Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

dalahesten

Vigselbevis - thailändskt medborgarskap

Recommended Posts

dalahesten

Hejsan!

Jag håller på och ansöker om ett thailändskt medborgarskap på den thailändska ambassaden i Stockholm och det är en hel bunt av papper som de har efterlyst för att de ska kunna få fram ett thailändskt födelseattest åt mig. 

Det är dock ett papper som de aldrig verkar riktigt nöjda med, och det är vigselbeviset för mina föräldrar. Mina föräldrar var gifta innan jag föddes och har nu skiljt sig. Min mor är thai och min far är svensk. Min far har dock i nuläget gift sig igen. 
Jag kan inte hitta något särskilt vigselattest på Skatteverkets hemsida som visar allt detta. Så det jag har gjort är att jag har ringt Skatteverket och bett dem producera ett dokument som visar att mina föräldrar har varit gifta under en tidsperiod, och sedan att de har skiljt sig, och slutligen att min far har gift sig igen. Detta dokument duger uppenbarligen inte och det är svårt att få fram ett klart svar om vad de egentligen vill ha. 

Finns det någon på detta forum som kan hjälpa till med detta? Just nu vet jag inte vilket dokument jag ska ordna fram. :pale:

Mr_Martin

Vigselbeviset är den lila lappen man får av prästen/vigselförrättare när man gifter sig, och är det ända beviset som många utländska myndigheter godtar så fråga dina föräldrar om de kan leta fram det, kanske kan församlingen där de gifte sig eller kommunhuset hjälpa till med en kopia.

/Martin

Dragos
Vigselbeviset är den lila lappen man får av prästen/vigselförrättare när man gifter sig, och är det ända beviset som många utländska myndigheter godtar så fråga dina föräldrar om de kan leta fram det, kanske kan församlingen där de gifte sig eller kommunhuset hjälpa till med en kopia.

/Martin

Nu tror jag ju inte att alla vigselbevis är lila? De kan vara i en annan färg också.

Nemo

Nu tror jag ju inte att alla vigselbevis är lila? De kan vara i en annan färg också.

Undrar om det finns stora guldfärgade?

Nemo

Hejsan!

Jag håller på och ansöker om ett thailändskt medborgarskap på den thailändska ambassaden i Stockholm och det är en hel bunt av papper som de har efterlyst för att de ska kunna få fram ett thailändskt födelseattest åt mig. 

Det är dock ett papper som de aldrig verkar riktigt nöjda med, och det är vigselbeviset för mina föräldrar. Mina föräldrar var gifta innan jag föddes och har nu skiljt sig. Min mor är thai och min far är svensk. Min far har dock i nuläget gift sig igen. 
Jag kan inte hitta något särskilt vigselattest på Skatteverkets hemsida som visar allt detta. Så det jag har gjort är att jag har ringt Skatteverket och bett dem producera ett dokument som visar att mina föräldrar har varit gifta under en tidsperiod, och sedan att de har skiljt sig, och slutligen att min far har gift sig igen. Detta dokument duger uppenbarligen inte och det är svårt att få fram ett klart svar om vad de egentligen vill ha. 

Finns det någon på detta forum som kan hjälpa till med detta? Just nu vet jag inte vilket dokument jag ska ordna fram. :pale:

Det har väl ingen betydelse om dina föräldrar var gifta eller inte. Har du en thailänsk mor så blir du väl automatiskt thailändsk medborgare?

Fritz

Så här svarar Skatteverket på frågan om vigselbevis. https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/aktenskapsregistret/allmant/kanjagfaettvigselbevispersonbeviselleraktenskapscertifikatviaaktenskapsregistret.5.71004e4c133e23bf6db800056872.html

Vigselbeviset man får av prästen är väl mer som ett personligt minne utan juridisk innebörd ?

Fritz..

Nicholas

Så här svarar Skatteverket på frågan om vigselbevis. https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/aktenskapsregistret/allmant/kanjagfaettvigselbevispersonbeviselleraktenskapscertifikatviaaktenskapsregistret.5.71004e4c133e23bf6db800056872.html

Vigselbeviset man får av prästen är väl mer som ett personligt minne utan juridisk innebörd ?

Fritz..

Sant, men Thailand betraktar vigselbeviset som dokument nummer 1A.

Ren tur vi hittade vårat annars får man tillverka ett.

dalahesten

Tack för alla svar.

Mycket korrekt så var jag (eller mina föräldrar) tvungna att ringa till Länsstyrelsen i min kommun för att be om ett nytt exemplar då de skiljde sig 1989 och inte har kvar vigselbeviset.

Förhoppningsvis godkänner de detta dokument. Det är, enligt dem, det enda som saknas i min ansökan just nu.

Fritz

Tack för alla svar.

Mycket korrekt så var jag (eller mina föräldrar) tvungna att ringa till Länsstyrelsen i min kommun för att be om ett nytt exemplar då de skiljde sig 1989 och inte har kvar vigselbeviset.

Förhoppningsvis godkänner de detta dokument. Det är, enligt dem, det enda som saknas i min ansökan just nu.

Det var märkligt eftersom länsstyrelsen inte för något register över äktenskap. Men hur som helst så håller jag tummarna för att det ordnar sig för er.

Fritz..

leifen

Det var märkligt eftersom länsstyrelsen inte för något register över äktenskap. Men hur som helst så håller jag tummarna för att det ordnar sig för er.

nn

Fritz..

Säkert bara en missuppfattning att ringa till Länsstyrelsen i sin Kommun. Lokala skattemyndigheten har nu hand om alla dessa frågor som kyrkan skötte tidigare via sina församlingskontor.

Frid pastorn.

Nicholas
Säkert bara en missuppfattning att ringa till Länsstyrelsen i sin Kommun. Lokala skattemyndigheten har nu hand om alla dessa frågor som kyrkan skötte tidigare via sina församlingskontor.

Frid pastorn.

Länsstyrelsen utser borgliga vigselförrättare.

Som jag antar har rätt att skapa ett nytt vigselbevis.

Det är för oss svenskar ett icke dokument och för thai government är det precis tvärtom.

leifen

Länsstyrelsen utser borgliga vigselförrättare.

Som jag antar har rätt att skapa ett nytt vigselbevis.

Det är för oss svenskar ett icke dokument och för thai government är det precis tvärtom.

Det registeras alltid av myndigheterna oavsett borgerlig eller kyrklig vigsel av skattemyndigheten som numera sköter all folkbokföring som kyrkan hade ansvar över tidigare.
Viktigt för juridiska tvister och dödsbon.

Nicholas
Det registeras alltid av myndigheterna oavsett borgerlig eller kyrklig vigsel av skattemyndigheten som numera sköter all folkbokföring som kyrkan hade ansvar över tidigare.

Viktigt för juridiska tvister och dödsbon.

Suck och stön.

Alla vet vi att i Sverige håller skatteverket reda på ditt civilstånd och familjerelationer i allmänhet.

Men så funkar inte livet i Thailand.

I bästa fall registreras ditt giftermål hos tesseban och förmodligen inte datoriserat.

För Thailand som inte är bekanta med skatteverket och rikstäckande register så finns ett dokument som bara måste på bordet.

Vigselbeviset!!!

Om du krökat bort det så kan du ge dig in på en förfalskar karriär och föralska ett nytt med underskrift från vigselförrättare och allt, om ditt samvete medger ett karriärsbyte.

Eller så får en vigselförrättare skapa ett nytt, helst samma vigselförrättare men inte nödvändigtvis.

leifen

Suck och stön.

Alla vet vi att i Sverige håller skatteverket reda på ditt civilstånd och familjerelationer i allmänhet.

Men så funkar inte livet i Thailand.

I bästa fall registreras ditt giftermål hos tesseban och förmodligen inte datoriserat.

För Thailand som inte är bekanta med skatteverket och rikstäckande register så finns ett dokument som bara måste på bordet.

Vigselbeviset!!!

Om du krökat bort det så kan du ge dig in på en förfalskar karriär och föralska ett nytt med underskrift från vigselförrättare och allt, om ditt samvete medger ett karriärsbyte.

Eller så får en vigselförrättare skapa ett nytt, helst samma vigselförrättare men inte nödvändigtvis.

Har man tappat bort ett vigselbevis så är man fortfarande gifta i Sverige och får intyg fån svenska myndigheter, duger inte detta så köper man ett på internet.
Har kanske missat att det inte gällde Sverige? Sorry för det.

Trodde han efterlyste vigselbevis i Sverige och inte i  teesaban och ampur i Thailand

Nicholas
Har man tappat bort ett vigselbevis så är man fortfarande gifta i Sverige och får intyg fån svenska myndigheter, duger inte detta så köper man ett på internet.

Har kanske missat att det inte gällde Sverige? Sorry för det.

Trodde han efterlyste vigselbevis i Sverige och inte i  teesaban och ampur i Thailand

Om du redan är gift i Sverige kan du inte gifta dig med samma kvinna i Thailand eftersom ditt svenska personbevis säger att du inte är ogift.

Du måste registrera ditt redan befintliga svenska giftermål till Thailand, givet att din maka/make är thailändsk såklart.

En transferring, ergo ska det svenska vigselbeviset på bordet.

Inget annat räknas.

Alltså det svenska vigselbeviset måste fram, översättas och registreras hos notarius publicus med stämplar och allt.

Glaspärlor står högt i kurs i Thailand.

• Similar Content

• lasseiudon
      By lasseiudon
      Då och då läser man här på MPR eller i någon FB-grupp om personer som säger att dom är thai. Oftast i samband med husboksdiskussioner. Då poppar det upp någon som säger att jag är thai och har blå bok. Några bevis bifogas dock aldrig! Min undran är om någon som känner till svenskar som blivit thailändska medborgare? Jag känner bara till en och det är en numera äldre dam som kom till Thailand i början på 60-talet i samband med att SAS drog igång Thai airways. Hon blev kvar när hennes sambo (?) flyttade hem. Hon gifte sig med en thai och drev framgångsrikt företag. Vid något tillfälle, när hon skulle förlänga sitt uppehållstillstånd, tyckte imm. att nu hade hon varit så länge i landet att det var lika bra att hon blev thai. Sagt och gjort, hon fick välja ett thainamn och försågs med med thailändskt medborgarskap. Damen lever utanför Bangkok men besöker ibland när Svenska kyrkan har kafferep. Detta enligt ett långt och intressant reportage jag läste för något år sedan.

Men hur är det med dessa gubbar som säger att dom är Thai, finns dom på riktigt eller är det bara virriga gubbar som inte vet skillnaden på pensionärsvisum och medborgarskap?
    • Clash
      By Clash
      Hej forumet,

Försöker reda ut vad som gäller om svenskt medborgarskap för thailändskt barn som ska flytta till sin mamma (ensam vårdnadshavare) i Sverige. Lite kryptisk information på MIG´s hemsida...

Min sambo har PUT och har bott i Sverige strax över 5 år nu. Dvs hon skulle kunna bli svensk medborgare och tänker ansöka om detta i höst.

Hennes dotter som är 14 år har nyligen fått PUT och kommer flytta till Sverige efter sommaren.

Om jag förstått det hela rätt skulle dottern kunna få medborgarskap i samband med mammans ansökan om hon är under 15. Men kruxet är att dottern har hunnit fylla 15 innan hon flyttar till Sverige.

Tyder jag MIG´s hemsida rätt så krävs det 3 års hemvist för barn över 15, vilket innebär att hon kommer vara 18 år. Och över 18 år krävs minst 5 års hemvist eller giftermål/sambo med svensk medborgare innan hon kan ansöka om medborgarskap - dvs hon får vänta tills hon är 19...

Kan detta stämma?
    • swede83
      By swede83
      Jag har en dotter som har dubbla medborgarskap (Svensk/Thai). Och hon och frugan ska åka och hälsa på släkt i Thailand i februari och tänker stanna 2-3 månader . Vad jag undrar är , vilket pass ska hon använda ? Har både svenskt och thailändskt pass (båda giltiga ) . Har vart i kontakt med Thailändska ambassaden i Stockholm och dom säger olika beroende vem jag pratar med , en säger att det går bra att resa med 2 pass den andra menar att hon behöver visum vilket jag tycker låter väldigt konstigt då hon är medborgare i landet. Har även vart i kontakt med svenska myndigheter och dom säger bara att dom tror det går bra att resa med 2 pass.. Är det någon av er som har barn/tjej med dubbla medborgarskap som vet hur det funkar?  Tacksam för all hjälp.
    • Jonasn
      By Jonasn
      Vi skickade in ansökan om svenskt medborgarskap i november 2012 och idag så fick sambon ett REK ifrån Norrköping.

Efter 6,5 månaders väntetid är hon nu svensk medborgare och nu ska all thaimat (pla ra, ris, nudlar, fisksås) slängas ut och hon ska bara äta svensk mat.

Nu har man inte en thaifru längre utan en svensk fru som har ett thaipass.

Grattis till henne!!
    • Alarik
      By Alarik
      Tycker det är svårt det där med fördelarna kontra nackdelarna med svenskt medborgarskap.
      Säkert har dessa frågor tidigare diskuterats här på MPR men regler ändras ju hela tiden.

Om hustrun väljer att bli svensk medborgare upphör ju hennes permanenta uppehållstillstånd och "stämpeln" i hennes thailändska pass makuleras av Migrationsverket eftersom uppehållstillstånd då inte behövs.

Är hon då tvungen att skaffa och använda svenskt pass.
      Reser hon in i Thailand på detta svenska pass räknas hon som svensk medborgare och omfattas då av reglerna för utänning då hon är i Thailand.

Om hon inte skaffar svenskt pass, utan använder sitt thailändska, hur då komma tillbaka in i Sverige?
  • Create New...