Jump to content

Öppen grupp  ·  122 medlemmar

Donald Trump
IGNORERAD

018 Donald Trump


Herr Chang

Recommended Posts

27 minuter sedan, skrev Swippe:

Ha ha ha, visste att du skulle jämföra test per capita :-)

 

Men det blir väl inte riktigt rättvist att jämföra så rakt av eftersom t ex Monaco som ligger etta har gjort 16 200 tester av sina drygt 37 000 innevånare eller med Falkland Islands som ligger på femte plats med sina 981 tester på sina 3400 innevånare. Ju mindre befolkning, desto lättare att kunna testa flest per miljon innevånare naturligtvis. Lite svårare logistik att testa ett land med 330 miljoner innevånare.

 

Men faktum kvarstår ju, USA har utfört flest test av alla länder, med sina drygt 28 miljoner utförda tester. Det är väl ingen lögn?

 

Hade förvisso inte varit en lögn om fursten Albert i Monaco sagt att de testat flest i världen heller, men alla skulle skratta åt honom.

Ha ha ?

Statistik är ju knepigt, men i det här fallet ska man nog använda per capita. Rätt har du ju i att man inte ska jämföra med mikro-stater som Monaco.

Det är väl en sån där politikerlögn som vänligt bedöms som delvis sann, även om den i grund och mening är ren vilseföring.

 

Det farliga är att många foxnews-tittare tolkar det som att USA verkligen testat mer än andra länder, och tror att det är därför USA har så många fler smittade.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev moobin:

Ha ha ?

Statistik är ju knepigt, men i det här fallet ska man nog använda per capita. Rätt har du ju i att man inte ska jämföra med mikro-stater som Monaco.

Det är väl en sån där politikerlögn som vänligt bedöms som delvis sann, även om den i grund och mening är ren vilseföring.

 

Det farliga är att många foxnews-tittare tolkar det som att USA verkligen testat mer än andra länder, och tror att det är därför USA har så många fler smittade.

Ja men det är väl ingen lögn när Trump säger att man testar flest i hela världen? 28 miljoner test är inte fy skam, när näst bästa land är Ryssland med 17 miljoner test. Han säger väl inte att man testar mest per capita utan han menar totalt antal test och just i detta fallet så är det nog mer rättvisande än att jämföra med en lista där alla länder som ligger i topp 16 inte ens har 10 miljoner innevånare, flera av dom länderna i toppen har inte ens en miljon innevånare, flera inte ens 100 000 innevånare!

 

Eller tycker du på fullaste allvar att det är rimligt att jämföra test per capita när de länder som ligger i topp är småländer? 

 

Inte ens om man slår ihop alla 25 länder som ligger bättre till per capita så kommer man upp i samma totala folkmängd som USA.

 

Så tvärtom, i det här fallet så är det nog inte rimligt att jämföra test per Capita.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Swippe:

Fast då har du fel fakta, USA har gjort flest tester, nu har andra länder kommit kapp lite så USA har inte testat fler än alla andra länder tillsammans men nästan. Visa gärna en källa på det du säger, här har du min källa:

 

https://www.statista.com/statistics/1028731/covid19-tests-select-countries-worldwide/

 

 

Kina finns inte med på listan i din länk.

Tror du på allvar att Sverige testat fler än Kina, eller att USA gjort det?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tommy:

Kina finns inte med på listan i din länk.

Tror du på allvar att Sverige testat fler än Kina, eller att USA gjort det?

 

MVH

Kina finns inte med på Moobins länk heller över antal rapporterade tester så det lär vi få leva i ovisshet om. Problemet är väl att Kina trodde att faran var över för deras del så de drog säkert ner på testandet medans övriga världen ökade antal tester i snabb takt. Men jag tror USA har testat fler än Kina ja.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Trump är Sveriges nummer ett enligt all media. Jämför alla våra politiker mot Trumpen. Trumpen vinner hela tiden. Väldigt många här anser att Trumpen är totalt oduglig. 

Ni som är kritiska till Trumpen. Vad kan Joe Biden göra bättre  efter november om han vinner. Konkreta förslag skulle uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev moobin:

Det finns ett tydligt mönster här. Det läcker ut att han bollar med tokiga ideer, och strax efteråt  "skojar" han och säger samma sak till sin jublande publik. Plötsligt är det "sarkastiskt". Minns när han sa att ryssland skulle leta upp hilarys emails... Var det sarkstiskt eller kul? Rysarna tolkade det inte så i alla fall.

Nu skall du inte vara sån moobin.................

 

Han (Trump) skojar och är sarkastisk mm mellan varven och det förstår både du och jag, jag respekterar din åsikt för det du tror på, och inte på något sätt vill jag säga att du är galen eller nått för det. jag som kanske inte är i samma gäng tror lite annorlunda... Men tittar vi på vad han gör för folket så är det inte så illa även för din syn...

 

Vi gillar båda glass, men olika sorter, men va fan då kan vi skaka hand på att vi gillar glass :haha: inte behöver vi kasta glåpord på varandra för att vi gillar olika smaker... Säger du nej så kommer jag att sätta fälleben för dig i kön till flyget mot Thailand, bara så du vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Swippe:

Och det har du hört av någon som fått sparken av Trump, låter som en källa man ska lita på... Har du hört det av någon annan källa? 

 

Är väl inte direkt ovanligt att folk som har viss anledning att vara bittra sprider lögner eller halvsanningar om sin tidigare arbetsgivare. I synnerhet inte om man skriver en bok som förväntas innehålla smaskiga detaljer så att folk vill läsa den. Saken är ju den att Bolton säger att USA skulle inte klara ytterligare en period med Trump som president, men nu går det kanske att reparera skadorna Trump orsakat under sin tid som president,. Men han säger inte vilka skador det är som Trump orsakat? Ja han säger det kanske i boken, det vet vi ju inte. Men annars så är det väl snarare så att när det gäller ekonomin och arbetslöshet mm så har det fram till Corona pandemin varit väldigt bra under Trumps tid. Så jag skulle gärna vilja veta vad det är för dåligt han gjort, så dåligt så det skulle kanske vara omöjligt att reprarera skadorna om Trump fick vara president under ytterligare en period enligt Bolton. Nej han säger mycket dåliga saker om Trump som person, att Trump fattar beslut utan att vara tillräckligt påläst mm men det går ju tvärtemot hur han lyckats bli en framgångsrik affärsman för då kan man inte fatta snabba beslut utan att vara väldigt påläst. Att han säger saker utan att vara påläst är nog alla eniga om, men fattar han verkligen viktiga beslut utan att vara påläst och noga rådfrågat de som har koll, det har jag inte sett några bevis för.

Jag vet inte hur framgångsrik han egentligen har varit som affärsman. 
Han startade ju inte direkt med två tomma händer, men han höll ju på att slarva bort alltihop.
Bankerna var ju tvungna att rädda honom annars hade dom inte fått tillbaka sina pengar.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Batting:

Jag vet inte hur framgångsrik han egentligen har varit som affärsman. 
Han startade ju inte direkt med två tomma händer, men han höll ju på att slarva bort alltihop.
Bankerna var ju tvungna att rädda honom annars hade dom inte fått tillbaka sina pengar.
 

Om du inte vet hur framgångsrik han varit som affärsman så kanske du borde ägna några minuter åt att läsa lite då? Mycket intressant info om honom där.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Donald_Trump

 

"I Forbes lista över världens rikaste personer i maj 2018 placerades Trump på 766:e plats i världen och 260:e plats i USA med en förmögenhet på 3,1 miljarder dollar (motsvarande 28 miljarder kronor).[17] Han kom med på listan för första gången 1982, då med en förmögenhet på 100 miljoner dollar. Under tidigt 1990-tal hade han under en tid en negativ nettoförmögenhet efter flera motgångar under rådande lågkonjunktur, men arbetade därefter successivt upp sin förmögenhet till nya personliga toppnoteringar. I mars 2005 rankades han av Forbes som den 228:e rikaste personen i världen"

 

Klart att det är en stor fördel att ha en rik far men ingen kan nog påstå att det är det som varit det avgörande för att han blivit så framgångsrik. Många rika människor har förlorat sin förmögenhet men inte alla som klarar av att börja om från noll och sen bli ännu rikare än innan krisen. 

 

Hurvida han är en dumbom som president är ju upp till var och en att tycka, men läser man på om honom så får man nog ge han cred för att han är en duktig affärsman och varit det sen tidig ålder. Han hade kanske inte varit där han är idag utan sin fars pengar, men han hade knappast jobbat i kassan på Walmart heller om man säger så 😛

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tekkor:

Vi gillar båda glass, men olika sorter, men va fan då kan vi skaka hand på att vi gillar glass :haha: inte behöver vi kasta glåpord på varandra för att vi gillar olika smaker...

lollipop.jpg.74f6d2f8f0f285bf691c18d6b1fbf930.jpg 

Glass! Det var bättre förr, lollipop och laktrispuck😛 Kanske fortfarande finns, men jag saknar dom såå, hursom. Är säker på att Trump håller med.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Tekkor:

Men tittar vi på vad han gör för folket så är det inte så illa även för din syn...

 

Rednecks och Wall Street håller säkert med.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Swippe:

 

 

Klart att det är en stor fördel att ha en rik far men ingen kan nog påstå att det är det som varit det avgörande för att han blivit så framgångsrik. 

 

 

Vad?!  :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Esspe:

Rednecks och Wall Street håller säkert med.

Jag tror inte wall street håller med.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Vad grundar du det på Börsen går som fan. Wall S tjänar pengar. Det är allt dom bryr sig om

Link to comment
Dela på andra sajter

dow jones index tex under bush/clinton/bush/obama/trump.

Jag tror de gillar riktade skattesänknigar, men jag tror inte de gillar hur kursen utvecklats när vi haft republikansk president.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag tror jag tror inte gillar. Tjänar Wall S pengar eller inte. WS skiter fullständigt vem sitter på posten så länge HEN gynnar WS. Pröva med varför istället DU har den åsikt du har

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar om ekonomin går bra, folk får det bättre. WS tror jag också tjänar på det i det långa loppet.

Ändrades av moobin
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Batting:

Vad?!  :rotfl:

Du har svårt att förstå att driftiga människor som är duktiga på att göra affärer kommer att lyckas oavsett om de börjar med noll kronor eller 100 miljoner? Hmmm, ingen fara, du är inte ensam om att ha svårt att förstå sånt. I min lilla stad så sägs det att jag blivit mångmiljonär bara för att jag fick ärva pengar av min far för drygt 20 år sen. "Är ju inte svårt att bli rik då om man ärver massa pengar man kan köpa aktier för!" Vad de har svårt att fatta är bara att jag fick ärva ca 400 000 kr varav de första 250 000 kr spekulerades bort på börsen på mindre än ett år (IT-kraschen år 2000) och jag lätt lagt en halvmille på resor sen dess. Faktum är att jag haft mer skulder än tillgångar flera gånger i mitt liv trots att jag ärvde "massa" pengar. Nu jämför jag mig inte på något vis med Trump, men jag kan ändå inte låta bli att dra lite på smilebanden när framgång bortförklaras med att man föddes rik.:-P

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev moobin:

Fler ser mönstret jag talade om, hur han säger helt sjuka saker, sen säger hans underlydande att han skojade och sen säger han det igen, och lämnar det upp till betraktaren.

 

 https://edition.cnn.com/2020/06/23/politics/trump-claim-coronavirus-slow-testing-pattern-joking-sarcasm/index.html

Att CNN ser ett mönster är väl inte så konstigt, de hatar Trump. Är det inte bättre att följa vad Trump själv säger dagligen? Allt går att se på Youtube, följ han på Facebook, Twitter och han säger exakt samma sak, tester tester tester, bla bla bla, tester tester tester, det är ett mönster han upprepar hur mycket man har testat och kommer att testa. När det finns så mycket annat att ifrågasätta som Trump sagt eller folk påstår att han sagt, så är detta verkligen en storm i ett vattenglas. Han var givetvis inte allvarlig när han sa att han bett sina gubbar att dra ner på testandet för att slippa få så höga siffror över antal smittade, hur kan man missförstå det om man såg hans tal? Han skämtade om en jäkla massa saker, tänk på att det var inför sina supportrar han pratade, han behövde inte bry sig om journalisters frågor utan kunde mala på a´la Trump och då är han ofta sarkastiskt och skämtsam. Har folk verkligen glömt att han gjorde exakt samma sak inför förra valet? 😮 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Swippe:

Att CNN ser ett mönster är väl inte så konstigt, de hatar Trump. Är det inte bättre att följa vad Trump själv säger dagligen? Allt går att se på Youtube, följ han på Facebook, Twitter och han säger exakt samma sak, tester tester tester, bla bla bla, tester tester tester, det är ett mönster han upprepar hur mycket man har testat och kommer att testa. När det finns så mycket annat att ifrågasätta som Trump sagt eller folk påstår att han sagt, så är detta verkligen en storm i ett vattenglas. Han var givetvis inte allvarlig när han sa att han bett sina gubbar att dra ner på testandet för att slippa få så höga siffror över antal smittade, hur kan man missförstå det om man såg hans tal? Han skämtade om en jäkla massa saker, tänk på att det var inför sina supportrar han pratade, han behövde inte bry sig om journalisters frågor utan kunde mala på a´la Trump och då är han ofta sarkastiskt och skämtsam. Har folk verkligen glömt att han gjorde exakt samma sak inför förra valet? 😮 

400000 hundra tusen är väl inte en massa pen gar sen om du slösa bort dom är din sak. Om du

inte har förstått så är Trump president i USA då ska man inte skämta och vara sarkastisk. Han

skall vara saklig och prata så alla förstår det är ingen skämtshow som du verkar tycka det ska vara

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

400000 hundra tusen är väl inte en massa pen gar sen om du slösa bort dom är din sak. Om du

inte har förstått så är Trump president i USA då ska man inte skämta och vara sarkastisk. Han

skall vara saklig och prata så alla förstår det är ingen skämtshow som du verkar tycka det ska vara

Nej exakt, 400 000 kr är verkligen inte en massa pengar men folk i min stad tror ju att de tillgångarna jag har idag beror på att jag ärvde massa pengar för 20 år sen men dessa "massa" pengar var alltså bara 400 000 kr varav det mesta förlorades första året.

 

Vem är det som bestämmer att en president inte får skämta i tid och otid? Om du kollar gamla klipp på Trump hur han var för 10, 20, 30 år sen så var han mer eller mindre exakt likadan som han är nu. Störst, bäst och vackrast,åtminstone vackrast hår. 😉 Han var känd långt innan han blev president och hur han uppförde sig under sin kampanj inför förra valet visade samma Trump vi ser nu så ingen som röstade på honom kan nog vara speciellt förvånad över att Trump beter sig precis som han alltid har gjort.

 

Hans väljare förstår honom garanterat, sen att hans motståndare inte förstår honom eller rättare sagt inte vill förstå honom är en annan sak. 

 

Kollar man bara klipp från CNN som sprids av t ex Kvällsblaskorna i Sverige så ser man bara den ena sidan av Trump. Orkar man kolla hela hans tal och direktsända möten med olika representanter för företag,organisationer osv så märker man allt att han är seriös och att han verkligen brinner för att göra USA till det bästa landet i världen. Det är något han tjatat om i intervjuer i tiotals år, att han vill göra saker bättre i USA. Så nu har han fått chansen och lyckades åtminstone inrikes bra fram tills Covid-19 pandemin. Finns så många exempel på korkade saker han sagt men dåligt med exempel på saker han faktist gjort som försämrat för folket i USA. 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Swippe:

Nej exakt, 400 000 kr är verkligen inte en massa pengar men folk i min stad tror ju att de tillgångarna jag har idag beror på att jag ärvde massa pengar för 20 år sen men dessa "massa" pengar var alltså bara 400 000 kr varav det mesta förlorades första året.

 

Vem är det som bestämmer att en president inte får skämta i tid och otid? Om du kollar gamla klipp på Trump hur han var för 10, 20, 30 år sen så var han mer eller mindre exakt likadan som han är nu. Störst, bäst och vackrast,åtminstone vackrast hår. 😉 Han var känd långt innan han blev president och hur han uppförde sig under sin kampanj inför förra valet visade samma Trump vi ser nu så ingen som röstade på honom kan nog vara speciellt förvånad över att Trump beter sig precis som han alltid har gjort.

 

Hans väljare förstår honom garanterat, sen att hans motståndare inte förstår honom eller rättare sagt inte vill förstå honom är en annan sak. 

 

Kollar man bara klipp från CNN som sprids av t ex Kvällsblaskorna i Sverige så ser man bara den ena sidan av Trump. Orkar man kolla hela hans tal och direktsända möten med olika representanter för företag,organisationer osv så märker man allt att han är seriös och att han verkligen brinner för att göra USA till det bästa landet i världen. Det är något han tjatat om i intervjuer i tiotals år, att han vill göra saker bättre i USA. Så nu har han fått chansen och lyckades åtminstone inrikes bra fram tills Covid-19 pandemin. Finns så många exempel på korkade saker han sagt men dåligt med exempel på saker han faktist gjort som försämrat för folket i USA. 

Ot, men det ar första gången på jävligt länge som boa inte fick en citering som var nervärderande, idi*tförklarande eller typ"görasigroligpånågonsannansbekostnad-ish". Kudos på den du. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har vi ett sånt klockrent exempel på fake news, från DI idag:

 

https://www.di.se/live/vita-husets-smittskyddschef-vill-oka-antalet-virustester/

 

”De kommande veckorna kommer att bli kritiska när det gäller vår förmåga att hantera den ökning vi ser i Florida, Arizona, Texas och andra delstater,” sade Fauci i ett framförande i representanthuset på tisdagen. 

Faucis förslag om ökad testning går stick i stäv mot Donald Trumps uttalande i Tulsa förra helgen då han förslog färre tester för att få ner antalet nya rapporterade fall. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Trots att Vita huset förklarat att Trump inte har bett nån att man ska minska på testerna för att få ner antalet rapporterade fall så skriver man det ändå rakt av som att det är en sanning. Man borde åtminstone ha vett att skriva "Tvärtemot vad Trump sa på sitt möte i Tusla även om han senare förklarade att han inte menade allvar".

 

Men nej, den som läser artikeln ska givetvis få intrycket att Trump vill minska på testerna för att få ner antalet rapporterade fall. Punkt.

 

Det är riktigt lågt tycker jag.

 

Man kan ju kolla första minuten på videon och bilda sig en egen uppfattning om han var allvarlig eller ej...

 

 

Ändrades av Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev HighWai:

Ot, men det ar första gången på jävligt länge som boa inte fick en citering som var nervärderande, idi*tförklarande eller typ"görasigroligpånågonsannansbekostnad-ish". Kudos på den du. 

Ja jag tänkte just tipsa boa lite hur han bemöter atomdrevet, och det är att bara skita i att bevarar deras tramsande.

Minns att de tidigt börja jaga han för hans sätt att skriva...

För visst förstår man ju vad boa egentligen vill ha fram...

 

Boa jag har dedikerat en låt till dig i "vad lyssnar du på nu tråden."

 

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Swippe:

Här har vi ett sånt klockrent exempel på fake news, från DI idag:

 

https://www.di.se/live/vita-husets-smittskyddschef-vill-oka-antalet-virustester/

 

”De kommande veckorna kommer att bli kritiska när det gäller vår förmåga att hantera den ökning vi ser i Florida, Arizona, Texas och andra delstater,” sade Fauci i ett framförande i representanthuset på tisdagen. 

Faucis förslag om ökad testning går stick i stäv mot Donald Trumps uttalande i Tulsa förra helgen då han förslog färre tester för att få ner antalet nya rapporterade fall. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Trots att Vita huset förklarat att Trump inte har bett nån att man ska minska på testerna för att få ner antalet rapporterade fall så skriver man det ändå rakt av som att det är en sanning. Man borde åtminstone ha vett att skriva "Tvärtemot vad Trump sa på sitt möte i Tusla även om han senare förklarade att han inte menade allvar".

 

Men nej, den som läser artikeln ska givetvis få intrycket att Trump vill minska på testerna för att få ner antalet rapporterade fall. Punkt.

 

Det är riktigt lågt tycker jag.

 

Man kan ju kolla första minuten på videon och bilda sig en egen uppfattning om han var allvarlig eller ej...

 

 

Jag följer mycket nyheter live i USA och har sett denna negativa vinkling svensk slaskmedia har haft. Numera ser jag inte på svenska nyheter då det inte ger en så mycket.

Minns när Trumps fru höll sitt första tal, allt som kommenterades hade inget med hennes tal att göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...