Jump to content

Öppen grupp  ·  122 medlemmar

Donald Trump
IGNORERAD

018 Donald Trump


Herr Chang

Recommended Posts

John Khonken

Fredman du som är så vis. Tala om vad Lars säger som är fel. Det du skrev var som vanligt ordbajs 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
38 minuter sedan, skrev John Khonken:

Fredman du som är så vis. Tala om vad Lars säger som är fel. Det du skrev var som vanligt ordbajs 

Men vilken retorik ”ordbajs” wow du är bra häftig du. Jag är övertygad om allt det som jag tog upp är hjärnspöken på såna dom du och har inget med verkligheten att göra men för all del bevisa att det är så. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-07-17 at 19:11, skrev spooncreek:

Njae, det  där resonemanget om härleda motståndet mot Trump nu till-68 rörelsen och till och med ännu längre tillbaks håller inte alls för mig. Kommunister och andra vänstermuppar i alla länder har alltid hatat USA men sällan utgjort den styrande makten.

Ingen, eller i alla fall ytterligt få känner väl annat en tacksamhet över Marshallplanen förresten (de som kommer ihåg den).

 

Ogillandet av Trump från de flesta av de styrande i EUs olika länder (för övrigt lika demokratiskt valda som Trump av sina medborgare) är visserligen sant, men det beror ju i högsta grad på Trumps eget agerande i nutid  och den politik han för. Innan han kom till makten har relationerna med EU varit bra och man har även genomfört flera gemensamma militära operationer med USA oftast via NATO.

En rätt platt och ilsken krönika på det stora hela.

 

Med tanke på vad Samtiden är för media hade däremot vart intressant om de kunde granska Trumpstödet bland sin ägares väljarkår. Jag har fått för mig att det är ganska stort, baserat på vad vissa  Trumpvänliga vänner till mig har för politiska sympatier i Sverige. Det där med att nationalister och protektionister olika länder sympatiserar med varandra är ett intressant fenomen.

 

Nåväl, mer stryk väntar nog för Trump nu från de kanske största nationalisterna av dem alla, som han däremot gjort sig ovän med. Jag talar förstås om kineser. När kommer de kinesiska konsumenterna att på allvar börja bojkotta amerikanska varumärken, precis som de gjort med tex koreanska och japanska vid tidigare konflikter med dessa länder? Stora märken som Hyundai tappade på en månad halva sin marknadsandel.

Kina har för övrigt gått om USA som världens största konsumentmarknad, och flera av de allra mest kända amerikanska varumärkena tjänar stordelen av sina pengar i Kina numera. Starbucks, KFC, McDonalds, etc, etc.

 

" In all, Chinese subsidiaries of U.S. companies had about $223 billion in revenue in 2015, according to Deutsche Bank AG. Reduce those sales by just 20 percent — a rather modest target, given what consumer boycotts did to Korean firms last year — and you’ve already done $45 billion in damage, more than equivalent to the 10 percent tariff the U.S. is threatening to levy on a further $400 billion of imports if Beijing doesn’t back down."

 

 

520181980_chinaconsumermarket.PNG.c867768e331417230827a94ba68f2925.PNG

 

www.bloomberg.com/view/articles/2018-07-06/beware-the-wrath-of-the-chinese-consumer 

Märkligt att KFC aldrig slagit i Sverige  :slow:

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
10 timmar sedan, skrev Fredman:

Men vilken retorik ”ordbajs” wow du är bra häftig du. Jag är övertygad om allt det som jag tog upp är hjärnspöken på såna dom du och har inget med verkligheten att göra men för all del bevisa att det är så. 

Inget nytt under solen som vanligt. Skitsnack . Du har fel värdegrund fredman

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
2 timmar sedan, skrev John Khonken:

Inget nytt under solen som vanligt. Skitsnack . Du har fel värdegrund fredman

Som sagt retorikens mästare. Skulle kunna svara dig det samma så är pajkastningen igång men sänker mig inte till din nivå.

Du har citerat en man med verklighetsfrånvarande uppfattningar som det inte finns några fakta för.

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Du behöver inte sänka dig för det gör du så bra själv. Du kritiserar  Lars Bern med nollfakta.  Nu är du naiv  

Link to comment
Dela på andra sajter

16 hours ago, Batting said:

Märkligt att KFC aldrig slagit i Sverige  :slow:

Vet ej, men anledningen till att de är så stora i Kina, större än McDonalds tex är bland annat för att de tidigt anpassade sina menyer till kinesiska preferenser. En KFC menu i Kina och för den delen Thailand är klart annorlunda än en amerikansk.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, John Khonken said:

Inget nytt under solen som vanligt. Skitsnack . Du har fel värdegrund fredman

Prova att så upp för de åsikter du levererar via länkar istället för att vara den som sprider mest skitsnack. Förresten börjar den där attityden "du som vet så mycket kan väl förklara", som du nu även kört med @Fredman bli rätt tröttsam.  Hitt på nytt, tex kan du ju testa att motivera dina egna åsikter, när du får mothugg. Bara ett tips. De flesta andra här i tråden fixar det..

