitt visum på immigration i Thailand med ytterligare perioder eller måste jag ansöka om ett nytt visum? (se även fråga C).

 

C ) Kan jag evtl ansöka om ett nytt visum på immigration i Thailand? I så fall skulle jag föredra ett Non-Immigrant "O-A" (Longstay) för att inte bara slippa besvärliga visaruns utan även slippa en dyr resa till Stockholms ambassad.

 

Tack för all svar!

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    7

  • Singha711

    6

  • sarne

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

Svar

 

A. Du tänker helt rätt, sista inresa till Thailand ska ske före 3. dec 2013

 

B.Eventuellt kan man söka extension 30 dagar hos immigration, är inte hundra på detta

 

C Nu när Du har ett O retired i ditt pass kan Du söka OA visum hos immigration innan O visum går ut,

krav b.la inkomst 65 000 THB/mån alt sparande 800 000 THB i tre månader, läkarintyg, etc Bättre kolla hos immigration vad de kräver där!

I Thailand kollar de bara brutto inkomst, inte som i Sverige netto (14 500 SEK)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Kan inget om detta men är mkt intr av hur det går till.

Och hoppas få ta del av hur alltihop slutar.

 

Och sen e de ju Thailand!

Så det kan skilja från Imm till Imm hur resultatet blir.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

C ) Kan jag evtl ansöka om ett nytt visum på immigration i Thailand? I så fall skulle jag föredra ett Non-Immigrant "O-A" (Longstay) för att inte bara slippa besvärliga visaruns utan även slippa en dyr resa till Stockholms ambassad.

 

Tack för all svar!

 

//Singha711

 

Nej , men du kan ansöka om förlängning av ditt uppehållstillstånd med ett år, förutsatt att du uppfyller de ekonomiska kraven. I ditt fall som retired, minst 50 år gammal så kräver de intyg på att du har 65000 Baht per månad, eller att du har 800 000 Baht på ett Thailändsk konto.

 

Notera att det är inget visum du får, utan en förlängning av ditt uppehållstillstånd. Vill du ha ett visa så måste du söka detta utanför Thailand.

 

Edit. Den här förlängningen kan du ju naturligtvis göra år efter år, utan att lämna Thailand, så länge du uppfyller de ekonomiska kraven.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej , men du kan ansöka om förlängning av ditt uppehållstillstånd med ett år, förutsatt att du uppfyller de ekonomiska kraven. I ditt fall som retired, minst 50 år gammal så kräver de intyg på att du har 65000 Baht per månad, eller att du har 800 000 Baht på ett Thailändsk konto.

 

Som sagts kan det variera beroende pa mig.kontor, men i Udon kraver man boendebevis typ hyreskontrakt utfardat av hyresvard, kan ju aven vara samb/fru det basta ar om hon ar med annars skall hennes ID kort vara kopierat och underskrivet pa intyget om att du bor dar.

Det finns en lag i Thailand som inte efterfoljs overallt, men om man inhyser en utlanning, aven privat eller inom familjen skall detta rapporteras till migpolisen!

Ändrades av Surin P3
Citat fixat.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Notera att det är inget visum du får, utan en förlängning av ditt uppehållstillstånd. Vill du ha ett visa så måste du söka detta utanför Thailand.

 

Jag kom till Thailand för mer än 5 år sen på ett visum. Sen dess har jag tydligen förlängt detta med ett uppehållstillstånd på plats.

Vad är skillnaden, jag ser i alla fall ingen ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom till Thailand för mer än 5 år sen på ett visum. Sen dess har jag tydligen förlängt detta med ett uppehållstillstånd på plats.

Vad är skillnaden, jag ser i alla fall ingen ?

 

Fritz..

Det står på den lilla lappen dom häftar i passet "Notification is not extension of visa"....så då måste det väl heta nåt annat dä"!

 

Extension of stay blir väl närmast förlängning av uppehåll så då kan det ju kallas uppehållstillstånd,men någon praktisk betydelse har det ju inte och migofficererna har tydliga hänvisningar riktade mot blanketthyllorna där det står "Visaextension TM 47" så det kvittar vad vi kallar det, det blir fel i alla fall.eller rätt!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Ang O-visa Pensionär 

Vill Thai ha turister? Longstay

Inkomstgräns nu 14500 sek eller 60 000 Bath låsta på bank Avg. 520 enkel eller över 1000 multipple 

Och dessutom detta kan bara ansökas på Amb. i Stockholm och hämtas där 2 x 7mil a 14 sek milen plus trängsel avg.

