Jump to content
IGNORERAD

Nu ger jag upp

gst

Recommended Posts

Ja det är trist men hoppas gubben mår bra och slutar med att vara arborist.

Gubben klarade sig helt utan skador, åtminstone fysiska ;)

Dela på andra sajter

• Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• gst

77

• Kenneth4618

17

• kitungmakmak

12

• Fritz

6

Heter din svärfar Benirach?

:big_smile:

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Esspe:

Vi har mer eller mindre gett upp vårt husletande. Det som kommer ut och är intressant springer upp i pris så det är inte mycket mening med att flytta/byta boende då. Har mer börjat fundera på att hyra ut till hösten i stället. Ev flyttar sonen tillbaka och frugan och jag behåller nåt rum och vi delar på kostnaden. Både sonen och vi sitter dock med lite bundna lån så vi vet inte riktigt hur vi ska göra. Det får rulla på så får vi se.

Vi hade också från början tanken på att köpa en lägenhet, men priserna på lägenheter är så otroligt upptrissade idag att det är tveksamt att man får tillbaks pengarna om vi skulle vilja sälja. Sedan jag skiljde mig för 12 år sedan har priset på huset gått upp mindre än två gånger, lägenheten min exfru köpte har mer än tredubblats. Samtidigt vet vi idag inte hur vi ska göra framöver. Vi har sagt att vi första resan stannar ungefär sex månader, men det kan ju bli så att det blir mer (eller mindre) nästa gång. Framförallt om det blir mer tid i Thailand klarar vi oss med mindre lägenhet, så därför vill vi vara lite flexibla och har bestämt oss för en hyreslägenhet för att det ska vara enkelt att byta boende beroende på hur våra planer blir framöver.

35 arbetsdagar kvar nu till pension :):):) 190 dagar till Thailand :(

Dela på andra sajter

Kenneth4618
2 timmar sedan, skrev gst:

Vi hade också från början tanken på att köpa en lägenhet, men priserna på lägenheter är så otroligt upptrissade idag att det är tveksamt att man får tillbaks pengarna om vi skulle vilja sälja. Sedan jag skiljde mig för 12 år sedan har priset på huset gått upp mindre än två gånger, lägenheten min exfru köpte har mer än tredubblats. Samtidigt vet vi idag inte hur vi ska göra framöver. Vi har sagt att vi första resan stannar ungefär sex månader, men det kan ju bli så att det blir mer (eller mindre) nästa gång. Framförallt om det blir mer tid i Thailand klarar vi oss med mindre lägenhet, så därför vill vi vara lite flexibla och har bestämt oss för en hyreslägenhet för att det ska vara enkelt att byta boende beroende på hur våra planer blir framöver.

35 arbetsdagar kvar nu till pension :):):) 190 dagar till Thailand :(

Tur att du inte bor i Uppsala för här kostar en nyproducerad hyreslägenhet på 60 kvadrat 10000:-/mån

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Tur att du inte bor i Uppsala för här kostar en nyproducerad hyreslägenhet på 60 kvadrat 10000:-/mån

Nyproducerat är nog nästan uppe i de priserna även i Falun, men räknar med att få en tvåa för mellan 4700 pch 5500 kr. Skulle det bli en trea får vi lägga på ca 1500 kr. Är ju inte roligt att få högre månadskostnad för boende i Sverige (som vi bara ska använda högst halva året) än vad vi har idag, men ska vi bo på båda ställena så kostar det. Smakar det så kostar det säger man ju :)

Dela på andra sajter

Nu verkar i alla fall taket vara lagat. Fanns hela gamla plattor kvar efter att vi bytte halva taket för ett drygt år sedan. Hur det ser ut inne får vi tydligen se först när vi kommer ner i höst.

12939670_939750776122661_858097103_n.jpg

Dela på andra sajter

33 arbetsdagar kvar nu, och 186 dagar till thailandsresan. Nu verkar i alla fall lägenhetsfrågan vara löst. Inget kontrakt skrivet ännu, men jag kan inte se att det skulle kunna bli några problem.

