Jump to content
IGNORERAD

Buss Suvarnabhumi - Pattaya/Jomtien


Singha711

Recommended Posts

Har precis packat reseväskan för årets "solsäsong" i Thailand och tänkte ta mig från flygplatsen till Pattaya/Jomtien med bussen den här gången.

 

Det är buss #389 som går varje timme mellan flygplatsen och Pattaya/Jomtien och jag har åkt med den nu ett par gånger från Pattaya/Jomtien till flygplatsen.

 

Men jag har aldrig åkt med denna buss i den andra riktningen, alltså från flygplatsen till Pattaya/Jomtien.

 

Är det någon som vet var bussen avgår från flygplatsen eller om det är på samma ställe som den normalt droppar resenärer när den kommer till flygplatsen från Pattaya/Jomtien? Jag har tyvärr inte kunnat få något svar på denna fråga trots omfattande googling på internet.

 

Alltså, var avgår buss #389 från Suvarnabhumi till Pattaya/Jomtien?

 

Tack för alla svar!

 

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Varsågod min vän  

http://www.airportpattayabus.com/2012/suvarnahbumi.html

 

 

 

 

spacer.giflogo.pngspacer.gifmn01.png mn02.png mn03.png mn04.png mn05.png mn06.png spacer.gifspacer.gifspacer.gif Suvarnabhumi is the International and Domestic airport serving Bangkok, Thailand. The airport is one of the biggest hubs in Southeast Asia to popular destinations in Thailand.

Travel from Suvarnabhumi Airport to Pattaya for only 134 Baht or around 4 USD (exchange rate at 1USD=30 Baht). Total estimated travel time is 2 hours depending on traffic.

Ticket price is made in the Airport Pattaya Bus's local currency and the prevailing rate of exchange will be applied to your credit card at the time of payment. U.S. Dollar rate shown on this website is approximate and intended for convenience only. spacer.gifDeparture Locations

Arrival Terminal Level 1 Gate 8. From arrival hall (level 2) take an escalator or an elevator down to level 1. spacer.gifmap.png spacer.gifCoach Schedules

We have 16 coaches departing each day From 7:00 to 22:00 spacer.gifhead_schd_svb.png 7:00 8:00 9:00 10:00 11:00 12:00 13:00 14:00 15:00 16:00 17:00 18:00 19:00 20:00 21:00* 22:00* spacer.gif *This buses go to Pattaya Bus Terminal only on North Pattaya Road due to its late arrival at Pattaya. It will be more convenient for passengers to get local transportation from Pattaya Bus Terminal to their accommodations. spacer.gifNote:

Every effort will be made to adhere to the above schedule however there may be reasons beyond our control such as weather and traffic that will be beyond our control.. spacer.gifCoach Fare

Baht 134 per person spacer.gifDrop-off Point

There are a few drop-off points on Sukhumvit road in Pattaya city for your convenience: North Pattaya Intersection, Central Pattaya Intersection, South Pattaya Intersection and a corner of Thepprasit road next to Outlet Mall. Then the bus will go straight to our office on Thappraya road. spacer.gifmap.png spacer.gifhead_right.pnghr_01.png hr_05.png hr_02.pnghr_03.pnghr_04.pnghr_06.pnghr_07.pngspacer.gifspacer.gif

 
 
Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Den bussen stannar på sukhumvit, naklua, klang, thai, sen så är slutstationen tappraya/tepprasit om jag inte är ute och cyklar ;)

Sen så har du ju även bell-travel som kör samma sträcka, fast dom kör bort till busstationen i norra Pattaya där man lastas om till minibussar som kör dig till valfritt hotell. Dom kostade 200b senast jag kollade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den bussen stannar på sukhumvit, naklua, klang, thai, sen så är slutstationen tappraya/tepprasit om jag inte är ute och cyklar :wink:

Sen så har du ju även bell-travel som kör samma sträcka, fast dom kör bort till busstationen i norra Pattaya där man lastas om till minibussar som kör dig till valfritt hotell. Dom kostade 200b senast jag kollade.

There are a few drop-off points on Sukhumvit road in Pattaya city for your convenience: North Pattaya Intersection, Central Pattaya Intersection, South Pattaya Intersection and a corner of Thepprasit road next to Outlet Mall. Then the bus will go straight to our office on Thappraya road. spacer.gifmap.pngspacer.gifhead_right.pnghr_01.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste gången jag åkte med den bussen steg jag av vid busstationen i jomtien och hoppade på en bathbus in till second road. Är enklare än att hoppa på sukhumvit och börja krångla med mc taxi.  

huvet ner i sanden och rumpan upp i skyn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

 

Bra med MPR där man nästan omedelbart får svar på allt som är nyttigt att veta på en resa i Thailand.

 

Jag tror att jag vet exakt var bussen går efter 33:ans utförliga info. Tack för det!

 

Nu kan knappt vänta tills planet lyfter och jag är i värmen igen.

 

Vi hörs...

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

All respekt  till er som orkar med att kliva av planet och sätta sej på BUSSEN för att

 

flytta kroppen till pattis. Men hur pallar ni ? 11 timmar på ett flygplan och sen in

 

på en bussjävel ?  :not_i:

 

För mej är det snabbt in i bil en liten hutt eller två och slappa hela vägen till

 

hotellet utan att tänka på mellanlandningar och byte av färdmedel..

 

Semester kallar jag det

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen av bekvämlighetsskäl, mycket bekväma bussar.

 

Jag har dock aldrig lyckats/orka finna bussen från suvvan till Jomtien.