15 mil är väl inte mycket för en norrlänning eller Göteborgare Har man trots pensionen jobb som man måste ta ledigt ifrån blir det bara jobbigt

Och nu vill man påföra oss en försäkring oxå Det blir väl dubbla försäkringar för annat en Thai-försäkring kommer väl inte att duga

En tjurig Offe

Ps Swebus 59 sek enkel resa

Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, dom bryr sig nog inte om i Sverige du bor, vill diu ha ett visa så är det nog bara till att bita i det sura äpplet o försöka att se det onda med det goda. en trevlig tripp till huvudstaden. :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och dessutom detta kan bara ansökas på Amb. i Stockholm och hämtas där 2 x 7mil a 14 sek milen plus trängsel avg.

 

7 mil är väl inte långt, tänk på alla som bor uppe i Norrland eller nere i Skåne :(

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

7 mil är väl inte långt, tänk på alla som bor uppe i Norrland eller nere i Skåne :(

 

/GSt

det påpekade jag oxå längre ner 

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

7 mil är väl inte långt, tänk på alla som bor uppe i Norrland eller nere i Skåne :(

 

/GSt

Skåningar kan ju åka till Danmark och ambassaden där

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man också förlänga ett NonImmigrant O supose married ?

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej 

Nu har jag funderat 

Man kan ju söka 60 dagars turistvisa Fixa förlägning i Jomtien ( Det lär finnas ett Imgration där ) 

Men har nu kollat lite resan lär bil 92 dagar lång 11/9 till 10/12 Vad säger Immi då Blir det overstay a 500bat dagen 

Även om jag tar O-visa pensionär så fattas det 2 dar

Vilket blir bäst Tourist och förlägning eller O-Vis P

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej 

Nu har jag funderat 

Man kan ju söka 60 dagars turistvisa Fixa förlägning i Jomtien ( Det lär finnas ett Imgration där ) 

Men har nu kollat lite resan lär bil 92 dagar lång 11/9 till 10/12 Vad säger Immi då Blir det overstay a 500bat dagen 

Även om jag tar O-visa pensionär så fattas det 2 dar

Vilket blir bäst Tourist och förlägning eller O-Vis P

Offe

 

Ett par, tre dagars overstay är normalt inget problem. Mycket riktigt kostar det 500 THB fr.o.m. (overstay-)dag 2. Summan blir alltså 500 THB vilket då blir det billigaste och enklaste alternativet.

 

Jag förutsätter då att du lyckas förlänga ditt 60-dagars turistvisum med ytterligare 30 dagar eller skaffar ett Non-onimmigrant "O"  singel entry (90 dagar).

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par, tre dagars overstay är normalt inget problem. Mycket riktigt kostar det 500 THB fr.o.m. (overstay-)dag 2. Summan blir alltså 500 THB vilket då blir det billigaste och enklaste alternativet.

 

Jag förutsätter då att du lyckas förlänga ditt 60-dagars turistvisum med ytterligare 30 dagar eller skaffar ett Non-onimmigrant "O"  singel entry (90 dagar).

 

//Singha711

Tack för ett snabbt och bra svar Det blir T-Visa Slipper Stockholm 260 Kr istället för 520 Exsten. lär ligga på 1900 B delat 4.80 overstay som sagt 500 X 2 är 1000 b 220 Sek 

Blir ung samma men slipper åka till 08 och får en vecka till i stugan

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej alla visums- och stenbordsexperter,

 

jag har ett Non-Immigrant "O" (Retired) visum med "multiple entry" som jag har redan har tagit ut 2 perioder om 90 dagar (jan-jun 2013).

 

I slutet av juni åkte jag hem till Sverige och eftersom sista giltighetsdagen är den 3.Dec.2013 tänkte jag att utnyttja den återstående giltighetstiden för ytterligare 2 perioder genom att återvända till Thailand i slutet av September och göra en visarun dagarna innan giltighetstiden löper ut.

 

Jag utgår då från att giltighetstiden avser senaste datum för en inresa till Thailand och därmed inte senaste datum för uppehållsrätten. På så sätt inbillar jag mig att kunna utnyttja mitt visum fram till början av Mars 2014.

 

Jag har nu 3 frågor:

 

A ) Går det att utnyttja mitt redan utfärdade visum på detta sätt eller tänker jag fel på någon punkt?

 

B ) Kan jag förlänga mitt visum på immigration i Thailand med ytterligare perioder eller måste jag ansöka om ett nytt visum? (se även fråga C).

 

C ) Kan jag evtl ansöka om ett nytt visum på immigration i Thailand? I så fall skulle jag föredra ett Non-Immigrant "O-A" (Longstay) för att inte bara slippa besvärliga visaruns utan även slippa en dyr resa till Stockholms ambassad.

 

Tack för all svar!

 

//Singha711

 

Lyfter frågan igen eftersom  svaren är inte är så entydiga som jag har hoppats.

 

Det är främst fråga C som jag behöver ett klart svar, alltså

 

kan jag ansöka om ett nytt visum (Non-Immigrant "O" multiple entry) på immigration i Thailand (Jomtien) eller kan jag bara göra detta i Sverige?

 

Jag har för mig att alla långtidsboende MPRare gör så, alltså förlänger eller söker nytt i Thailand. Inte har jag iaf hört att de åker hem varje år för att söka visum.

 

Tackar för ett klargörande  svar.

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

kan jag ansöka om ett nytt visum (Non-Immigrant "O" multiple entry) på immigration i Thailand (Jomtien) eller kan jag bara göra detta i Sverige?

 

Du kan aldrig ansöka om ett nytt visa till Thailand när du redan är i Thailand. Däremot så går det att ansöka om byte av visatyp när du är i landet. Att byta ditt "O" mot ett "O-A" ska alltså vara möjligt. Själv bytte jag ett turistvisa till ett "O-A" för 7 år sen. Och har sen dess inte lämnat landet utan förlänger det på immigration i Thailand varje år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, Poffa, för ett klargörande inlägg.

 

Då blir det nog så att jag försöker byta upp mig till ett "O-A" visum när jag är i Thailand.

 

Fungerar inte det får jag väl hatta mig fram två extra månader med andra alternativ (flygresor i närområde etc). I värsta fall får jag väl åka hem något tidigare än planerat.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, Poffa, för ett klargörande inlägg.

 

Då blir det nog så att jag försöker byta upp mig till ett "O-A" visum när jag är i Thailand.

 

Fungerar inte det får jag väl hatta mig fram två extra månader med andra alternativ (flygresor i närområde etc). I värsta fall får jag väl åka hem något tidigare än planerat.

 

//Singha711

Har man bara alla papper i ordning så är det inga som helst problem. Kom ihåg att köpa till "Reentry" annars makulereras visumet när du kommer tillbaka till Thailand från en utlandsresa.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man bara alla papper i ordning så är det inga som helst problem. Kom ihåg att köpa till "Reentry" annars makulereras visumet när du kommer tillbaka till Thailand från en utlandsresa.

 

Fritz..

 

Nu har jag kollat på thaiambassadens hemsida vilka dokument jag skall ha med mig.

 

Bl.a. finns det krav att bifoga ett "criminal record", dvs utdrag ur belastningsregistret hos polisen.

 

Där finns det 2 olika tänkbara blanketter att ansöka om utdrag. En som kallas för "utländska ändamål" och som kostar 192 SEK och en som kallas för "övriga ändamål" och är avgiftsfri.

 

Måste jag använda blanketten "för utländska ändamål" som tydligen är mera inriktad på visums- och tillståndsfrågor eller räcker det med ett allmänt registerutdrag som man söker mha blanketten för "övriga ändamål"?

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag kollat på thaiambassadens hemsida vilka dokument jag skall ha med mig.   Bl.a. finns det krav att bifoga ett "criminal record", dvs utdrag ur belastningsregistret hos polisen.   Där finns det 2 olika tänkbara blanketter att ansöka om utdrag. En som kallas för "utländska ändamål" och som kostar 192 SEK och en som kallas för "övriga ändamål" och är avgiftsfri.   Måste jag använda blanketten "för utländska ändamål" som tydligen är mera inriktad på visums- och tillståndsfrågor eller räcker det med ett allmänt registerutdrag som man söker mha blanketten för "övriga ändamål"?   //Singha711

 

För att byta ett visa till O-A i Thailand ställs i princip samma krav som förlängning av O-A visa. Något utdrag ur belastningsregistret krävs alltså inte. (Jag hade ett utdrag med mig som de lämnade tillbaka eftersom att det inte fanns något krav på det.)

 

Det krävs alltså pension på 65.000 baht/mån eller pengar på ett Thailändskt bankkonto.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ja, nu har jag faktiskt lyckats med att förlänga mitt "retirement" visum med ett år på plats i Thailand (Jomtien Immigration).

