Jump to content
IGNORERAD

Nu ger jag upp

gst

Recommended Posts

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev thai412:

Är det inte 20kg med Thai Smile eller????

Vi har 30 kg på Thai Smile när vi åker BKK - UTH i juni

56ed3db99be91_Skrmklipp.JPG.a2952214ab25

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

• Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• gst

77

• Kenneth4618

17

• kitungmakmak

12

• Fritz

6

andrejsdenruskige
Äntligen bokat resa nu även om det känns långt bort. Känns ändå skönt att kunna boka enkelbiljett [emoji4]. Blev premium med Norwegian den 16/10. Helt OK pris för att vara Premium tycker jag, 4499 kr per person. Bokade plats 1A och 1C, någon som har synpunkter på detta? Är det bra platser, eller ska jag boka om till andra platser?

Enda problemet är att för att komma upp till Ubon får vi vänta fem timmar på Suvvan, vilket inte är så kul. Har inte bokat den biljetten ännu, så vi får se om vi hittar på något annat (kanske stannar i Bangkok någon dag). Alternativet finns ju också att byta flyplats, men det känns inte så lockande med allt bagage.

Har som regel att aldrig sitta på rad 1, då jag inte gillar bulkhead.

På vissa flyg så saknas ibland rad 1, så då kan man få bulkhead om man väljer rad 2.

Det gör att jag alltid väljer rad 3, om jag nu inte går in på seatguru.

Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

bulkhead

Ursäkta en okunnig, vad är detta?

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ursäkta en okunnig, vad är detta?

Vet faktiskt inte om det är den korrekta benämningen i flygkretsarna.

Men jag avser den internvägg som är solid. Ja, den väggen som är placerad framför en stolsrad. I vissa flyg så finns den där dass, spritbar och andra saker är inbyggda

Dela på andra sajter

Vet faktiskt inte om det är den korrekta benämningen i flygkretsarna.

Men jag avser den internvägg som är solid. Ja, den väggen som är placerad framför en stolsrad. I vissa flyg så finns den där dass, spritbar och andra saker är inbyggda

Så kan det ju vara, men samtidigt skönt att inte ha någon framför som ska fälla ner stolsryggen :)

Skickat från min iPad med Tapatalk

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Så kan det ju vara, men samtidigt skönt att inte ha någon framför som ska fälla ner stolsryggen [emoji4]

Ja, fast mycket är beroende av flygplanstyp.

Kastar alltid handbagaget under stolen framför. Det går inte med bulkhead. Det värsta är att man inte kan halvligga och sträcka ut de extremt långa lårbenen som vi på MPR har

Dela på andra sajter

Har börjat kolla lite på försäkring, och det verkar skilja en hel del. Kollade först på Gouda som många här rekommenderar, och där skulle priset bli ca 5500 kr per person, eller 40 kr per person och dag utöver det första 45 dagarna som ingår i hemförsäkringen.

Kollade sedan med Länsförsäkringar där vi har alla våra andra försäkringar, och där var det bara halva priset, dvs total 6000 kr för oss båda, nästan bara halva priset. Är det någon som har ännu bättre förslag, i annat fall är ju valet enkelt.

Eftersom vi inte vet exakt när vi åker hem, frågade jag också hur man hanterar detta hos LF. Fanns två alternativ, antingen köper man en försäkring med lite marginal så får man återbetalning om man kommer hem tidigare, annars kan man förlänga när man redan är i Thailand, bara beställning (och betalning sade LF) kommer innan försäkringen löpt ut. Låter ju väldigt smidigt det också :)

Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev gst:

Har börjat kolla lite på försäkring, och det verkar skilja en hel del. Kollade först på Gouda som många här rekommenderar, och där skulle priset bli ca 5500 kr per person, eller 40 kr per person och dag utöver det första 45 dagarna som ingår i hemförsäkringen.

Kollade sedan med Länsförsäkringar där vi har alla våra andra försäkringar, och där var det bara halva priset, dvs total 6000 kr för oss båda, nästan bara halva priset. Är det någon som har ännu bättre förslag, i annat fall är ju valet enkelt.

Eftersom vi inte vet exakt när vi åker hem, frågade jag också hur man hanterar detta hos LF. Fanns två alternativ, antingen köper man en försäkring med lite marginal så får man återbetalning om man kommer hem tidigare, annars kan man förlänga när man redan är i Thailand, bara beställning (och betalning sade LF) kommer innan försäkringen löpt ut. Låter ju väldigt smidigt det också :)

Det finns, eller åtminstone fanns, ett försäkringsbolag där man kunde välja bort länder med svindyr sjukvård som USA och Schweiz om jag minns rätt och därigenom få en billigare premie. Har för mig att det var Gouda men mitt minne är inte vad det borde vara. Hur som helst, välkommen till Thailand :)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Fritz:

Det finns, eller åtminstone fanns, ett försäkringsbolag där man kunde välja bort länder med svindyr sjukvård som USA och Schweiz om jag minns rätt och därigenom få en billigare premie. Har för mig att det var Gouda men mitt minne är inte vad det borde vara. Hur som helst, välkommen till Thailand :)

Fritz..

I Gouda fanns bara valet Europe eller Worldwide när man ville göra en prognos på deras website. För LF berättade jag ju att det skelle vara Thailand. Missade dock att det ju kommer att vara andra länder inblandade också, eftersom jag måste göra minst en, troligen två visa-runs.

Troligen kommer det att bli en resa till Vietnam, har lockat mig länge, den andra resan får vi väl se, blir det bara en visa-run för visumets skull, blir det troligen Savannakhet eftersom vi bara har ca 10 mil dit, eller Chong Mek (samma avstånd) då min fru har en bror som bor där.

Dela på andra sajter

Kenneth4618
27 minuter sedan, skrev gst:

I Gouda fanns bara valet Europe eller Worldwide när man ville göra en prognos på deras website. För LF berättade jag ju att det skelle vara Thailand. Missade dock att det ju kommer att vara andra länder inblandade också, eftersom jag måste göra minst en, troligen två visa-runs.

Troligen kommer det att bli en resa till Vietnam, har lockat mig länge, den andra resan får vi väl se, blir det bara en visa-run för visumets skull, blir det troligen Savannakhet eftersom vi bara har ca 10 mil dit, eller Chong Mek (samma avstånd) då min fru har en bror som bor där.

Vi planerar en tripp dit nu i juni och vi har 18 mil dit

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Vi planerar en tripp dit nu i juni och vi har 18 mil dit

Till Savannakhet antar jag då, till Chong Mek måste ni ha lite längre :) Inte så långt emellan oss då när ni väl flyttat ner :) Är det verkligen inte längre?

Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev gst:

Till Savannakhet antar jag då, till Chong Mek måste ni ha lite längre :) Inte så långt emellan oss då när ni väl flyttat ner :) Är det verkligen inte längre?

Jo det är till Savannakhet vi tänkte åka ev en tur in i Laos också så finns det någon som har varit där så får ni gärna lämna lite tips.

Enligt Route Planner så är det 18 mil från Wang Sam Mo

http://routes.tomtom.com/?Lid=1#/map/?center=62%2C15&zoom=9&map=basic

Ändrades av Kenneth4618

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Jo det är till Savannakhet vi tänkte åka ev en tur in i Laos också så finns det någon som har varit där så får ni gärna lämna lite tips.

Enligt Route Planner så är det 18 mil från Wang Sam Mo

http://routes.tomtom.com/?Lid=1#/map/?center=62%2C15&zoom=9&map=basic

Använder jag samma (Route Planner) så verkar jag ha varit lite för optimistisk. Det är tydligen 16 mil till Savannakhet, inte 10 som jag trodde. Hade tidigare bara kollat på karta, och tyckt att Khemarat borde vara halva vägen, och dit har vi ca 5 mil :( , men tydligen betydligt längre.

Dela på andra sajter

John Khonken
On ‎2016‎-‎03‎-‎19 at 12:49, skrev Kenneth4618:

Vi har 30 kg på Thai Smile när vi åker BKK - UTH i juni

56ed3db99be91_Skrmklipp.JPG.a2952214ab25

Är du säker på tiden. Gick inte flighten 07.10. Har dom ändrat. Vi vågade inte boka för vi trodde inte vi skulle hinna. så vi bokade 11.15

Dela på andra sajter

Kenneth4618
37 minuter sedan, skrev John Khonken:

Är du säker på tiden. Gick inte flighten 07.10. Har dom ändrat. Vi vågade inte boka för vi trodde inte vi skulle hinna. så vi bokade 11.15

Det där är från min e-ticket men jag får kolla upp det senare

Dela på andra sajter

Kenneth4618
48 minuter sedan, skrev John Khonken:
48 minuter sedan, skrev John Khonken:

Ser nu att den är framflyttat 10 minuter men det brukar gå om inte flyget är försenat

Udon.JPG.5111675611d1d923112e24fa7e8a661

Man kan också gardera sig med fasttrack biljett

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Esspe:

Klart dyrast enligt förslaget man får på webben i alla fall. 24444 kr för sex månader :(

Sen att man jämför lite äpplen och päron, men det viktiga för mig är ju att ha ett försäkringsskydd som är TILLRÄCKLIGT gott om man råkar ut för något allvarligt. T ex har LF en självrisk på 1000 kr, men 1000 kr överlever jag att betala. Om man däremot råkar ut för något allvarligt så att man måste ligga längre tid på sjukhus eller få hemtransport blir det inte så kul utan försäkring.

Dela på andra sajter

Flyttade hit till Chiang-Mai 1 Januari 2014 vid 59,5 års ålder. Levde det året på intjänade arbetsdagar. Var tillbaka och jobbade mina sista 10 veckor över sommaren. Sade upp mig och återvände i Augusti 2014. 

