Jump to content
IGNORERAD

Besöksvisa för frugans syster OCH barn, hur göra?


Da_Ling_Boy

Recommended Posts

Da_Ling_Boy

Hejsan,

är precis på gång och skriver ihop alla dokument som behövs för att kunna bjuda hit frugans syster och systerns 3 åriga son.

jag gör även i ordning systerns dokument så mycket jag kan.

på migrationsverket.se finns ju en bra 1,2,3-7 -guide vad man behöver göra, och vilka dokument som behövs fixas.

MEN nu fastnar jag på att jag inte kan förstå hur jag, så att säga, får med systersonen i detta...

jag nämner honom i:

- Invitation, där nämns han så att säga i förbifarten, under del B, "are any other persons applying for permits at the same time as the applicant? state name and dates,

så där har jag fyllt i namn och födelsedata

- Family Details, där har jag hans namn o födelsedata, och kryssat i att "applying toghether with me" (dvs. söker med systern, då det är hennes dokument)

Men detta känns ju alldeles för fjuttigt, med tanke på hur mycket man fyller i för systern tex.

Ska vi tex.skriva en egen ansökan för Schengen för honom?

annat att tänka på?

Tack på förhand!

Micke

***************************************************************************

Född Söderkis, Alltid Söderkis, Forca Bajen!

"Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon"

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju lite på Svenska ambassadens sida, men länken för barnbesök är fel, så jag hittar ingen info

Kan bara kopiera det som står på sidan:

"Notera att ytterligare handlingar krävs för sökanden under 18 år. Läs mer på Visum för sökande under 18 år"

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Besoka-Sverige/Visum-for-att-besoka-Sverige/Visum-for-slaktbesok/

Link to comment
Dela på andra sajter

Da_Ling_Boy

Tjena Acarls,

tack för infon, och du hade rätt med länken, varken den svenska eller engelska länken fungerade,

så jag mailade Ambassaden om det, och de har nu fixat till nya länkar på den sidan.

http://www.swedenabr...nder-18-ar-sys/

försöker fortfarande förstå om jag måste göra en egen Schengen ansökan för pojken...

försöker återkomma med resultat, så kanske det hjälper andra med samma/liknande frågor.

har även mailat det där företaget VFS Global och frågat om detta, men de har inte svarat lika snabbt som Svenska Ambassaden gjorde...

Citat:

Visum för att besöka Sverige

För att besöka Sverige under kortare tid än 90 dagar behöver thailändska medborgare ett Schengenvisum.

För att öka servicen för de personer som vill ansöka om visering till Sverige har ambassaden ingått ett avtal med serviceföretaget VFS Global om att ta emot ansökningar om schengenviseringar för kortare vistelse än 90 dagar. Observera att en ansökan om visering inte får lämnas tidigare än tre månader innan den planerade vistelsen inleds.

Ansökan om schengenvisering kan göras mot en extra avgift (535 baht per ansökan), utan föregående tidsbokning på det svenska ansökningscentret som är beläget i Amarin Tower i anslutning till BTS stationen Chid Lom på följande adress:

Swedish Visa Application Centre

Unit 4, 8th Floor

Amarin Tower, no. 496-502

Ploenchit Road

Lumpini, Pathumwan

Bangkok 10330

Information om processen, vilken service som erbjuds och vilka handlingar som krävs får du på kan fås via VFS Globals hemsida

:slut citat

ovan info plus mer info kommer från denna sida:

http://www.swedenabr...besoka-Sverige/

hälsningar

Micke

***************************************************************************

Född Söderkis, Alltid Söderkis, Forca Bajen!

"Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon"

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste göra en ansökan för pojken också och där ange att hans mor också ansöker samtidigt.

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Det ska vara en ansökan, familjeuppgifter och inbjudan per person när det gäller Schengenansökan - även barn.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Da_Ling_Boy

Tackar Mikael o Thaikonsult,

ja, då blir det till att producera en omgång papper till då, med pojkens uppgifter,

hälsningar

Mikael

***************************************************************************

Född Söderkis, Alltid Söderkis, Forca Bajen!

"Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon"

Link to comment
Dela på andra sajter

Da_Ling_Boy

Hej igen,

lite uppdatering,

hittade en bra Check-list på VFS Globals hemsida, som är till bra hjälp,

http://www.vfsglobal...latives VFS.pdf

observera att om det är fler personer som skall komma på besök, behövs det (som ovan informerats) en inbjudan för varje, en ansökan för varje, en familje index för varje etc.

jäkla jobb, men kör man på datorn går det ganska smidigt.

jag har gjort alla dokument (även besökarens dokument) som jag kan göra, och skickar ner till Thailand,

sen får besökaren fixa alla lokala dokument lokalt, tex. försäkring, familjedokument, pass o passkopior, id-kopior, intyg från andra föräldern att barnet får resa, födelseintyg

sen kan jag rekomendera Nonki för hjälp med att prel.boka biljetter för ansökan, och senare bokning av biljetterna när man får visa, suverän service.

mvh

Micke

***************************************************************************

Född Söderkis, Alltid Söderkis, Forca Bajen!

"Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Sista uppdateringen...

Torsd. 27/7: skickade alla dokument som jag fixat (både mina inbjudningar, och deras ansökningar, familjedokument)

Tisd. 31/7: dokumenten ankommit systern i Bangkok

torsd. 2/8: alla dokument, foton, kopior etc. inlämnade till VFS global (ombudet för Svenska ambassaden)

onsd. 8/8: telefonkontakt med VFS och får bekräftelse att systern och barnet fått besöksvisa.

torsd. 9/8: skall hämta ut passen med visa

något som jag ser är att Visat är utfärdat 6/8, och gäller 14/8 till 23/11, dvs. mer än 90 dagar!

jag hade ett snack med Nonki angående fixa till biljetterna nu när vi har visat klart, så nämnde jag detta om giltlighetstiden,

och Nonki berättar att man får en period som är lite längre, men att det ändå är endast 90 dagar som man får stanna under denna perioden,

för att det skall vara lite mer flexibelt med flyg etc.

och 14/8 var vad vi själva angett som avresedatum från Bangkok, så då anpassade de tidsperioden efter detta datum!

Utmärkt service tycker jag i alla fall!

hälsningar

Micke

***************************************************************************

Född Söderkis, Alltid Söderkis, Forca Bajen!

"Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...