 

Jag slipper också de besvärliga visaruns var tredje månad och behöver bara rapportera min adress på immigration istället.

 

Men några överraskningar under procedurens gång blev det ändå:

 

Jag hade noggrant samlat på alla svenska pensions-/inkomstintyg på engelska men de ville ha ett intyg från konsulatet istället. Eftersom jag har tyskt pass (och medborgarskap) förväntade de sig ett intyg från tyska konsulatet i Pattaya.

 

Men, vad nu då? Jag bor i Sverige och tyskarna har inga inkomstuppgifter om mig, förutom en blygsam pension på 55 Euro/mån för min militärtjänstgöring (värnplikt) under 60-talet.

 

Som tur blev det inga problem när jag kom till tyska/österrikiska konsulatet i Pattaya. Jag bara visade upp slutskattesedeln från 2012 och förklarade vad siffrorna betydde. På så sätt kunde jag även tillgodoräkna bruttoinkomster (före skatt) utan att någon ifrågasatt uppgifterna. Snällt skrev det ett intyg för en avgift på 1600 THB. De menade att vem som helst med ett pass från ett EU-land skulle få ett intyg om man lyckades visa upp någorlunda trovärdiga dokument med siffror på, oberoende på vilket språk de var skrivna. Mao går det bra för alla som har sin inkomst/pension från Sverige att få ett intyg från tyska/österrikiska konsulatet (soi 17), baserat på senaste slutskattesedelns bruttobelopp.

 

När detta var avklarat kunde jag kvittera ut min förlängning på ett år mot en avgift på 1900 THB.

 

Men det var en viktig sak som ingen hade upplyst mig om: förlängningen gäller bara så länge jag befinner mig i Thailand under giltighetstiden. Lämnar jag Thailand för en resa till Sverige tex då ryker också min uppehållsrätt och jag behöver därför ansöka om ett nytt visum utanför Thailand igen när jag vill återvända.

 

Lösningen blev en tilläggsansökan om reentry (1000THB) eller multiple entry (3800THB). Det tog bara en mindre stund extra och jag är glad att jag upptäckte faran för ett riktigt missöde i tid. Det hade inte varit roligt att konstatera att ha blivit av med ett visum när man kommer tillbaks till Thailand i tron att ha ett giltigt visum.

 

//Singha711

 

P.S. Skulle ha läst alla svar innan jag gick till immigrations. Bl.a. varnade den gode Fritz för just problemet med "single entry"...

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar lite om dom vet vad dom pysslar med på Immigration i Jomtien. Jag var där och skulle stämpla mina 90dagar som man gör när man har Retirement O-A. En trevligt kvinnlig stämpel officer sa till mig att om jag åker ut innan mitt visa slutar att gälla så får jag automatiskt ett år till. Jag sa förklara det där. Jo den 24 maj 2014 så går ditt visa ut och om du lämnar landet innan det och kommer tillbaka så får du ett år till. Mmmmm Du menar att jag inte behöver visa inkomst och sånt nästa gång då? Ja åk bara ut ur landet och tillbaka så får du ett år till.

Okej det låter bra sa jag tack för informationen. 

Det låter inte rätt och läser man på internet så stämmer inte detta. 

Eller????

Jag har Non Immigrant O-A. Multipel entry.

Så visst har dom fel på Immigration

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar lite om dom vet vad dom pysslar med på Immigration i Jomtien. Jag var där och skulle stämpla mina 90dagar som man gör när man har Retirement O-A. En trevligt kvinnlig stämpel officer sa till mig att om jag åker ut innan mitt visa slutar att gälla så får jag automatiskt ett år till. Jag sa förklara det där. Jo den 24 maj 2014 så går ditt visa ut och om du lämnar landet innan det och kommer tillbaka så får du ett år till. Mmmmm Du menar att jag inte behöver visa inkomst och sånt nästa gång då? Ja åk bara ut ur landet och tillbaka så får du ett år till.

Okej det låter bra sa jag tack för informationen. 

Det låter inte rätt och läser man på internet så stämmer inte detta. 

Eller? ???

Jag har Non Immigrant O-A. Multipel entry.

Så visst har dom fel på Immigration

 

Nä, det stämmer inte. Jag har iaf aldrig fått förlängt uppehållstillstånd efter mina sverigeresor.

Däremot är det viktigt att anmäla till Immigration innan man lämnar landet, annars är visat förbrukat när man skall återvända (även vid multi entry).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...