Lägenheten blev lite dyrare än vad vi tänkt oss, men det är en kanonlägenhet som ligger mitt i stan. En ganska stor trea med stor balkong med sol hela eftermiddagen med utsikt över Faluån. Garage under huset, men med tanke på läget klarar vi oss för det mesta utan bil. Inflytt 1/6.

Nu är det bara att vänta så att kontraktet blir underskrivet, sedan dra igång husförsäljning och börja tänka på det praktiska. Vad 28 år sedan jag flyttade senast, så det blir en ny upplevelse med ändrad adress, byte av TV-leverantör, byte av Internet operatör mm, men det ska väl gå det också :)

Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎04‎-‎08 at 07:42, skrev gst:

Ibland blir man bara så trött. Svärfar (87 år) fick för sig i går att han skulle fälla ett träd som står bakom vårt hus. Viss information antyder tom att han egentligen inte ens tänkte fälla trädet, utan bara såga så mycket i trädet att det skulle självdö. I vilket fall, i stället för att be någon av sina söner eller barnbarn om hjälp satte han igång själv, med katastrofala följder. Trädet fäll rakt över huset. Enda turen i sammanhanget var väl att det var på den sida av huset där vi inte bytte tak förra året (och att svärfar klarade sig så klart).

12939268_938505662913839_143084670_n.jpg

12939569_938505712913834_666681816_n.jpg

12957370_938505556247183_589813330_n.jpg

12968662_938505496247189_1129631415_n.jp

12980555_938505492913856_1092615005_n.jp

Vi borrade ju efter vatten i somras också, och vår nya vattenledning fick sig också en kyss, som tur var i alla fall ganska enkelt att laga, så detta är redan fixat.

12935395_938505499580522_469073107_n.jpg

Hur badrummet klarat sig vet jag inte riktigt. Toalettstolen är ny från i somras, lite osäker på hur den klarat sig. Dusch och handfat ser man inte så mycket av på bilderna vi fick, men jag undrar ju vad det är för vattenledning som ligger på golvet på bilderna.

12939363_938505522913853_654075735_n.jpg

12968667_938505512913854_875861828_n.jpg

Som tur är finns i alla fall lite släkt på plats som lovat fixa detta så snabbt som bara möjligt. Är ju inte så kul om regnet sätter igång och allt blir dränkt. Det finns ju dessutom en hel del eldragning som nu är hel oskyddat för väder och vind :( Inte lätt att handskas med sådant här när man är 1000 mil borta.

Släkten byggde ut köket hos svärmor och det såg fint ut då men alltihop rasade ner i vintras.

Ett  stolphus och alla köksgrejer ramlade ner i latrinsidan.

Det blir inte alltid så bra.

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

Nu börjar det röra på sig i alla fall. Kontrakt på lägenhet påskrivet i går (inflyttning 1/6), och huset kommer ut till försäljning i morgon. Visning redan om två veckor. Egentligen känns det inte som att jag har tid att jobba längre, men jag har fortfarande 28 arbetsdagar kvar. Känns i alla fall skönt att den sista showstoppern för vår resa är löst, för jag tvivlar på att huset ska vara speciellt svårsålt.

Flyttar nu således till lägenhet för första gången på över 28 år. Blir mycket att tänka på. vad ska va ha för bredband, vad ska vi ha för TV? Vad mer att tänka på? Har i alla fall sagt upp bredband och TV i huset till 1/7, även fast telefoni (vilket vi aldrig använder). Lite annat onödigt också uppsagt för att minimera kostnaderna när vi är i Thailand.

Nu blir det till att ta tag i allt skräp som man samlat på sig under alla dessa år och få iväg det till skroten, eller sälja det som är säljbart. Vi kommer ju att få betydligt mindre utrymme efter flytten. Som sagt, jobbet är helt klart i vägen :(

Dela på andra sajter

kitungmakmak

Härligt, vågar ni hyra ut lägenheten i 2a hand då ni är nere? Spar ju lite pengar i så fall, jag har funderat på det men det finns nån spärr som säger att jag inte vill att nån bor i min lägenhet.

ทีรัก

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev gst:

Nu börjar det röra på sig i alla fall. Kontrakt på lägenhet påskrivet i går (inflyttning 1/6), och huset kommer ut till försäljning i morgon. Visning redan om två veckor. Egentligen känns det inte som att jag har tid att jobba längre, men jag har fortfarande 28 arbetsdagar kvar. Känns i alla fall skönt att den sista showstoppern för vår resa är löst, för jag tvivlar på att huset ska vara speciellt svårsålt.

Flyttar nu således till lägenhet för första gången på över 28 år. Blir mycket att tänka på. vad ska va ha för bredband, vad ska vi ha för TV? Vad mer att tänka på? Har i alla fall sagt upp bredband och TV i huset till 1/7, även fast telefoni (vilket vi aldrig använder). Lite annat onödigt också uppsagt för att minimera kostnaderna när vi är i Thailand.

Nu blir det till att ta tag i allt skräp som man samlat på sig under alla dessa år och få iväg det till skroten, eller sälja det som är säljbart. Vi kommer ju att få betydligt mindre utrymme efter flytten. Som sagt, jobbet är helt klart i vägen :(

Vet inte var ni bor men att sätta upp lite lappar här å där på loppis brukar rendera i att man får in bra med pengar på skit som man annars tänkt slänga...

Sista flytten jag gjorde så var det bara det jag ville ha med mej i stort sett som blev över...sålde billigt å folk bar som fan...skönt att slippa det själv. :great:

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Härligt, vågar ni hyra ut lägenheten i 2a hand då ni är nere? Spar ju lite pengar i så fall, jag har funderat på det men det finns nån spärr som säger att jag inte vill att nån bor i min lägenhet.

Att hyra ut när vi är borta är inte aktuellt. Eventuellt kommer min son att bo där en del av tiden, vi får se.

Dela på andra sajter

kitungmakmak
6 timmar sedan, skrev gst:

Att hyra ut när vi är borta är inte aktuellt. Eventuellt kommer min son att bo där en del av tiden, vi får se.

Förstår den inställningen, var mer ett förslag om hyran drar för mycket ifrån budgeten. Fast det har du nog tänkt på redan...

Lite avundsjuk är jag nog, faktiskt. Kom ju hem för ett tag sen, men jag vill ner igen. 5 månader där gick ganska fort.

ทีรัก

Dela på andra sajter

Hyr ett bord på Timmervägens loppis, har för mig att det kostar en hundring och dom kör varje lördag en bit in i maj.

Angående försäkring så läste jag om något som heter MSH Asia Care Plus Plan 1.

Värt att kolla!

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev amja:

Hyr ett bord på Timmervägens loppis, har för mig att det kostar en hundring och dom kör varje lördag en bit in i maj.

Angående försäkring så läste jag om något som heter MSH Asia Care Plus Plan 1.

Värt att kolla!

Mvh

Amja

Har som sagt kollat upp en del med försäkringar, och så länge vi "bara" är nere 6 månader, fungerar det ganska bra med hemförsäkringen. Att förlänga reseskyddet med Dalarnas kostar ca 6000 kr för oss båda. Betydligt billigare än andra jag kollat.

Dela på andra sajter

On 2016-04-21 at 10:16, skrev gst:

Bredband från Tele2 kan pausas vilket sparar in den kostnaden när ni är i Thailand.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎04‎-‎21 at 10:16, skrev gst:

Blir mycket att tänka på. vad ska va ha för bredband, vad ska vi ha för TV?

Har kollat lite mer på bredband i lägenheten. Finns tre olika alternativ. Två med fiber, Telia och Falu Stadsnät. Genom Falu Stadsnät kan man välja ett antal operatörer (http://www.falustadsnat.se/serviceguide/index/consumers/list?category=1). Dessutom finns möjligheten att använda Comhem. Från inkommande fibrer (både Telia och Falu Stadsnät) finns dock ett litet spridningsnät med tre uttag i lägenheten, vilket talar till deras fördel.

De som bor där idag, har Comhem även för bredband, och använder Homeplug för spridningsnätet (http://www.clasohlson.com/se/b/Multimedia/Nätverk/HomePlug). Någon som har efarenhet av Homeplug? Fungerar det bra? Vad behöver man för utrustning? Andra synpunkter? Kommer bara ihåg att när tekniken kom hade den många svagheter, men har fattat att det fungerar bättre idag. Nuvarande hyresgäster var mycket nöjda.

