Oregistrerad Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Nu I jan införde man trängselskatt i Göteborg. Något som vi i Stockholm ju haft ett tag. Eftersom många av våra ärade ödmjuka och timida forummedlemmar kommer från Götet blir man lite nyfiken på att höra vad de anser om införandet. Kanske det i övrigt finns synpunkter på detta att man skall betala för att besöka de centrala delarna av staden. Är det så enkelt att de som drabbas av skatten varje dag tycker det är dåligt och de som sällan eller aldrig drabbas tycker det är bra. http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/trangselskatt/trangselskatt-i-goteborg/ http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1189034-sa-blev-dag-ett Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NiceBeaver Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Finns en rolig insändare i Dagens humorbild i ämnet. Om den är sann eller ironisk är svårt att veta. "Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson -NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Skönt att det inte drabbar turisterna! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Skönt att det inte drabbar turisterna! Gör det inte? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 jag tycker det är skit. Även om jag inte drabbas. Det är en skatt. ingenting annat. när man talar om att det är för miljön. då ljuger man så det står härliga till. IBm tar 3 miljarder först varje år. För skötsel och andra kostnader. Vad man gjort är att flyttat köerna till nya ställen. Bygg ringled först sedan avgift. Så att det finns alternativ. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 //... Bygg ringled först sedan avgift. Så att det finns alternativ. Låter förnuftigt! Alternativ är ju av godo. Se bara på BKK. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Gör det inte? Vilken utlandsregistrerad bil behöver betala menar du? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Vilken utlandsregistrerad bil behöver betala menar du? Nja, jag menar inget. Jag ställde bara en fråga. Okay, du menar utlandsregistrerade fordon. Då är jag med. Vi Stockholmare som turistar i Götet får då i alla fall fortsätta betala. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Nja, jag menar inget. Jag ställde bara en fråga. Okay, du menar utlandsregistrerade fordon. Då är jag med. Vi Stockholmare som turistar i Götet får då i alla fall fortsätta betala. Ja givetvis så får de svenska turisterna betala, det får vi göra i alla länder det är bara i vårt eget land som vi får betala för de utländska turisterna också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bullerobang Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Syftet med skatten är ju god, MEN att man har skurit av hela stan och har avgiftsbelagt genomfartslederna är jag inte helt nöjd med då man nu mera inte kan ta sig från norra delarna till dom södra utan att passera någon station. Utan man är tvungen att köra lååååånga omvägar utanför stan (vilket inte är ett alternativ ) för att komma dit man vill. Om man inte kan/vill åka mitt i natten då dvs. Sedan att utländska fordon inte behöver betala skatten är ju ett hån och rent rasistiskt mot oss svenskar när det inte är några problem att ta ut väg skatt/avgift från oss svenska bilister när vi åker utomlands. L" because it has a Led Ling in the flont Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Är det trängselskatt på hyrbilar? Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Syftet med skatten är ju god, MEN att man har skurit av hela stan och har avgiftsbelagt genomfartslederna är jag inte helt nöjd med då man nu mera inte kan ta sig från norra delarna till dom södra utan att passera någon station. Utan man är tvungen att köra lååååånga omvägar utanför stan (vilket inte är ett alternativ ) för att komma dit man vill. Om man inte kan/vill åka mitt i natten då dvs. Sedan att utländska fordon inte behöver betala skatten är ju ett hån och rent rasistiskt mot oss svenskar när det inte är några problem att ta ut väg skatt/avgift från oss svenska bilister när vi åker utomlands. Nu ska du inte vara sådan det är väl klart att vi ska vara storsinta mot våra turister.... Det finns grejor du sätter överskyltarna som gör att kameran får en blank bild, kostar ca 400:- Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bullerobang Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Är det trängselskatt på hyrbilar? Japp, det ända fordon man klarar sig från skatt med är ju dom två-hjuliga. Det finns grejor du sätter överskyltarna som gör att kameran får en blank bild, kostar ca 400:- Visst kan man det, men då behöver du montera dit en sådan både bak och fram till på bilen, då kamrorna tydligen tar bilder från båda hållen på bilen. L" because it has a Led Ling in the flont Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Japp, det ända fordon man klarar sig från skatt med är ju dom två-hjuliga. Det finns grejor du sätter överskyltarna som gör att kameran får en blank bild, kostar ca 400:- Visst kan man det, men då behöver du montera dit en sådan både bak och fram till