Jump to content
IGNORERAD

Finns det nåt fullgott alternativ till Gasspis, i restaurangkök?


Tommy

Recommended Posts

Tja rubriken säjer det mesta om min fråga.

Finns det några bra alternativ till gasspis/gashäll för en Thairestaurang, snabb värmereglering osv, funkar induktionsspisar?

Tips och prisuppgifter tages tacksamt emot!

 

En del hyresvärdar uppskattar inte gasinstallationer, och det kan i vissa fall vara svårt att förvara gasflaskorna brandsäkrat.

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    11

  • Swift 4X4

    8

  • Moritz

    7

  • andrejsdenruskige

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Gas är gas, speciellt bra till icke flatbottnade kärl.

Induktion är ju närmast iallafall.

Snabbt att reagera.

Förmodligen tillräckligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gas är gas, speciellt bra till icke flatbottnade kärl.

Induktion är ju närmast iallafall.

Snabbt att reagera.

Förmodligen tillräckligt bra.

 

Som jag tänkte då.

 

Finns det några "Wok-induktionsspisar/spisplattor", alltså för icke flatbottnade kokkärl?

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag tänkte då.

 

Finns det några "Wok-induktionsspisar/spisplattor", alltså för icke flatbottnade kokkärl?

 

 

MVH Tommy

Såg på Big C Extra (central Pattaya) 1 vanlig och 1 wok induktion lös häll som man även kunde sänka ned i diskbänken

//Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja rubriken säjer det mesta om min fråga.

Finns det några bra alternativ till gasspis/gashäll för en Thairestaurang, snabb värmereglering osv, funkar induktionsspisar?

Tips och prisuppgifter tages tacksamt emot!

 

En del hyresvärdar uppskattar inte gasinstallationer, och det kan i vissa fall vara svårt att förvara gasflaskorna brandsäkrat.

 

 

MVH Tommy

Det finns induktionsspisar för restauranger som är försänkta och passar till wok.

Funkar mycket bra. Skulle påstå att det är bättre än gas. Frågan är inköps pris och inköp av wokpannor. DYRT

Kolla med leverantörer av utrustning till restauranger. Du kan kombinera om du vill ha två tre eller hur du önskar med eller utan bänk.

Min bekant på Gotland kör med såna.

post-10495-0-59411100-1375940008_thumb.j

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha?

 

Vad är det för fel på mikro och findus?

Ingen store fel egentligen utom att alla rätter smakar likadant eller rättare sagt INGENTING :crazy:

Ändrades av Swift 4X4
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ingen store fel egentligen utom att alla rätter smakar likadant eller rättare sagt INGENTING :crazy:

 

Fan vad ni ska vara avancerade. 

Överklass snobbar är vad ni är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat länge på att komplettera elspisen hemma eftersom frugan saknar fördelarna med gas.

Är inte beredd att slopa elen helt, men en lös induktionsplatta verkar ju vara en möjlighet.

 

Någon som vet om det finns  "mindre professionella" lösningar till mindre professionella priser?

Är det svårt att få tag i wokpannor i gjutjärn, som jag antar är ett krav?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Tänk på att kastrullerna/wokpannorna måste vara magnetiska. Koppar och aluminium funkar inte på induktionsplatta.

 

Visst finns det gjutjärnswokar, de är lättast att få upp värmen på om du står vid en vanlig hemmaspis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat länge på att komplettera elspisen hemma eftersom frugan saknar fördelarna med gas.

Är inte beredd att slopa elen helt, men en lös induktionsplatta verkar ju vara en möjlighet.

 

Någon som vet om det finns  "mindre professionella" lösningar till mindre professionella priser?

Är det svårt att få tag i wokpannor i gjutjärn, som jag antar är ett krav?

Det finns, kolla med HOME butik eller liknande i närheten där du bor.

Ta hänsyn ner du frågar att det är ganska nytt fenomen med induktionsspis och wok så frågan 

kan uppfattas som om du kom från ytrerymden. Men det finns finna saker för hemmet .

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat länge på att komplettera elspisen hemma eftersom frugan saknar fördelarna med gas.

Är inte beredd att slopa elen helt, men en lös induktionsplatta verkar ju vara en möjlighet.

 

Någon som vet om det finns  "mindre professionella" lösningar till mindre professionella priser?

Är det svårt att få tag i wokpannor i gjutjärn, som jag antar är ett krav?

Du borde klara det på under 1500 sek

post-10495-0-33421600-1375947225.jpg

post-10495-0-22373100-1375947226.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver mig veterligen inte vara gjutjärn.

Räcker med järn.

Och alla wok pannor jag sett är järn.

Finns säkert en och annan aluminium också men järn verkar dominera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver mig veterligen inte vara gjutjärn.

Räcker med järn.

Och alla wok pannor jag sett är järn.

Finns säkert en och annan aluminium också men järn verkar dominera.

Det funkar med vanliga wok pannor men inte så fult effektivt som med de pannor som är gjorda för induktionsspisar.

Värme spridning och upphämtning av pannan är helt annorlunda.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad ni ska vara avancerade. 

Överklass snobbar är vad ni är.

Just precis !!! Mat ater man ju bara for att man ar tvungen att fa nagot i magen emellanat.Halsning    Nong

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, varm mat är ju helt ute, nu är det kallskuret som gäller. Varför inte en god kyckling-suchi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, varm mat är ju helt ute, nu är det kallskuret som gäller. Varför inte en god kyckling-suchi.

Ska du ha kycklingen rå?  :ahh:  :13:

Kallskuret måste u tillagas innan man kan skära det.  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar hittills, mest tack till Swift4x4, just ett sånt svar jag hoppades på.

 

Har nån mer erfarenhet av induktions-wok så berätta gärna.

 

Frugan vill naturligtvis ha en riktig gaslåga och är fundersam över den nya tekniken.

Vi har en sån där bords- Induktionsplatta, köpt i Pattaya för en tusing, så jag får väl ta och skaffa en liten panna som passar till den, så kan vi börja testa.

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar hittills, mest tack till Swift4x4, just ett sånt svar jag hoppades på.

 

Har nån mer erfarenhet av induktions-wok så berätta gärna.

 

Frugan vill naturligtvis ha en riktig gaslåga och är fundersam över den nya tekniken.

Vi har en sån där bords- Induktionsplatta, köpt i Pattaya för en tusing, så jag får väl ta och skaffa en liten panna som passar till den, så kan vi börja testa.

 

 

MVH Tommy

 

Har också köpt i Thailand för det priset men det är en vanlig fast liten keramisk häll. Inte induktion (och den blir varm).

Barnen använder den flitigt. Till exempel till att koka grönsaker på matbordet.

 

Kan man verkligen få en induktionshäll för 220 spänn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat länge på att komplettera elspisen hemma eftersom frugan saknar fördelarna med gas.

Är inte beredd att slopa elen helt, men en lös induktionsplatta verkar ju vara en möjlighet.

 

Någon som vet om det finns  "mindre professionella" lösningar till mindre professionella priser?

Är det svårt att få tag i wokpannor i gjutjärn, som jag antar är ett krav?

Du har ju redan fått svar, men här är en liten bords-induktionsplatta, ungefär som den vi har, billigt!

 

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kokstillbehor/koksutrustning/induktionsplatta-p48250

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst att grytor och pannor för induktionshällar måste vara magnetiska
så hur kan aluminium och rostfritt funka då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...