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Spooncreek

Tack för ditt inlägg. Frågan kvarstår. Jag lägger ut en lank. Som jag tycker är intressant. Den sågar Fredman utan att tala om vad som är fel. Eftersom du är med I klanen och springer ttill undsättning så fort jag sager något som en liten barnrumpa.

Du får självklart samma chans. Vad är bra respektive dåligt med artikeln Lars Bern skriver. Hoppas din hjärna tar in frågan inte bara personpåhopp

 

Jag förstår självklart också att du har problem att svara men försök

Ha nu en trevlig lördag

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow... många "svar" i senaste inläggen... mest personangrepp... intressant debatteknik!

 

Lite som sandlådan på lågstadiet...

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, John Khonken said:

Spooncreek

Tack för ditt inlägg. Frågan kvarstår. Jag lägger ut en lank. Som jag tycker är intressant. Den sågar Fredman utan att tala om vad som är fel. Eftersom du är med I klanen och springer ttill undsättning så fort jag sager något som en liten barnrumpa.

Du får självklart samma chans. Vad är bra respektive dåligt med artikeln Lars Bern skriver. Hoppas din hjärna tar in frågan inte bara personpåhopp

 

Jag förstår självklart också att du har problem att svara men försök

Ha nu en trevlig lördag

Du lade ut en länk till en bloggartikel signerad Lars Bern. Fredman ägnade sig åt källkritik (som du säkert vet vad det är?) och konstaterade raskt att Lars Bern är en ytterligare en i raden av bloggare som är konspirationsteoretiker. Du fick ett svar där han utifrån det motiverade varför han inte tyckte Bern, sin imponerande CV till trots, var värd att lyssna på´= han "talade om vad som är fel". Fredman hör väl till de dryga 99 % av världens befolkning som inte tror på dessa teorier, teorier som även det specifika blogginlägget du länkade till avhandlar.

Att du sen inte är nöjd med det svaret och börjar köra en argumentation  med det sedvanliga "du som vet allt", följt av "skitsnack", "naiv", "noll fakta" (?)....är det att argumentera seriöst tycker du?

 

Vänliga hälsningar

Barnrumpan från klanen.

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎7‎/‎19‎/‎2018 at 8:32 PM, John Khonken said:

Läs detta vettiga och bra inlägg. Ni kanske lär er något

 

https://anthropocene.live/2018/07/16/kommer-trump-att-lyckas/

Lars Bern är givetvis en intelligent person och han har förmågan att uttrycka sig på ett sätt som hans, mestadels, betydligt mindre intelligenta anhängare kan förstå.

 

Jag kan tveklöst hålla med om att de enorma vinsterna med globaliseringen har fördelats väldigt ojämnt i väst, och kanske allra ojämnast i USA. Trump har dock aldrig varit en motståndare till globaliseringen; hans företag är globala och har aldrig dragit sig för att använda/utnyttja billig arbetskraft. Han och hans rådgivare insåg dock att det fanns en stark motvilja mot globaliseringen i USAs inland och har på ett smart sätt slagit mynt av det.

 

Lite trist att en så intelligent person som Lars Bern har blivit så enkelspårig på gamla dar, men det är ju inte ovanligt att intelligenta personer blir sådana när de blir äldre och förmågan att ta in nya åsikter och att kritiskt utvärdera information avtar. Det är trots allt bara en mindre del av USAs jobb som försvunnit pga globalisering, de flesta jobben har försvunnit pga automatisering och annan ny teknik. Det borde Lars veta, och det gör han nog, men det är förmodligen svårare att spinna en konspirationsteori runt det; bättre att slänga fram gamla kommunistiska floskler inlindande i nutidens nationalistiska dumhet. På så sätt kan även an avdankad gammal elitist få låtsas stå på "folkets" sida de sista gyllne åren.  

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
20 timmar sedan, skrev spooncreek:

Du lade ut en länk till en bloggartikel signerad Lars Bern. Fredman ägnade sig åt källkritik (som du säkert vet vad det är?) och konstaterade raskt att Lars Bern är en ytterligare en i raden av bloggare som är konspirationsteoretiker. Du fick ett svar där han utifrån det motiverade varför han inte tyckte Bern, sin imponerande CV till trots, var värd att lyssna på´= han "talade om vad som är fel". Fredman hör väl till de dryga 99 % av världens befolkning som inte tror på dessa teorier, teorier som även det specifika blogginlägget du länkade till avhandlar.

Att du sen inte är nöjd med det svaret och börjar köra en argumentation  med det sedvanliga "du som vet allt", följt av "skitsnack", "naiv", "noll fakta" (?)....är det att argumentera seriöst tycker du?

 

Vänliga hälsningar

Barnrumpan från klanen.

 

Nu skrev du bra. Att Lars B skriver vad han tror är rätt. Kallas åsiksfrihet än så länge. Att han kan vara vad som helst är också sant. Fakta jag fick som du kallar det var en bild. Sedan vill Fredman att jag ska verifier varje rad med länkar så JAG kan bevisa att allt Lars B är rätt. Enligt mig kallas det härskarteknik när man vill tysta någon. Jag vet absolut inte om allt är till hundra riktigt. Som Fredman gjorde är det bara att tala om det här stämmer inte I artikeln. Utan bara såga skiten för att det passer passar herrn .

Tack också till Atom som har en åsikt. Rätt eller fel .

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, John Khonken said:

Nu skrev du bra. Att Lars B skriver vad han tror är rätt. Kallas åsiksfrihet än så länge. Att han kan vara vad som helst är också sant. Fakta jag fick som du kallar det var en bild. Sedan vill Fredman att jag ska verifier varje rad med länkar så JAG kan bevisa att allt Lars B är rätt. Enligt mig kallas det härskarteknik när man vill tysta någon. Jag vet absolut inte om allt är till hundra riktigt. Som Fredman gjorde är det bara att tala om det här stämmer inte I artikeln. Utan bara såga skiten för att det passer passar herrn .

Tack också till Atom som har en åsikt. Rätt eller fel .

Fast nu är det väl ingen som har hindrat vare sig dig eller Lars Bern för att uttrycka era åsikter? Jag förstår inte hur du kan påstå det. Att såga är också en åsikt, särskilt när man framför argument för det (det var mer än en bild, har du glömt det får du gå tillbaka och läsa om)

Åsiktsfriheten är bland det viktigaste vi har i Sverige och den ska vi värna om.  Vem menar du tycker något annat än det i den här tråden?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Spooncreek nu är du som bäst. När man med härskarteknik försöker tysta människors åsikter . Då tycker jag det är hemskt.  Jag kommer fortfarande lägga in vad jag tycker är intressant. Hoppas också att vi alla gör samma sak vad vi än tycker

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
3 timmar sedan, skrev John Khonken:

Spooncreek nu är du som bäst. När man med härskarteknik försöker tysta människors åsikter . Då tycker jag det är hemskt.  Jag kommer fortfarande lägga in vad jag tycker är intressant. Hoppas också att vi alla gör samma sak vad vi än tycker

Och offerkoftan är bekväm? Är det länkar av folk som tror att månlandningen och fotbolls VM 1958 var bluff så kommer jag fortsätta att påtala att man bör ta deras påstående med två nypor salt! 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/25/2018 at 12:17 PM, John Khonken said:

Vem motsätter sig detta . Helt rätt. Bra Trumpen.

John Khonken, det var som fanken. Jag hade bestämt fått för mig att du är motståndare till globaliseringen, men du är alltså för frihandel. Utveckla gärna, intresserad av ditt resonemang kring detta.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minutes ago, John Khonken said:

Återkommer när jag har tid. Kräver en del

Vad kräver det om man får lov att fråga? Du skrev ju att det var helt rätt med helt fri handel. Då borde du ha bra med skäl ihopsamlade redan om hur det lirar med att globalisering är av ondo.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-07-25 at 05:46, skrev ArneMorales:

Trump är ganska rak i sina tweets 5551850481055_Trump0725.png.bc3431f6022a11743d0244835d3a9583.png

Det är pudelns kärna, lika för alla och slut på snyltandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
9 timmar sedan, skrev Wanchai:

Det är pudelns kärna, lika för alla och slut på snyltandet!

Ja, Trump förespråkar frihandel och minskad byråkrati, men inte fri invandring.  Helt rätt enligt min mening.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
14 timmar sedan, skrev spooncreek:

John Khonken, det var som fanken. Jag hade bestämt fått för mig att du är motståndare till globaliseringen, men du är alltså för frihandel. Utveckla gärna, intresserad av ditt resonemang kring detta.

Spooncreek,  du som är kunnig och ofta är bra på att förklara sammanhang.  Varför måste man för att ha frihandel även ha fri invandring?

Japan tex tog endast emot 11

Invandrare från de krigsdrabbade muslimska länderna 2017

.

 

 

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
14 timmar sedan, skrev spooncreek:

Vad kräver det om man får lov att fråga? Du skrev ju att det var helt rätt med helt fri handel. Då borde du ha bra med skäl ihopsamlade redan om hur det lirar med att globalisering är av ondo.

Spooncreek

Det kräver lite tankeverksamhet. Eftersom man måste vara övertydlig här på MPR. Många här vill inte förstå utan försöker göra sig dumma på andras bekostnad.

Jag kommer att försöka lämna ett svar I helgen. Inte här för Trumpen har väldigt lite med mitt svar att göra. Utan på älgtråden.

Däremot kan jag göra alla lite glada. Allas våran sanningskanal som alla hyllar CNN hade en interjuv som har med Trumpen att göra. Ni kan självklart kontrollera själva. Håll till godo.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...