på bilen, då kamrorna tydligen tar bilder från båda hållen på bilen. Ca 400:- var för båda skyltarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bullerobang Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Ca 400:- var för båda skyltarna. OK, då hänger jag med L" because it has a Led Ling in the flont Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 OK, då hänger jag med Har du den "helsläta"skylten som fanns några år så finns det en speciell lack att spraya den med så blir det samma resultat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 (ändrad) Nu ska du inte vara sådan det är väl klart att vi ska vara storsinta mot våra turister.... Det finns grejor du sätter överskyltarna som gör att kameran får en blank bild, kostar ca 400:- Hamnoi skrev att han beställt såna "stenskottsskydd" till sin bil, jag såg fram emot en rapport från honom, om det funka eller ej... Såg en kärring från transportstyrelsen som påstod att de sprej-alternativ som finns inte funkat i Sthlm, men hon undvek att nämna plastskydden... VAR? Edit: Glömde skriva att jag tycker det är ett jävla skit med trängselskatten, det finns knappt nån trängsel i Göteborg. annat än king Tingstadsmotet under ett par timmars rusningstrafik varje vardag... Stör mej som många andra på att utländska fordon slipper betala, skit. MVH Tommy Ändrades Januari 3, 2013 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Hamnoi skrev att han beställt såna "stenskottsskydd" till sin bil, jag såg fram emot en rapport från honom, om det funka eller ej... Såg en kärring från transportstyrelsen som påstod att de sprej-alternativ som finns inte funkat i Sthlm, men hon undvek att nämna plastskydden... VAR? MVH Tommy Hamnoi hade väl en länk i ett inlägg? Här har du några: http://www.google.se/#hl=sv&tbo=d&sclient=psy-ab&q=Skydd+mot+fartkamera&oq=Skydd+mot+fartkamera&gs_l=hp.12..0i30.2498.16985.0.23917.24.23.0.0.0.3.4699.20609.7-1j2j5.8.0...0.0...1c.1.ArSSupzfzXQ&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.bmk&fp=71792659602ba5ba&bpcl=40096503&biw=1024&bih=472 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Snö och is på reggan e osså bra! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GreenValley Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 (ändrad) Snö och is på reggan e osså bra! ... ända tills polisen får syn på dig och då kostar det mer än trängselavgiften! Ändrades Januari 3, 2013 av GreenValley Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jive Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 Det borde väl gå att fixa en liten motor till skyltarna för att vinkla ner dem vid behov? Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HajKaj Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 (ändrad) Jäkla amatörer. ni gör ju naturligtvis som alla smarta Stockholmare. åk över med eran bil till Finland eller Estland eller Danmark eller Norge. Där säljer ni eran bil och köper en ny fast reggad i inköpslandet förstås. Den bilen tar ni sedan med er till Göteborg och åker hånskrattande igenom "tullarna" var dag. Det finns tusentals "finska" och "Estniska" bilar i Stockholm som ägs av Svenskar. Denna affärside bjuder jag på. (alltså ni kan köpa utlänska bilar ta hit dom utan att regga om dom vid inporten och sälja till era vänner så dom oxxå slipper vägtullarna) Ändrades Januari 3, 2013 av HajKaj Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 ... ända tills polisen får syn på dig och då kostar det mer än trängselavgiften! Finns inga såna herrar i Stockholm! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bob Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 (ändrad) Orsaken till att utländska trafikanter inte behöver betala är pga att man har sagt att det är en trängselskatt och skatt får man tydligen inte ta ut från utländska bilister. Hade man däremot sagt att det var en trängselavgift så hade man kunnat ta ut en summa av alla trafikanterna som använder vägarna... Man måste tydlige vänta ett år och så kan man ändra namnet till trängselavgift.. bob Ändrades Januari 3, 2013 av bob Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest BpaijingKatai Inlagd Januari 3, 2013 Dela Inlagd Januari 3, 2013 (ändrad) Jäkla amatörer. ni gör ju naturligtvis som alla smarta Stockholmare. åk över med eran bil till Finland eller Estland eller Danmark eller Norge. Där säljer ni eran bil och köper en ny fast reggad i inköpslandet förstås. Den bilen tar ni sedan med er till Göteborg och åker hånskrattande igenom "tullarna" var dag. Det finns tusentals "finska" och "Estniska" bilar i Stockholm som ägs av Svenskar. Denna affärside bjuder jag på. (alltså ni kan köpa utlänska bilar ta hit dom utan att regga om dom vid inporten och sälja till era vänner så dom oxxå slipper vägtullarna) Jag tycker du ska kolla vad som gäller framförande av utlandsregistrerat fordon i sverige av boende i sverige. Kolla gärna vad en bil kostar i Danmark. Kolla även hur försäkringen gäller om bilen konstant brukas i sverige med registrering i annat land. Ändrades Januari 3, 2013 av BpaijingKatai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu