Jump to content
IGNORERAD

SINK skatt, bra eller inte?


Guest Loikkari

Recommended Posts

Oregistrerad

Är det nåt att ha, själv har jag inga förbindelser varken till Sverige eller FInalandet. Än så länge är jag ungkarl men man vet ju aldrig när den rätta dyker upp, om inte redan har gjort det. Har boendet kvar i Sverige och det är ju en anseligt summa i hyra per månad. I skatt skulle jag nog inte tjäna mer än ca 1 200 SEK per månad, från 28 % till 20 %  Hur går det till att anmäla sig i praktiken?  ENda som bekymrar mig är min lungfibros (inte idiopatisk), kommer jag få sjukförsäkring här i Thailand eller är det uteslutet? Nu vet jag ju att det är inte många medicinsk kunniga här på MPR men hur gör de vid kroniskt sjukdom, nekar de försäkringen hellt eller utesluter man bara bort den delen som sjukdomen påverkar.

 

Jive skrev i nån inlägg att man ska ha nån bro öppen till Sverige, hur kan man ha det om man ansöker SINK skatt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • khun-petch

    13

  • Fritz

    13

  • Soengsang

    11

  • rowa

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är det nåt att ha, själv har jag inga förbindelser varken till Sverige eller FInalandet. Än så länge är jag ungkarl men man vet ju aldrig när den rätta dyker upp, om inte redan har gjort det. Har boendet kvar i Sverige och det är ju en anseligt summa i hyra per månad. I skatt skulle jag nog inte tjäna mer än ca 1 200 SEK per månad, från 28 % till 20 % Hur går det till att anmäla sig i praktiken? ENda som bekymrar mig är min lungfibros (inte idiopatisk), kommer jag få sjukförsäkring här i Thailand eller är det uteslutet? Nu vet jag ju att det är inte många medicinsk kunniga här på MPR men hur gör de vid kroniskt sjukdom, nekar de försäkringen hellt eller utesluter man bara bort den delen som sjukdomen påverkar.

Jive skrev i nån inlägg att man ska ha nån bro öppen till Sverige, hur kan man ha det om man ansöker SINK skatt?

Sink bygger väl på att du skriver ut dig.

I ditt fall är väl det ett dåligt alternativ. Då du använder svensk sjukvård frekvent om jag förstått det hela rätt.

Och då är det nog billigare att fortsätta vara skriven i Sverige. Och betala normal skatt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Lokkari ! Jag antar att du har nån form av sjukersättning och då rekommenderar jag starkt att du tar kontakt med FK och berättar ärligt om dina planer innan du går vidare. Man vet ju aldrig, det är ju hur som helst dom som man är "anställd" och betald av och då är det lugnast om man fått OK innan man skriver ut sig och drar iväg. Det bör inte vara några som helst problem ifall inte deras läkare t.ex anser att klimatet här nere kan försämra ditt hälsotillstånd.

 

Ansökan om SINK lämnar man hos skatteverket.

 

Angående hälsoförsäkring så finns det dom här på forumet som är mer kunniga än mig men en sak är nog helt säker. Ska du teckna en hälsoförsäkring i Thailand i klass med den svenska kollektivförsäkringen så har varken du eller jag råd till det, och knappast någon annan heller. :)

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda sättet  att ta reda på om du kommer att få en försäkring eller ej är att söka en dylik. Sedan finns det ju en mängd olika typer ay sjukvårdsförsäkringar så viktigt att kolla hur mycket som ersätts och hur länge man kan behålla den. Kolla också om och när premien höjs, årligen vart femte år eller vid viss ålder. 

 

Vanligtvis så leder en sjukdom eller skada till att man får avslag eller förhöjd premie. Klausul dvs, undantag för viss sjukdom, är inte så vanligt förekommande då en sjukdom eller skada ofta medför att man får andra problem.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Lokkari ! Jag antar att du har nån form av sjukersättning och då rekommenderar jag starkt att du tar kontakt med FK och berättar ärligt om dina planer innan du går vidare. Man vet ju aldrig, det är ju hur som helst dom som man är "anställd" och betald av och då är det lugnast om man fått OK innan man skriver ut sig och drar iväg. Det bör inte vara några som helst problem ifall inte deras läkare t.ex anser att klimatet här nere kan försämra ditt hälsotillstånd.

Ansökan om SINK lämnar man hos skatteverket.

Angående hälsoförsäkring så finns det dom här på forumet som är mer kunniga än mig men en sak är nog helt säker. Ska du teckna en hälsoförsäkring i Thailand i klass med den svenska kollektivförsäkringen så har varken du eller jag råd till det, och knappast någon annan heller. :)

Fritz..

