Jump to content
IGNORERAD

Fråga angående dubbla medborgarskap.


swede83

Recommended Posts

Jag har en dotter som har dubbla medborgarskap (Svensk/Thai). Och hon och frugan ska åka och hälsa på släkt i Thailand i februari och tänker stanna 2-3 månader . Vad jag undrar är , vilket pass ska hon använda ? Har både svenskt och thailändskt pass (båda giltiga ) . Har vart i kontakt med Thailändska ambassaden i Stockholm och dom säger olika beroende vem jag pratar med , en säger att det går bra att resa med 2 pass den andra menar att hon behöver visum vilket jag tycker låter väldigt konstigt då hon är medborgare i landet. Har även vart i kontakt med svenska myndigheter och dom säger bara att dom tror det går bra att resa med 2 pass.. Är det någon av er som har barn/tjej med dubbla medborgarskap som vet hur det funkar?  Tacksam för all hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbelpost

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en dotter som har dubbla medborgarskap (Svensk/Thai). Och hon och frugan ska åka och hälsa på släkt i Thailand i februari och tänker stanna 2-3 månader . Vad jag undrar är , vilket pass ska hon använda ? Har både svenskt och thailändskt pass (båda giltiga ) . Har vart i kontakt med Thailändska ambassaden i Stockholm och dom säger olika beroende vem jag pratar med , en säger att det går bra att resa med 2 pass den andra menar att hon behöver visum vilket jag tycker låter väldigt konstigt då hon är medborgare i landet. Har även vart i kontakt med svenska myndigheter och dom säger bara att dom tror det går bra att resa med 2 pass.. Är det någon av er som har barn/tjej med dubbla medborgarskap som vet hur det funkar?  Tacksam för all hjälp.

Läs här

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en dotter som har dubbla medborgarskap (Svensk/Thai). Och hon och frugan ska åka och hälsa på släkt i Thailand i februari och tänker stanna 2-3 månader . Vad jag undrar är , vilket pass ska hon använda ? Har både svenskt och thailändskt pass (båda giltiga ) . Har vart i kontakt med Thailändska ambassaden i Stockholm och dom säger olika beroende vem jag pratar med , en säger att det går bra att resa med 2 pass den andra menar att hon behöver visum vilket jag tycker låter väldigt konstigt då hon är medborgare i landet. Har även vart i kontakt med svenska myndigheter och dom säger bara att dom tror det går bra att resa med 2 pass.. Är det någon av er som har barn/tjej med dubbla medborgarskap som vet hur det funkar?  Tacksam för all hjälp.

hej, vad jag har förstått av snacket här på MPR ang dubbelt medborgarskap så skall ni åka till Thailand så skall ni göra så här:ut från  Sverige/ Danmark, svenskt pass- när ni landar så skall hon visa det Thailändska passet. - när ni åker tillbaka till sverige från Thai, visa svenskt pass. då slipper hon att ansöka om Visa på den tiden hon skall vara där. när ni landar I sverige/ Danmark så skall hon visa svenska passet. ps. viktigt att det står sammma namn i passen som på biljetten.Lycka till på resan. :14:

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, vad jag har förstått av snacket här på MPR ang dubbelt medborgarskap så skall ni åka till Thailand så skall ni göra så här:ut från  Sverige/ Danmark, svenskt pass- när ni landar så skall hon visa det Thailändska passet. - när ni åker tillbaka till sverige från Thai, visa svenskt pass. då slipper hon att ansöka om Visa på den tiden hon skall vara där. när ni landar I sverige/ Danmark så skall hon visa svenska passet. ps. viktigt att det står sammma namn i passen som på biljetten.Lycka till på resan. :14:

Och inresestämpeln i det svenska passet(till Thailand?)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim skrev

 

Varför krångla till det... In- och Ut ur Sverige = svenskt pass... In- och Ut ur Thailand = thailändskt pass. 

