Jump to content
IGNORERAD

Trängselskatt

Oregistrerad

Recommended Posts

Detta kommer mej att tänka på historien bakom skatten som idag kallas moms och som är en förkortning av mervärdesomsättningsskatt.

Det började med att man införde en blygsam ( 3% tror jag det var) omsättningsskatt (oms) på alla varor och tjänster.

Hur skall vi sedan kunna höja denna skatt utan att det blir ett ramaskri bland medlemmarna, tänkte sossarna?

Jo, vi kompletterar senare med en skatt som vi kallar mervärdesomsättningsskatt (moms) och säger till packet, att denna skatt skall tas ut på endast vissa varor och tjänster, en sorts lyxkonsumtionsskatt - och då kommer det att gå hem i de röda stugorna.

Efter en tid, så glömmer Svenne ursprunget till den här skatten och vi kan smygvägen slå ihop oms + moms till enbart moms och då till en högre skattesats på rubbet alltså.

Om jag inte mins fel så var det Högerpartiet som drev fram mervärdesskatten då man ansåg att det gynnade deras medlemmar samt att det förekom omfattande fusk med OMS-skatten ock momssystemet skulle bli sjävkontrollerande och därmed minska fusket.

born41

Dela på andra sajter

• Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tallviking

12

• Tommy

8

• maakaao

7

• GreenValley

7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om jag inte mins fel så var det Högerpartiet som drev fram mervärdesskatten då man ansåg att det gynnade deras medlemmar samt att det förekom omfattande fusk med OMS-skatten ock momssystemet skulle bli sjävkontrollerande och därmed minska fusket.

born41

Momsen infördes 1968 och då var det socialdemokraterna och inte de borgerliga partierna som regerade i Sverige.

Ändrades av GreenValley
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Om vi bortser från vem som gjort vad och vilka politiska färger som står för vad;

Är det någon där ute som kanske tycker att det är berättigat med trängselskatten, att det finns ett syfte (eller kanske fler) som är viktiga.

Kanske borde det byggas ut på fler platser.?

Dela på andra sajter

Se först till att det finnas fungerande alternativ, t ex förbifarter runt staden och en fungerande kollektivtrafik.

Kommer ihåg en valaffisch här i Stockholm där det stod: I Europa finns det två huvudstäder som inte har någon förbifart, den ena är Albaniens!

Dela på andra sajter

Kan bara hålla med, så länge det inte finns fungerade förbifarter och ringleder så borde trängselskatt vara lika med politiskt självmord. Men tyvärr är alla väljare så dumma att de röstar på partiera som genomför dårskapet. Några röstar tom på "miljö"-partiet, de som med alla medel hindrar en fungerande traffiksituation i Stockholm och hellre vill att det blir kaos i trafiken och på så vis blir mer avgaser i Stockholmsluften, miljöförstörarpartiet vore ett mer passande namn.

Jag har kört yrkesmässigt i över 30 år och ingen politiker ska försöka inbilla mig, sig själva eller någon annan att de kan lösa trafikproblemen i Stockholm (eller på andra ställen) genom att införa trängselskatter. Om politikerna hade gjort sitt jobb ordentligt så skulle vi haft en ringled runt Stockholm redan på 60-talet och en förbifart redan på 80 eller 90-talet, allt detta var planerat och klart att starta men inget beslut fattades om start. Men alla politiker var och är för upptagna med att fylla sina egna fickor isf att hjälpa medborgarna.

Mvh

BBJ

:nono:

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

Jag vill ha folkomröstning om trängselskatt (jag skall rösta Nej)

Man hade folkomröstning i Sthlm men bara de som bodde inne i sthlm fick rösta

Kranskommunerna (vars invånare var dom som fick betala för att resa in till stan) fick inte rösta.. :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att det går att montera skylten upp och ner.

Lagen säger att den ska vara synlig och läsbar.

Den är då läsbar för en människa, men inte för en maskin..

Sedan är det en diskussionsfråga då den ska vara lättläst, är man polis så borde man vara så pass

intelligent att man kan förstå en text upp och ned.

Jag tycker att en skylt upp och ner är lätt läst, är en polis mer korkad än mig.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Dela på andra sajter

Nu är jag i Göteborg och snart kommer en faktura på 8 kr hem i brevlådan. :)

Det är väl bäst att hålla koll på betalningsdatum så det inte blir straffavgifter! :crazy:

Dela på andra sajter

Det är väl bäst att hålla koll på betalningsdatum så det inte blir straffavgifter! :crazy:

+moms

Måne

Dela på andra sajter

+moms

Moms på vad?

Dela på andra sajter

På straffavgiften  :crazy: fattas bara det oxå

Nä den ska betalas först av alla jag vill inte bjuda på några extra avgifter eller moms. :)

Dela på andra sajter

Som Mona sa :

"Det är sexigt att betala skatt"

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Dela på andra sajter

Som Mona sa :

"Det är sexigt att betala skatt"

Hon kan betala min trängselskatt istället för att köpa Toblerone! :)

Dela på andra sajter

Guest BpaijingKatai

I stockholm så var det åtminstone förr att du var tvungen att själv se till att gå till tex 7/11 och betala, väntade man till räkningen kom så blev det ett påslag på någon extra avgift.

Dela på andra sajter

Det ska gudarna veta!

Körde in i Stockholm och betalade sedan via internet. Fick sedan en räkning på över 500 spänn

då jag missat att man även måste betala när man åker ut från stan :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Oregistrerad
Det ska gudarna veta!

Körde in i Stockholm och betalade sedan via internet. Fick sedan en räkning på över 500 spänn

då jag missat att man även måste betala när man åker ut från stan :crazy:

Jo exakt - det är verkligen ett påslag som heter duga, känns både som ocker och lagvidrigt på samma gång.

Dela på andra sajter

I Uppsala införde de dubbfritt i centrum för att förbättra miljön. Nu vill de införa avgift istället

Betalar du får du åka med dubbdäck :crazy:  Det kallar jag riktigt miljötänk :ahh:

På Kungsgatan Ja Hur tror du att man ska kolla att avg är betald då? Nu ställer jag av bilen Nov--Mars Två mån LOS o två mån lånad bil vid behov Nån parastit avgift kommer jag inta att betala!

offe

Dela på andra sajter

Regga dig på Trafickverket så dras det direkt från Bankkontot Har bara varit i Sth en gång o det funkade bra Gå in på T V sida avd Trängselskatt och kolla

Tillängnas alla Gbg are

Offe

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...