Jump to content

Öppen grupp  ·  122 medlemmar

Donald Trump
IGNORERAD

018 Donald Trump


Herr Chang

Recommended Posts

16 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Jag gav dig ett svar. Översatt till enkel svenska, det är ingen mening att säga att USA skulle göra som Sverige gör för att det är det mest odemokratiska och rättssäkra väl systemet.

(Vilket jag egentligen inte är säker på att det är)

Till och med vem och hur rösterna räknas skiljer sig åt mot hur det är i Sverige. Till exempel poströster och förridssröster. 

Det är så mycket mer än bara ID.

Sedan måste alla kunna få en giltig ID handling. Några delstater har ID krav, andra inte. Av de som har ID krav godkänner några ID utan foto.

 

"According to a Harvard study, "the expenses for documentation, travel, and waiting time [for obtaining voter identification cards] are significant—especially for minority group and low-income voters—typically ranging from about $75 to $175. When legal fees are added to these numbers, the costs range as high as $1,500."[61]"

 

Inte helt enkelt att skaffa ID för alla.

 

Om du vill införa ID som vi gör i Sverige måste mycket göras om i USA för att det ska fungera. 

 

Det är ingen enkel lösning. 

Nu svamlar du en del. Körkort . Utan det får du inte köra bil. I USA. Köpa sprit Blankt nej. Egentligen är det bara svårt om man vill göra det svårt. Hur många som är i röst ålder i USA som har någon form av ID. Det du verkar vilja att även illegala ska få rösta.  Jag vill bara att dom som har rätt att rösta självklart ska göra det

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev John Khonken:

Nu svamlar du en del. Körkort . Utan det får du inte köra bil. I USA. Köpa sprit Blankt nej. Egentligen är det bara svårt om man vill göra det svårt. Hur många som är i röst ålder i USA som har någon form av ID. Det du verkar vilja att även illegala ska få rösta.  Jag vill bara att dom som har rätt att rösta självklart ska göra det

De som har rätt att rösta i USA får göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Swift 4X4:

Trovärdigheten hos wiki

alex.thumb.jpg.9afa84de37235e0e52ed339de6649d42.jpg

Wiki har absolut sina brister men jag blir faktiskt ändå lite intresserad av att veta var du lyckades hitta den där skärmdumpen? 

 

/Krille

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev spooncreek:

Hade ditt påstående handlat om Fox News vs. CNN hade du numera fått mitt medhåll.  Men båda dem har mitt i spektaklet någon form av anständighet i sin subjektiva rapportering från varsin sida i sandlådan. Vissa gränser passeras inte. Än.

 

Alex Jones och hans infowars har det inte. Jag har redan nämnt det i en annan tråd och kan nämna det igen: Hans teorier kring Sandy Hook med anklaganden om att sörjande föräldrar till mördade 6 åringar var skådisar, passerade alla gränser. Och det är långt ifrån det enda exemplet. En sådan person är inte "kul".

En tomte som Alex Jones har noll trovärdighet från början. Därför kan hans uttalanden anses som hur horribla som helst, men han har ingen... vad ska  jag kalla det... skyldighet att vara trovärdig eller ens sanningsenlig. 

 

CNN däremot har en skyldighet att inte sjunka för lågt eller avvika för långt ifrån sanningen med flit.

Vilket de generellt gjort i många fall och specifikt i fallet med Nick Sandmann.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Krille:

Wiki har absolut sina brister men jag blir faktiskt ändå lite intresserad av att veta var du lyckades hitta den där skärmdumpen? 

 

/Krille

 

Now you see it, now you dont.

 

Kan alla andra skriva så...

 

image.thumb.png.23703daf11275aec9c05a22ff7fabb92.png

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Swift 4X4:

Trovärdigheten hos wiki

alex.thumb.jpg.9afa84de37235e0e52ed339de6649d42.jpg

Snarare trovärdigheten hos dig.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

De som har rätt att rösta i USA får göra det.

HH 

Helt rätt. Vad diskutionen handlar om är dom som inte har rätt att rösta. Som kan rösta för att man inte behöver legitimera sig. Annars har du rätt. Må bäste man/kvinna vinna

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan kvarstår, kan man rösta utan någon form av legitimation, om så är så är det bäddat för fusk 

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Bike:

Frågan kvarstår, kan man rösta utan någon form av legitimation, om så är så är det bäddat för fusk 

I flera stater räcker det med av själv verifiera sin identitet.

Helt utan någon som helst ID handling.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev spooncreek:

Vad tror ni, särskilt forumets alla "Trumpgubbar". Kommer han att acceptera en eventuell valförlust, eller blir det militären som får bära ut honom från Vita Huset?

 

https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/vad-hander-om-trump-vagrar-godkanna-valet/

 

Och om han nu står där efter en förlust och yrar om valfusk, kommer ni att stå vid hans sida även då?

Jag har funderat lite och tycker att om poströstningen håller en nivå som är liknande tidigare år, med en ökning som kan åläggas covidskräcken, så finns det inget att gnälla om.

