Jump to content
IGNORERAD

Pris på färdigblandad cement, levererad med bil?


Soengsang

Recommended Posts

Hej.

 

Ska till och belägga uppfarten och vägen, på min tomt.

Är det någon som vet det ungefärliga priset på färdigblandad betong lämplig för det?

 

Mottager gärna relevanta tipps från andra som gjort det i Thailand eller har tipps ang det.

 

 

Tack på förhand.

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du folk som kan jobba så snabbt då? På vischan hinner de knappt med en tombola om de skall vibrera ordentligt.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har vibbat någon av våra kör/gångvägar. Betongen blandas på bilen innan

lossning och är väldans slaskig så den flyter ut lätt

 

Stark blir den ändå så att den till och med håller för betongbilar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du folk som kan jobba så snabbt då? På vischan hinner de knappt med en tombola om de skall vibrera ordentligt.

Du kan få 50bth timmen om du fixar det + fri laokao. . . jag är inte omöjlig så!

Annars så får jag väl hitta några lokala stjärnor, men brukar gå bra:)

 

 

Ok, hur tjockt lade du, 6-10cm?

Armerade med matta, det är vad jag tänkt göra?

Guter man i "pontoner" typ kanske 6 m långa?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan få 50bth timmen om du fixar det + fri laokao. . . jag är inte omöjlig så!

Annars så får jag väl hitta några lokala stjärnor, men brukar gå bra:)

 

 

Ok, hur tjockt lade du, 6-10cm?

Armerade med matta, det är vad jag tänkt göra?

Guter man i "pontoner" typ kanske 6 m långa?

 

Armeringsmatta och ca 10 -15 cm tjockt

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Armeringsmatta och ca 10 -15 cm tjockt

Upp till 15cm, det var inte dåligt...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Upp till 15cm, det var inte dåligt...

Har en väldigt lång körväg och ville ha lite lutning så vattnet rinner ut på gatan

och det var lättare att fixa det med betongen istället för att gräva ut

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en väldigt lång körväg och ville ha lite lutning så vattnet rinner ut på gatan

och det var lättare att fixa det med betongen istället för att gräva ut

 

Ok, jag har ganska lång väg också som jag tänkte belägga.

 

Runt det husen lägger jag nog typ Z-sten eller vad det heter.

 

Här kan man se en bit av uppfarten.

post-3210-0-34048200-1375899754.jpg

post-3210-0-34048200-1375899754.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur dom gör i Thailand vete fan, men i Sverige får man hälla i retarder för att bromsa betongen varma dagar för att få lite öppet tid på den.

Annars stelnar den innan man hinner fixa det som ska fixas.

Är det lång transport är det ännu svårare, då det också tar av tiden.

Möjligen har det ändrats dom sista åren, men så var det tidigare.

Gjut på morgonen.

Ha allt förberett med rutinerade gubbs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Färdiga armeringsmattor finns att köpa på större byggvaruhus. Finns ett företag som heter CPAC   http://www.cpac.co.th Deras betongbilar ser du överallt i Thailand. Dom har t.o.m

en fabrik i vår lilla stad. Mellan 1500-2000 Baht/m2 får du nog räkna med. Allt. 2 Hyr in ett gäng thaiare. Köp sand,singel,cement,armering. Dom kör med tombola.

Be om ett kvadratmeterpris. Brukar bli kanonväg!!!

 

post-8709-0-30908000-1375924187_thumb.jp

 

 

post-8709-0-30908000-1375924187_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

När de gjöt en del av en byväg där jag bor, lade de armeringsmattan direkt på marken.

Jag undrar hur effektiv armeringen blir då?

Skall man inte använda någon form av distanser för att "få upp" mattan en bit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Färdiga armeringsmattor finns att köpa på större byggvaruhus. Finns ett företag som heter CPAC   http://www.cpac.co.th Deras betongbilar ser du överallt i Thailand. Dom har t.o.m

en fabrik i vår lilla stad. Mellan 1500-2000 Baht/m2 får du nog räkna med. Allt. 2 Hyr in ett gäng thaiare. Köp sand,singel,cement,armering. Dom kör med tombola.

Be om ett kvadratmeterpris. Brukar bli kanonväg!!!

 

attachicon.gifcpac.jpg

Tackar, var vi handlar och själva byggandet är inga större problem, mest jag som satt och räknade lite och var intresserad av vad de tar per kubik för färdigblandat.har blandat allt själv vid våra byggen pga av att vi inte litat på kvalitén.

 

1500-2000Bth per m2 kommer inte på fråga, rätt dyrt med tanke på att betongen kan beräknas kosta ca 2000/m3, och man bör få ut ca 8-10 m2 per m3.

 

Mattan bör nog upp en bit, ligger den direkt mot underlaget så förlorar den ju en del av sin kapacitet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

När de gjöt en del av en byväg där jag bor, lade de armeringsmattan direkt på marken.

Jag undrar hur effektiv armeringen blir då?

Skall man inte använda någon form av distanser för att "få upp" mattan en bit?

Dom körde säkert old school och la ut lite betong och sen använde en armeringskrok och lyfta upp armeringen lite från marken, så gjordes även i Sverige innan det fanns armeringskloss. :P

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom körde säkert old school och la ut lite betong och sen använde en armeringskrok och lyfta upp armeringen lite från marken, så gjordes även i Sverige innan det fanns armeringskloss. :P

//K

 

Nej, så gjordes inte, jag tittade på arbetet hela tiden.

Armeringsmattan var på rulle, som rullades ut på byvägen.

Cementbilen backade in på vägen, körde alltså på den utlagda mattan och tömde sin last.

Därefter klafsade ett gäng omkring i cementen och jämnade till den med rätt långa "bräder".

Se´n var det klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, så gjordes inte, jag tittade på arbetet hela tiden.

Armeringsmattan var på rulle, som rullades ut på byvägen.

Cementbilen backade in på vägen, körde alltså på den utlagda mattan och tömde sin last.

Därefter klafsade ett gäng omkring i cementen och jämnade till den med rätt långa "bräder".

Se´n var det klart.

 

Så då ligger mattan "under" betongen istället för "i" betongen ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det.

Jag är visserligen en riktig amatör inom området, men kan lätt räkna ut att den gör inte stor nytta där.

 

Risken är väl ganska stor att den rostar bort ganska fort om den inte ligger inne i betongen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, var vi handlar och själva byggandet är inga större problem, mest jag som satt och räknade lite och var intresserad av vad de tar per kubik för färdigblandat.har blandat allt själv vid våra byggen pga av att vi inte litat på kvalitén.

 

1500-2000Bth per m2 kommer inte på fråga, rätt dyrt med tanke på att betongen kan beräknas kosta ca 2000/m3, och man bör få ut ca 8-10 m2 per m3.

 

Mattan bör nog upp en bit, ligger den direkt mot underlaget så förlorar den ju en del av sin kapacitet.

Skrev nog lite fel...menade att färdig betong kostar ca 1500-2000Baht/m3 och inte per m2 för att lägga..

Link to comment
Dela på andra sajter

I nätmattan lägger man markdistans så den inte ligger mot marken.

 

Lite svårt att få det att fungera om dom backar ut med cementbilen ovanpå mattan.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken är väl ganska stor att den rostar bort ganska fort om den inte ligger inne i betongen

Kan man inte lägga en matta uppanpå också. Liksom lite för att kompensera. En över och en under kan väl inte vara fel?  :_russian:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte lägga en matta uppanpå också. Liksom lite för att kompensera. En över och en under kan väl inte vara fel?  :_russian:

 

2 fel blir inte ett rätt i den branschen.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Armeringen får absolut inte ligga mot mark. Som det redan skrivits om gör den ingen som helst nytta där samt att den rostar.

Armeringen i en platta på mark ska ligga minst 40mm upp i konstruktionen, men kan lika bra ligga centriskt i plattan.

Anledningen till att man vibrerar betongen är inte att blanda den, det görs innan. Anledningarna till att vibrera är att få ut luft ut betongen och få den homogen samt att få full vifhäftning till armeringen. Ovibrerad btg blir "kexig" och ej vattentät. I en platta på mark märks inte så mycket då krafterna går ner i marken, men handlar det om en fribärande konstruktion kan det sluta med en katastrof.

I ditt fall borde en btg. tjocklek på ca 120mm räcka gott, lägg i en armeringsmatta 6200, alltså stänger med diametern 6mm med rutnät 200mm, klenare nät funkar säkert också. Plastdistanser med lite större fot finns på den stora byggmarkaden straxt innan Korat. Betongbilen ska inte köra på armeringen. betongbilarna har oftast en vinklingsbar "slisk" så de kan åka på sidan om.

Var noga med att se till att marken är hårt packad och jämn. Det är inte så nyttigt för betongen att läggas direkt på jord, ibland kan det vara nödvändigt att skala bort ca 200-250 mm jord och ersätta det med halvgrovt singel (16-32) och packa detta väl, men det är lite överkurs på en garageinfart. Ett annat bra knep är att lägga en plastfilm på marken för att sedan gjuta på, förutom att inte betongen blandar sig med jord, förhindrar den också för snabb uttorkning av betongen, vilket är väldigt vanligt i Thailand. Efter gjutningen ska du hålla plattan fuktig i några dagar, köp halm eller risräns, spola på vatten och täck med plast.

Det kan vara en god idé att göra dil-fogar i betongen, alltså sprickanvisningar. Detta kan göras med motorkap eller vinkelslip när betongen just härdat så mycket att det går att gå på den utan att det blir märken. Du behöver bara skära ner ca 30-40mm i betongen. Gör sektioner på ca 4-5 längdmeter. En platta kommer alltid att spricka lite, men med dil-fogar tar men bort spänningar i betongen och får sprickorna lite mer kontrollerade.

//S

  • Ge karma 1

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte lägga en matta uppanpå också. Liksom lite för att kompensera. En över och en under kan väl inte vara fel?  :_russian:

Det finns ingen anledning att ha överkantsarmering i en platta på mark, den gör ingen nytta alls där. Det finns dock tillfällen då man faktiskt har det och det är för att minska krympsprickor i känsliga konstruktioner.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...