Och i båda länderna gäller det att ha bägge passen till hands att visa upp ifall frågor om tillstånd att resa kommer upp.

 

Har funkat för frugan i flera år vid det här laget, har aldrig krånglat.

 

Har funkat klockrent för många här på mpr i många år och vi kör lika nu den 11:e december igen

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kim skrev

 

Varför krångla till det... In- och Ut ur Sverige = svenskt pass... In- och Ut ur Thailand = thailändskt pass. 

Och i båda länderna gäller det att ha bägge passen till hands att visa upp ifall frågor om tillstånd att resa kommer upp.

 

Har funkat för frugan i flera år vid det här laget, har aldrig krånglat.

 

Har funkat klockrent för många här på mpr i många år och vi kör lika nu den 11:e december igen

Fick en ny erfarenhet igår,,, gumman har alltid gjort som många, , svendkt pass i sverige o thaipass i Thailand, , mrn det gick inte igår på arlanda dom skulle promt ha thaipasset här med eftersom hon reser in med det,,, , kanske hon vid incheckningen var x grinig som jag tycker rätt många thai är som tror att dom är lite finare än andra thai för att dom tror att dom har nått status jobb.

Klagomål är att vänta för thaiairways när dom öppnar imorgon..

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaipasset måste du väl ha vid incheckningen om du ska vara nere mer än 30 dagar eftersom du inte har visum till Thailand i svenska passet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis som kim skriver..

Använd det svenska passet i Sverige/EU, ta fram thaipasset när du äntrar Passkontrollen i Thailand.

Tvärtom på vägen hem... Enda skildnaden är att dom vill se att hennes Svenska pass i Thailand, då hon inte har ett gitligt visum till Sverige..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning har alltid varit:

 

Thaipass vid incheckning i Sverige

Svenskt pass vid passkontrollen i Sverige

Thailpass vid passkontroll i Thailand

 

Svenskt pass vid incheckning i Thailand

Thailpass i passkontrollen i Thailand

Svenskt pass vid passkontrollen i Sverige

 

Detta under förutsättning att resan ska vara längre än 30 dagar, annars är det ju enklast att resa på svenskt pass hella vägen.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaipasset måste du väl ha vid incheckningen om du ska vara nere mer än 30 dagar eftersom du inte har visum till Thailand i svenska passet?

 

Min fru skall åka till Thailand och vara där i 6 veckor. Hon har dubbla pass.

 

Jag tänker så här.

 

Hon söker visum för 6 veckor i svenskpasset och åker till Thailand med bara det svenska passet som vilken svensk som helst fram och tillbaka.

 

Fördelen med detta är att då behöver hon inte bry sig om vilket pass som skall visas hit och dit utan kan i lugn och ro checka in och ut som EU medborgare i Thailand.

 

Eller finns det ändå en hake med detta också tror ni ?  Tänker jag fel ?

 

/Chaang4263

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru skall åka till Thailand och vara där i 6 veckor. Hon har dubbla pass.

 

Jag tänker så här.

 

Hon söker visum för 6 veckor i svenskpasset och åker till Thailand med bara det svenska passet som vilken svensk som helst fram och tillbaka.

 

Fördelen med detta är att då behöver hon inte bry sig om vilket pass som skall visas hit och dit utan kan i lugn och ro checka in och ut som EU medborgare i Thailand.

 

Eller finns det ändå en hake med detta också tror ni ?  Tänker jag fel ?

 

/Chaang4263

 

Skaffar hon visum till Thailand kan hon naturligtvis åka enbart på det svenska passet.

 

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som en försäkringsfråga.

Gumman reste med sin Thaipass in I landet sist och stannade mer än 45 dagar som våran hemförsäkring gäller.

Nu har hon svensk pass också och de varnade på ambassaden att det kan bli problem om vi inte betalar visa.

Blir orolig utan raka besked.

Betalde givetvis Inga onödiga pengar till visa.

Nu slapp hon bli sjuk som tur var.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...