 

Hur stor ökning har jag ingen direkt uppfattning om idag, men inom rimliga gränser. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Now you see it, now you dont.

 

Kan alla andra skriva så...

 

image.thumb.png.23703daf11275aec9c05a22ff7fabb92.png

Förstör inte det roliga 🙂 

 

Jag såg ju mer fram emot att han som redigerade och la in skärmdumpen skulle hitta på en "dålig bortförklaring" än att du visade att man kan redigera på Wiki 😉 

 

/Krille

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Surin P3:

Jag har funderat lite och tycker att om poströstningen håller en nivå som är liknande tidigare år, med en ökning som kan åläggas covidskräcken, så finns det inget att gnälla om.

 

Hur stor ökning har jag ingen direkt uppfattning om idag, men inom rimliga gränser. :D

Är det verkligen någon större skillnad i risken för fusk mellan "vallokal" och "poströstning"?

 

Båda sätten att rösta har ju uppenbarligen sina stora brister men tyvärr märks det ju t o m på MPR att Trumps konspirationsteorier om poströstningen tas på lite för stort allvar av många. Tyvärr fungerar Trump som t ex de ryska trollfabrikerna - "om du upprepar en lögn tillräckligt ofta blir den sanning".

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Krille:

Förstör inte det roliga 🙂 

 

Jag såg ju mer fram emot att han som redigerade och la in skärmdumpen skulle hitta på en "dålig bortförklaring" än att du visade att man kan redigera på Wiki 😉 

 

/Krille

 

 

Sorry men du hade fått vänta väldigt länge då.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krille:

Är det verkligen någon större skillnad i risken för fusk mellan "vallokal" och "poströstning"?

 

Båda sätten att rösta har ju uppenbarligen sina stora brister men tyvärr märks det ju t o m på MPR att Trumps konspirationsteorier om poströstningen tas på lite för stort allvar av många. Tyvärr fungerar Trump som t ex de ryska trollfabrikerna - "om du upprepar en lögn tillräckligt ofta blir den sanning".

 

/Krille

Det beror lite på hur många poströstblanketter som skickas ut.

80 miljoner är en siffra som cirkulerar, vilket är dubbelt så många som 2016.

 

Och om det visar sig att antalet totala röster är oproportionerligt stort jämfört med tidigare, så kan man väl misstänka nån mygel. Annars är det väl bara att gilla läget. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

I flera stater räcker det med av själv verifiera sin identitet.

Helt utan någon som helst ID handling.

Oj , då finns det stora möjligheter tilll valfusk, och jag skall inte peka ut några, men det finns väääldigt mycket folk som inte backar för några medel att få bort Trump. Förmodligen även att undvika att  den senile men vänsterstyrde Biden tillsätts

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skall man påminna om vad organet som synar detta med valen runt om i världen ansåg om Sveriges valsystem och hantering av valsedlar i sista valet, det fanns många brister i hanteringeng.  SDs sedalr brändes av folk som jobbade i vallokaler, i vår lilla vallokal så gömde man SD valsedlar bakom blomkrukor och andra saker , stod inte med de andra, så varför skall det inte kunna vara samma i USA. Demokrati är bara ett ord, inte mycket verklighet  

Ändrades av Bike
Link to comment
Dela på andra sajter

För att få ID (pass iaf) så måste man tydligen vara ostraffad, stämmer det? 

Nja, för att få rösta tydligen, läser jag nu.

 

Nå, läste iaf att Bloomberg har betalat böter för en massa folk (32') i Florida så att de ska kunna rösta (på Biden).

 

https://www.nbcnews.com/politics/2020-election/bloomberg-raises-16-million-help-florida-felons-pay-fines-vote-n1240735

 

https://www.theguardian.com/us-news/2020/sep/22/mike-bloomberg-florida-felons-vote-election

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Det beror lite på hur många poströstblanketter som skickas ut.

80 miljoner är en siffra som cirkulerar, vilket är dubbelt så många som 2016.

 

Och om det visar sig att antalet totala röster är oproportionerligt stort jämfört med tidigare, så kan man väl misstänka nån mygel. Annars är det väl bara att gilla läget. 

Problemet är bara att alla som sprider Trumps konspirationsteorier ger stöd för honom att efter valet säga "förlusten berodde på fusk med poströstningen".

 

Hans bevis för fusket är något som alla redan vet  - att fler kommer att poströsta p g a Corona. 

 

/Krister

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minutes ago, Krille said:

Problemet är bara att alla som sprider Trumps konspirationsteorier ger stöd för honom att efter valet säga "förlusten berodde på fusk med poströstningen".

 

Hans bevis för fusket är något som alla redan vet  - att fler kommer att poströsta p g a Corona. 

 

/Krister

Och poströstarna, vars röster kan ogiltigförklaras inte på grund av fusk utan på att väljaren gör misstag vid hanteringen, är troligen till större delen Demokrater. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Era båda påstående är lite märkliga. Att skylla på corona för att fler poströster vet vi absolut inget om idag. I slutet av november vet vi med säkerhet

Och som spooncreek skriver att demokrater poströstar och republikaner går och röstar är mycket märkligt. Vad vet vi om det. Ingenting

Om mot förmodan spooncreek har rätt . Eftersom det vad jag läst skickats ut ca 80miljoner röstsedlar. Så vinner HEN en jordskredsseger. 

Nu tror jag inte att det är så enkelt. Men vi får se.

Det kommer enligt mig bli en väldigt smutsig kampanj från båda håll. Vilket jag ogillar

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minutes ago, John Khonken said:

Era båda påstående är lite märkliga. Att skylla på corona för att fler poströster vet vi absolut inget om idag. I slutet av november vet vi med säkerhet

Och som spooncreek skriver att demokrater poströstar och republikaner går och röstar är mycket märkligt. Vad vet vi om det. Ingenting

Om mot förmodan spooncreek har rätt . Eftersom det vad jag läst skickats ut ca 80miljoner röstsedlar. Så vinner HEN en jordskredsseger. 

Nu tror jag inte att det är så enkelt. Men vi får se.

Det kommer enligt mig bli en väldigt smutsig kampanj från båda håll. Vilket jag ogillar

Idag har jag bland annat läst en  krönika från en republikan, George W Bush förre talskrivare, som numera skriver i Washington Post. Han tror visserligen att det kan bli problem med ett väldigt högt poströstande, men inte på grund av fusk.

 

Och så var det det där med vilkas poströster som riskerar att ogiltigförklaras:

 

"If mail-in voting is permitted on an unprecedented scale, millions of votes will be rejected and the election could be thrown the election into chaos. Ironically, it could very well be Democrats who end up crying foul. A study of Georgia’s 2018 midterm elections found that mail-in ballots of “younger, minority and first-time voters are most likely to be thrown out.” A study of Florida’s midterms that same year determined that mail-in ballots “cast by Black, Hispanic, and other racial and ethnic minorities were more than twice as likely to be rejected as … ballots cast by White absentee mail voters.” Democrats now pushing for mail-in ballots will soon be claiming they are a tool of voter suppression."

 

https://www.washingtonpost.com/opinions/2020/08/06/mail-in-voting-could-accidentally-disenfranchise-millions-voters/

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju inte jag särskilt kunnig, eller intresserad, av amerikanska valet men lyssnade idag på en podcast där det uppgavs att småföretagare i Usa kan bli en betydande hjälp till Trump.

Det finns ca 32 miljoner småföretagare varav 90% av dessa uppges ha ekonomiska problem tack vare problem med C19. En klar majoritet av dessa kommer sannolikt tro att Trump är bättre för dom då Biden ofta utmålas som företagsfientligt. I förra valet fanns knappast samma ekonomiska bekymmer så logiskt vore ju att detta främjar Trump.

 

Enligt undersökningar uppges 54% att de inte gillar personligheten Trump. Det förklarar en av trumps viktigare strategier som går ut på att folk ska tycka "Heck i dont like that guy but i sure like what he is doing for me and my familys economy"

 

En tredje sak som talar för (och emot) Trump är ju all fokusering på handelskriget mot Kina. Få jänkare vill ha en svag ledare och det är ju vad Biden ser ut som och Trump inte. Det som talar emot honom där är att det är en hel del asiater boendes i Usa som har fått känna av diskriminering pga detta och då röstar man ju knappast på snubben som skapat det.

 

En fjärde sak, fördel Trump, är alla indier i Usa. Det verkar som det stora flertalet där röstar efter hur en mycket populär indier säger (Narendra Modi) som påstås ha mycket nära personliga band med Trump. 

 

Kort sagt, bara för att färglösa Biden leder undersökningarna är det inte säkert det håller i sig, så skulle nog själv sätta mina 10 öre på Trump.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minutes ago, SatanG said:

En fjärde sak, fördel Trump, är alla indier i Usa. Det verkar som det stora flertalet där röstar efter hur en mycket populär indier säger (Narendra Modi) som påstås ha mycket nära personliga band med Trump. 

Funderar över ovanstående. Totalt sett, inte ens röstberättigade, verkar etniska indier vara under 1 % av USAs befolkning. Ingen avgörande väljargrupp vad jag kan förstå? Vad jag kan se verkar de traditionellt rösta demokratiskt, och Bidens vicepresident Kamala Harris är av indiskt ursprung?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev John Khonken:

Era båda påstående är lite märkliga. Att skylla på corona för att fler poströster vet vi absolut inget om idag. I slutet av november vet vi med säkerhet

Och som spooncreek skriver att demokrater poströstar och republikaner går och röstar är mycket märkligt. Vad vet vi om det. Ingenting

Om mot förmodan spooncreek har rätt . Eftersom det vad jag läst skickats ut ca 80miljoner röstsedlar. Så vinner HEN en jordskredsseger. 

Nu tror jag inte att det är så enkelt. Men vi får se.

Det kommer enligt mig bli en väldigt smutsig kampanj från båda håll. Vilket jag ogillar

Varför skulle det vara märkligt om människor poströstar för att slippa bli smittade av (och smitta andra med) Corona? Känns väl fullständigt logiskt för de allra flesta.

 

/Krille

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...