Minne00 Inlagd Juni 28, 2014 Dela Inlagd Juni 28, 2014 Har funderat lite på varför man e som man e . Är det arv, miljö, gener (är arv och gener samma sak) eller specifika händelser som format dig och mig. Jag kan ju bara se till mig själv och ser att jag fått mitt humör, mitt utseende och min envishet samt mina osäkerheter av min pappa och från mamma har jag fått "ta hand om genen" min längd, mitt intresse för att skapa ett trevlig hem och min förmåga att kunna komma överrens med de flesta.(märk väl de flesta!) samt min tro. Mina gröna ögon är det ingen som kan förklara var de kommer ifrån! Av miljön där jag växte upp har jag fått min naivitet och mitt urusla lokalsinne men också en insikt i hur naturen fungerar, hur liv blir till och hur en kviga är värdefull på ett sätt och en kalv ett annat. Har fått lära mig mängder med utdöende kunskap och en helsikes massa onödigt också. Men.. ju äldre man blir och ju längre från sina föräldrar man tar sig, ju mer omgivningen förändras och ju mer man upplever/genomlever så blir man ju förändrad och det är en process jag hoppas att den aldrig tar slut. Kan du nämna tre saker som verkligen format dig som människa? Vare sig det handlar om arv, miljö eller gener. För min del så vill jag räkna upp följande tre saker, i vilken ordning spelar ingen roll * Att växa upp och inse att mina syskon som ju alltid varit mina småttingar är vuxna med egna familjer * Att inse att jag aldrig kommer att bli mamma * Att se vilket elände andra lever i och ändå kan hålla humöret uppe och likförbaskat lära mig att vad jag känner är också rätt, det går inte att jämföra äpplen och päron... Vad har definierat dig? Har du någon rolig anekdot att dela med dig av eller livserfarenhet som kan hjälpa andra att komma vidare i sin utveckling? Jag vägrar tro att vi inte förändras genom livet, att vi lär hela livet och att det finns ett fast öde för var och en som vi inte kan påverka! asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wix Inlagd Juni 28, 2014 Dela Inlagd Juni 28, 2014 Intressant tråd. Den röda tråden i livet som har med tidigare liv att göra enl den Buddistiska tron, den finns då även i detta livet och genomsyrar det mesta man gör. Så livet är en skola, varje liv är som ett skolår. Man är här för att utveckla sig till det bättre för att komma vidare. Eller så skaffar man sig karma som man får slita med senare... Min röda tråd är typ rätt och fel, hjälper alltid de som är i underläge, vare sig det är fysiskt eller kanske psykiskt på en arbetsplats, även om jag själv får f#n för det senare... orättvisor gillar jag inte. Vad någon annans röda tråd är får man fundera över om man har det intresset, detta är hur jag tror det fungerar. Alltid på de svagas sida. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kalas Inlagd Juni 28, 2014 Dela Inlagd Juni 28, 2014 "fast öde" Hej hej och tjena... Så alla som lever och har levt och kommer att leva lever under någon form av predetermenited life span? Ser nu att det inte var så du menade. My bad. Alla kan påverka sitt liv, och andras, om de verkligen vill. Men det krävs en tro på det egna jaget och inte som vi ser i dag, "det var inte mitt fel". "Jag åt snabbmat och blev fet, fy satan vad dumma Mc Donalds m. fl. är. Nu är jag berusad, mak maak. Vi tar detta i morgon. Äntligen får jag glänsa lite, i detta område där det filosofiska regerar. Där inga sura moderatorer, guldmedlemmar eller sponsorer vare sig kan ge sig, ta eller skapa sig fördelar. My home town! Lalalalala... Tre saker som format mitt liv. 1: Öl. När jag insåg att jag både kunde och fick dricka öl... Whammy!!! 2: Insikten att inget egentligen betyder något. Vissa saker betyder mer för en del människor. Men att inse att vad jag tycker inte hänger ihop med vad andra tycker och att det kvittar. Big time AHA! Att jag behöver inte XXXX XXX för att bli accepterad. Jag, som fullvuxen människa kan hitta egna vägar! Sug på den "du" som skriver alla dessa böcker! 3: Mina barn, som jag behandlar precis som min mamma behandlar mig. På gott och ont... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Juni 28, 2014 Dela Inlagd Juni 28, 2014 Farsan, morsan, Fibban och Lektyr BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wwax Inlagd Juni 28, 2014 Dela Inlagd Juni 28, 2014 Minne. Du har blivit vem du är av en anledning och våga inte ändra på det. Moral och etik kan läras ut men inte alltid lätt att i praktiken följa. Inte svårt att förstöra en god människa, svårare är att bygga en. Vad jag vet om det nu betyder något är att DU är en god människa Minne, var inte svårt att lista ut efter våran lunch tillsammans. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Juni 28, 2014 Dela Inlagd Juni 28, 2014 1. Sås 2. Potatis 3. Köttbullar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Krafta Inlagd Juni 28, 2014 Dela Inlagd Juni 28, 2014 Nummer 1 är ju föräldrarna,man blir och beter sig som sina föräldrar generellt sett och man får ju ungefär samma värderingar. Nummer 2 är den utbildningen man går igenom i livet och dom utmaningar man får, inte minst psykiskt av andra ostabila studenter etc. Nummer 3 genom sina nära vänner. En politiker delar in människosläktet i två klasser: verktyg och fiender.