Jump to content
IGNORERAD

Finns det nåt fullgott alternativ till Gasspis, i restaurangkök?


Tommy

Recommended Posts

Jag har läst att grytor och pannor för induktionshällar måste vara magnetiska

så hur kan aluminium och rostfritt funka då?

Rostfritt funkar eftersom det är mest järn med lite tillsatser, aluminium funkar bara om det är sammansatt med en platta av tex rostfritt.

Alltså botten är i rostfritt och sidorna är i aluminium, vilket leder värme bättre än rostfritt, sen är det väl lättare och antagligen billigare.

 

Till hällen farsan köpte i Pattaya medföljde en rostfri kastrull som funkar fint, men den blir bara varm i botten, mycket bra att koka i och plattan har en massa olika "Program", tex varmhållning vid olika temperaturer.

Det går att lägga en tidning mellan kastrullen och plattan när man kokar vatten utan att tidningen skadas.

 

 

MVH Tommy.

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    11

  • Swift 4X4

    8

  • Moritz

    7

  • andrejsdenruskige

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har läst att grytor och pannor för induktionshällar måste vara magnetiska

så hur kan aluminium och rostfritt funka då?

Inte alla men de som är för induktionsspisar har inbyggda magneter i botten.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alla men de som är för induktionsspisar har inbyggda magneter i botten.  

De flesta rostfria kastruller är magnetiska, det behöver inte byggas in nånting. Testa får ni se.

 

Utdrag ur texten på Kjell&Company

"Perfekt för uppvärmning, stekning, bryning, fräsning etc. Fördelarna med en induktionshäll mot vanliga spishällar är framförallt snabbare uppvärmning och högre verkningsgrad. Tänk på att kastruller/stekjärn av koppar, glas, keramik och aluminium inte fungerar. Emaljerade grytor, gjutjärn, rostfritt stål och stål fungerar däremot utmärkt."

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kokstillbehor/koksutrustning/induktionsplatta-p48250#ProductDetailedInformation

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köpte en vokpanna på ikea, funkar perf på induktionshällen, utan några mellanlägg eller krafs, kostade ca 50 spänn

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en liten, käck wok på Clas Olson, 129 spänn, har bara testat att woka vatten än så länge.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en liten, käck wok på Clas Olson, 129 spänn, har bara testat att woka vatten än så länge.

 

 

MVH Tommy

 

Hur gick det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick det?

Vidbrände det...

 

 

 

 

 

 

 

 

Nä det kokade fort som fasen.

 

Skall woka lite senare.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja rubriken säjer det mesta om min fråga.

Finns det några bra alternativ till gasspis/gashäll för en Thairestaurang, snabb värmereglering osv, funkar induktionsspisar?

Tips och prisuppgifter tages tacksamt emot!

 

En del hyresvärdar uppskattar inte gasinstallationer, och det kan i vissa fall vara svårt att förvara gasflaskorna brandsäkrat.

 

 

MVH Tommy

 

 

Hemma har vi induktionshäll och köpte wookpannan på Ikea. Samma storlek som thaiköken kör med, flatbottnad och om jag minns rätt ca 300 kr.

 

Frugan jobbar som thaikock och de har bara induktionshäll och hon har aldrig klagat över spisen, varken hemma eller på jobbet. Tror tom att induktionshällen är bättre än gas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vidbrände det...

Nä det kokade fort som fasen.

 

Skall woka lite senare.

MVH Tommy

 

Frugan låter inte mig koka vatten ens.

I bästa fall får jag värma det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig lagat mat på induktionsspis men har nästan ny gasspis med el-/varmluftsugn som jag är mycket nöjd med.
Jag bor i Stockholm och har tillgång till stadsgasnätet.
 
 
1181980.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig lagat mat på induktionsspis men har nästan ny gasspis med el-/varmluftsugn som jag är mycket nöjd med.
Jag bor i Stockholm och har tillgång till stadsgasnätet.
 
 
1181980.jpg

 

Ett av de bättre alternativen till gasspis i den här tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Detta är förmodligen det enda alternativet till gas - om man nu anser det vara ett alternativ ö.h.t. när man ser att styrkan endast är på 5kW, vilket är alldeles för svag värme. Dessutom till fantasipriser.

 

Vi övertog en Berto gasspis med 4 lågor i en kvadrat. De främre var på 7 resp 3.5kW och de bakre var endast till för att koka såser på. Vilket omöjliggjorde snabb service och krispiga grönsaker med lite tuggmotstånd.

 

Sedan den byttes ut mot en annan italienare, Casta, med 3 lågor på rad och hela 14kW vardera blir resultatet ett helt annat. Förutom att 2 kockar kan jobba bredvid varandra med 3 rätter blir många rätter färdiga på några minuter och kan även användas vid fritering.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Det viktiga ar att nar man anvander gasspis , är "att man jobbar med värmen " hela tiden !!  Det galler forstas all  matlagning , men speciellt viktigt nar man anvander gas..MVH Nong

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Lyfter tråden...

Vi behöver en gasspis till restaurang.

Vi har en 4-lågig och skall komplettera med en 2-lågig.

Men hur många Watt behövs?

Är 14kW tillräckligt?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyfter tråden...

Vi behöver en gasspis till restaurang.

Vi har en 4-lågig och skall komplettera med en 2-lågig.

Men hur många Watt behövs?

Är 14kW tillräckligt?

MVH Tommy

14kW är det el du pratar om?

 

Gas kan man öka effekten med högre tryck och flöde, annan typ av brännare som ger mera effekt.

 

Stora brännare kräver större kokkärl eller motsvarande stekyta.

 

Gas är mycket effektivt men lätt att bränna sönder saker också.

 

Hur många watt du behöver, el eller gas beror på vad du skall värma och hur snabbt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Håller just på att bygga ett restaurangkök.

Vi funderade på induktion, men blev för dyrt.

Vårat beslut var att fortsätta med Lincat 4 brännare på 11,2 kw(kogi.se)

De har fungerat riktigt bra, har kört på dem i 5 år. Kogi skickar reservdelar så man har dem inom 2 dgr.

Effekten/snabbheten räcker för oss, 3 spisar klarar upp till 1000 rätter/dag.

Vi använder oss av tefals wokstekpannor som har koppartråd på undersidan för snabbare uppvärmning.

Tyvärr säljs dom inte i Sverige längre, men går att beställa via Tefal Danmark.

Vid köp av 100 stekpannor kostade det oss 180 kr/st.

Skillnaden mellan gas och induktion är ca 3 gånger dyrare.

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Erkki!

Fick tag på en hyfsad spis, ett år gammal för 7000, nypris 26000 + moms.

Slog till!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

14kW är det el du pratar om?

 

Gas kan man öka effekten med högre tryck och flöde, annan typ av brännare som ger mera effekt.

 

Stora brännare kräver större kokkärl eller motsvarande stekyta.

 

Gas är mycket effektivt men lätt att bränna sönder saker också.

 

Hur många watt du behöver, el eller gas beror på vad du skall värma och hur snabbt.

Gas, vi har antagligen 21kW på de brännare vi har men det är sällan de går på fullt blås.

Erkkis svar var precis vad jag ville höra.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Gas, vi har antagligen 21kW på de brännare vi har men det är sällan de går på fullt blås.

Erkkis svar var precis vad jag ville höra.

MVH Tommy

Tja,

Kanon!

Har nyligen gått igenom massa offerter och slutresultatet blev ungefär så här:

Matlagning, värme, kogi

Kyl-frys-rum, grillkylbänkar, kylrännor, diamond-seal

Disk, diskteknik

Rostfria bänkar, ggm gastro

Beredningsmaskiner, Martin Servera

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...