gst Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 Har till slut beslutat mig för pension. Har funderat länge hur länge jag skulle stå ut, men nu är det dags och jag har sagt upp mig. Min fru har bromsat ett tag, och velat stanna, men nu har även hon vänt, och accepterat en flytt. Har helt tröttnat på mitt jobb efter nästan 20 år på samma ställe, med mindre och mindre variation i arbetet. Har räknat på hur min ekonomiska situation kommer att bli efter pension, och valt att ta ut så mycket som möjligt fram till 70. Tills dess ska det i alla fall inte vara några problem, och efter det vet jag ju inte en om jag lever. Har nu inlett en försäljning av huset, att vara längre tider i Thailand med hus fungerar ju inte. Tyvärr mycket svårt att få tag i något vettigt ersättningsboende. Dessutom kommer ju boendekostnaden att öka efter flytt från hus till lägenhet. Det är dock något man får ta. Sedan blir det ju att vänja sig vid att bo mycket trängre än vad vi gör nu, vllket också blir en omställning Vill också gärna sälja huset innan amorteringskrav införs också, priserna riskerar ju att sjunka efter det. Tanken är att, åtminstone till att börja med, bo sex månader i Thailand och sex månader i Sverige, sedan får vi väl se hur det blir efter några år om det blir mer än sex månader i Thailand. Just nu tröstar jag mig i alla fall med att det förhoppningsvis är sista vintern jag ska behöva uppleva i mitt liv. Denna vinter blir det ju heller ingen resa överhuvudtaget, vi var ju ner i somras i stället. Sommartid trivs framförallt min fru mycket bra i Sverige, och hon räknar med att kunna få jobb över sommaren, när vikarier behövs. Dessutom finns ju alltid bärplockning att ta till Nästa resa blir då, är det tänkt, ca oktober till mars, och sedan tillbringa april till september i Sverige. Om det blir exakt så får vi väl se, men antar att det behöver bestämmas i förväg med tanke på försäkring. Så länge vi växelbor på detta sätt blir det troligen att söka non-imm O multi för resorna. Dels så har vi inte så långt till Laos från huset, men det kan ju också vara intressant att besöka andra länder i regionen, Vietnam, Kambodja mm, så var tredje månad ut ur landet känns inte speciellt betungande. Boendemässigt blir huvudboendet uppe i Ubon, åtminstone så länge svärfar lever. Troligen kommer vi dock att stanna uppe i de trakterna även senare, men efter att han dött får vi se om vi bor kvar i byn, eller flyttar in till stan. Funderar på om vi även ska skaffa en mindre lägenhet i Pattaya, men har svårt att få ekonomi i att köpa en sådan, då uthyrningspriserna är så låga i förhållande till köpepris, men det får vi se så småningom om vi hyr eller köper. Kan vara ganska skönt att äga lägenheten också, genom att man då kan lämna alla grejjer kvar när vi åker därifrån. Återkommer säkerligen med mer detaljerade planer när det hela närmar sig. Tror jag har det mesta klart för mig vad som gäller, men tips och förslag mottages tacksamt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 Spännande, lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 Satsa, om hela familjen är med på det så går det nog alltid vägen på nåt sätt. Jag kör solorace just nu med runt 6 månader härnere och det är lite pyssligare. Men nåt boende i Sverige skulle ju vara smutt - en sommarstuga eller kanske husvagn som kan stå nånstans. Tänker faktiskt inte råda dig alls så glöm det jag skrev först - ni måste bestämma er. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Birger LKPG Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 (ändrad) Härligt ,ska bli kul att följa, lycka till. Ändrades December 18, 2015 av Birger LKPG Birger LKPG Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd December 18, 2015 Trådstartare Dela Inlagd December 18, 2015 Satsa, om hela familjen är med på det så går det nog alltid vägen på nåt sätt. Jag kör solorace just nu med runt 6 månader härnere och det är lite pyssligare. Men nåt boende i Sverige skulle ju vara smutt - en sommarstuga eller kanske husvagn som kan stå nånstans. Tänker faktiskt inte råda dig alls så glöm det jag skrev först - ni måste bestämma er. Blir det efter något år så att vi kanske väljer 9 månader Thailand och tre månader Sverige (vilket jag skulle vilja) så är nog sommarstugan eller husvagnen aktuell Så länge vi är halva året i Sverige, så måste det ju vara ett OK boende. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sam sip sam Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 Lycka till ,ja så här du ju inte så långt till khemmarat ,så ses vi kanske där när jag är där och hälsar på Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 (ändrad) "förhoppningsvis är sista vintern jag ska behöva uppleva i mitt liv." Det hoppas jag verkligen inte då det även är vinter i Thailand numera. Var tydligen bara 13 grader i Udon idag Nu blev jag lite avis skulle gärna lägga av och flytta nu jag med men Phat vill jobba lite till och lägga lite mera slantar på hög då vi inte har en kåk att sälja vid flytt. Kanske du kan skaffa ett sommarjobb och köra det genom Farang Staffing Ändrades December 18, 2015 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 (ändrad) Det är nog lite en inställningsfråga åxå, jag flyttade från en etta med kokvrå till en tvåa med stort kök och tycker den är lite för stor för mig som bor själv. Stugan är på 13m2 och passar mig perfekt, skulle jag dra ner längre tid till asien så skulle lägenheten ryka direkt. När jag är hemma på våren/sommaren så är jag ju i stugan i alla fall när jag kan. Men jag är inte lika modig så jag kör med svångrem och hängslen. Vet inte om man skall tro på dom som säger att man bara ångrar saker man inte gjort men tanken låter fin i alla fall, jag är dock den lite försiktiga typen. Ändrades December 18, 2015 av kitungmakmak ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 (ändrad) Inte var det varmt i sisaket inatt heller - men jag har fixat med ett litet "värmepaket" som går på ris och annat ätligt. Så jag klarar mig i alla fall. Fast det var ju -12 hemma så +15 är inte helt fel i alla fall. Men vinter som vinter. Ändrades December 18, 2015 av kitungmakmak ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 Lycka till broder med allt! En till reserv Lucken som skriver kåserier från asien e aldrig fel! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd December 18, 2015 Trådstartare Dela Inlagd December 18, 2015 "förhoppningsvis är sista vintern jag ska behöva uppleva i mitt liv." Det hoppas jag verkligen inte då det även är vinter i Thailand numera. Var tydligen bara 13 grader i Udon idag Nu blev jag lite avis skulle gärna lägga av och flytta nu jag med men Phat vill jobba lite till och lägga lite mera slantar på hög då vi inte har en kåk att sälja vid flytt. Kanske du kan skaffa ett sommarjobb och köra det genom Farang Staffing Så kallt som 13 har jag inte stött på i Trakan, bara 15, men med vinter menar jag som du säkert förstår snö och kallgrader . Därför är också min tanke att tillbringa de kallaste månaderna lite längre söderut. Phat är ju lite yngre än min fru, men det är väl dags att börja övertyga henne om fördelarna med ett liv utan vinter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 Lycka till. Slippa vinterblasket är en stor dröm för mig och hoppas på det när jag blir pensionär. Praktiskt med boendet i Sverige vet jag inte hur man löser men det är lång tid till pension för min del och då har blivit 40 år på samma ställe, hur det nu hänger ihop med arbetsår då jag jobbat på massa ställen innan. Önskar god fortsättning i det vinterfria livet. Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 Så kallt som 13 har jag inte stött på i Trakan, bara 15, men med vinter menar jag som du säkert förstår snö och kallgrader . Därför är också min tanke att tillbringa de kallaste månaderna lite längre söderut. Phat är ju lite yngre än min fru, men det är väl dags att börja övertyga henne om fördelarna med ett liv utan vinter Ja och sedan har vi Jittra att tänka på också. Hon ska gå på gymnasiet i 2 1/2 år till “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 Och sedan är det jävligt kul å slå ihjäl mygg och annat småkryp! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Fredman Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 Lycka till, lite avundsjuk är man allt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kitungmakmak Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 Och sedan är det jävligt kul å slå ihjäl mygg och annat småkryp! Finns elektriska "tennisracketar" för sånt. Lite kul att se dom jävlarna smälla. Och jo, det är innanför myggnätet jag jagar dom - inte utanför. ทีรัก Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drivern Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 Grattis,då var första steget taget som möjliggör en flytt,lycka till.Jag vet om ert sug att bosätta er på dessa varmare breddgrader! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd December 18, 2015 Trådstartare Dela Inlagd December 18, 2015 Ja och sedan har vi Jittra att tänka på också. Hon ska gå på gymnasiet i 2 1/2 år till Minst 67 för dig då Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 Sedan vet jag inte om en fin typiskt snövit svensk jul - går att uppbringa längre.... Inte många graders skillnad på midsommar och jul detta år, för många. (?) Julen skall innehålla varma plusgrader och kanske regn. Enligt SMHI kommer det troligen finnas flera delar av Sverige som aldrig kommer få en vit jul om hundra år. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrco Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 Lycka till! Det blir garanterat bra. // mrco Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 18, 2015 Dela Inlagd December 18, 2015 Minst 67 för dig då Näääääe 65 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd December 22, 2015 Dela Inlagd December 22, 2015 Lycka till. Jag tror inte jag känner någon som ångrat att de tagit detta steg. Och det känns mycket bättre att sitta i Thailand och beklaga sig än motsvarande situation i Sverige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pust Inlagd December 22, 2015 Dela Inlagd December 22, 2015 Får man fråga hur gammal du är?Börjar att tänka som du,kanske sluta och jobba innan 65 ¨man vet ju inte hur gammal man blir.Har haft jobbarkompisar som sett fram mot 65 års dagen,3 av dom vart inte 66 år gamla ens,1 stackare dog 1 veckaefter han blev 65.Ha en bra dag alla önskar Pust. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd December 22, 2015 Trådstartare Dela Inlagd December 22, 2015 Får man fråga hur gammal du är?Börjar att tänka som du,kanske sluta och jobba innan 65 ¨man vet ju inte hur gammal man blir.Har haft jobbarkompisar som sett fram mot 65 års dagen,3 av dom vart inte 66 år gamla ens,1 stackare dog 1 veckaefter han blev 65.Ha en bra dag alla önskar Pust.Kommer att vara 63 1/2 år när jag går i pension. Liksom du, vet jag ju inte hur gammal jag blir. Ingen av mina föräldrar gick i folkpension, och de flesta i min släkt på båda föräldrarnas sida har dött före 70 års ålder. Jag har inga krämpor vad jag vet (förutom att kroppen är äldre än vad jag tycker att jag är), men det hade inte heller min far innan han fick cancer och dog. Jag resonerar så att det är bättre att gå i pension nu, än att chansa och jobba några år till. Iom att man aldrig vet hur gammal man blir, har jag också valt att maximera uttag före 70, tíden därefter får lösa sig. Bor vi heltid i Thailand då blir det inga problem, men med dubbelt boende (hyra även i Sverige) kan det möjligen bli lite "svettigt". Det visar sig om några år. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd December 22, 2015 Dela Inlagd December 22, 2015 Kommer att vara 63 1/2 år när jag går i pension. Liksom du, vet jag ju inte hur gammal jag blir. Ingen av mina föräldrar gick i folkpension, och de flesta i min släkt på båda föräldrarnas sida har dött före 70 års ålder. Jag har inga krämpor vad jag vet (förutom att kroppen är äldre än vad jag tycker att jag är), men det hade inte heller min far innan han fick cancer och dog. Jag resonerar så att det är bättre att gå i pension nu, än att chansa och jobba några år till. Iom att man aldrig vet hur gammal man blir, har jag också valt att maximera uttag före 70, tíden därefter får lösa sig. Bor vi heltid i Thailand då blir det inga problem, men med dubbelt boende (hyra även i Sverige) kan det möjligen bli lite "svettigt". Det visar sig om några år.Jag gick i pension vid 62 år och valde också att ta ut förhållandevis mer före 70. Är nu 76 och känner mej som 50, så de där extra slantarna skulle suttit fint nu. Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu