Issanbonde Inlagd Januari 20, 2016 Dela Inlagd Januari 20, 2016 Vill ju gärna få lite pengar över också Ni får köpa en liten sommarstuga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd Januari 20, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 20, 2016 Ni får köpa en liten sommarstuga Har varit en tanke, och kanske blir det så på sikt om det blir längre tider i Thailand. Så länge vi ska vara halva året i Sverige vill vi dock helst bo hyfsat centralt för att inte bli alltför beroende av bilar och transporter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Issanbonde Inlagd Januari 20, 2016 Dela Inlagd Januari 20, 2016 Nåra till skogen å bären! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd Januari 20, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 20, 2016 Nåra till skogen å bären! Visst, men till att sälja bären, och långt till att kunna få sommarvikariat som hon hoppas på När ska du flytta ner då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Issanbonde Inlagd Januari 20, 2016 Dela Inlagd Januari 20, 2016 Visst, men till att sälja bären, och långt till att kunna få sommarvikariat som hon hoppas på När ska du flytta ner då? Om jag bestämde förr året. Men men frugan vill vara här ett par år till tyvärr Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Januari 20, 2016 Dela Inlagd Januari 20, 2016 Lägenheten gäller i Sverige Då blir det klart marigare om ni vill bo i nån större- eller univesitets-stad. Lustigt faktiskt att Sverige inte ens klarar av att se till att det byggs så folk kan bo där dom vill. Men i Thailand är det inga problem med det. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd Januari 20, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 20, 2016 Då blir det klart marigare om ni vill bo i nån större- eller univesitets-stad. Lustigt faktiskt att Sverige inte ens klarar av att se till att det byggs så folk kan bo där dom vill. Men i Thailand är det inga problem med det.Spelar nog ingen roll hur stor staden är. Vi bor inte i någon större stad, men bostäder finns det inte ändå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd Januari 20, 2016 Dela Inlagd Januari 20, 2016 Spelar nog ingen roll hur stor staden är. Vi bor inte i någon större stad, men bostäder finns det inte ändå.Kolla www.booli.seDet brukar vara intressant att i alla fall se prislägena. Nåt finns det alltid, men skall man bo billigt och centralt så blir det svårare om man inte gillar att sova i bilen i ett P-hus.Husvagn kanske kan vara ett alternativ slår det mig just, om ni bara är här på somrarna så kanske det kunde passa. Kanske flänga runt lite i Europa dessutom. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd Januari 20, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 20, 2016 Kolla www.booli.seDet brukar vara intressant att i alla fall se prislägena. Nåt finns det alltid, men skall man bo billigt och centralt så blir det svårare om man inte gillar att sova i bilen i ett P-hus.Husvagn kanske kan vara ett alternativ slår det mig just, om ni bara är här på somrarna så kanske det kunde passa. Kanske flänga runt lite i Europa dessutom. Vi vet vad vi vill ha, och vi vet prislägena. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Januari 20, 2016 Dela Inlagd Januari 20, 2016 Kul att ni tar chansen! Lycka till!! asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd Januari 20, 2016 Dela Inlagd Januari 20, 2016 Kolla www.booli.seDet brukar vara intressant att i alla fall se prislägena. Nåt finns det alltid, men skall man bo billigt och centralt så blir det svårare om man inte gillar att sova i bilen i ett P-hus.Husvagn kanske kan vara ett alternativ slår det mig just, om ni bara är här på somrarna så kanske det kunde passa. Kanske flänga runt lite i Europa dessutom.Jag har väl lite såna tankar som gst och som han skriver , huset blir svårt att ha kvar, hoppas nån av barnen vill ha det då har jag en gäststuga vi kan bo i när vi är i Sverige. Sen kommer man hem på sommaren blir det mycke jobb , underhåll på huset. Min fru vill att efter när jag fått pension ska vi bo kvar här1 år så jag kan njuta av det jag byggt på i tio år. Skulle nog köpa en husvagn och ställa hos nån kompis på landet. Har inga behov av nån stad, okej 2 mil från Umeå skulle funka. Hus har vi redan i Thai så det problemet behöver vi inte tänka på, renoverat lite varje år i tolv år så det går mycke bra att bo i. Det gäller bara att bestämma sej Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd Januari 21, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Januari 21, 2016 Kul att ni tar chansen! Lycka till!! Vi får väl ses i Bangkok någon gång Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd Februari 19, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Februari 19, 2016 Det tuffar på så sakteliga (med betoning på sakteliga). Har nu 62 arbetsdagar kvar att jobba. Håller på med att överlämna arbetsuppgifter, och sådant som bara finns i mitt huvud. Bättre att göra det medan jag fortfarande är kvar, för jag kommer säkerligen att glömma en hel del annars. Konstig känsla när det är bestämt att man ska sluta, dagarna blir längre och längre, och jobbet känns faktiskt ännu tråkigare än innan. Kanske helt naturligt, då det inte känns så väsentligt vad som händer om någon månad längre. Suget efter Thailand har ju också var högt den här vintern. Två nära kompisar som nyss kommit hem, två som är nere just nu, och en som åker om tre veckor. Varför har jag ingen resa den här vintern ? Trösten är ju naturligtvis att det är sista vintern med snö som jag ska behöva uppleva förhoppningsvis. Är ändå avundsjuk på alla som är nere just nu, eller snart ska åka ner. Ha det så bra alla ni som är nere i värmen, och njut (jag är bara avundsjuk). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd Februari 23, 2016 Trådstartare Dela Inlagd Februari 23, 2016 Har nu fallit till föga, trots flera års hårt motstånd. Har nämligen idag bokat golfkurs för att ta grönt kort Har ju i alla år ansett detta vara en pensionärssport, så nu när jag ska gå i pension tyckte jag det var dags. Samtidigt ansåg jag det bättre att förbereda sig genom att ta grönt kort i Sverige i stället för i Thailand. Kursen pågår 7/5-21/5 och årets medlemsavgift på klubben ingår i kursavgiften, så det ska väl kunna bli lite spel i Sverige innan det blir fortsatt spel i Thailand. Har även fått med min fru på att gå kursen, så vi kan spela tillsammans som pensionärer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Februari 23, 2016 Dela Inlagd Februari 23, 2016 Tycker du gör helt rätt. Golf är kanon I Thailand. Bra att du vill lära dig grunderna. Man måste ha något att göra. Då är golfen perfekt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Februari 23, 2016 Dela Inlagd Februari 23, 2016 Jag däremot skulle aldrig bosätta mig i Thailand Nu har jag varit här i 3 månader på fredag och åker hem på lördag satan va jag längtar De sista dagarna här nu är det bara å supa och sova När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Februari 23, 2016 Dela Inlagd Februari 23, 2016 3 minuter sedan, skrev clion: Jag däremot skulle aldrig bosätta mig i Thailand Nu har jag varit här i 3 månader på fredag och åker hem på lördag satan va jag längtar De sista dagarna här nu är det bara å supa och sova Tragiskt, måste du verkligen supa för att klara dig känns det inte som det är Thailand det är fel på! Ta en vecka utan alkohol och kom hem som en fräsch människa istället, tror du skulle bli förvånad över hur uppskattad du skulle bli om du tar ett sådant beslut! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Februari 23, 2016 Dela Inlagd Februari 23, 2016 1 timme sedan, skrev gst: Har nu fallit till föga, trots flera års hårt motstånd. Har nämligen idag bokat golfkurs för att ta grönt kort Har ju i alla år ansett detta vara en pensionärssport, så nu när jag ska gå i pension tyckte jag det var dags. Samtidigt ansåg jag det bättre att förbereda sig genom att ta grönt kort i Sverige i stället för i Thailand. Kursen pågår 7/5-21/5 och årets medlemsavgift på klubben ingår i kursavgiften, så det ska väl kunna bli lite spel i Sverige innan det blir fortsatt spel i Thailand. Har även fått med min fru på att gå kursen, så vi kan spela tillsammans som pensionärer Kul initiativ, det är en avslappnad atmosfär på golfbanorna här, man träffar massor med likasinnade, även 100 plusspelare som jag har kul! Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Februari 23, 2016 Dela Inlagd Februari 23, 2016 12 minuter sedan, skrev clion: Jag däremot skulle aldrig bosätta mig i Thailand Nu har jag varit här i 3 månader på fredag och åker hem på lördag satan va jag längtar De sista dagarna här nu är det bara å supa och sova Åk till Tchad nästa gång fina beacher och fruntimmer där Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erkki Inlagd Februari 23, 2016 Dela Inlagd Februari 23, 2016 56 minuter sedan, skrev clion: Jag däremot skulle aldrig bosätta mig i Thailand Nu har jag varit här i 3 månader på fredag och åker hem på lördag satan va jag längtar De sista dagarna här nu är det bara å supa och sova Tja Clion, Kör hårt, alla länder är skit i nyktert tillstånd. puss Erkki Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Februari 23, 2016 Dela Inlagd Februari 23, 2016 42 minuter sedan, skrev Baa: Kul initiativ, det är en avslappnad atmosfär på golfbanorna här, man träffar massor med likasinnade, även 100 plusspelare som jag har kul! Kul för dig om jag hade det så så kunde jag överväga men här i Bangsale är det hopplöst OCH skitigt fattar inte de jävla thaiare höns järnor sitter å festar på beachen en soptuna står 5 meter i från tror du de lägger skiten i sopp tunnan Nej bara lämnar därför tycker jag inte att mina stålar ska tillfalla detta skit land å då har jag vart här sen 1977 och då var det bra men nä tack När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broskan Inlagd Februari 23, 2016 Dela Inlagd Februari 23, 2016 Precis Clion för vi i skandinavien vet hur man hanterar sopor eller hur (vanlig bild här i Bergen) Tydligen så ska man lägga skiten på gatan när det är fullt i tunnan. //Broskan "Om jag fått frågan om var de lyckligaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där varje människa har en ståuppkomikers talang." Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khonis Inlagd Februari 23, 2016 Dela Inlagd Februari 23, 2016 45 minuter sedan, skrev clion: Kul för dig om jag hade det så så kunde jag överväga men här i Bangsale är det hopplöst OCH skitigt fattar inte de jävla thaiare höns järnor sitter å festar på beachen en soptuna står 5 meter i från tror du de lägger skiten i sopp tunnan Nej bara lämnar därför tycker jag inte att mina stålar ska tillfalla detta skit land å då har jag vart här sen 1977 och då var det bra men nä tack Tacka vet jag Ghana Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Scandinaviancorner Inlagd Februari 23, 2016 Dela Inlagd Februari 23, 2016 17 minuter sedan, skrev Esspe: Sitter i ungefär samma sits som du. Är nyss fyllda 61 och långtidssjukskriven för utbrändhet (eller utmattningssymptom som diagnosen heter numera) sedan sep -15. Även innan det så gick jag i tankar om att kunna pensionera mig vid 62. 6-7 månader i Thailand och resterande här låter som det bästa alternativet i mina öron men hur lösa det? Sitter på en stor lägenhet i Malmö som vi tänkte sälja och i stället köpa något billigare mindre hus uppåt Kristianstad trakten där priserna ligger betydligt lägre och på så sätt casha in lite. Har letat hus 5-6 månader men det jag hittar springer iväg prismässigt. Har funderat på ett vinterbonat fritidshus men då hamnar man ganska långt från samhällena och min fru har inget körkort utan cyklar så det skulle göra henne mer beroende av mig och tvärtom. Hon är dessutom 3 år yngre så hon vill gärna tjäna lite pengar till innan hon går i pension. Kanske man blir tvungen att bo även vinter i Sverige nån gång och hur roligt är det ute i skobygden (inget vidare i storstan heller för den delen)? Har inte funderat på husvagn men däremot på en husbil, vet inte om det kan vara ett alternativ. Man blir ju mobil iaf När jag går i pension kommer jag också att maximera uttaget, som du säger då vet man aldrig hur länge man finns med. Dessutom blir man inte vigare och rörligare så det gäller att passa på att se/göra det man vill medans man kan. Hoppas att min aktieportfölj ska kunna göra att man kan leva någorlunda normalt och på en vettig nivå. Ska man göra några större affärer med belåning i Sverige (typ hus eller bil) så är det kanske läge att göra det innan man slutar jobbet. I annat fall är nog bankerna lite mera svår flörtade och med en dålig pension lär man inte få låna så mycket till ett husköp förmodligen. Har själv precis bytt bil just av den orsaken och det blir kanske den sista bilen som köps i Sverige. Flytta till Thailand för gott är inget alternativ för oss, iaf inte i nuläget. Vill inte släppa kontakten helt och sommaren i Sverige är helt ok dom två dagar det är varmt och solsken. Lite ombyte kan dessutom vara trevligt. Det lutar just nu åt att vi bor i huset i Korat 6-7 månader. Har tidigare haft ett annat hus i Korat och bodde där då 1-2 månader som längst. Det var på den tiden man fick jaga en Bangkok Post runt i stan och hade man tur hittade man en som bara var 2 dagar gammal (oftast hittade man ingen alls) så det var länge sedan. I det nya huset har jag bara bott kortare tider och vet inte hur jag kommer att trivas med att bo där längre tid. Kommer dock inte att köpa något någon annanstans, man kan hyra fina lägenheter för 10-15 tusen baht i Pattis och ännu billigare beroende på vilka krav man har på standarden och läget. Att köpa där nu kan vara riktigt dålig investering, Thailands framtid ter sig för mig ytterst osäker och därmed också möjligheterna att avyttra en lägenhet man köpt med godkänt ekonomiskt resultat. Ofta kan man ju lämna kvar en del grejor där man hyr eller så får man väl stuva in det i bilen till Korat. Det viktigaste är ju att få med riskokaren och kaffebryggaren Har förhoppningar om att kunna dra iväg i oktober och stanna borta till april men det beror ju mycket på hur det går med sjukskrivningen. I första skedet funderar jag även på att hyra ut lägenheten om vi inte hittar annat boende innan det är dags. Kan Bert Karlsson så kan väl jag. Känns bara lite korkat att ha kostnader i Sverige när man inte befinner sig här mer än kanske 5 månader om året men det är väl smällar man får ta om man vill ha kvar banden hit. Lite knepigt att komma tillbaka hit i april och inte ha någonstans att bo eller någon bil. Har gått och grunnat länge på hur vi ska göra men det värker väl fram vartefter kanske. Hyr hus i Thailand!!! Alla lyssnar på sina kärringar och köper hus, nej så fan att hyra är det bästa Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd Februari 23, 2016 Dela Inlagd Februari 23, 2016 5 timmar sedan, skrev gst: Har nu fallit till föga, trots flera års hårt motstånd. Har nämligen idag bokat golfkurs för att ta grönt kort Har ju i alla år ansett detta vara en pensionärssport, så nu när jag ska gå i pension tyckte jag det var dags. Samtidigt ansåg jag det bättre att förbereda sig genom att ta grönt kort i Sverige i stället för i Thailand. Kursen pågår 7/5-21/5 och årets medlemsavgift på klubben ingår i kursavgiften, så det ska väl kunna bli lite spel i Sverige innan det blir fortsatt spel i Thailand. Har även fått med min fru på att gå kursen, så vi kan spela tillsammans som pensionärer Kanoners Du får gärna komma och träna på baksidan av vår kåk innan vi lägger en gräsmatta “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu