Jump to content
IGNORERAD

Arvsrätt i ett vanligt thai/swe äktenskap


GammalDansken

Recommended Posts

GammalDansken

Finns det redan en tråd som besvarar frågan om vem som ärvar / förfogar över vad

om den ena eller andra (bägge med egna barn från tidigare äktenskap) går bort.

Om "han" är svensk med två egna barn, hus, tomt osv och "hon" är thai med 2 egna barn, hus och tomt osv.

Inga särskilda avtal eller testamenten.

Om han dör först, vad händer då?

Om hon dör först...

Så simpelt som möjligt.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Chryzaliz

    10

  • GammalDansken

    9

  • Nypan

    6

  • Kollba

    4

Mest aktiva i denna tråd

I Sverige fungerar det så här:

-Först så gör man en bodelning av makarnas gemensamma tillgångar. Enskild egendom undantagen.

-Den avlidnes hälft efter bodelningen samt ev. enskild egendom är den avlidnes kvarlåtenskap som skall fördelas genom arv.

-Den avlidnes skulder skall även betalas innan arvet delas upp.

-Då det rör sig om särkullbarn(ej gemensamma barn) kan de begära ut sitt arv på en gång,

-Kvarlåtenskapen delas upp i lika delar till den avlidnes barn.

Sedan så finns det ju en thailändsk lagstiftning också men den vågar jag mig inte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hennes tomt har du ett är på dig att sälja.

Du får inte äga mark i Thailand

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Var inne å Googla runt lite och undrar om inte det där med "att den efterlevande make/makan

förfogar över hela arvet och kan göra vad hon/han vill med det utom att testamentera bort det"

- gäller även i Thai/Swe äktenskap.

Har för mig att det gäller just när det finns särkullbarn, men kan vara helt ute å cykla.

För oss är situationen där det inte finns gemensamma barn mest intressant.

Sen är det förstås intressant också om den svenska mannen ärvar efter henne på samma sätt.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inne å Googla runt lite och undrar om inte det där med "att den efterlevande make/makan

förfogar över hela arvet och kan göra vad hon/han vill med det utom att testamentera bort det"

- gäller även i Thai/Swe äktenskap.

Har för mig att det gäller just när det finns särkullbarn, men kan vara helt ute å cykla.

För oss är situationen där det inte finns gemensamma barn mest intressant.

Sen är det förstås intressant också om den svenska mannen ärvar efter henne på samma sätt.

Japp, du är ute och cyklar, det är precis tvärtom.

D.v.s. att handlar det om enbart gemensamma barn så förfogar den efterlevande maken fritt över arvet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, du är ute och cyklar, det är precis tvärtom.

D.v.s. att handlar det om enbart gemensamma barn så förfogar den efterlevande maken fritt över arvet.

Nu kanske jag är ute och cyklar men nog har väl bröstarvingar alltid rätt till 50% av arvet, med undantaget att änkan/änkligen har rätt att sitta kvar i orubbat bo.

Särkullebarn har dock alltid rätt att få ut sin sin arvslott om inget testamente är skrivet, dvs 50%.

Cyklisten Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vad som än gäller barnens rätt att få ut arvet direkt så handlar det väl om hälften, eller?

Dvs den efterlevande får hälften och barnen får dela på den andra halvan.

Någon som har koll på de Thailändska tillgångarna?

Bortsett från att man inte kan äga mark mer än ett år, är det hälften som gäller där oxå?

Häften till svensken och den andra halvan får hennes barn.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske det är jag som är ute på hal is men jag tror det fungerar så här i Thailand:

Har man inte skrivit ett testamente så är det arvsordningen som gäller.

-Efterlevande make och den avlidnes barn ärver lika delar.

-Finns inga barn ärver maken 50% och föräldrar/syskon 50%

-Finns det heller inte några föräldrar/syskon så ärver maken 2/3 och den avlidnes mor-/farföräldrar samt mostrar/fastrar/mor-/farbröder delar på 1/3

-Finns det inte någon av dessa så ärver maken allt.

Vad det gäller den thailändska lagstiftningen så gör man ingen skillnad på nationaliteten på den efterlevande.

Dock finns ju det här problemet med att utlänningar inte får äga land.

Land skall överföras till en thailändsk medborgare inom 1 år.

Om så inte sker så kan marken komma att säljas på offentlig auktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag är ute och cyklar men nog har väl bröstarvingar alltid rätt till 50% av arvet, med undantaget att änkan/änkligen har rätt att sitta kvar i orubbat bo.

Särkullebarn har dock alltid rätt att få ut sin sin arvslott om inget testamente är skrivet, dvs 50%.

Cyklisten Fritz..

Vi cyklar vidare med att efterlevande make får kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt.

Mao. kan maken får göra vad han eller hon vill med kvarlåtenskapen så länge han/hon lever.

Bränna rubbet helt enkelt men inte bestämma över det genom testamente.

Vad det gäller särkullbarn så är det lika delar mellan den avlidnes arvingar, ingen förutbestämd procentsats.

Finns det t.ex. 1 särkullbarn och 2 gemensamma barn till den avlidne så så skall det fördelas i 3 lika delar, arvslotter.

Finns det ett testamente så kan särkullbarnet kräva sin laglott, dvs. hälften av sin arvslott.

Familjecyklisten Chryzaliz

Ändrades av Chryzaliz
Link to comment
Dela på andra sajter

Såvitt jag vet så kan man testamentera bort hälften av barnens arvslott - dvs 25%.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som än gäller barnens rätt att få ut arvet direkt så handlar det väl om hälften, eller?

Dvs den efterlevande får hälften och barnen får dela på den andra halvan.

Någon som har koll på de Thailändska tillgångarna?

Bortsett från att man inte kan äga mark mer än ett år, är det hälften som gäller där oxå?

Häften till svensken och den andra halvan får hennes barn.

En sak har jag hört från flera håll och det är att sambolagen inte gäller i Thailand.

Så är man inte registrerad gift med sin thailändska så bör man i alla fall skriva ett testamente så att hon inte hamnar på bar backe ifall man "trillar av pinn". Man vet aldrig när liemannen kommer.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte så man beskriver det men det är så det fungerar i praktiken. Se ovan.

Men det är ju faktiskt med testamente man gör det...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi cyklar vidare med att efterlevande make får kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt.

Mao. kan maken får göra vad han eller hon vill med kvarlåtenskapen så länge han/hon lever.

Familjecyklisten Chryzaliz

Jag tror att du cyklade vilse redan i första korsningen. Vad jag fattat så har inte efterlevande make/maka fri förfoganderätt över "boet". Bröstarvingar eller särkullebarn har alltid rätt till sin del.

Cyklehaveristen Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvitt jag vet så kan man testamentera bort hälften av barnens arvslott - dvs 25%.

du kan placera kapital i en kapitalförsäkring där du kan namnge vem som skall ärva dig, så där kan du gå förbi arvslotten

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag är ute och cyklar men nog har väl bröstarvingar alltid rätt till 50% av arvet, med undantaget att änkan/änkligen har rätt att sitta kvar i orubbat bo.

Särkullebarn har dock alltid rätt att få ut sin sin arvslott om inget testamente är skrivet, dvs 50%.

Cyklisten Fritz..

Tror du har helt rätt. Det gäller att testamentera egendom, t.ex bostadsrätt, till hustrun för att hon ej skall stå helt utan ev tillgångar om du dör först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du cyklade vilse redan i första korsningen. Vad jag fattat så har inte efterlevande make/maka fri förfoganderätt över "boet". Bröstarvingar eller särkullebarn har alltid rätt till sin del.

Cyklehaveristen Fritz..

Den överlevande har fri förfoganderätt gentemot gemensamma eller egna barn - dvs orubbat bo.

Gentemot den avlidnas barn (särkullsbarn) har du inget att säga till om beträffande 50 % av er gemensamma egendom såvida inte den avlidna testamenterat bort hälften av sin hälft - dvs 25%.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den överlevande har fri förfoganderätt gentemot gemensamma eller egna barn - dvs orubbat bo.

Gentemot den avlidnas barn (särkullsbarn) har du inget att säga till om beträffande 50 % av er gemensamma egendom såvida inte den avlidna testamenterat bort hälften av sin hälft - dvs 25%.

det var det jag försökte säga. Ursäkta luddigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den överlevande har fri förfoganderätt gentemot gemensamma eller egna barn - dvs orubbat bo.

Gentemot den avlidnas barn (särkullsbarn) har du inget att säga till om beträffande 50 % av er gemensamma egendom såvida inte den avlidna testamenterat bort hälften av sin hälft - dvs 25%.

Som sagt, finns det endast särkullbarn på den avlidnes sida ärver de hela kvarlåtenskapen direkt.

Finns det ett testamente till förmån den efterlevande så är det så gott som alltid på hela kvarlåtenskapen.

Då kan särkullbarnet kräva sin laglott vilket är hälften av arvslotten.

Är det flera särkullbarn så har de varsin lika stor del(arvslott) av kvarlåtenskapen.

Det innebär i praktiken att hälften av kvarlåtenskapen testamenteras bort såvida ingen gör arvavstående.

Boh Rang,

Det hjälper mao. inte med att testamentera bort egendom då laglotten alltid kan utkrävas av den som har rätt till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den överlevande har fri förfoganderätt gentemot gemensamma eller egna barn - dvs orubbat bo.

Nu hänger jag inte med (som vanligt). Vid att arvsskifte så har väl den överlevande rätt att sitta kvar i "orubbat bo" dvs bostaden men arvingarna har rätt till 50% av det övriga ? Rätta mig gärna om jag har fel.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, finns det endast särkullbarn på den avlidnes sida ärver de hela kvarlåtenskapen direkt.

Finns det ett testamente till förmån den efterlevande så är det så gott som alltid på hela kvarlåtenskapen.

Då kan särkullbarnet kräva sin laglott vilket är hälften av arvslotten.

Är det flera särkullbarn så har de varsin lika stor del(arvslott) av kvarlåtenskapen.

Det innebär i praktiken att hälften av kvarlåtenskapen testamenteras bort såvida ingen gör arvavstående.

Boh Rang,

Det hjälper mao. inte med att testamentera bort egendom då laglotten alltid kan utkrävas av den som har rätt till det.

Villkorad gåva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Undrar när man skriver testamente om det räcker att 2 personer bevittnar för att det ska gälla? Eller måste man ha nån stämpel från tingsrätten eller advokat ? :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hänger jag inte med (som vanligt). Vid att arvsskifte så har väl den överlevande rätt att sitta kvar i "orubbat bo" dvs bostaden men arvingarna har rätt till 50% av det övriga ? Rätta mig gärna om jag har fel.

Fritz..

[size=3]Om du är gift och din make dör, och ni endast har gemensamma barn, ärver du allt om det inte finns något testamente som anger annat. Om den avlidne maken har barn som inte är era gemensamma, s.k. särkullbarn, har dessa rätt att få ut åtminstone sin laglott.[/size]

[size=3]De gemensamma barnen får alltså inte ut sitt arv förrän ni båda har dött. Du har därför rätt att fortsätta att förfoga över hemmets alla tillgångar efter din makes död. Det innebär att du lagligt sett faktiskt kan förbruka allting. Den enda inskränkningen är normalt att du inte får förfoga över arvet, dvs halva boet, genom att testamentera bort det.

Först när den siste av er har avlidit får era gemensamma barn ut sina arvslotter efter er båda. Barnen ärver då hela boet till det värde det då har. En del av egendomen kan testamenteras bort till annan, men barn har alltid rätt att få ut hälften av sin arvslott, den så kallade laglotten. [/size]

TESTAMENTE

Ett testamente är en handling där du anger vem som ska ärva dina ägodelar när du är död. Ett testamente både kompletterar och ersätter arvsreglerna i lagen.

Du kan testamentera vad du vill till vem du vill. Med ett testamente kan du ändra på arvsordningen och se till att pengar och andra tillgångar hamnar där du själv önskar. Ditt barn har dock alltid rätt att kräva sin laglott. Laglotten är hälften av arvslotten. Dessutom har din make eller registrerad partner rätt till sin giftorätt.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar när man skriver testamente om det räcker att 2 personer bevittnar för att det ska gälla? Eller måste man ha nån stämpel från tingsrätten eller advokat ? :wai:

[size=3]Ett testamente ska vara skriftligt, undertecknat och bevittnat av två personer. Det är viktigt att detta görs på rätt sätt - annars kan det bli ogiltigt eller få andra konsekvenser än du tänkt dig. Därför bör du ta hjälp av en jurist. [/size]

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...