Men andra hållet tar jag alltid bussen. Bara dryga 100-bahtingen

Kostnaden buss/taxi skiter jag egentligen i fullständigt.

Men gott om plats, och man kommer fram lungt o säkert.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen av bekvämlighetsskäl, mycket bekväma bussar.

 

Jag har dock aldrig lyckats/orka finna bussen från suvvan till Jomtien.

Men andra hållet tar jag alltid bussen. Bara dryga 100-bahtingen

Kostnaden buss/taxi skiter jag egentligen i fullständigt.

Men gott om plats, och man kommer fram lungt o säkert.

 

mvh

 

Ja, det är betydligt bekvämare att direkt ta sig till bussen där personalen tar hand om ditt bagage utan att du behöver lyfta ett finger.

 

Jag har åkt med taxi från flygplatsen ett tiotal gånger och slipper därför gärna tjafset med alla närgångna taxichaufförer som tror att du är i Thailand för första gången och inte har en aning om prisförhållanden. Dessutom får man ofta konka runt med sitt bagage en bit utanför utgångarna och ideligen betala motorvägsavgifter om man vill slippa timslånga bilköer vissa tider.

 

Bussen avgår från flygplatsen varje timme. Du tar dig till gatunivå (level 1) och till sista utgången (gate 8). Precis innanför utgången har bussbolaget sitt "kontor" där du köper biljetten (134 THB) och märker ditt bagage. När bussen går ropar de upp alla passagerare och tar hand om bagaget. Sen är det bara att sitta bekvämt i en luftkonditionerad buss som tar dig raka vägen till Pattaya/Jomtien (4 stopp).

 

Vill man ha taxi till sitt hotell direkt från busshållplatsen går det att boka på internet (http://www.belltravelservice.com/pages/PageHome.aspx ) eller på "kontoret" på flygplatsen vid ankomsten. Omvänt går det naturligtvis också att boka taxi på internet. Då plockar taxi upp dig vid avtalad tid och tar dig till busstationen för vidaretransport till flygplatsen.

 

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Min dotter skall till något badställe vid Pattaya. Landar den 6 dec 18.00. Hur åker man säkrast, då de har barn med sig 3 personer, Eller är det någon som har någon icke fartdåre..som kan hämta och ta de till P.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dotter skall till något badställe vid Pattaya. Landar den 6 dec 18.00. Hur åker man säkrast, då de har barn med sig 3 personer, Eller är det någon som har någon icke fartdåre..som kan hämta och ta de till P.

Föreslår ovannämnda bussen 389. De nyare bussar har också bälten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi brukar använda MR T taxi. 900 baht till Pattaya, 1000 tillbaka (tror jag det var, kan skilja en hundring uppåt, visitkortet har gammalt pris.)

 

Då står de och väntar, tar hand om bagaget och kör i en vanlig bil direkt till ditt hotell.

 

Motorvägsavgifter ingår och inget som helst tjafs om priset.

 

Mail fungerar också: mr_ttaxi@hotmail.com

 

post-3397-0-50614100-1385993884.jpg

 

 

  / Joe

post-3397-0-50614100-1385993884.jpg

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

bussen är helt klock rent skit bra sitter fort går det   men när man kommer fram till jomtien så kan det finnas bath bussar som väntar och tar man dom så kan det blli dyrare . själv brukar jag gå en 75-100 meter och hoppa på en vanlig BBuss men den här gången så kommer jag att gå till Herr Maitan det tar väl en 10_15 minuter och 2 pit stop bara för att njuta   23 dagar kvar sen 8 veckor semster  mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga på att den inte går till Pattaya utan den passerar utanför sedan ned till "Jompen"

Hade den gott ner via Norra sedan upp till tredje gatan via Klangen

Och sedan via Andra gatan mot flygplatsen, övrigt samma väg.

 

Då hade den varit ett alternativ till Taxi.

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åkte bussen till Jomtien senast jag var nere men i fortsättningen blir det taxi.

Om man sen måste byta till bathbuss med barn och bagage skulle jag inte ens överväga bussalternativet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga på att den inte går till Pattaya utan den passerar utanför sedan ned till "Jompen"

Hade den gott ner via Norra sedan upp till tredje gatan via Klangen

Och sedan via Andra gatan mot flygplatsen, övrigt samma väg.

 

Då hade den varit ett alternativ till Taxi.

 

 

Hälsar pigge01

 

Men man kan hoppa av på Sukhumvit antingen vid Pattaya Klang eller Pattaya Tai. Fast oftast bara motorbike-taxi därifrån om man inte har hämtning.

 

Största problemet för mig på sistone är dock att nästgående buss från Suvarnabuhmi oftast varit full, vilket resulterat i en väntan på 1,5 till 2 timmar. Av den anledningen har jag börjat åka taxi igen från Suvarnabuhmi. Märkligt nog aldrig haft samma problem vice versa, dvs från Jomtien till Suvarnabuhmi har det alltid funnits plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, man byter buss vid Pattaya bustation till minibussar som kör ända fram till det hotell man ska boa vid

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åkte bussen till Jomtien senast jag var nere men i fortsättningen blir det taxi.

Om man sen måste byta till bathbuss med barn och bagage skulle jag inte ens överväga bussalternativet.

 

De som reser med liten ryggsäck eller utan packning är Bussen OK

Men för mig är kass. 

För 1000-1200b 210-245sek så blir det bokad Taxi.

Hjärna med 1-2 per i sällskap.

 

 

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...