Hepp hepp följ nu svensk lag i detta, vad skatteverket hänvisaroch FK hänvisar till.

Man ska ha sin adress där man sin huvusakliga dygnsvila.

Vad som styr detta med Bosättning enligt socialförsäkringslagen är följande:

� Bosättning föreligger när en person har sitt egentliga hemvist i Sverige (här tillämpasfolkbokföringens regler om dygnsvila)

� När en person lämnar Sverige och kan antas vistas utomlands längst ett år

Bedömning görs alltid av försäkringskassan.

Bosättningsbaserade förmåner som du då avskriver dig från hos den svenska försäkringskassan måste du säkerställa genom att du anmäler dig in till i det nya landet är. Förmånerna det bla gäller är:

� Sjukvård

� Föräldrapenning på lägsta- och grundnivå

� Barnbidrag

� Garantipension/Pension

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Lokkari ! Jag antar att du har nån form av sjukersättning och då rekommenderar jag starkt att du tar kontakt med FK och berättar ärligt om dina planer innan du går vidare. Man vet ju aldrig, det är ju hur som helst dom som man är "anställd" och betald av och då är det lugnast om man fått OK innan man skriver ut sig och drar iväg. Det bör inte vara några som helst problem ifall inte deras läkare t.ex anser att klimatet här nere kan försämra ditt hälsotillstånd.

 

Ansökan om SINK lämnar man hos skatteverket.

 

Angående hälsoförsäkring så finns det dom här på forumet som är mer kunniga än mig men en sak är nog helt säker. Ska du teckna en hälsoförsäkring i Thailand i klass med den svenska kollektivförsäkringen så har varken du eller jag råd till det, och knappast någon annan heller. :)

 

Fritz..

Jag hittade en hyfsat bra. Premien startade på ca 3500 USD fösta året, om jag minns rätt, men även den med ersättningstak. 

Ändrades av rowa
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade en hyfsat bra. Premien startade på ca 3500 USD fösta året, om jag minns rätt, men även den med ersättningstak.

Ofta har sin egen bank hyfsade försäkringar, tex Kasikorn erbjuder bra för ålder upp till 70 eller om det var 75.

Finns ju ett par här på forumet som förmedlar också, Amru och Gustaf(tror jag hans nick är) brukar synas hos mait.

En försäkringsmäklare är bra, då de tar fram det bästa för just ditt behov.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda sättet  att ta reda på om du kommer att få en försäkring eller ej är att söka en dylik. Sedan finns det ju en mängd olika typer ay sjukvårdsförsäkringar så viktigt att kolla hur mycket som ersätts och hur länge man kan behålla den. Kolla också om och när premien höjs, årligen vart femte år eller vid viss ålder. 

 

Vanligtvis så leder en sjukdom eller skada till att man får avslag eller förhöjd premie. Klausul dvs, undantag för viss sjukdom, är inte så vanligt förekommande då en sjukdom eller skada ofta medför att man får andra problem.  

Jag tecknade min första hälsoförsäkring här i Thailand hos BUPA, ett internationellt välkänt försäkringsbolag. Jag fick fylla i en hälsodeklaration där jag bl.a kryssade i att jag åt blodtryckssänkande medicin. Det medförde att allt som hade med hjärt- och kärlsjukdomar exkluderades från försäkringen och det var ju den delen som jag var mest intresserad av. Fick jag sänkt premie pga detta ? Nix pix !!

 

Nu har jag en försäkring i ett thailändskt bolag som jag inte kan skriva namnet på. Ingen hälsokontroll krävdes men försäkringsagenten var vacker och övertygade mig snabbt om att försäkringen täckte allt, håhå jaja, med skönhet kommer man långt :)

 

Men så mycket har jag fattat att den bara ger utdelning om jag blir inlagd på ett sjukhus över natten. Så tror jag att det är med dom flesta hälsoförsäkringar man köper här i Thailand, i alla fall för oss som börjar vara uppe i åren och inte har råd med vad som helst. Rätta mig gärna om jag har fel.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag tecknade min första hälsoförsäkring här i Thailand hos BUPA, ett internationellt välkänt försäkringsbolag. Jag fick fylla i en hälsodeklaration där jag bl.a kryssade i att jag åt blodtryckssänkande medicin. Det medförde att allt som hade med hjärt- och kärlsjukdomar exkluderades från försäkringen och det var ju den delen som jag var mest intresserad av. Fick jag sänkt premie pga detta ? Nix pix !!

 

Nu har jag en försäkring i ett thailändskt bolag som jag inte kan skriva namnet på. Ingen hälsokontroll krävdes men försäkringsagenten var vacker och övertygade mig snabbt om att försäkringen täckte allt, håhå jaja, med skönhet kommer man långt :)

 

Men så mycket har jag fattat att den bara ger utdelning om jag blir inlagd på ett sjukhus över natten. Så tror jag att det är med dom flesta hälsoförsäkringar man köper här i Thailand, i alla fall för oss som börjar vara uppe i åren och inte har råd med vad som helst. Rätta mig gärna om jag har fel.

 

Fritz..

Jag  har försökt med några bolag men pga mitt handikapp så funkar det inte.Men det får inte mig att lämna Thailand.

Jag får helt enkelt betala min sjukvård så länge pengarna räcker.Har lite reservkapital och när det blir slut får dom

rulla ut mig på lastkajen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tecknade min första hälsoförsäkring här i Thailand hos BUPA, ett internationellt välkänt försäkringsbolag. Jag fick fylla i en hälsodeklaration där jag bl.a kryssade i att jag åt blodtryckssänkande medicin. Det medförde att allt som hade med hjärt- och kärlsjukdomar exkluderades från försäkringen och det var ju den delen som jag var mest intresserad av. Fick jag sänkt premie pga detta ? Nix pix !!

 

Nu har jag en försäkring i ett thailändskt bolag som jag inte kan skriva namnet på. Ingen hälsokontroll krävdes men försäkringsagenten var vacker och övertygade mig snabbt om att försäkringen täckte allt, håhå jaja, med skönhet kommer man långt :)

 

Men så mycket har jag fattat att den bara ger utdelning om jag blir inlagd på ett sjukhus över natten. Så tror jag att det är med dom flesta hälsoförsäkringar man köper här i Thailand, i alla fall för oss som börjar vara uppe i åren och inte har råd med vad som helst. Rätta mig gärna om jag har fel.

 

Fritz..

Efter 30 år i banschen bl.a varit ansvarig för sjukriskförsäkringar så kan jag försäkra att det inte är någon filantropisk verksamhet som bedrivs och att agenternas utseende inte påverkar oss HK- råttor när skadan är skedd.

Ändrades av rowa
Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Efter 30 år i banschen bl.a varit ansvarig för sjukriskförsäkringar så vet jag att det inte är någon filantropisk verksamhet som bedrivs och att agenternas utseende inte påverkar oss HK- råttor när skadan är skedd.

Det är därför jag gjort mitt val.Jag har heller inga förhoppningar om svensk sjukvård att dom kan hjälpa mig mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag  har försökt med några bolag men pga mitt handikapp så funkar det inte.Men det får inte mig att lämna Thailand.

Jag får helt enkelt betala min sjukvård så länge pengarna räcker.Har lite reservkapital och när det blir slut får dom

rulla ut mig på lastkajen.

Nej, det är tammetusan inte lätt att teckna en hälsoförsäkring här i Thailand när man är uppe i åren samt dessutom har hälsoproblem. Jag vet flera som resonerar som du. Dom har ett sparkapital som dom använder som sin "egen" sjukförsäkring. Värre är det med dom som vare sig har försäkring eller sparade pengar och tror att dom aldrig kommer att drabbas av sjukdom eller annat elände.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade min vän "miss Chaiyaphum" som jobbar på sjukhuset och även säljer försäkringar som extraknäck om en bra  försäkring för mig som har fyllt 60 år.

 

No not have, can not, blev svaret.

 

Känns säkrare att ha en bra försäkring via Länsförsäkringar och behålla bandet med Sverige.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade min vän "miss Chaiyaphum" som jobbar på sjukhuset och även säljer försäkringar som extraknäck om en bra försäkring för mig som har fyllt 60 år.

No not have, can not, blev svaret.

Känns säkrare att ha en bra försäkring via Länsförsäkringar och behålla bandet med Sverige.

Då kan du be henne att tex kika in på Kasikorns hemsida och se vad som gäller där för deras hälsoförsäkringar. ;)

Dessa är i samarbete med Muaing Thai( stavfel).

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

.

Nej, det är tammetusan inte lätt att teckna en hälsoförsäkring här i Thailand när man är uppe i åren samt dessutom har hälsoproblem. Jag vet flera som resonerar som du. Dom har ett sparkapital som dom använder som sin "egen" sjukförsäkring. Värre är det med dom som vare sig har försäkring eller sparade pengar och tror att dom aldrig kommer att drabbas av sjukdom eller annat elände.

 

Fritz..

Det som fick mig att definitivt välja bort Sverige var att min yngsta dotter 23 gick in i den berömda väggen för 6 mån sen.Hon kunde inte

andas och mådde skit.Min äldsta dotter tog henne i bilen för att åka till en läkare.Dom fick leta i nästan hela Uppland innan dom fick hjälp.