(Friedrich Wilhelm Nietzsche) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Juni 28, 2014 Dela Inlagd Juni 28, 2014 1 Generna 60% och att människans tankar är till över 90% är densamma från dag till dag. 2 Föräldrarna och vännerna 3. Skolan och medierna 4. Landet och kulturen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Juni 28, 2014 Dela Inlagd Juni 28, 2014 Livet Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ban99arne Inlagd Juni 28, 2014 Dela Inlagd Juni 28, 2014 Får man ha 4 saker, då lägger jag till lingon. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SanMakha Inlagd Juni 28, 2014 Dela Inlagd Juni 28, 2014 1) Inget snack om saken, Generna. Jag är den jag alltid har varit. Jag funderar över mitt betende ibland och får samma resultat, jag ÄR jag, så har det alltid varit. Somliga gillar mig, andra inte. 2) Nära döden upplevelse. Efter den så har jag absolut slutat bekymra mig för det som komma skall. 3) Spriten. Utan den hade jag varit rik idag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd Juni 28, 2014 Dela Inlagd Juni 28, 2014 Generna är ju givet! Så dom får inte vara med, utan är grunden som det andra bygger på. 1. Skolåren har format mig till stor del. Inte bara skolan utan även allt det man gjorde med kompisar och familjen. 2. Hade nog formats väldigt mycket redan, men det blev väl någon slags omformatering när man fick en thailändsk fru. 3. Att bli förälder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Juni 29, 2014 Dela Inlagd Juni 29, 2014 (ändrad) Svår fråga, givetvis uppväxten och föräldrarna från början. Sen får man inte glömma att allt är dynamiskt. Tex en tonåring som var mönsterelev kan bli helt misslyckad senare i karriären, medan klassens problembarn mycket väl senare kan bli en framstående entreprenör. Vad jag lärt mig av mina 48 somrar är att inget är hugget i sten och att allt är dynamiskt. Jo men detta är skickat från värdens bästa smartphone. Ändrades Juni 29, 2014 av tomurdoc Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Juni 29, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Juni 29, 2014 Minne. Du har blivit vem du är av en anledning och våga inte ändra på det. Moral och etik kan läras ut men inte alltid lätt att i praktiken följa. Inte svårt att förstöra en god människa, svårare är att bygga en. Vad jag vet om det nu betyder något är att DU är en god människa Minne, var inte svårt att lista ut efter våran lunch tillsammans. Åh men hjärtat, va söt du är! Jag har inga planer på att ändra på något men jag hoppas att jag kan fortsätta utvecklas och lära mig i säg 40 år till! kram kram asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Don Went Inlagd Juni 29, 2014 Dela Inlagd Juni 29, 2014 Det som format mig är.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thomas001 Inlagd Juni 29, 2014 Dela Inlagd Juni 29, 2014 Mina två ex-fruar,alla mina misstag men tror att mina tre barn har gjort mig till den jag är idag! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nemo Inlagd Juni 29, 2014 Dela Inlagd Juni 29, 2014 Alkohol och övriga droger. Inget negativt menat, snarare tvärtom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jrk Inlagd Juni 29, 2014 Dela Inlagd Juni 29, 2014 Alkohol och övriga droger. Inget negativt menat, snarare tvärtom. Jasså Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd Juni 29, 2014 Dela Inlagd Juni 29, 2014 Skulle vilja säga min morfar men jag kommer aldrig att kunna leva upp till den fantastiska människa han var... Älskad av alla och det går inte en dag utan att jag kämpar för att bli som honom... Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Minne00 Inlagd Juni 29, 2014 Trådstartare Dela Inlagd Juni 29, 2014 Mina två ex-fruar,alla mina misstag men tror att mina tre barn har gjort mig till den jag är idag! Måste bara få fråga, ser du något positivt med dina 2 ex-fruar? Jag för min del kan se det fina och det utvecklande i mina tidigare förhållanden men jag vet att det är många som bara ser det negativa tyvärr., jag hoppas att du är en av de som kan se det positiva Som vanlig så förstår jag dig inte alls Nemo men jag respekterar dig ändå, vore dock världefullt för mig som arbetat med missbrukare av olika slag och som hoppas att kunna hjälpa fler att bli fria från missbruk, hur du kan se det som något positivt?. Om jag tittar på mitt liv så ser jag givetvis att det är positivt att jag aldrig fallit för droger (om man inte räknar läkemedel som viss läkare tycket vara bra...) är det så du menar? Hjärtat! Du är älskad av alla som känner dig! Alla som träffat dig och fått förmånen att umgås med dig, nykter som onykter vet vilken underbar människa du är! Jag tror absolut att din morfar är stolt över den du blivit! Hade du varit min (vilket blir ärligt läskigt) så hade det inte funnits några gränser över hur stolt jag hade varit över dig! Jag känner mig priviligierad bara av att vara din vän, även om det kanske är i utkanterna! asumption is the mother of all fuckups! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu