Jump to content
IGNORERAD

Väntetid på 2 års visum i thailand?

musse74

Recommended Posts

Hej.Frågan jag ska ställa är inte så lätt att svara på, men på ett UNGEFÄR tar det att få ett 2 års visum hit?

Tjejen kommer hit på 3 månaders snart så vi undrar lite om hon ska stanna 3 eller förlänga till 6 månader...vilket är bäst tycker ni?

Tack på förhand.

Dela på andra sajter

• Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• John Khonken

6

• musse74

6

• thaiwife

3

Mest aktiva i denna tråd

Det går att söka ett tillfälligt uppehållstillstånd 3 mpnader på turistvisum i Sverige, det gör hos migrationsverket innan visum går ut. Kom ihåg att teckna/förlänga ett separat sjukförsäkring för man är inte berättigat vård i svensk vårdsystem med den typen av uppehålls tillstånd.

Annars finns det ingen två års visum utan det heter uppehålls tillstånd UT,  som ansöks utanför Sverige tex i Thailand i Svenska ambassaden, behandlingstider varierar kolla hos migrationsverkets hemsida. Det är huvudregeln, kanske finns särskilda fall på annat också. Den beviljas först 1-2 år och efter det kan man söka ett permanent uppehållstillstånd, PUT Beviljas i fem år åt gången men provas inte efter förstä gången. Det var nån slags intervju av både tjejen och mig när det var aktuellt, frågade bla vad åt vi igår, vilka färger har gardiner i sovrummet och annat smått för att kolla att vi verkligen bor ihop.

Visum är avsett att besöka Sverige för olika anledningar, turist, familjemedlem, busines Uppehållstillstånd för att bosätta sig i Sverige då får man även arbetstillstånd i samma veva. www.migrationsverket.se

Dela på andra sajter

Ok, men låt oss säga att hon stannar här i 3 månader och sen åker hem.

När hon sedan ansöker om UT, är det då migrationsverket i Sverige eller nåt konsulat i Thailand som beslutar om UT?

Jag kanske verkar trög, men tycker jag får olika svar hela tiden.

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Hon ansöker om sitt UT i Thailand. Och gör sedan en intervju på ambassaden i Bangkok. 

Sedan skickas rubbet till Sverige och Migrationsverket som behandlar det hela. Kontaktar dig och tar sedan beslutet.

Och det kan ta lång tid att få sitt svar. Man snackar idag om minst 8 månader. 

hf

Dela på andra sajter

Ok, men låt oss säga att hon stannar här i 3 månader och sen åker hem.

När hon sedan ansöker om UT, är det då migrationsverket i Sverige eller nåt konsulat i Thailand som beslutar om UT?

Jag kanske verkar trög, men tycker jag får olika svar hela tiden.

Migrationsverket. Och nu gäller webbansökan. Annars tar det ännu mycket längre tid. https://www.migrationsverket.se/info/4386.html

De svarar på frågor via mail. Har webbformulär. http://www.migrationsverket.se/info/2580.html

Min flickvän ska antagligen söka UT för att bli sambo med mig nästa år. Det kan dock vara 7 månaders väntetid, och jag skulle vilja ha henne här. Så funderar på om det skulle vara möjligt att söka 3 mån. visum och sedan söka ut direkt när visum beviljats. Dock oklart om det är möjligt/tillåtet.

Att göra tvärtom, dvs. söka UT först och sedan söka visum fick jag svar att de var restriktiva med att bevilja visum då man har UT-ansökan.

Har inte orkat gräva mer i detta ännu.

Hon har varit här tre gånger tidigare på visum så det borde bli enklare med UT kan jag tycka.

บ้านโนทิง Ban Non Thing, Sök i Google maps: 16.99706, 103.01339

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Migrationsverket. Och nu gäller webbansökan. Annars tar det ännu mycket längre tid. https://www.migrationsverket.se/info/4386.html

De svarar på frågor via mail. Har webbformulär. http://www.migrationsverket.se/info/2580.html

Min flickvän ska antagligen söka UT för att bli sambo med mig nästa år. Det kan dock vara 7 månaders väntetid, och jag skulle vilja ha henne här. Så funderar på om det skulle vara möjligt att söka 3 mån. visum och sedan söka ut direkt när visum beviljats. Dock oklart om det är möjligt/tillåtet.

Att göra tvärtom, dvs. söka UT först och sedan söka visum fick jag svar att de var restriktiva med att bevilja visum då man har UT-ansökan.

Har inte orkat gräva mer i detta ännu.

Hon har varit här tre gånger tidigare på visum så det borde bli enklare med UT kan jag tycka.

Regeln är ganska enkel. Om personen som sökt UT kommer till Sverige dras ansöka om UT in så fort dom får reda på detta.  Så det blir att stanna i Thailand. 

hf

Dela på andra sajter

min tjej kom hit 6 månader och se åkte hon hem och väntade på ett ok ifrån mig tog1-2 månader sen allt klart så din tjej kan komma hit på turist visa ett imedans pappers jobbet blir klar men hon måste tillbaks till bkk för hämta beslutet mvh

Dela på andra sajter

Tackar för svaren.

Men det blir nog att hon kommer 3 månader, sen förlänger det 3 månader, sen får hon åka hem och hoppas på att hon får sitt UT så fort som möjligt.

Kan nästan tycka att det är lite märkligt att dom inte har en eller flera som bara sysslar med visa från Thailand.

Läste att det tar så lång tid nu pga att flyktingarna från syrien  har förtur, man kan ju hoppas att dom slutar kriga så vi får hit våra goa tjejer..=)

Dela på andra sajter

Läste att det tar så lång tid nu pga att flyktingarna från syrien  har förtur, man kan ju hoppas att dom slutar kriga så vi får hit våra goa tjejer..=)

Vill inte misströsta men sen är det Egyptens tur att invandra Sverige. Såg att det är 7 mån behandlingstid om man gör ansökan via nätet.

Dela på andra sajter

Ja, och efter dom är det det väl nått annat land.*suck*

Varför ska vi få lida för att dom inte kan hålla sams. börjar bli trött på det nu!

Dela på andra sajter

Musse finns en annan lösning också. Som är mycket roligare. Gör damen på smällen.Direkt. Vänta och sök tre extra månader. När frugan är i femte sjätte månaden . Gå och ta ultraljud. Den måste du betala. Då kan man inte skicka hem damen utan då får dom automatiskt två år UT

Dela på andra sajter

Musse finns en annan lösning också. Som är mycket roligare. Gör damen på smällen.Direkt. Vänta och sök tre extra månader. När frugan är i femte sjätte månaden . Gå och ta ultraljud. Den måste du betala. Då kan man inte skicka hem damen utan då får dom automatiskt två år UT

Denna lösning kan bli väldigt dyr :crazy:

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om John är seriös, kanske inte den smartaste lösningen bara för att slippa vänta på ett UT.

Har hon tex. barn i Thailand kan Mig. mycket väl tycka att hon har en starkare anknytning till det barnet

än till det som ligger i magen. sedan tillkommer massa kontroller osv. som kostar pengar, och skulle det

nu lyckas, men det blir beviljat efter förlossningen ryker man på en saftig räkning.

Ha det gott.

Dela på andra sajter

Hon har inga barn sen tidigare, och vi vet inte om vi vill ha..men blir det så blir det...=)

Varför kostar den en massa då?

Dela på andra sajter

Av den anledningen att man måste vara

folkbokförd i Sverige och ha ett personnummer

för att få gratis sjukvård. Folkbokföra sig kan

man göra om där är mer än 1 år kvar på UT.

Dela på andra sajter

Du får dom fyra sista siffrorna. Eftersom du blir ett prioriterat fall hos Mig. Vad du får betala är ultraljuds undersökningen. Men du måste göra helt rätt för att det ska fungera.

Dela på andra sajter

Denna lösning kan bli väldigt dyr :crazy:

Självklart kan den det. Missade det. Underhållsbidrag i 20 år är aldrig gratis. Fel av mig.
Dela på andra sajter

Kan funka men funka inte för mig, fick betala förlossning själv. Idag skulle jag inte chansa på det.

/Jk

Dela på andra sajter

Jag vet att du fick betala. Men reglerna finns. Det gäller bara att stå på sig.Framför allt måste man göra allt enligt boken. Varför du fick betala har jag glömt.

Dela på andra sajter

Jag vet att du fick betala. Men reglerna finns. Det gäller bara att stå på sig.Framför allt måste man göra allt enligt boken. Varför du fick betala har jag glömt.

Fick betala pga som thaiwife skrev, starkare anknytning till sina barn i Thailand när barnet låg i magen men när barnet väl var fött var det inga bekymmer.

Dela på andra sajter

Självklart kan den det. Missade det. Underhållsbidrag i 20 år är aldrig gratis. Fel av mig.

Den UTlösningen kan bli väldigt dyr.  :crazy:

บ้านโนทิง Ban Non Thing, Sök i Google maps: 16.99706, 103.01339

Dela på andra sajter

Av den anledningen att man måste vara

folkbokförd i Sverige och ha ett personnummer

för att få gratis sjukvård. Folkbokföra sig kan

man göra om där är mer än 1 år kvar på UT.

Okej, men försäkringen som tecknar i Thailand då..täcker inte den sånt??

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...