Det är fullkomligt fördjävligt och ändå tror jag att det blir värre.När dom inte kan hjälpa en fullt aktiv 23 årig flicka som jobbat för hårt

vad säger dom då om det kommer en fdutskriven 60 årig invalid.Det vill jag inte ens veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 30 år i banschen bl.a varit ansvarig för sjukriskförsäkringar så kan jag försäkra att det inte är någon filantropisk verksamhet som bedrivs och att agenternas utseende inte påverkar oss HK- råttor när skadan är skedd. och vi

Nu hänger jag inte med i svängarna. Naturligtvis så förstår jag att ett försäkringsbolag är som vilket företag som helst och vill gå i vinst, inget som helst konstigt eller fel med det. Att du sen inte förstod att min kommentar om försäkringsförsäljerskans utseende bara var på skoj är bara att beklaga.

 

Jag har sett många förkortningar här på MPR men HK-råttor är nytt för mig, förklara gärna.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan du be henne att tex kika in på Kasikorns hemsida och se vad som gäller där för deras hälsoförsäkringar. :wink:

Dessa är i samarbete med Muaing Thai( stavfel).

Kommer jag ihåg detta så skall jag fråga henne vad som gäller för falanger över 60 år enligt  Kasikorns hemsida och möjligheten att nyteckna en sjukförsäkring .

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Om jag får lov att säga vad jag tror så är det personalen på huvudkontoret i daglig slang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer jag ihåg detta så skall jag fråga henne vad som gäller för falanger över 60 år enligt Kasikorns hemsida.

Jag kanske sa för mycket, googlade runt igår och minns inte riktigt.

Nu i telefonen ser jag 50 !!!!

Fan då ligger ja ju pyrt till, men svär på att jag såg 70 igår, men kanske var nått annat bolag?

Mvh Pudeln.

Återkommer i ämnet när jag har dator och e spelklar ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan du be henne att tex kika in på Kasikorns hemsida och se vad som gäller där för deras hälsoförsäkringar. :wink:

Dessa är i samarbete med Muaing Thai( stavfel).

Nackdelen med Kasikorns är att den upphör vid 70 års ålder. Mycket begränsad ersättning max 500 000 THB per år och dessutom max 50 000 THB per sjukdom. För mig som är 66 skulle den kosta ca 30 000 per år om jag väljer den mest omfattnde som också ger lite för medicin och hjälpmedel. No good.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hänger jag inte med i svängarna. Naturligtvis så förstår jag att ett försäkringsbolag är som vilket företag som helst och vill gå i vinst, inget som helst konstigt eller fel med det. Att du sen inte förstod att min kommentar om försäkringsförsäljerskans utseende bara var på skoj är bara att beklaga.

 

Jag har sett många förkortningar här på MPR men HK-råttor är nytt för mig, förklara gärna.

 

Fritz..

HK-råtta är en som inte duger som säljare utan måste jobba på huvudkontoret och ställer till med problem för säljarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Jag skulle säga att det är ingenting att ha.Sådana har jag tackat nej tlll.

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Det som fick mig att definitivt välja bort Sverige var att min yngsta dotter 23 gick in i den berömda väggen för 6 mån sen.Hon kunde inte

andas och mådde skit.Min äldsta dotter tog henne i bilen för att åka till en läkare.Dom fick leta i nästan hela Uppland innan dom fick hjälp.

Det är fullkomligt fördjävligt och ändå tror jag att det blir värre.När dom inte kan hjälpa en fullt aktiv 23 årig flicka som jobbat för hårt

vad säger dom då om det kommer en fdutskriven 60 årig invalid.Det vill jag inte ens veta.

Jisses, din dotter på 23 har stora problem i livet och det ser du som ett skäl att själv dra till Thailand och tycka synd om dig själv ! Man tar sig för pannan !

Sorry för OT men detta inlägg kunde jag bara inte låta bli att reagera mot.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelen med Kasikorns är att den upphör vid 70 års ålder. Mycket begränsad ersättning max 500 000 THB per år och dessutom max 50 000 THB per sjukdom. För mig som är 66 skulle den kosta ca 30 000 per år om jag väljer den mest omfattnde som också ger lite för medicin och hjälpmedel. No good.

Men 33k kan den väl vara värd, det är ingen hysterisk summa?

 

Och 500k kommer man långt med om man undviker de extremt dyra sjukhusen.

 

Jag betalar idag ca 50-60k som 49 åring, men då är det maxat, ska se över det nästa år, kanske lite overkill?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...