När det gäller TV har man ju utan abonnemang tillgång till Comhems analoga utbud. Samma utbud som i det billigaste abonnemanget på digitala kanaler. Hur mycket sämre är analog TV mot digital? Förstår att det inte finns några HD-kanaler, men hur mycket sämre är det i övrigt?

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Så har då golfen börjat. Första kurstillfället i går, så vi var ju tvugna att träna idag :)

c2ac1a57fa5e918cc04938ece7cacf85.jpg

c6c8b099b75db768ac5e77c4e626f1db.jpg

8047a39bb1ee9839933971c8cf71f61d.jpg

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...

Dagarna går så sakteliga framåt. I går blev i alla fall husförsäljningen helt klar, med kontrakt skrivet, så nu får vi koncentrera oss på flytten. Vi får se om "huvudflytten" blir kommande helg eller nästa. De gamla hyresgästerna hade i alla fall beställt flyttstädning till i morgon, så sen bör det väl vara klart för oss. Skönt att ha en månad på sig att tömma huset, det blir en hel del saker man sparar på sig på 28 år :( Har redan kört många vändor till soptippen, men det blir många fler ändå.

Golfen går sin gilla gång också, men jag vet inte om jag blivit biten ännu. Var ganska kul i början när det var fint väder, men jag kan ju inte förstå folk som är ute och spelar golf i kyla och regn :( Sista kurstillfället är i alla fall i morgon kväll, sedan gäller det bara att gå en niohålsrunda på 18 poäng för att få det gröna kortet. Krävs nog en hel del träning för att slagen ska bli stabila. Som det är nu blir en del bra, och en del riktigt dåliga :( 

Jobbet börjar också närma sig slutet, bara 8 dagar kvar nu. Det känns verkligen skönt :) Känns långt till resan bara fortfarande (145 dagar) men bara vädret blir bättre, och flytten avklarad, så ska jag väl även klara av dessa dagar.

Dela på andra sajter

John Khonken

Lycka till. Du gör helt rätt. Satsa på golfen. Om ni båda spelar är det skitkul. Man måste ha någon gemensam hobby. Att spela I Thailand är grymt kul.

Dela på andra sajter

Kenneth4618
42 minuter sedan, skrev gst:

Dagarna går så sakteliga framåt. I går blev i alla fall husförsäljningen helt klar, med kontrakt skrivet, så nu får vi koncentrera oss på flytten. Vi får se om "huvudflytten" blir kommande helg eller nästa. De gamla hyresgästerna hade i alla fall beställt flyttstädning till i morgon, så sen bör det väl vara klart för oss. Skönt att ha en månad på sig att tömma huset, det blir en hel del saker man sparar på sig på 28 år :( Har redan kört många vändor till soptippen, men det blir många fler ändå.

Golfen går sin gilla gång också, men jag vet inte om jag blivit biten ännu. Var ganska kul i början när det var fint väder, men jag kan ju inte förstå folk som är ute och spelar golf i kyla och regn :( Sista kurstillfället är i alla fall i morgon kväll, sedan gäller det bara att gå en niohålsrunda på 18 poäng för att få det gröna kortet. Krävs nog en hel del träning för att slagen ska bli stabila. Som det är nu blir en del bra, och en del riktigt dåliga :( 

Jobbet börjar också närma sig slutet, bara 8 dagar kvar nu. Det känns verkligen skönt :) Känns långt till resan bara fortfarande (145 dagar) men bara vädret blir bättre, och flytten avklarad, så ska jag väl även klara av dessa dagar.

Satsa på bowling istället för det kan man spela även när det regnar och åskar ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev John Khonken:

Lycka till. Du gör helt rätt. Satsa på golfen. Om ni båda spelar är det skitkul. Man måste ha någon gemensam hobby. Att spela I Thailand är grymt kul.

Varför måste man det ? Själv tycker jag att det är bara bra att jag och hustrun har olika intressen så att vi inte nöter på varandra dygnet runt.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Fritz:

Varför måste man det ? Själv tycker jag att det är bara bra att jag och hustrun har olika intressen så att vi inte nöter på varandra dygnet runt.

Fritz..

Håller jag absolut med om, men samtidigt är det väl trevligt att göra något tillsammans?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...