Började ta ut min tjänste- och privata pension 1 Januari 2015, som löper i 5 år.

Insåg snart när jag var tillbaka här attt jag vill bo här för alltid. Har hittat bra boende och vettig sysselsättning; cykling.

Så sommaren 2015 åkte jag till Sverige och sålde lägenheten och ansökte om SINK.

Kommer förmodligen ta ut folkpensionen vid 65. 

Har satt in en del kapital i preferensaktier som ger en stabil hög utdelning var 3:e månad.

Har en hyfsad olycksfallsförsäkring hos AIA.

Har ännu inte ångrat mig en dag...

Ändrades av hakancnx
Txxx

/hakancnx

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev hakancnx:

Flyttade hit till Chiang-Mai 1 Januari 2014 vid 59,5 års ålder. Levde det året på intjänade arbetsdagar. Var tillbaka och jobbade mina sista 10 veckor över sommaren. Sade upp mig och återvände i Augusti 2014. 

Började ta ut min tjänste- och privata pension 1 Januari 2015, som löper i 5 år.

Insåg snart när jag var tillbaka här attt jag vill bo här för alltid. Har hittat bra boende och vettig sysselsättning; cykling.

Så sommaren 2015 åkte jag till Sverige och sålde lägenheten och ansökte om SINK.

Kommer förmodligen ta ut folkpensionen vid 65. 

Har satt in en del kapital i preferensaktier som ger en stabil hög utdelning var 3:e månad.

Har en hyfsad olycksfallsförsäkring hos AIA.

Har ännu inte ångrat mig en dag...

Hur blir skatten på din tjänste och privata pension med SINK?

Jag har lite funderingar åt det hållet, visserligen några år kvar.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

Har varit sjuk några dagar, men är nu åter på jobbet. Nerräknaren för avresa har rört sig några steg :)

160331.jpg.858af6a18cbb1ea1b29f2deba96d4

När det gäller arbetsdagar kvar ser det dock lite trevligare ut, bara 40 nu :)

Börjar dock bli lite orolig när det gäller att hitta en lägenhet, men det är ju ett tag kvar. De som kommer ut nu (och vi ändå inte får) har oftast inflyttning 1/7, så snart måste det hända något.

Dela på andra sajter

Hur blir skatten på din tjänste och privata pension med SINK?

Jag har lite funderingar åt det hållet, visserligen några år kvar.

Skattar 20 % och det ska inte deklareras.

/hakancnx

Dela på andra sajter

Ibland blir man bara så trött. Svärfar (87 år) fick för sig i går att han skulle fälla ett träd som står bakom vårt hus. Viss information antyder tom att han egentligen inte ens tänkte fälla trädet, utan bara såga så mycket i trädet att det skulle självdö. I vilket fall, i stället för att be någon av sina söner eller barnbarn om hjälp satte han igång själv, med katastrofala följder. Trädet fäll rakt över huset. Enda turen i sammanhanget var väl att det var på den sida av huset där vi inte bytte tak förra året (och att svärfar klarade sig så klart).

12939268_938505662913839_143084670_n.jpg

12939569_938505712913834_666681816_n.jpg

12957370_938505556247183_589813330_n.jpg

12968662_938505496247189_1129631415_n.jp

12980555_938505492913856_1092615005_n.jp

Vi borrade ju efter vatten i somras också, och vår nya vattenledning fick sig också en kyss, som tur var i alla fall ganska enkelt att laga, så detta är redan fixat.

12935395_938505499580522_469073107_n.jpg

Hur badrummet klarat sig vet jag inte riktigt. Toalettstolen är ny från i somras, lite osäker på hur den klarat sig. Dusch och handfat ser man inte så mycket av på bilderna vi fick, men jag undrar ju vad det är för vattenledning som ligger på golvet på bilderna.

12939363_938505522913853_654075735_n.jpg

12968667_938505512913854_875861828_n.jpg

Som tur är finns i alla fall lite släkt på plats som lovat fixa detta så snabbt som bara möjligt. Är ju inte så kul om regnet sätter igång och allt blir dränkt. Det finns ju dessutom en hel del eldragning som nu är hel oskyddat för väder och vind :( Inte lätt att handskas med sådant här när man är 1000 mil borta.

Dela på andra sajter

Thaiarna är för kul. En granne till oss hyrde in en släkting som lyckades få trädet fällt över vårt hus.

Satan vad frugan var arg. Som tur var inte så mycket skador och grannen fick betala kalaset.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela på andra sajter

Thaiarna är för kul. En granne till oss hyrde in en släkting som lyckades få trädet fällt över vårt hus.

Satan vad frugan var arg. Som tur var inte så mycket skador och grannen fick betala kalaset.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skillnaden är att nu får vi betala. Svärfar lär inte göra det :(

Dela på andra sajter

Skillnaden är att nu får vi betala. Svärfar lär inte göra det [emoji20]

Ja det är trist men hoppas gubben mår bra och slutar med att vara arborist.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...